direct naar inhoud van 4.4 Verkeer en vervoer
Plan: Hooghkamer 2011
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1525.BP2010VHT07001-0401

4.4 Verkeer en vervoer

Tijdens de voorbereiding van dit bestemmingsplan is een mobiliteitsscan voor Hooghkamer uitgevoerd11, die is opgenomen in de bijlagenmap bij dit bestemmingsplan.

Op basis van de uitgevoerde mobiliteitsscan kan worden geconcludeerd dat Hooghkamer goed wordt ontsloten en er sprake is van "een goede ruimtelijke ordening" vanuit het aspect mobiliteit. Maatregelen, zoals de aanleg van het eerste deel van de Noordelijke Randweg (wijkontsluitingsweg) voor Voorhout en de ontsluiting van Hooghkamer direct vanaf dit nieuwe wegvak, zorgen voor een goede externe en interne ontsluiting van de nieuwe woonwijk in verschillende richtingen. Vanaf de wijkontsluitingsweg zijn alle regionale verbindingswegen en de A44 via verschillende routes bereikbaar. Tevens verbindt de wijkontsluitingsweg de nieuwe woonwijk Hooghkamer met de overige wijken en het centrum van Voorhout. Door aanvullende maatregelen op de interne wegenstructuur van Voorhout kan voorkomen worden dat het centrum en de reeds bestaande woonwijken van Voorhout worden belast met het doorgaand verkeer van en naar de woonwijk Hooghkamer. De gekozen ontsluitingsstructuur zorgt voor slechts een zeer beperkte verkeerstoename in de Herenstraat.

Een verdere ontlasting van de Herenstraat wordt bereikt door een selectieve 'knip' in de Componistenlaan (geen doorkoppeling bestaande met nieuwe Verlengde Componistenlaan voor regulier autoverkeer). De gekozen ontsluitingsstructuur (variant 7a) is weergegeven in onderstaande afbeelding.

Afbeelding 7: Variant 7a.
afbeelding "i_NL.IMRO.1525.BP2010VHT07001-0401_0006.jpg"

De ontsluiting van de woonwijk voor langzaam verkeer zal goed zijn door een fijnmazig netwerk van langzaamverkeersroutes dat aansluit op het bestaande netwerk, alsmede door de omvorming van de Jacoba van Beierenweg tot centrale langzaamverkeersroute.

De ontsluiting per openbaar vervoer is optimaal door de ligging in de directe nabijheid van het NS-station Voorhout en de komst van een buslijn met een centrale route door de wijk. Bij de inrichting van de woonwijk vormen de uitgangspunten ten aanzien van het programma Duurzaam Veilig een randvoorwaarde zodat sprake zal zijn van een Duurzaam Veilige woonwijk.

De totale verkeersproductie van de ontwikkeling van Hooghkamer zal circa 4.675 mvt/etmaal bedragen. De eventueel te realiseren overige voorzieningen in de wijk (zoals bijvoorbeeld een basisschool en/of zorgvoorzieningen) zullen wijkgebonden zijn en geen aanvullende verkeersproductie genereren. Ten behoeve van de mobiliteitsscan zijn met het 'RVMK-model' afzonderlijke berekeningen uitgevoerd voor de afwikkeling van de verkeersstromen van en naar Hooghkamer. Hieruit blijkt dat de bijdrage van de woonwijk Hooghkamer aan de verkeersbelastingen op de provinciale wegen en de aansluitingen op de A44 zodanig gering is dat aanvullende infrastructurele maatregelen op de regionale wegenstructuur niet noodzakelijk zijn vanuit de voorgestane ontwikkeling.

De capaciteit van de wegen is (c.q wordt) voldoende om ook in de toekomst de verwachte intensiteiten (inclusief het extra verkeer van en naar Hooghkamer) af te kunnen wikkelen. De capaciteit van de enkelstrooksrotondes in Voorhout is voldoende om het extra verkeer van en naar de woonwijk Hooghkamer te verwerken. De capaciteit van de enkelstrooksrotondes nabij Voorhout is over het algemeen voldoende om het extra verkeer van en naar Hooghkamer te verwerken. Uitzondering hierop vormen de iets verderop gelegen enkelstrooksrotondes N450-N443 en Oosthoutlaan-Rijksstraatweg waar capaciteitsverruimde maatregelen noodzakelijk zijn om een goede verkeersafwikkeling in de toekomst te kunnen garanderen. Deze noodzakelijke maatregelen zijn geen gevolg van de ontwikkeling van Hooghkamer maar dienen ook zonder de ontwikkeling van Hooghkamer te worden genomen in de komende jaren. De maatregelen zijn reeds in de planning voor de toekomst opgenomen en maken onderdeel uit van het Gemeentelijk Verkeer en Vervoerplan (GVVP) dat inmiddels is opgesteld. Aangezien de rotonde N450-N443 in beheer is bij de provincie Zuid- Holland zal met de provincie afstemming plaatsvinden over de te nemen maatregelen. Een goede verkeersafwikkeling zal dan ook voldoende gewaarborgd zijn door de nieuwe verkeersinfrastructuur in en rond Hooghkamer.

De wijze waarop de fasering van de infrastructuur (voor wat betreft de diverse modaliteiten) aansluit op fasering van de ruimtelijke ontwikkeling is goed te noemen en er zal in alle bouwfasen sprake zijn van een goede ontsluiting voor gemotoriseerd verkeer, langzaam verkeer alsmede gebruikers van het openbaar vervoer. Voorwaarde voor de ontwikkeling van Hooghkamer vormt de afsluiting van de Jacoba van Beierenweg ter hoogte van de Engelselaan. Deze afsluiting zal voor de oplevering van de eerste fasen van Hooghkamer worden gerealiseerd.

Het gebruik van het openbaar vervoer of de fiets als alternatief voor het autogebruik zal worden bevorderd door middel van een goede bediening van de woonwijk door het openbaar vervoer en een kwalitatief hoogwaardig en fijnmazig fietsnetwerk waarbij het NS-station optimaal bereikbaar is en de spoorlijn (ongelijkvloers) gekruist kan worden.

Op basis van het rijks-, regionaal en lokaal beleid kan worden geconcludeerd dat de locatie waar de woonwijk Hooghkamer is geprojecteerd, een locatie betreft die vanuit mobiliteitsoogpunt zeer geschikt is voor de realisatie van een woonwijk.