Plan: | Lange Dreef 2012 |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1581.bpDBGlangedreef-va01 |
Het project Lange Dreef biedt de mogelijkheid om circa 250 woningen te realiseren. Achtereenvolgens zullen de volgende onderdelen worden toegelicht:
In het beeldkwaliteitplan is een analyse gemaakt van de bestaande structuren in en rond het plangebied. Wanneer de groen– en verkeersstructuren die daaruit naar voren zijn gekomen over elkaar worden gelegd, blijven de ruimtes over waarin woningbouw kan plaatsvinden: de woonvelden. De verschillen in sfeer, opzet en inrichting van de woonvelden vindt ook zijn weerslag in de verkaveling en de verdeling van het woningbouwprogramma. De meest vanzelfsprekende verkavelingrichting is in de lengte- of breedterichting van het plangebied. Aangezien het plangebied van noordoost naar zuidwest gericht is, leveren beide richtingen een zongerichte verkaveling op. De woonvelden zijn onderverdeeld in de velden Coulissen en Kampen 1 en 2.
Coulissen
De openheid en de langgerekte verkaveling van het gebied Langbroekerwetering zijn leidend voor de opzet en de inrichting van het meest zuidelijke veld. Opgaande beplanting ligt alleen
aan de lange buitenzijden van het veld. De korte zijden zijn open, waardoor een sterke zichtrelatie tussen het plangebied en de omgeving ontstaat. De dichtheid van dit gebied met 17 vrije kavels is zeer geschikt voor een gepaste overgang naar het buitengebied.
Kampen 1 en 2
Kenmerkend voor het oude Kampenlandschap zijn de groene kamers. Het veld is naar binnen toe gericht, maar vindt aansluiting op het bestaand stedelijk gebied door zichtlijnen naar bebouwing in de omgeving. De hofwoningen (108) en de drie-onder-één-kap woningen (24) staan haaks op de lengterichting verkaveld. Hierdoor ontstaat een reeks van ruimten tussen de rijen met zicht op de bufferzone en het landgoed. Door verdraaiing van deze kavels wordt de wijk de Wildbaan als 'voormalige beëindiging' van het stedelijk gebied door de tijd gerespecteerd. De twee-onder-één-kap woningen (20) en de halfvrijstaande woningen (16) staan in een lange rij in de lengterichting verkaveld. Op deze wijze sluiten zij, met de entree op het noorden, de kampenstructuur. Deze woningtypologie, met achtertuinen aan het ecologische gebied, zorgt voor een goede overgang naar het landgoed.
Afbeelding 5: Bebouwingsrichting en deelgebieden.
In de groene overgangszones tussen 'Coulissen' en 'Kampen' zijn 4 appartementenblokken van 4 bouwlagen gepland. Elk blok heeft 4 appartementen per bouwlaag (totaal 64). De appartementen beschikken niet over eigen terrein waardoor de blokken in een parkachtige setting komen te staan. De ambitie is dan ook om de groene 'doorsteken' daadwerkelijk zo groen mogelijk te houden. Het terrein van de kerk, aan de noordzijde van het plangebied, is volledig opgenomen in het gridstructuur van de wijk. De entree van de kerk ligt in het verlengde van de houtwal die als langzaam verkeersroute fungeert.
De Lange Dreef is de belangrijkste hoofdontsluiting voor de wijk. Voor gemotoriseerd verkeer heeft elk veld een eigen interne ontsluiting die aansluit op de bestaande hoofdwegen. Het veld 'coulissen' is bereikbaar via een centrale as (Groene straat), de Kampen 1 en 2 worden ontsloten door een lus in de wijk (de “Nieuwe Dreef”). In de Kampen 1 en 2 zijn de woningen via respectievelijk de autoluwe hoven en de groene straten bereikbaar voor bijvoorbeeld laden en lossen. Deze verbindingen zijn nadrukkelijk niet bedoeld voor doorgaand verkeer.
De Lange- en de “Nieuwe Dreef” zijn op twee plaatsen met elkaar verbonden voor gemotoriseerd verkeer. Deze twee verbindingen sluiten aan op de Damhertlaan en de St. Hubertuslaan, die als toegangswegen van belang zijn. De gehele woonwijk wordt duurzaam veilig ingericht met een maximumsnelheid van 30 km/uur.
Afbeelding 6: Ontsluitingsstructuur.
Lange Dreef
Met de ontwikkeling van de nieuwe kopappartementen ten noorden van de Lange Dreef, zal het noordelijke tracé van de Lange Dreef in zuidwaartse richting verschoven worden. Het huidige profiel is zeer breed opgezet waardoor het verkeer de maximale snelheid makkelijk kan overschrijden. Het profiel zal daarom in maatvoering teruggebracht worden en zal verder als een 30-km gebied ingericht worden.
De "Groene straat"
De vrije kavels (Coulissen) worden centraal ontsloten door een "Groene straat". Deze groene straat ligt in het verlengde van de bestaande houtwal die in het gebied zal fungeren als langzaam verkeersroute. Het profiel krijgt de uitstraling van een wandelpad in een groenstrook en zal breed genoeg zijn voor één auto. Het is niet mogelijk dat twee auto's elkaar passeren. In de grasstroken aan weerszijden zullen gebiedseigen bomen geplaatst worden om de sfeer van de houtwal te benadrukken. De drie-onder-één kap woningen (Kampen 2) worden op dezelfde wijze ontsloten. Deze doorkruisen de houtwal niet, waardoor het noordelijke- en zuidelijke deel niet met elkaar in verbinding staan. Voor de toegang van deze woningen zal eveneens een 'groen profiel' voorgesteld worden.
