Plan: | Bedrijventerreinen Teylingen |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1525.BP2010TEY02003-0401 |
Bij een bestemmingsplanwijziging moet volgens de Wet geluidhinder (Wgh) het plangebied worden getoetst op overschrijding van geluidnormen op kwetsbare objecten. Voor het grootste deel heeft dit bestemmingsplan een actualiserend karakter, er worden slechts enkele nieuwe ontwikkelingen gefaciliteerd.
Wanneer gebruik wordt gemaakt van de wijzigingsbevoegdheden in het plan om nieuwe ontwikkelingen in het gebied mogelijk te maken, moet op dat moment een afweging omtrent het milieuaspect geluidhinder plaatsvinden.
Bypass Akzo
De provincie Zuid-Holland is voornemens om de ongelijkvloerse kruising van de N444 met de A44 te reconstrueren. Daarnaast is de provincie voornemens een bypass van de Rijksstraatweg te realiseren. In paragraaf 4.10 Verkeer worden deze ingrepen nader toegelicht. Uit het geluidsonderzoek (Grontmij, 1 november 2011) dat voor deze verkeerskundige aanpassingen is uitgevoerd, blijkt dat naast het toepassen van bron- en overdrachtsmaatregelen voor een aantal adressen een hogere waarden aangevraagd moeten worden.
Maatregelen
Voor het wegverkeerslwaai van de A44 dient ter hoogte van Rijksstraatweg 14 en 16 over een lengte van 60 meter een scherm te worden geplaatst van 90 centimer hoog (een zogenaamde Step-Barrier). Deze maatregel is noodzakelijk omdat sprake is van reconstructie als gevolg van de wijziging van de A44.
Voor de N444 geldt dat voor Leidsevaart 5 over een lengte van 500 meter stil asfalt (in de vorm van Dunne Deklagen A) wordt gelegd. Voor Rijksstraatweg 14 en 16 en Leidsestraat 5 zijn na het treffen van de maatregelen geen hogere grenswaarde noodzakelijk.
Hogere grenswaarden
Voor de Verlengde Vinkenweg 9 en Rijksstraatweg 3 zijn overdrachtsmaatregelen onderzocht. Op het terrein van Verlengde Vinkenweg 9 is reeds een grondwal aanwezig. Een aanvullende maatregel is niet doelmatig. Voor de Verlengde Vinkenweg dient een hogere grenswaarde van 56 dB te worden aangevraagd ten gevolge van de N444. Voor Rijksstraatweg 3 blijkt dat het plaatsen van een scherm stuit op verkeerskundige bezwaren. Derhalve dient een hogere grenswaarde van 66 dB voor de N444 te worden aangevraagd.
Als gevolg van de bypass van de Rijksstraatweg dient Rijksstraatweg 3 te worden getoetst aan het regime 'nieuwe aanleg'. Dit moet omdat door de wijziging van de weg andere gevels aangestraald worden dan in de huidige situatie. Uit de berekeningen blijkt dat een overschrijding van de voorkeursgrenswaarde van 48 dB niet plaatsvindt. Aanvullende akoestische procedures zijn hierdoor niet noodzakelijk.
Tegelijkertijd met het bestemmingsplan wordt het ontwerpbesluit voor het vaststellen van de hogere grenswaarden zelfstandig ter visie gelegd voor het kenbaar maken van zienswijzen. Naar verwachting kan voorafgaand aan het vaststellen van het bestemmingsplan door de gemeenteraad door Gedeputeerde Staten zonder meer een besluit worden genomen over de vast te stellen hogere grenswaarden. Daarmee zijn er vanuit een oogpunt van wegverkeerslawaai geen belemmeringen om de voorziene reconstructie van de A44 en N444 uit te kunnen voeren.
Overige ontwikkelingen
Op de hoek van de Rijksstraatweg en Warmonderweg (locatie Stol) zijn in de toekomst kantoren voorzien. Daarnaast wordt een nieuwe horecalocatie nabij station Sassenheim voorbereid. Deze ontwikkelingen worden in dit bestemmingsplan al planologisch mogelijk gemaakt. Deze ontwikkelingen zijn echter niet geluidgevoelige objecten. Hierdoor is een nader onderzoek naar geluid niet nodig.