direct naar inhoud van 2.4 Stedenbouwkundig ontwerp
Plan: Driebergen, Zonstraat
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1581.bpDBGzonstraat-va01

2.4 Stedenbouwkundig ontwerp

De randvoorwaarden zijn nader uitgewerkt in een stedenbouwkundig ontwerp voor de nieuwe buurt. Onderstaand figuur geeft een beeld van de nieuwe inrichting van het gebied.

afbeelding "i_NL.IMRO.1581.bpDBGzonstraat-va01_0006.jpg"

Nieuwe situatie

bron: Kragten geodesie, landschapsarchitectuur civiele techniek

Het ontwerp biedt ruimte aan in totaal 65 woningen, bestaande uit:

  • 10 sociale huurappartementen in één blok;
  • 7 sociale patiowoningen in een rij;
  • 4 vrije sector patiowoningen in een rij;
  • 12 twee-onder-één kap vrije sector woningen;
  • 2 hoekwoningen categorie goedkope koop;
  • 30 sociale rijwoningen in acht blokken van drie woningen en twee blokken van vier woningen, waarbij in elke van de twee blokken van vier de goedkope koopwoning op de hoek is gepland.

Er is daarbij uitgegaan van verschillende woningtypen, met afwisseling in de verschijningsvorm en kaprichting van de woningen.

In het plan zijn zes typen bouwblokken te onderscheiden:

  • korte rijtjes van 3 of 4 woningen
  • een kleinschalig appartementengebouw dat als een villa in het hart van het plan staat
  • twee typen patiowoningen die eruit zien alsof het afzonderlijke woningen zijn en
  • de twee-onder-één kapwoningen.

Kleinschaligheid en een hoge mate van detaillering zijn kenmerkend voor de bouwblokken.

Aan de Zonstraat worden uitsluitend voorgevels voorgesteld, wat het beeld en de bestaande korrelgrootte van de Zonstraat op een heldere wijze continueert. De woningen zijn zoveel mogelijk op een dusdanige wijze geprojecteerd, dat tuinen aan tuinen grenzen. De maat van de percelen aan de zijde van de Traay heeft een kans geboden om patiowoningen toe te passen. Hiermee wordt een eenduidige en harde afscheiding met de achtertuinen van de Traay bewerkstelligd.

Ontsluiting

Het plan is opgebouwd rondom een doorlopende interne verkeersroute. Het wegenpatroon volgt het patroon van haaks op - of evenwijdig aan elkaar, wat zo kenmerkend is voor het vooroorlogs dorpsgebied Driebergen - Rijsenburg. De verkeersroutes van noord naar zuid sluiten op elkaar aan, hetgeen de samenhang in het plan versterkt. De langzaamverkeerroute zorgt voor een voet-/fietsverbinding naar de Heemstrastraat.

Parkeren

Het parkeren in het plan wordt op verschillende manieren opgelost. De twee-onder-één kapwoningen krijgen een parkeerplaats op eigen terrein en er zijn verschillende parkeerkoffers met halfopen bestrating en verharde langsparkeerplaatsen in het plangebied voorzien. Langs de Zonstraat wordt op dezelfde wijze als in de huidige situatie voorzien in langsparkeren. Voor een onderbouwing van het aantal parkeerplaatsen wordt verwezen naar paragraaf 3.3.4.

Openbaar gebied

Van de circa 16.750 m2 plangebied bestaat ongeveer 7.050 m2 uit openbaar gebied, ongeveer 5.200 m2is privé-tuin en ongeveer 4.500 m2 is werkelijk bebouwd (inclusief schuurtjes en bergingen). Zowel aan de noord- als zuidzijde van het plangebied zijn in het openbaar groen speelplaatsen voor jonge kinderen voorzien; er is derhalve sprake van twee speelplaatsen. De rijwoningen zijn voorzien van een achterpad dat naar berging en tuin leidt.

