direct naar inhoud van 5.4 Verkeer en parkeren
Plan: Lichtenberg, locatie Korenweg - Lichtenbergseweg - Reeënstraat, Silvolde
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1509.BP000088-DE01

5.4 Verkeer en parkeren

Verkeer
De maatschappelijke functies in het plangebied worden ontsloten op de Lichtenbergseweg. In de huidige situatie is nog een deel van het schoolgebouw aanwezig. De omliggende infrastructuur is daardoor al ingericht op een intensief gebruik en relatief veel verkeersbewegingen in verband met het halen en brengen van kinderen. In de toekomstige situatie is een gemengde functie aanwezig en enkele woningen. Het aantal verkeersbewegingen neemt als gevolg van het toekomstig gebruik af en kan daarmee opgaan in het heersende verkeersbeeld van de omliggende straten Lichtenbergseweg en de Korenweg.

Parkeren

MFA
Bij de aanvraag van de nieuwbouw van het MFA zijn op grond van de Bouwverordening eisen gesteld aan het aantal parkeervoorzieningen. Rondom het MFA zijn 69 parkeerplaatsen aangelegd, waarmee voorzien wordt in het benodigd aantal parkeerplaatsen. De toetsing of voldoende parkeerplaatsen voor het MFA zijn gerealiseerd is destijds uitgevoerd in het kader van de ex art. 19 lid 2 WRO vrijstellingsprocedure.

Fase 2
Vigerend beleid is dat de gemeente Oude IJsselstreek de hoge CROW-normen hanteert. Uitgangspunt is ‘weinig stedelijk’ en rest bebouwde kom (CROW). Het aandeel bezoekers (0,3 parkeerplaatsen per woning) is reeds in de gemeentelijke parkeernorm inbegrepen. Op grond van de woningtypes uit het stedenbouwkundig plan uit paragraaf 4.2.3 zijn 22,2 parkeerplaatsen nodig. Onderstaande tabel verduidelijkt dit.

woningen per woningtype   parkeernorm gemeente   benodigde parkeerplaatsen  
Duur:2   2,2   4,4  
Midden:4   1,9   7,6  
Goedkoop:6   1,7   10,2  
  totaal:   22,2  

Voor de parkeerplaatsen hanteert de gemeente de volgende maten voor parkeerplaatsen: haaksparkeervak: 2,5 x 5 meter; langsparkeervak: 2 (+ 0,5 vrije ruimte) x minimaal 6 meter. Parkeerplaatsen voor opritten van woningen zijn niet mogelijk. Voor een enkele oprit geldt een parkeernorm van 0,8 p.p. (min. 5 m. diep), voor een lange oprit en een garage met enkele oprit 1,0 p.p (min. 10 m. diep). Voor een garage met lange oprit (min. 10 m. diep) geldt een parkeernorm van 1,3 p.p. Voor de duidelijkheid is onderstaande tabel opgenomen:

ingetekende parkeerplaats   parkeernorm gemeente   benodigde parkeerplaatsen  
lange oprit: 1   1,0   1  
garage met lange oprit: 5   1,3   6,5  
dubbele oprit zonder garage 1   1,7   1,7  
haaksparkeervak: 8   1,0   8  
langsparkeervak: 5   1,0   5  
  totaal:   22,2  

Het daadwerkelijke aantal parkeerplaatsen min de gemeentelijke parkeernorm (22,2 – 22,2 = 0) laat zien dat het plan voorziet in voldoende parkeerplaatsen. Er is conform het gemeentelijke parkeerbeleid uitgegaan van de hoge CROW-norm. Daar wordt niet van afgeweken omdat het aantal parkeerplaatsen in de directe omgeving beperkt is.

Fase 3
Voor fase 3 zijn de exacte invulling, het aantal woningen en de woningtypen nog niet bepaald. Om die reden kan voor dit gebied nog geen parkeerberekening gemaakt worden. Om er zeker van te zijn dat het parkeren in de toekomst goed geregeld wordt is in de regels hiervoor een bepaling opgenomen. Overigens biedt het openbaar gebied in de huidige situatie nog voldoende ruimte voor openbare parkeerplaatsen.

Conclusie

Gelet op het bovenstaande vormen verkeer en parkeren geen belemmering voor de uitvoering van het project.