Plan: | Bedrijventerreinen Teylingen |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1525.BP2010TEY02003-0401 |
Wettelijk kader luchtkwaliteit
Op 15 november 2007 is wet- en regelgeving in werking getreden die tezamen bekend staat onder de naam 'Wet luchtkwaliteit'. Het Besluit luchtkwaliteit 2005 is, inclusief alle daaronder vallende ministeriële regelingen, ingetrokken.
Met de Wet tot wijziging Wet milieubeheer is in de Wet milieubeheer in hoofdstuk 5 een nieuwe titel 5.2 'luchtkwaliteitseisen' opgenomen. Deze regelgeving is van toepassing op de buitenlucht en is niet van toepassing op een arbeidsplaats.
Wanneer kan een project doorgaan
Op basis van deze wetgeving kunnen ruimtelijk-economische initiatieven worden uitgevoerd als aan één of meer van de volgende voorwaarden wordt voldaan:
Niet in betekenende mate
Het Besluit NIBM en de Regeling NIBM geven aan wanneer een initiatief in betekenende mate bijdraagt. Projecten die minder bijdragen dan 3% van de grenswaarde voor de jaargemiddelde concentratie van zwevende deeltjes (PM10) of stikstofdioxide (NO2), worden geacht niet in betekenende mate bij te dragen. Voor dergelijke projecten hoeft geen nader luchtkwaliteitonderzoek te worden uitgevoerd.
In de Regeling NIBM is de vertaling gemaakt van de 3% bijdrage naar omvang van ruimtelijk-economische projecten. Als sprake is van een overschrijding van de grenswaarde kan getoetst worden of er een 3%, zijnde 1,2 µg/m3, verslechtering is van de luchtkwaliteit.
Wanneer sprake is van een bijdrage van 3% of meer, kan het project doorgang vinden wat betreft het aspect luchtkwaliteit wanneer aan één van de overige hiervoor genoemde voorwaarden wordt voldaan.
In de Regeling NIBM is voor diverse categorieën aangegeven bij welke omvang van een initiatief de 3%-grens bereikt is. Voor de categorie kantoorlocaties is de omvang tot waar geen toetsing nodig is, gesteld op een bruto vloeroppervlak van 100.000 m2 bij één ontsluitingsweg (Regeling NIBM bijlage 3A.1).
Luchtkwaliteit in relatie tot bestemmingsplan
Ten opzichte van de huidige situatie is een tweetal ontwikkelingen van belang, namelijk de ontwikkeling van een kantoorlocatie met een bruto vloeroppervlak van circa 3.000 m2 aan de Oosteinde (Greenib-terrein), alsmede de vestiging van een horecagelegenheid met een oppervlakte van 800 m2 bij NS-station Sassenheim.
Het voorgenomen plan omvat verder een kantoor-/bedrijfslocatie van ruwweg 6.000 m2 aan de Warmonderweg. Dit oppervlak is lager dan 100.000 m2 per ontsluitingsweg.
Voor wat betreft de horecagelegenheid is door Witteveen+Bos, aan de hand van CROW publicaties, bepaald dat de gemiddelde weekdagintensiteit 2.285 motorvoertuigen bedraagt. Uit de NIBM-tool van Infomil volgt dat dit een bijdrage van 0,53 µg/m3 voor PM10 is en 1,81 µg/m3 voor NO2 is. Voor PM10 is daarmee de bijdrage lager dan 1,2 µg/m3 (3%). Voor NO2 is de bijdrage echter hoger dan 1,2 µg/m3 (3%) en is het plan niet NIBM.
Nieuwe bouwplannen
Voor de horecavoorziening nabij station Sassenheim, de kantoorontwikkeling op de hoek Rijksstraatweg en Warmonderweg (locatie Stol) en voor de bypass is door Grontmij aanvullend onderzoek gedaan (Grontmij, 1 mei 2012). Daarnaast zijn er in het bestemmingsplan bouwmogelijkheden geboden voor:
Deze locaties zjin in het aanvullende luchtonderzoek betrokken.
Daarbij zijn de plannen ook getoetst aan de ambities uit het Regionaal beleidskader Duurzame Stedenbouw (RBDS):
Conclusies
Zowel voor de autonome situaties als voor de plansituatie zijn voor de toetsjaren 2012, 2015 en 2020 berekeningen uitgevoerd. Voor alle toetsjaren blijkt dat de grenswaarden voor de concentraties NO2 en PM10 en het aantal overschrijdingsdagen voor PM10 en het aantal overschrijdingen van de uurgemiddelde concentratie van NO2 niet worden overschreden. Tevens wordt voldaan aan de ambities zoals die voor luchtkwaliteit gesteld zijn in het Regionaal beleidskader Duurzame Stedenbouw (RBDS). Het plan voorziet namelijk niet in de vestiging van gevoelige bestemmingen binnen 300 meter van de snelweg. Ook worden er door het plan geen woningen mogelijk gemaakt direct langs een drukke weg (>10.000 mvt/etm). Daarnaast zijn zowel voor NO2 als voor PM10 de berekende concentraties lager dan 10% van de grenswaarde. Gebaseerd op de resultaten van dit onderzoek kan het plan wat betreft de effecten op de luchtkwaliteit zonder meer worden uitgevoerd.