Plan: | Kom Warmond 2009, 2e herziening |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1525.BP2012WAR10008-0401 |
Verkeersgeneratie
Het zorgcentrum Liduïna aan de Herenweg 50 in Warmond wordt herontwikkeld. Hierdoor wijzigt het aantal voorzieningen van het woonzorgcomplex. In de huidige situatie bestaat het woonzorgcomplex uit 25 aanleunwoningen en 60 appartementen. Door de herontwikkeling worden in de toekomstige situatie 24 postgeriatrische zorgplaatsen, 58 huurappartementen en 28 koopappartementen gerealiseerd. Om na te gaan of herontwikkeling van het woonzorgcentrum een wijziging van verkeer tot gevolg heeft, is zowel de toekomstige als huidige verkeersgeneratie in beeld gebracht. Om de verkeersgeneratie inzichtelijk te maken is gebruik gemaakt van de kengetallen van CROW (publicaties 182, 256 en 272 en de website www.verkeersgeneratie.nl).
Warmond is volgens het CBS een weinig stedelijke omgeving (bron: http://statline.cbs.nl/statweb/) en valt daarmee in de categorie 'Centrum-dorps' die het CROW voor de bepaling van de verkeersgeneratie voor woningen hanteert. Volgens kencijfers van CROW heeft een huurwoning voor senioren zonder garage een verkeersgeneratie van 2,6 mvt/etmaal (www.verkeersgeneratie.nl). CROW heeft geen kencijfers voor de verkeersgeneratie voor een koopwoning voor senioren. Wel heeft CROW kencijfers voor de verkeersgeneratie van koop etages, deze bedraagt 6,4 mvt/etmaal. Bekend is dat er een sterke relatie bestaat tussen type woning en autobezit/gebruik, bij een duurdere woning is er hoger autogebruik (CROW-256). Aannemelijk is dat ook senioren met een koopwoning vaker de auto gebruiken dan senioren met een huurwoning. Uitgaande van een worstcase scenario is aangenomen dat de verkeersgeneratie van een koopwoning voor senioren maximaal 6,4 mvt/etmaal bedraagt.
In de huidige situatie komen 25 aanleunwoningen voor en 60 appartementen. Deze worden via het zorgcentrum verhuurd aan senioren en hebben een verkeersgeneratie van circa 255 mvt/etmaal [(25+60)*3,0 mvt/etmaal].
Na herontwikkeling worden er 58 huurappartementen en 28 koopappartementen mogelijk gemaakt. Met de kencijfers van CROW levert dit een verkeersgeneratie op van circa 330 mvt/etmaal [(58* 2,6 mvt/etmaal)+(28*6,4 mvt/etmaal)]. Naast deze woningen komen er 24 postgeriatrische zorgplaatsen. Dit zijn zorgplaatsen voor onder andere zwaar dementerende ouderen. Deze zorgplaatsen zullen alleen verkeer genereren ten gevolge van bezoekers en zorg. Voor zorgplaatsen zijn geen kencijfers voor de verkeersgeneratie bekend. De verkeersgeneratie is bepaald aan de hand van het aantal benodigde parkeerplaatsen voor een verpleeg/verzorgingstehuis: 0,5 tot 0,7 parkeerplaatsen per wooneenheid (CROW-182). Uitgaande van 24 zorgplaatsen (wooneenheden), een turn over van 3 (aantal maal per etmaal dat een parkeerplaats bezet is) en 2 ritten per parkeerplaats (heen en terug), bedraagt de verkeersgeneratie 72 tot 101 mvt/etmaal. Hiermee komt het verkeer na de herontwikkeling uit op circa 402 tot 431 mvt/etmaal. Dit is een stijging van het verkeer met 147 tot 176 mvt/etmaal.
Naast de verkeersgeneratie per woning zullen werknemers van het zorgcomplex en bevoorrading van het complex verkeer genereren. Aangezien het aantal woningen slechts beperkt stijgt van 85 naar 110, zal verkeer ten behoeve van de bevoorrading niet wijzigen. Ook het aantal werknemers zal door de wijziging in het zorgcomplex nauwelijks veranderen, omdat het zorgcomplex zelfstandigheid van senioren wil stimuleren. Gesteld wordt dat door de herontwikkeling de verkeersgeneratie van het zorgcomplex afgerond stijgt met maximaal circa 180 mvt/etmaal.
Verkeersintensiteiten
De locatie Liduïna is voor het gemotoriseerde verkeer te bereiken vanaf de Herenweg via de Van Duvenvoordestraat en Van Leydenstraat naar de Endepoellaan. Het zorgcentrum heeft op de Endepoellaan een eigen aansluiting die toegang geeft tot binnenterrein waar parkeerfaciliteiten zijn (zie onder parkeren). De gemeente Teylingen heeft onderzoek gedaan naar de verkeersintensiteiten op de Van Leydenstraat van dinsdag 24 juni t/m zondag 29 juni 2008.
Daaruit blijken de volgende dagintensiteiten voor het wegvak Van Duvenvoordestraat - Endepoellaan:
Volgens de principes van Duurzaam Veilig zijn intensiteiten van 2.500 mvt/etmaal in woongebieden binnen de bebouwde kom acceptabel. Op alle dagen van de week lag in 2008 de dagintensiteit op de Van Leydenstraat ruim onder de acceptabele waarden. Hoewel de onderzoekscijfers verouderd zijn, kan worden aangenomen dat de intensiteiten niet dusdanig zijn toegenomen dat de waarde van 2.500 mvt/etmaal wordt overschreden. Ook met het extra verkeer ten gevolge van de herontwikkeling van het zorgcomplex zal de intensiteit op de Van Leydenstraat niet boven de 2.500 mvt/etmaal uitkomen. Aangezien de Endepoellaan aansluit op de Van Leydenstraat zal ook hier de verkeersintensiteit niet hoger zijn dan 2.500 mvt/etmaal.