De hoven
Het blok van de hofwoningen (Kampen 1) wordt in de lengterichting doorsneden door een langzaam verkeersroute. Het noordelijke deel van de hoven is te bereiken via de Lange Dreef en het zuidelijke deel via de “Nieuwe Dreef”. Doordat de hoven autoluw zijn kunnen ze op een kindvriendelijke en groene wijze ingericht worden. Dit levert extra woonkwaliteit op voor het gebied. De hoven worden onderling met een voetpad verbonden en doorkruisen het pad langs de houtwal.
De “Nieuwe Dreef”
De “Nieuwe Dreef” is lang en rechtlijnig. Dit komt voort uit de orthogonale gridstructuur dat de basis is voor het plan. Het profiel wordt over de gehele lengte aan de noordzijde voorzien van dwarsparkeerplekken. Deze zullen afgewisseld worden met bomen om de aandacht van 'het blik' af te leiden. Aan de zuidzijde van de “Nieuwe Dreef” liggen de woningen met zicht op het ecologische gebied. Voor deze woningen wordt een lessenaarsdak voorgesteld met sedum bedekking zodat het profiel een groen karakter krijgt.
Langzaam verkeersroute / bestaande houtwal
De bestaande houtwal in het gebied is één van de historisch waardevolle elementen die nog duidelijk zichtbaar is. Deze verdient een plek in het plan en wordt als structuurdrager versterkt als langzaam verkeersroute. De zone is circa 10 meter breed en het voet/fietspad zal aan de noordzijde van het plan uitkomen bij de entree van de kerk.
Er is in het gebied gezocht naar goede, consequente en vanzelfsprekende parkeeroplossingen. Voor het openbaar gebied voorziet het plan uitsluitend in dwarsparkeerplekken. Deze zijn gesitueerd over de gehele lengte van zowel de Lange Dreef als de “Nieuwe Dreef” en worden begeleid door een rij bomen. Ook langs de dwarsverbindingen van de Lange Dreef naar de “Nieuwe Dreef” zijn parkeerplekken in het profiel ingepast. Deze zijn grotendeels bedoeld om het extra parkeren van de appartementenblokken op te vangen. Voor alle appartementen is 1 parkeerplek half verdiept gerealiseerd onder het gebouw. De vrije kavels, de twee-onder-één-kap woningen en de halfvrijstaande geschakelde woningen hebben 2 parkeerplekken op eigen terrein. Door de sloop van de garageboxen aan de Lange Dreef en de ontwikkeling van de nieuwe kopappartementen zullen een aantal parkeerplekken in het plangebied gecompenseerd moeten worden. Het te kort aan parkeerplekken voor de kopwoningen zal ingepast worden in het profiel van de Korte Dreef. Het parkeren voor de kerk zal op eigen terrein plaatsvinden.
Afbeelding 7: Parkeren.
Kinderen en jongeren spelen in principe overal: op stoepen, in rustige straten, in parken en plantsoenen. De officiële speelplekken worden formele speelplekken genoemd. Alle overige ruimte die door kinderen gebruikt kan worden om te spelen wordt informele speelruimte genoemd.
Het plan biedt voldoende ruimte en mogelijkheden om te spelen. Het spreekt voor zich dat de formele plekken veilig te bereiken zijn en dat het er veilig spelen is. Het plan heeft veel groen; de groene zone (houtwal), de groene doorsteken, de groene straten en de openbare plekken die grenzen aan het ecologisch gebied. Veel plekken dus om informeel te kunnen spelen. Daarnaast zullen in de grotere groenzones formele speelplekken gemaakt worden voor kinderen van verschillende leeftijdsgroepen. Het is wenselijk dat speeltoestellen worden gebruikt die qua uitstraling passen bij het groene- en ecologische karakter van de wijk. De verdere uitwerking zal in een later stadium plaatsvinden.
Het afstromend water in het plangebied (daken en verhard oppervlak) zal grotendeels afgekoppeld worden. Het water zal in eerste instantie in zuidoostelijke richting afstromen naar het ecologisch gebied. Het water zal middels wadi's in de open ruimte tussen de blokken langs de ecologische zone, vertraagd afgevoerd worden door middel van een infiltratiesysteem. De watergangen in de bufferzone zullen vervolgens in zuidwestelijke richting afstromen naar het gebied van de Langbroekerwetering. Het noordelijke deel, dat uitsluitend gevoed wordt door regenwater, is matig tot sterk verdroogd. Door de toevoer van grondwater (kwel) is het zuidwestelijke deel doorgaans minder droog. Het creëren van extra water komt het gebied dan ook ten goede. In het zuidelijke deel zal d.m.v. bredere sloten en/of kleine waterbergingen meer wateroppervlak gecreëerd worden dan in het noordelijke deel. In het met het Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden (HDSR) afgestemde waterhuishoudingsplan is dit concept meer in detail uitgewerkt.