Hierbij is er bewust voor gekozen om de paden niet te laten doorlopen, zodat de snelheid uit het bestemmingsverkeer op de paden wordt gehaald. Om sociale controle te bevorderen en zo hangplekken en geluidsoverlast tegen te gaan zijn daglichtopeningen voorzien op de koppen van de woningen aan de kant van de parkeerkoffers. Tevens zorgt de halfopen bestrating van de parkeerkoffers ervoor dat het geen aantrekkelijke hang- of speelplaats is en dat de openbare ruimte een groen karakter krijgt.

Geconcludeerd kan worden dat met het voorliggende plan wordt bijgedragen aan het ontstaan van een samenhangende nieuwe buurt met een afwisselend beeld, een eigen karakter en een frisse en herkenbare architectuur.

Onderstaande afbeeldingen tonen enkele impressies van het plan (bron: Ter Braak Architecten).

afbeelding "i_NL.IMRO.1581.bpDBGzonstraat-va01_0007.jpg"

Vogelvlucht plangebied richting noorden

afbeelding "i_NL.IMRO.1581.bpDBGzonstraat-va01_0008.jpg"

Vogelvlucht plangebied richting oosten

afbeelding "i_NL.IMRO.1581.bpDBGzonstraat-va01_0009.jpg"

Gevelbeeld straatzijde patiowoningen

afbeelding "i_NL.IMRO.1581.bpDBGzonstraat-va01_0010.jpg"

Gevelbeeld straatzijde twee-onder-één kapwoningen

afbeelding "i_NL.IMRO.1581.bpDBGzonstraat-va01_0011.jpg"

Gevelbeeld straatzijde rijwoningen

afbeelding "i_NL.IMRO.1581.bpDBGzonstraat-va01_0012.jpg"

Perspectief patiowoningen

afbeelding "i_NL.IMRO.1581.bpDBGzonstraat-va01_0013.jpg"

Perspectief rijwoningen

Duurzaam bouwen, veiligheid en energiezuinigheid

Met de ontwikkeling van dit plan wordt tevens een op meerdere vlakken duurzame wijk nagestreefd. Het doel is om de plannen voor te laten lopen op de geldende wet- en regelgeving op het gebied van duurzaamheid in het algemeen en energieprestatie in het bijzonder. Het huidige bouwbesluit geeft voor woningen een niveau aan van energieprestatiecoëfficiënt (EPC) kleiner of gelijk aan 0,8. Vanaf 2011 zal de EPC naar kleiner of gelijk aan 0,6 gaan.

Conform het gemeentelijk Milieubeleidsplan "Natuurlijk Duurzaam" 2009-2012 is in september 2009 vastgesteld door de Raad. Met betrekking tot duurzaamheid zijn hierin de volgende ambities vastgesteld:

  • een 25% verscherpte EPC ten opzichte van de wettelijke norm;
  • GPR 8 voor "kansrijke projecten" en GPR 7 voor overige projecten (GPR Gebouw versie 4.0)1.

Onderhavig project is een "kansrijk project" omdat het de bouw van meer dan 50 woningen betreft.

Voor dit plan wordt ernaar gestreefd om minimaal een 25% scherpere EPC dan de wettelijke norm te realiseren. Daarnaast wordt ernaar gestreefd om gemiddeld over het gehele project een GPR gebouw (versie 3.2) score van minimaal 7,5 te behalen. Voor het thema energie geldt een GPR score van minimaal 7,5.

De veiligheid in de wijk wordt onder meer gewaarborgd door het toepassen van het Politiekeurmerk Veilig Wonen.

Niet alleen wordt door de initiatiefnemers beoogd een veilige en duurzame ontwikkeling met een groen karakter te realiseren, maar ook een economisch duurzame ontwikkeling. Naar verwachting zullen de energielasten de komende jaren een meer significant deel van de woonlasten gaan uitmaken. Door het energieverbruik van de woningen terug te dringen, ontstaat voor alle bewoners, zowel voor huur als koop, een per saldo lager woonlastenplaatje. Dit sluit niet alleen aan bij de maatschappelijke doelstellingen van de initiatiefnemers, maar ook bij de sociale doelstelling van de corporatie enerzijds en de financierbaarheid van de vrije sector woningen anderzijds.