direct naar inhoud van 4.3 Afwijkingen van het bestemmingsplan Lange Dreef 2005
Plan: Lange Dreef 2012
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1581.bpDBGlangedreef-va01

4.3 Afwijkingen van het bestemmingsplan Lange Dreef 2005

De voorgaande paragraaf geeft een integraal beeld van de beoogde planontwikkeling, dat is opgenomen in het Beeldkwaliteitplan. Omdat de afwijkingen van het bestemmingsplan Lange Dreef uit 2005 door vernietiging van het eerder genoemde vrijstellingbesluit ex artikel 19, lid 1 WRO (oud) nog niet planologisch-juridisch mogelijk gemaakt zijn, heeft dit bestemmingsplan daar betrekking op. Tevens wordt in deze paragraaf ingegaan op het vervangen van de vier geplande woonwagens door twee vrijstaande woningen en de uitbreiding van de parkeerkelders bij de appartementen.

De afwijkingen van het bestemmingsplan uit 2005, die voortkomen uit het beeldkwaliteitplan zijn weergeven in de hieronder opgenomen afbeelding.

Afbeelding 8: Vrijstellingtekening afwijkingen bestemmingsplan Lange Dreef uit 2005.
afbeelding "i_NL.IMRO.1581.bpDBGlangedreef-va01_0008.jpg"

Uit deze afbeelding is duidelijk welke afwijkingen het betreft:

  • Bebouwing in groenzones door herverdeling van woonvelden;
  • Infrastructuur door groenzones;
  • Voetpaden door natuurzone.

Bebouwing in groenzones door herverdeling van woonvelden
De voornaamste afwijking is dat het woongebied nu verdeeld is in drie deelgebieden in plaats van vier (zie onderstaande afbeelding). Dit is gedaan om:

  • een betere stedenbouwkundige aansluiting met de bestaande structuur van de Wildbaan te bewerkstelligen;
  • het 'open' groen meer te kunnen concentreren (in plaats van drie smalle groene doorsteken 2 bredere doorsteken).

Afbeelding 9: Bebouwing in groenzones door herverdeling van woonvelden.
afbeelding "i_NL.IMRO.1581.bpDBGlangedreef-va01_0009.jpg"

De middelste groene zone uit het bestemmingsplan 2005 is vervallen. In deze zone zijn 10 woningen gepland, die al wel onderdeel uitmaakten van de hoeveelheid woningen zoals in het bestemmingsplan 2005 opgenomen. Er is dus alleen sprake van een andere ordening van de woningen. Het middelste woongebied wordt een aaneengesloten gebied.

Een klein deel van de twee appartementsgebouwen in het noordoostelijke deel van het plangebied komt in de als groen bestemde ruimte van het bestemmingsplan 2005 te liggen. Het worden compacte appartementenblokken, die geen tuin behoeven. De reeds aanwezige ruimte kan worden benut om de architectonische verschijning tot z'n recht te laten komen. De groene zones tussen de woongebieden blijven voldoende groot om zowel een ecologische als een ruimtelijke verbinding te leggen tussen groene zones in de Wildbaan en het Landgoed Dennenburg. Deze groene zones passen in het bestemmingsplan Lange Dreef uit 2005.

Het oppervlak aan groene zones wordt niet minder. Uit afbeelding 10 blijkt dat de oppervlakte aan groene doorsteken ten opzichte van het bestemmingsplan uit 2005 toeneemt.

Afbeelding 10: Wijziging oppervlakte groene doorsteken.
afbeelding "i_NL.IMRO.1581.bpDBGlangedreef-va01_0010.jpg"

Infrastructuur door groenzones

In het bestemmingsplan uit 2005 worden de vier woonvelden voor gemotoriseerd verkeer ontsloten vanaf de Lange Dreef. Elk woonveld heeft, middels een 'lus', haar eigen (buurt)ontsluiting (in en uit). Bij de verdere planvorming is de infrastructuur gecombineerd met de gritstructuur van het groene ruimtelijke raamwerk dat de basis voor het plan vormt. Centraal in het plan is een nieuwe ontsluiting gelegd (Nieuwe Dreef) die de woonvelden onderling met elkaar verbindt. Deze ontsluiting loopt parallel aan de Lange Dreef en doorsnijdt daardoor de groene zones. Hierdoor is het ook noodzakelijk in de zuidelijke groene doorsteek een verkeersfunctie mogelijk te maken om de vrijstaande woningen aldaar te ontsluiten.