Geconcludeerd wordt dat het extra verkeer ten gevolge van de ontwikkeling van het zorgcomplex goed afgewikkeld kan worden over de bestaande infrastructuur en de herontwikkeling niet in de weg staat.
Verkeersveiligheid
Conform Duurzaam Veilig zijn de Van Duvenvoordestraat, Van Leydenstraat en de Endepoellaan aangewezen als erftoegangswegen met een maximumsnelheid van 30 km/h. Op deze wegen maakt het fietsverkeer dan ook van dezelfde rijbaan gebruik.
De huidige inrichting van de erftoegangswegen in de wijk zijn niet allemaal passend bij een 30 km/h-zone. Zo is rijstrookmarkering aangebracht op de Van Leydenstraat en op een gedeelte van de Endepoellaan. Daarnaast zijn er weinig snelheidsremmende maatregelen, zijn enkele wegen in de wijk in asfalt uitgevoerd en er geldt een parkeerverbod langs de wegen. Hierdoor sluit de inrichting van de weg niet aan bij het verwachtingspatroon van de weggebruiker en de omwonenden, gezien de functie van de weg. Het gevolg is dat weggebruikers mogelijk (onbewust) een hogere snelheid aanhouden en dat bewoners de verkeerssituatie als verkeersonveilig ervaren.
Zoals reeds geconcludeerd onder 'verkeersintensiteiten' zijn de verwachten verkeersintensiteiten na de herontwikkeling acceptabel voor een erftoegangsweg. Bij een toekomstige reconstructie van de weg zullen de betreffende straten een "Duurzaam Veilige" inrichting krijgen, zodat de inrichting van de weg aansluit bij de functie en het verwachtingspatroon. Dit punt staat echter de voorgenomen ontwikkeling niet in de weg.
Parkeren
De herontwikkeling van het zorgcentrum leidt tot een wijziging van de parkeerbehoefte. Uit het Gemeentelijk Verkeers- en VervoersPlan van de gemeente Teylingen blijkt dat in de woonwijk Endepoel een matige parkeerdruk optreedt in de avond en nacht (GVVP Teylingen, 2009). Om parkeren bij ruimtelijke ontwikkelingen voldoende te faciliteren heeft de gemeente Teylingen parkeerbeleid opgesteld in de Parkeernota Teylingen, 2010. In deze nota zijn de parkeernormen vastgelegd die de gemeente Teylingen hanteert bij het beoordelen van ruimtelijke plannen.
In de parkeernormen van de gemeente Teylingen wordt geen onderscheid gemaakt in huur- en koopappartementen voor senioren waar zorg aan de woning mogelijk is. Wel is de functie aanleunwoning opgenomen in de parkeernorm. Aangezien een aanleunwoning een woning is waar senioren zelfstandig kunnen wonen maar ook gebruik kunnen maken van de gemeenschappelijke voorzieningen van het zorgcomplex zoals maaltijdvoorziening en verzorging, is deze norm gehanteerd voor de huurappartementen. Voor de koopappartementen is aangesloten bij de parkeernorm voor appartementen, omdat zoals gesteld onder het kopje 'verkeersgeneratie' het autogebruik bij deze woningen hoger is dan van huurappartementen, zodat ook de parkeerbehoefte hoger zal zijn.
Ook voor de postgeriatrische zorgplaatsen zijn geen aparte normen opgenomen. Om voor deze functie het minimaal aantal parkeerplaatsen te bepalen, is aangesloten bij de functie verpleeg/verzorgingstehuis uit de parkeernota van Teylingen. In tabel 4.1. zijn de betreffende parkeernormen opgenomen.
Tabel 4.1 Parkeernormen gemeente Teylingen [Parkeernota Teylingen, 2010]
Functie | Minimum norm | Eenheid | Aandeelbezoek | Opmerkingen |
Serviceflat/ aanleunwoning |
0,4 | woning | 0,3 pp per woning | Zelfstandige woning met beperkte zorgvoorzieningen |
Koopappartement | 1,5 | Woning | 0,3 pp per woning | 0,3 pp per woning openbaar toegankelijk |
Verpleeg/ verzorgingstehuis |
0,6 | wooneenheid | 60% | Inclusief personeel |
Met behulp van de gegevens uit tabel 4.1 is het minimaal aantal te realiseren parkeerplaatsen berekend. Voor de in totaal 86 woningen zijn 65,2 parkeerplaatsen [(58*0,4)+(28*1,5)] en voor de zorgplaatsen 14,4 parkeerplaatsen [24*0,6] benodigd. In totaal dienen minimaal 80 parkeerplaatsen gerealiseerd te worden. Deze parkeerplaatsen dienen op eigen terrein opgevangen te worden.
Op de locatie van zorgcentrum Liduïna zijn in totaal 82 parkeerplaatsen voorzien. Deze worden mogelijk gemaakt in een parkeergarage (66 plekken), op eigen terrein (7 plekken) en in openbaar gebied (9 plekken). Geconcludeerd wordt dat wanneer het minimaal aantal parkeerplaatsen op eigen terrein gefaciliteerd wordt, de parkeerdruk op de directe omgeving niet toeneemt. Het aspect parkeren staat zodoende de herontwikkeling van het zorgcomplex niet in de weg.
Conclusie
De herontwikkeling leidt tot extra verkeer dat goed opgevangen kan worden op de huidige infrastructuur waardoor de verkeersafwikkeling onveranderd blijft. Parkeren wordt grotendeels op eigen terrein gefaciliteerd. Geconcludeerd wordt dat het aspect verkeer de uitvoering van het plan niet in de weg staat.