Plan: | Hooghkamer 2011 |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1525.BP2010VHT07001-0401 |
In oktober 2008 is door RBOI een akoestische toets uitgevoerd. Uitgangspunt is de op dat moment vervaardigde verkaveling van SVP geweest. Naar aanleiding van het overleg dat heeft plaatsgevonden met marktpartijen is het stedenbouwkundig plan aangepast. Dit plan is in oktober 2010 door de Milieudienst West-Holland opnieuw doorgerekend12. Tegelijkertijd is de geluidsbelasting ten gevolge van het railverkeer doorgerekend door Het Geluidburo13. Deze berekeningen zijn in de bijlagenmap bij dit bestemmingsplan opgenomen.
Akoestisch onderzoek als gevolg van de (verlengde) Componistenlaan en de wijkontsluitingsweg heeft plaatsgevonden met betrekking tot de varianten 6, 7 en 7a ( zie paragraaf 4.4). De berekeningen hebben plaatsgevonden met Standaard Rekenmethode 2 (SRM2). Daarbij dient te worden opgemerkt dat dit bestemmingsplan niet uitgaat van variant 6, omdat de wenselijkheid en de wijze van uitvoering van een randweg zal worden onderzocht in het kader van een nog op te stellen structuurvisie voor Teylingen. Momenteel heeft er derhalve nog geen ruimtelijke besluitvorming plaatsgevonden over de realisering van de randweg (in welke vorm dan ook).
Indien op termijn voor een randweg wordt gekozen, zal alsdan bepaald worden of, en zo ja, welke mitigerende maatregelen dienen te worden genomen. Naast de geluidsproductie volgens de varianten 7/7a is de geluidproductie in het kader van dit bestemmingsplan ook bepaald voor de situatie dat de randweg wel gerealiseerd gaat worden volgens het eerder gedachte tracé (variant 6). Dit is van belang omdat daarmee gecontroleerd kan worden of er akoestische problemen te verwachten zijn voor de in de indicatieve verkaveling opgenomen woningen. Per wegvak is steeds bepaald welke variant de slechtste uitkomst gaf. Deze zogenaamde "worst case" is vervolgens uitgangspunt geweest voor de toekomstige akoestische situatie.
Op basis van het uitgevoerde onderzoek kan worden geconcludeerd dat als gevolg van de wijkontsluitingsweg en de Componistenlaan geen akoestische problemen te verwachten zijn. Geconstateerd kan worden dat ter plaatse van de (Verlengde) Componistenlaan en de wijkontsluitingsweg een beperkte overschrijding van de voorkeursgrenswaarde van 48 dB zal plaatsvinden. In totaal betreft het 128 woningen. De waarden en aantallen zijn aangegeven in onderstaande tabel (inclusief 5 dB aftrek).
Weg | 49 dB | 50 dB | 51 dB | 52 dB | Subtotaal |
Wijkontsluitingsweg | 25 | 16 | 18 | 5 | 64 |
Verlengde Componistenlaan | 50 | 9 | 59 | ||
Componistenlaan | 4 | 1 | 5 | ||
Totaal | 75 | 29 | 19 | 5 | 128 |
Het besluit hogere waarden zal uiterlijk gelijktijdig met het bestemmingsplan worden vastgesteld. Hiertoe zijn de ontwerpbesluiten voor bestemmingsplan en hogere waarden14 gelijktijdig ter inzage gelegd.
In de zin van de Wet geluidhinder is sprake van een reconstructie indien de geluidsbelasting vanwege de weg, ten gevolge van één of meer wijzigingen op of aan de weg, met meer dan 2 dB toeneemt. Reconstructie van een weg waarlangs zich geluidgevoelige bestemmingen bevinden mag pas plaatsvinden nadat de gemeenteraad een daartoe strekkend besluit heeft genomen. Het besluit kan een zelfstandig besluit zijn of worden genomen bij de vaststelling van een bestemmingsplan. Er zijn twee situaties onderzocht, waarbij sprake is van een reconstructie, te weten:
Kruising/rotonde Jacoba van Beierenweg / zuidelijke randweg
Voor twee adressen (Jacoba van Beierenweg 91 en 93) is er een reconstructiesituatie ten gevolge van de wijziging aan de weg. Voor beide adressen is de maximale geluidbelasting in de jaren 2010 en 2020 bepaald, alsmede de maximale toename van de geluidbelasting.
