direct naar inhoud van 4.6 Luchtkwaliteit
Plan: Voorhout-Oost
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1525.BP2011VHT09001-0402

4.6 Luchtkwaliteit

4.6.1 Beleid en normstelling

In de Wet milieubeheer (Wm) zijn kwaliteitseisen voor de buitenlucht opgenomen. Titel 5.2 Wm 'Luchtkwaliteitseisen' wordt kortweg aangeduid als de Wet luchtkwaliteit (Wlk). Het doel van de Wlk is om mens en milieu bescherming te bieden tegen de negatieve effecten van luchtverontreiniging. De Wlk voorziet onder meer in een gebiedsgerichte aanpak van de luchtkwaliteit via het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL). De programma-aanpak zorgt voor een flexibele koppeling tussen ruimtelijke activiteiten en milieugevolgen. Van bepaalde projecten met getalsmatige grenzen is vastgesteld dat deze 'niet in betekenende mate' (NIBM) bijdragen aan de luchtverontreiniging. Deze mogen zonder toetsing aan de grenswaarden voor luchtkwaliteit uitgevoerd worden. Een project draagt 'niet in betekenende mate' bij aan de luchtverontreiniging als de 3% grens niet wordt overschreden. De 3% grens is gedefinieerd als 3% van de grenswaarde voor de jaargemiddelde concentratie van fijn stof (PM10) of stikstofdioxide (NO2). Dit komt overeen met 0,4 µg/m3 voor zowel PM10 als NO2.

Bij inwerking treding van het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL) is een digitale saneringstool (3.1) beschikbaar gesteld door de Ministeries van VROM en V&W. In het plangebied zijn enkele doorgaande wegen, in het NSL zijn de Carolus Clusiuslaan, Hoofdstraat en Pallandtlaan opgenomen. De concentraties NO2 langs die wegen in 2011 zijn berekend en liggen tussen de 25,0 en 27,6 µg/m3. De concentraties PM10 langs die wegen in 2011 zijn berekend en liggen tussen de 17,8-18,5 µg/m3 (incl. zeezout correctie).

Het Regionaal beleidskader Duurzame Stedenbouw (RBDS) gaat voor luchtkwaliteit uit van de ambitie zoals dat was verwoord in het Milieubeleidsplan 2003-2010. Deze ambitie is, dat op het merendeel van de plaatsen waar mensen wonen, sporten of anderszins langdurig verblijven, de concentratie aan luchtverontreinigende stoffen in 2010 beduidend lager is dan de toegestane grenswaarden. In de praktijk is de term "beduidend lager dan de grenswaarde" gesteld op 36-38 µg/m3 voor het extra ambitieniveau uit het RBDS.

4.6.2 Ontwikkelingen

Ontwikkeling Jacoba van Beierenweg 49 - 51a

Het plan aan de Jacoba van Beierenweg 49 - 51a voldoet aan de Wet milieubeheer, onderdeel luchtkwaliteitseisen. Verder wordt voldaan aan de ambitie uit het milieubeleidsplan 2003-2010 en de extra ambitie uit het regionaal beleidskader duurzame stedenbouw. Een uitgebreide beschrijving is gegeven in de ruimtelijke onderbouwing. Hierdoor zijn er geen belemmeringen voor dit plan met betrekking tot de luchtkwaliteit.

Kerkzicht 3

Het plan voldoet aan de Wet milieubeheer, onderdeel luchtkwaliteitseisen. Verder wordt voldaan aan de ambities uit het regionaal beleidskader duurzame stedenbouw. Hierdoor zijn er geen belemmeringen voor dit plan met betrekking tot de luchtkwaliteit.

Jacoba van Beierenweg tussen 40 en 46

Het plan voldoet aan de Wet milieubeheer, onderdeel luchtkwaliteitseisen. Verder wordt voldaan aan de ambitie uit het milieubeleidsplan 2003-2010 en de extra ambitie uit het regionaal beleidskader duurzame stedenbouw. Hierdoor zijn er geen belemmeringen voor dit plan met betrekking tot de luchtkwaliteit.

4.6.3 Conclusie

De opgenomen ontwikkelingen in dit bestemmingsplan ondervinden geen hinder van de luchtkwaliteit, of zorgen voor een verslechtering van de luchtkwaliteit. Indien gebruik gemaakt wordt van de in het bestemmingsplan opgenomen wijzigingsbevoegdheid of uitwerkingsmogelijkheid, dan zal wel specifiek onderzocht moeten worden of onder de grenswaarden van het NSL wordt gebleven. Deze verplichting is in de wijzigings- en uitwerkingsregels opgenomen. Geconcludeerd wordt dat uit het oogpunt van luchtkwaliteit ter plaatse van het plangebied sprake is van een goed woon- en leefmilieu.