direct naar inhoud van 7.1 Verkeer en parkeren
Plan: Bergweg Zuid e.o.
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1621.BP0121-VAST

7.1 Verkeer en parkeren

Algemeen

In 2009 is het Mobiliteitsplan 2008-2020, 'Lansingerland beweegt', door de raad vastgesteld. Dit visiedocument beschrijft de visie op het verkeer en vervoer in en rond Lansingerland tot 2020 en vormt, samen met een op te stellen maatregelenpakket, het Mobiliteitsplan Lansingerland. Verder treft het Rijk in overleg met de regio voorbereidingen voor een doortrekking van de A16, ook wel bekend als de A13/A16. Deze toekomstige ontwikkeling volgt een eigen planvormingsproces, is nog onvoldoende concreet en valt derhalve buiten de reikwijdte van dit bestemmingsplan.

Ontsluiting autoverkeer

Binnen het plangebied zijn twee gebiedsontsluitingswegen aanwezig: de Grindweg/Bergweg Zuid en de N209 Zestienhovenweg). Beide wegen komen in het noordoosten van het plangebied bij elkaar ter hoogte van de ongelijkvloerse aansluiting op de N209. De N209 is een belangrijke ontsluitende route voor de kernen Bergschenhoek en Bleiswijk en vormt een verbinding tussen de A12 (Den Haag-Utrecht) en de A13 (Rijswijk-Rotterdam). Voor een verbetering van de doorstroming wordt de N209 vanaf de aansluiting Bergschenhoek in zuidelijke richting verbreed. Met de uitvoering hiervan is in 2011 gestart. De Grindweg/Bergweg Zuid verbindt Rotterdam-Schiebroek en Bergschenhoek en ontsluit de functies in de lintbebouwing.

In het plangebied worden geen nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen mogelijk gemaakt. Derhalve kan gesteld worden dat er geen grote veranderingen worden verwacht van de hoeveelheid verkeer. Het plangebied wordt direct via gebiedsontsluitingswegen ontsloten. De ontsluiting voor autoverkeer is goed.

Ontsluiting fietsverkeer

Langs het plangebied loopt de Wildersekade, een fietsverbinding die onderdeel uitmaakt van hoofdfietsroutenetwerk van het kwaliteitsnetwerk van de Stadsregio. Langs de N209 loopt eveneens een fietsverbinding die behoort tot het kwaliteitsnetwerk. Dit is echter geen vrijliggend fietspad, maar een fietsverbinding onderdeel uitmakend van een parallel liggende erftoegangsweg. Langs de Bergweg Zuid/Grindweg ligt eveneens een vrijliggend fietspad. Het fietsnetwerk is door de kwaliteit en structuur van de fietsvoorzieningen goed te noemen.

Ontsluiting openbaar vervoer

De Bergweg Zuid/Grindweg maakt onderdeel uit van het openbaar vervoersnetwerk. Er is een halfuursdienst met een busverbinding tussen Rotterdam Noord en Westpolder Bolwerk (Berkel en Rodenrijs). Er zijn op de route, binnen en direct nabij het plangebied, 3 halteplaatsen.

Parkeren

Er doen zich geen noemenswaardige parkeerproblemen voor in het plangebied. De betrekkelijk smalle structuur van de Bergweg Zuid maakt dat parkeren op en langs de openbare weg niet goed mogelijk is. Parkeren vindt plaats op eigen terrein. Door de open lintstructuur en ruime kavels is daarvoor voldoende ruimte beschikbaar.

Zoals al eerder aangegeven, maakt het bestemmingsplan geen nieuwe ontwikkelingen mogelijk en is er ten aanzien van parkeren geen aanvullende noodzaak tot regulering. Bij toekomstige nieuwe ontwikkelingen dient voldaan te worden aan de parkeerkengetallen van het CROW (publicatie 182, 2008).