direct naar inhoud van 4.5 Geluidshinder weg- en railverkeerslawaai
Plan: Voorhout-Oost
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1525.BP2011VHT09001-0402

4.5 Geluidshinder weg- en railverkeerslawaai

4.5.1 Toetsingskader

De Wet geluidhinder (Wgh) vormt het juridische kader van het Nederlandse geluidsbeleid. De Wgh bevat een uitgebreid stelsel van bepalingen ter voorkoming en bestrijding van geluidhinder door onder meer industrie, wegverkeer en spoorwegverkeer. De wet richt zich vooral op de bescherming van de burger in zijn woonomgeving en bevat bijvoorbeeld normen voor de maximale geluidsbelasting op de gevel van een huis.

Op 1 januari 2007 is de gewijzigde Wet geluidhinder in werking getreden. Hierin is de bevoegdheid voor het verlenen van een hogere waarde gedecentraliseerd naar het bevoegd gezag, in dit geval Burgemeester en Wethouders. Dat betekent dat het 'hogere-waardebesluit' niet langer ter goedkeuring aan Gedeputeerde Staten hoeft te worden voorgelegd. Voor wegverkeerslawaai en spoorweglawaai stapt de wetgever nu over op de Europese dosismaat Lden (staat voor day- evening- night). In de wet wordt Lden aangegeven in decibel (dB).

Voor geluidgevoelige functies zoals woningen geldt een voorkeursgrenswaarde van 48 dB voor wegverkeer en 55 dB voor spoorwegverkeer. In Teylingen is een lagere, te verlenen, maximale ontheffingswaarde uitgangspunt. De maximale ontheffingswaarde voor wegverkeer is in Teylingen 58 dB (5 dB lager dan het wettelijk maximum) en 63 dB voor spoorwegverkeer (eveneens 5dB lager dan het wettelijk maximum).

4.5.2 Ontwikkelingen

Ontwikkeling Jacoba van Beierenweg 49 - 51a

Deze locatie ondervindt geen hinder van (spoor)wegverkeerslawaai. De belangrijkste conclusies van het onderzoek zijn beschreven in de ruimtelijke onderbouwing. Het volledige onderzoek is toegevoegd als bijlage bij de ruimtelijke onderbouwing, de ruimtelijke onderbouwing is bijlage 1 van dit bestemmingsplan.

Kerkzicht 3

Uit de resultaten van het in de ruimtelijke onderbouwing opgenomen onderzoek blijk dat de voorkeurgrenswaarden niet worden overtroffen. Derhalve zijn geluidreducerende maatregelen of het aanvragen van hogere waarden niet noodzakelijk. Het aspect geluid vormt derhalve geen belemmering voor deze ontwikkeling.

Cayennehof

Bij het plan moet rekening worden gehouden met het aspect geluid ten gevolge van het verkeer op de Schoutenlaan. De Omgevingsdienst heeft een conform de rekenmethode SRM II een geluidonderzoek gedaan voor de Cayennehof. Het blijkt dat de geluidbelasting 51 dB is, 3 dB boven de voorkeurgrenswaarden. In geval hier een nieuwe woning zou worden gerealiseerd, dan zouden hogere waarden aangevraagd moeten worden. Van de realisatie van een woning is ter plaatse reeds afgezien. De Wet geluidhinder staat de beoogde wijziging van de bestemming naar Wonen - 2 zonder bouwvlak verder niet in de weg. Hogere waarden hoeven niet te worden vastgesteld.

Jacoba van Beierenweg tussen 40 en 46

Ter plaatse van de ontwikkellocatie is een akoestisch onderzoek uitgevoerd. Het onderzoek is opgenomen in de bijlagenbundel van de ontwikkeling, opgenomen als bijlage 4 bij deze toelichting. De geluidbelasting op de nieuwe woning overschrijdt de voorkeurgrenswaarden niet. Maar omdat de gecumuleerde geluidbelasting rond de 57 dB ligt is voor de realisatie van de ontwikkeling onderzoek naar de geluidwering van de uitwendige scheidingsconstructie nodig om aan de normen uit het bouwbesluit te kunnen voldoen. Voor bouw van een vrijstaande woning op de ontwikkelingslocatie zijn verder geen geluidsproblemen te verwachten.

4.5.3 Conclusie

Bovenstaand zijn de ontwikkelingen in relatie met het thema geluid beschreven. Als aan bovenstaande eisen wordt voldaan dan vormt het aspect geluid geen belemmering voor de ontwikkelingen. In de wijzigings- en uitwerkingsbevoegdheden is de verplichting opgenomen, dat nader onderzoek uitgevoerd moet worden indien van deze mogelijkheden gebruik wordt gemaakt.