Plan: | Dorp Voorhout |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1525.BP2008VHT08001-0501 |
Beleid en normstelling
Het toetsingskader voor luchtkwaliteit wordt gevormd door de Wet milieubeheer luchtkwaliteitseisen (ook wel Wet luchtkwaliteit genoemd, Wlk). De Wlk bevat grenswaarden voor zwaveldioxide, stikstofdioxide en stikstofoxiden, fijn stof, lood, koolmonoxide en benzeen. Hierbij zijn in de ruimtelijke ordeningspraktijk langs wegen vooral de grenswaarden voor stikstofdioxide (jaargemiddelde) en fijn stof (jaar- en daggemiddelde) van belang. De grenswaarden van de laatstgenoemde stoffen zijn in tabel 4.4 weergegeven. De grenswaarden gelden voor de buitenlucht, met uitzondering van een werkplek in de zin van de Arbeidsomstandighedenwet.
Tabel 4.4 Grenswaarden maatgevende stoffen Wlk
stof | toetsing van | grenswaarde | geldig | ||
stikstofdioxide (NO2) | jaargemiddelde concentratie | 60 µg/m³ | 2010 tot en met 2014 | ||
jaargemiddelde concentratie | 40 µg/m³ | vanaf 2015 | |||
fijn stof (PM10)6 | jaargemiddelde concentratie | 48 µg/m³ | tot en met 10 juni 2011 | ||
jaargemiddelde concentratie | 40 µg/m³ | vanaf 11 juni 2011 | |||
24-uurgemiddelde concentratie | max. 35 keer p.j. meer dan 75 µg/m³ | tot en met 10 juni 2011 | |||
24-uurgemiddelde concentratie | max. 35 keer p.j. meer dan 50 µg/m³ | vanaf 11 juni 2011 |
Op grond van artikel 5.16 van de Wlk kunnen bestuursorganen bevoegdheden die gevolgen kunnen hebben voor de luchtkwaliteit (zoals de vaststelling van een bestemmingsplan) uitoefenen indien:
In het kader van een goede ruimtelijke ordening wordt bij het opstellen van ruimtelijke plannen, uit oogpunt van de bescherming van de gezondheid van de mens, tevens rekening gehouden met de luchtkwaliteit.
In het Besluit NIBM en de bijbehorende regeling is exact bepaald in welke gevallen een project vanwege de beperkte gevolgen voor de luchtkwaliteit niet aan de grenswaarden hoeft te worden getoetst. Dit kan het geval zijn wanneer een project een effect heeft van minder dan 3% van de jaargemiddelde grenswaarde NO2 en PM10.
Het bestemmingsplan maakt een uitbreiding van een reeds bestaande woon-/zorginstelling mogelijk. Deze ontwikkeling heeft een verkeersaantrekkende werking. In de paragraaf verkeer is bepaald dat het aantal verkeersbewegingen met maximaal 700 motorvoertuigen per etmaal (werkdaggemiddelde) toeneemt (zie paragraaf PM verkeer). Met behulp van de NIBM-tool (http://www.infomil.nl) is berekend dat de concentratie stikstofdioxide (NO2) als gevolg van dit plan met 1,01 µg/m3 en de concentratie fijn stof (PM10 ) met 0,27 µg/m3 toeneemt. Beide toenamen zijn minder dan 3% van de jaargemiddelde grenswaarde. Het plan draagt dus niet in betekenende mate bij aan de concentraties luchtverontreinigende stoffen, toetsing aan de grenswaarden voor luchtkwaliteit kan derhalve achterwege blijven.
In het kader van een goede ruimtelijke ordening wordt wel inzicht gegeven in de luchtkwaliteit ter plaatse van het plangebied. Dit wordt gedaan aan de hand van de saneringstool (www.saneringstool.nl) die bij het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit hoort. Dit is gedaan langs de N444, een maatgevende weg die door het plangebied en langs de beoogde ontwikkeling loopt. In 2011 bedraagt de jaargemiddelde concentratie stikstofdioxide (NO2) hier 27,9 µg/m3. In datzelfde jaar bedraagt de jaargemiddelde concentratie fijn stof (PM10) hier 25,0 µg/m3. De jaargemiddelde concentraties stikstofdioxide en fijn stof liggen ter hoogte van de weg onder de grenswaarden van de Wlk. Omdat direct langs de weg wordt voldaan aan de grenswaarden zal dit ter plaatse van het plangebied ook het geval zijn, aangezien de concentraties luchtverontreinigende stoffen afnemen naarmate de locatie verder van de weg is gelegen.
Een woon- zorginstelling is een gevoelige bestemming in de zin van het Besluit gevoelige bestemmingen. Het bestemmingsplan maakt de uitbreiding van een woon- zorginstelling binnen 50 m vanaf een provinciale weg (de N444) mogelijk. Uit het bovenstaande blijkt dat er geen sprake is van een (dreigende) overschrijding van de grenswaarden uit de Wlk. De waarden langs de N444 liggen ver onder de grenswaarde uit de Wlk, zelfs wanneer gekeken wordt naar de grenswaarden die vanaf 11 juni 2011 zullen gelden voor PM10 en vanaf 2015 zullen gelden voor NO2. Deze woon- zorginstelling is derhalve toegestaan binnen een afstand van 50 m vanaf de provinciale weg.
Er wordt daarom geconcludeerd dat het Besluit gevoelige bestemmingen de de uitvoering van het bestemmingsplan niet in de weg staat.
De gronden waarop de wijzigingsbevoegdheden langs de Herenstraat betrekking hebben zijn bestemd voor gemengde doeleinden. De wijzigingsbevoegdheid voorziet voornamelijk in een herstructurering van dit deel van het centrum van Voorhout. Grootschalige wijziging naar functie met een grote verkeersaantrekkende werking of grootschalige uitbreidingen van bestaande functies worden niet mogelijk gemaakt. Wanneer er gebruik wordt gemaakt van de wijzigingsbevoegdheid zal dit slechts een beperkt effect op de concentraties stikstofdioxide en fijn stof hebben. Tevens liggen de jaargemiddelde achtergrondconcentraties van deze stoffen ter plaatse van dit deel van Voorhout ver onder de grenswaarden uit de Wlk. Het gebruik van de wijzigingsbevoegdheid zal dus niet tot overschrijdingen van deze grenswaarden leiden. Het aspect luchtkwaliteit staat het gebruik van de wijzigingsbevoegdheid dan ook niet in de weg. Wel moet in het wijzigingsplan de bijdrage van dat plan aan de concentraties luchtverontreinigende stoffen inzichtelijk worden gemaakt.
Geconcludeerd wordt dat uit het oogpunt van luchtkwaliteit ter plaatse van het plangebied sprake is van een goed woon- en leefmilieu. Tevens levert het aspect luchtkwaliteit geen beperking op voor de beoogde ontwikkeling van Park Overbosch en staat dit aspect het gebruik van de wijzigingsbevoegdheid niet in de weg.