Plan: | Dorp Voorhout |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1525.BP2008VHT08001-0501 |
Er is akoestisch onderzoek uitgevoerd naar de locatie Park Overbosch. Op deze locatie worden nieuwe geluidsgevoelige functies mogelijk gemaakt, waardoor akoestisch onderzoek inzage de Wet geluidhinder noodzakelijk is. Dit onderzoek is samengevat in paragraaf 4.4.1.
Verder is onderzoek gedaan naar de akoestische situatie ter plaatse van de wijzigingsbevoegdheden langs de Herenstraat die in het bestemmingsplan zijn opgenomen. Dit onderzoek is samengevat in paragraaf 4.4.2.
Wettelijk kader
Langs alle wegen bevinden zich ingevolge de Wet geluidhinder geluidszones, met uitzondering van woonerven en 30 km/h-gebieden. Binnen en rond het plangebied zijn 30 km/h-wegen aanwezig die op basis van hun snelheidsregime niet-gezoneerd zijn.
Binnen de geluidszone van een weg dient de geluidsbelasting aan de gevel van geluidsgevoelige bestemmingen aan bepaalde wettelijke normen te voldoen. De breedte van een geluidszone is afhankelijk van het aantal rijstroken en de ligging van de weg (binnen- of buitenstedelijk). De geluidszone ligt aan weerszijden van de weg, gemeten vanuit de kant van de weg. Onder stedelijk gebied wordt verstaan: "het gebied binnen de bebouwde kom, doch met uitzondering van het gebied binnen de bebouwde kom, voorzover liggend binnen zone van een autoweg of autosnelweg als bedoeld in het Reglement verkeersregels en verkeerstekens" (art. 1 Wgh). De locatie Park Overbosch ligt binnen de wettelijke geluidszone van de Leidsevaart.
In het akoestisch onderzoek Dorp Voorhout (zie Bijlage 4) is het onderzoek naar gezoneerde en niet-gezoneerde wegen weergegeven. Het akoestisch onderzoek is uitgevoerd op basis van de Standaard Rekenmethode II (SRM II) volgens het Reken- en Meetvoorschrift Geluidhinder 2006 (RMG 2006). Hierbij is rekening gehouden met het geluidsbeleid van de milieudienst West-Holland dat is vastgelegd in de beleidsnotitie "Richtlijnen voor het vaststellen van hogere grenswaarden in het kader van de decentralisatie van de hogere grenswaardenprocedure Wet geluidhinder" d.d. 15 maart 2007.
Resultaten gezoneerde wegen
Ten gevolge van de Leidsevaart wordt de voorkeursgrenswaarde van 48 dB aan de gevel van de ontwikkeling Park Overbosch overschreden. Omdat maatregelen ter reductie van de geluidsbelasting niet mogelijk of doelmatig zijn, dienen hogere waarden te worden vastgesteld. Het milieudienst West-Holland heeft ten behoeve van onderhavig bestemmingsplan een Ontwerpbesluit hogere waarde opgesteld ("Ontwerpbesluit hogere waarde seniorencomplex 'Park Overbosch' gemeente Teylingen", Milieudienst West-Holland).
De in onderstaande tabel weergegeven hogere waarden dienen vastgesteld te worden. Het betreft in totaal 55 eenheden en 1 pg-afdeling.
Tabel 4.3 Hogere waarden
bestemming/aantal wooneenheden | hogere waarde in dB |
2 woningen | 49 dB |
3 woningen | 50 dB |
4 woningen | 51 dB |
1 woning | 52 dB |
1 woning | 53 dB |
3 woningen | 54 dB |
12 woningen | 55 dB |
3 woningen | 56 dB |
4 woningen | 57 dB |
6 woningen | 58 dB |
2 woningen | 60 dB |
5 woningen | 61 dB |
6 woningen | 62 dB |
3 woningen | 63 dB |
1 PG-afdeling | 63 dB |
Resultaten niet-gezoneerde wegen
Voor de beoordeling van de geluidsbelasting langs 30 km/h-wegen wordt gebruikgemaakt van de classificering van de kwaliteit van de akoestische omgeving in een milieukwaliteitsmaat volgens de 'methode Miedema'. Hierin wordt de geluidsbelasting geclassificeerd en beoordeeld op basis van klassen van 5 dB. Omdat de Wgh niet van toepassing is, wordt bij de berekening van de geluidsbelasting geen correctie ex artikel 110g Wgh toegepast, zie het akoestisch onderzoek Dorp Voorhout.