J. van Beierenweg 91:
J. van Beierenweg 93:
Het besluit hogere waarden zal uiterlijk gelijktijdig met het bestemmingsplan worden vastgesteld. Hiertoe zullen de ontwerpbesluiten voor bestemmingsplan en hogere waarden15 gelijktijdig ter inzage worden gelegd.
Voor adres J. van Beierenweg 128-A is er geen reconstructiesituatie omdat deze woning gelegen is aan een weg zonder geluidszone, namelijk de Jacoba van Beierenweg met een maximum snelheid van 30 km/uur.
Componistenlaan (t.p.v. verlenging)
Binnen het invloedsgebied van de wegwijziging zijn 5 adressen aan de Ravellaan gelegen. Omdat de geluidsbelasting in het jaar 2020 voor deze adressen lager is dan 48 dB (voorkeursgrenswaarde) geeft de wijziging aan de (bestaande) Componistenlaan geen reconstructiesituaties. Daarom behoeven voor deze adressen ook geen hogere waarden te worden vastgesteld.
Het Geluidburo16 heeft in samenspraak met de milieudienst het stedenbouwkundige plan akoestisch doorgerekend zodat inzicht wordt verkregen in het aantal en de hoogte van de te verlenen hogere waarden als gevolg van het railverkeer. In het onderzoek is aandacht besteed aan de volgende aspecten:
De Wet geluidhinder (Wgh) kent voor railverkeerslawaai een voorkeursgrenswaarde van 55 dB. In bepaalde situaties is het mogelijk hiervan af te wijken en een hogere geluidbelasting toe te staan. De maximale waarde die op basis van de Wgh hiervoor kan worden vastgesteld bedraagt 68 dB in nieuwe situaties. Op basis van het door de Milieudienst vastgestelde beleid bedraagt de maximale hogere waarde 63 dB. Bij uitzondering kan hiervan worden afgeweken, mits afdoende onderbouwd.
Op basis van eerdere berekeningen17 is voor het project is uitgegaan van een 2 meter hoog geluidscherm. Voor de volgende twee locaties wordt de doelstelling van de milieudienst, waarbij uitgegaan wordt van een maximale waarde van 63 dB, niet gehaald:
De overschrijding van de beleidsmatige doelstelling van 63 dB kan worden weggenomen door:
Er wordt voldaan aan de voorkeursgrenswaarde indien het scherm als een 4 meter hoog scherm wordt uitgevoerd.
Afbeelding 8: Situering 5 woningen waarvoor geen hogere waarde wordt verleend.|
De gemeente heeft Prorail inmiddels verzocht medewerking te verlenen aan een scherm met een hoogte van 2 meter. Een hoger scherm heeft nog slechts een beperkt effect op het verlagen van de geluidbelasting. Pas bij een 4 meter hoog scherm zal bij alle woningen van het onderzochte stedenbouwkundig plan voldaan worden aan de voorkeursgrenswaarde van 55 dB. Een dergelijk scherm staat niet in verhouding met de hiervoor te maken kosten, los van de problemen met landschappelijke en stedenbouwkundige inpassing. Dit betekent voor de bovengenoemde gevallen dat er binnen het plangebied, met een 2 m hoog scherm, voor in totaal vijf woningen niet wordt voldaan aan het beleidsmatige maximum van 63 dB. Voor deze woningen wordt derhalve geen hogere waarde verleend. Bij het realiseren van de 5 woningen kan vooralsnog, binnen de nu voorliggende verkaveling,dus alleen worden voldaan aan de bepalingen van de wet indien een dove gevel wordt gerealiseerd. Het bouwplan dient in dit geval via bouwkundige maatregelen in een oplossing te voorzien.
Bij de uitwerking van het bestemmingsplan bestaat de mogelijkheid dat een andere verkaveling dan de nu voorliggende wordt gerealiseerd. Indien de woningen (op basis van de dan voorliggende verkaveling) wel voldoen aan de beleidsmatige maximale hogere waarde, kan bij het uitwerkingsplan alsnog een procedure hogere waarden worden gevolgd.
Gelet op de ligging van de woningen ten opzichte van andere relevante geluidsbronnen is van cumulatie van geluid zoals bedoeld is in artikel 110a van de Wet geluidhinder geen sprake. Er zijn geen woningen voorzien waarbij zowel de voorkeursgrenswaarde voor rail- als voor wegverkeer wordt overschreden.
Het besluit hogere waarden zal uiterlijk gelijktijdig met het bestemmingsplan worden vastgesteld. Hiertoe zijn de ontwerpbesluiten voor bestemmingsplan en hogere waarden18 gelijktijdig ter inzage gelegd.