De langzaamverkeerroute, zoals indicatief aangegeven op de kaart van het bestemmingsplan uit 2005, wordt gekoppeld aan de zone van de cultuurhistorische houtwal. Het behouden en versterken van deze bestaande houtwal heeft bij de verdere uitwerking van het beeldkwaliteitplan een prominentere rol gekregen en is als structuurdrager medebepalend geweest voor het plan.

Afbeelding 11: Infrastructuur door groenzones.
afbeelding "i_NL.IMRO.1581.bpDBGlangedreef-va01_0011.jpg"

Voetpaden door natuurzone
In het bestemmingsplan 2005 is de natuurzone aangegeven als niet toegankelijk. De wens is echter nadrukkelijk naar voren gekomen om de nieuwe woningbouwlocatie te kunnen verbinden met het Lint Gooyerwetering en het achterliggend gebied. Daarnaast wordt de woon- en leefkwaliteit van de nieuwe wijk en de omgeving verhoogd als men een rondje kan lopen. Hiervoor is een nieuw wandelpad in het ontwerp opgenomen en is een bestaand wandelpad gehandhaafd. Het nieuw geplande wandelpad zal gedeeltelijk verhoogd aangelegd worden, waardoor men in feite kan spreken van een loopbrug met armleuning. Ter aanvulling zal het gebied onder deze brug als plas/draszone ingericht worden zodat dit de toegankelijkheid van het gebied extra bemoeilijkt. Daarnaast is extra aandacht besteed aan de randen van de natuurzone om de algehele toegankelijkheid te bemoeilijken.

Het bestaande wandelpad hoort bij de kwekerij aan de Engweg. Dit wandelpad is door zijn specifieke karakter een biotoop gebleken van de mosbloem. Om deze reden is het vanuit ecologisch perspectief wenselijk dit pad ongewijzigd te laten.

Afbeelding 12: Voetpaden door natuurzone.
afbeelding "i_NL.IMRO.1581.bpDBGlangedreef-va01_0012.jpg"

Los van het Beeldkwaliteitplan worden binnen het plangebied nog twee wijzigingen mogelijk gemaakt.

De eerste wijziging is dat de vier geplande woonwagenstandplaatsen aan de Engweg worden vervangen door een woonbestemming. De mogelijkheid bestaat ter plaatse twee vrijstaande woningen te realiseren.

Afbeelding 13: Twee vrijstaande woningen ter plaatse van de voorheen geplande woonwagenstandplaatsen.
afbeelding "i_NL.IMRO.1581.bpDBGlangedreef-va01_0013.jpg"

Daarnaast worden de halfverdiepte parkeerkelders bij de appartementen uitgebreid. Gebleken is dat de in het uitwerkingsplan opgenomen ruimte te krap is om alle beoogde voorzieningen in deze ruimte te faciliteren. Er is namelijk geen rekening gehouden met ruimte voor een liftschacht, waardoor er geen 16 parkeerplaatsen gerealiseerd kunnen worden binnen het woonvlak. Daarom wordt de ruimte voor de parkeerkelders uitgebreid door hiervoor in de bestemming 'Groen' een aanduiding op te nemen. Op deze wijze kan voor ieder appartement een parkeerplaats in de parkeerkelder worden gevonden en wordt voldaan aan de doelstelling van levensloopbestendige woningen. Het komt bovendien de ruimtelijke kwaliteit van de openbare ruimte ten goede. Er hoeven immers geen extra parkeerplaatsen op maaiveldniveau gerealiseerd te worden. Het maaiveld wordt in talud tegen de parkeerkelder opgewerkt, zodat het een groene uitstraling heeft en landschappelijk wordt ingepast. Onderstaand een voorbeeld van de wijze waarop de parkeerkelders bij de zuidelijke appartementen op de verbeelding zijn opgenomen.

Afbeelding 14: Halfverdiepte parkeerkelders onder (zuidelijke) appartementen en in groenzone.
afbeelding "i_NL.IMRO.1581.bpDBGlangedreef-va01_0014.jpg"