De ondervonden geluidsbelasting van verkeer op de Herenstraat valt binnen de klasse 'matig' van het beoordelingskader voor 30 km/h-wegen. De geluidsbelasting als gevolg van verkeer op de Sportlaan kan als 'redelijk' worden beoordeeld. Ten aanzien van de geluidsbelasting als gevolg van verkeer op de Rijnsburgerweg en de Prof. Nolenslaan is sprake van een 'goede' geluidshindersituatie. Deze geluidsbelastingen als gevolg van verkeer op 30 km/h-wegen worden als aanvaardbaar beschouwd onder de voorwaarde dat geluidsreducerende maatregelen niet mogelijk of gewenst zijn en conform het bouwbesluit een binnenwaarde van 33 dB wordt gegarandeerd (met gevelmaatregelen) in de nieuwe woningen. Maatregelen aan de bron of in het overdrachtsgebied zijn niet mogelijk of stuiten op overwegende bezwaren van stedenbouwkundige, verkeerskundige, vervoerkundige, landschappelijke of financiële aard. Bij de realisatie van de nieuwe woningen kan een binnenwaarde van 33 dB (conform het bouwbesluit) worden bereikt zodat de akoestische situatie als aanvaardbaar wordt beschouwd.
In het bestemmingsplan is aan de Herenstraat een aantal wijzigingsbevoegdheden opgenomen. Momenteel zijn deze gronden bestemd voor 'Centrum' of 'Gemengd'. Door middel van de wijzigingsbevoegdheid kunnen burgemeester en wethouders deze gronden herstructureren. Hierbij kan plaatselijk de bestemming worden gewijzigd naar horeca of wonen. Omdat de woonfunctie op basis van de Wet geluidhinder geluidgevoelig is, wordt onderzocht wat de aandachtspunten zijn met betrekking tot geluidhinder. In het kader van de uitvoering van de wijzigingsbevoegdheden dient nader akoestisch onderzoek te worden uitgevoerd. In dat kader worden dan ook eventuele hogere waarden vastgesteld. Onderhavige paragraaf biedt slechts globaal inzicht in de akoestische situaties ter plaatse van de wijzigingsbevoegdheden. Voor het volledige akoestisch onderzoek wordt verwezen naar de notitie 'Akoestische aspecten wijzigingsbevoegdheid bestemmingsplan Dorp Voorhout', RBOI, 31 december 2010, zie Bijlage 7.
Wegverkeerslawaai
De wijzigingsbevoegdheden 1, 2 en 3 liggen niet binnen de wettelijke geluidszone van een gezoneerde weg. Wijzigingsbevoegdheid 4 ligt binnen de wettelijke geluidszone van de Leidsevaart. Op basis van akoestisch onderzoek met Standaard Rekenmethode I, waarmee een vrije veldcontour wordt berekend, wordt ter plaatse van wijzigingsbevoegdheid 4 de voorkeursgrenswaarde van 48 dB overschreden, waardoor bij uitvoering van de wijzigingsbevoegdheid nader akoestisch onderzoek noodzakelijk is. Voor alle wijzigingsbevoegdheden is in het kader van een goede ruimtelijke ordening akoestisch onderzoek naar 30 km/h-wegen noodzakelijk.
Railverkeerslawaai
De wijzigingsbevoegdheden 1, 2 en 3 liggen binnen de wettelijke geluidszone van de spoorlijn Leiden - Haarlem. Op basis van akoestisch onderzoek met Standaard Rekenmethode I, waarmee een vrije veldcontour wordt berekend, wordt ter plaatse van wijzigingsbevoegdheid 1 en 2 de voorkeursgrenswaarde voor spoorweglawaai van 55 dB overschreden. Bij uitvoering van de wijzigingsbevoegdheid dient gedetailleerd akoestisch onderzoek naar spoorweglawaai te worden uitgevoerd.
Conclusie
Geconcludeerd wordt dat bij uitvoering van de wijzigingsbevoegdheden voor wijzigingsbevoegdheid 4 nader onderzoek naar wegverkeerslawaai noodzakelijk is. Voor wijzigingsbevoegdheid 1 en 2 is nader onderzoek naar spoorweglawaai noodzakelijk. Ten gevolge van beide geluidsbronnen is er echter geen sprake van overschrijding van de uiterste grenswaarde. Tevens dient aandacht te zijn voor de geluidsbelasting ten gevolge van 30 km/h-wegen.