Plan: | Lelystad Haven |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0995.BP00016-VG01 |
Het plangebied maakt deel uit van de bestaande stedelijke structuur van Lelystad. Het uitgangspunt is dat de hoofdopzet van de stedenbouwkundige (en landschappelijke) structuur behouden blijft, en daar waar mogelijk wordt versterkt. Bijzondere verkavelingsprincipes en woningschakelingen worden op blokniveau gehandhaafd.
De bebouwing is in de verschillende deelgebieden van het plangebied zeer divers. Bij het bestemmen ervan is in eerste instantie uitgegaan van de bestaande situatie en de geldende bestemmingsregels. Voor meer flexibiliteit is in de meeste gevallen gekozen voor bouwstroken. Op enkele plaatsen, waar dit vanuit ruimtelijk belang noodzakelijk was, is gekozen voor bouwvlakken, waar (uitbreidingen van) de hoofdgebouwen in gerealiseerd moeten worden. Aan- en uitbouwen en bijgebouwen kunnen buiten het bouwvlak worden gerealiseerd.
Toch worden, ten opzichte van de geldende regels, enkele wijzigingen in het bestemmingsplan mogelijk gemaakt. Deze worden hierna besproken.
Kleinere ontwikkelingen
In het plangebied is sprake van een aantal (kleinere) concrete en minder concrete ontwikkelingen. De concrete ontwikkelingen zijn bij recht opgenomen in dit plan. Hierbij horen bijvoorbeeld de uitbreiding van de school aan de Ringdijk en de nieuwbouw van een nieuwe horecavestiging op het schiereiland in het water Hondenkop. Minder concrete ontwikkelingen worden enerzijds door middel van een wijzigingsbevoegdheid of anderzijds een afwijking (via een omgevingsvergunning) mogelijk gemaakt.
Bij de genoemde ontwikkelingen moet in ieder geval rekening worden gehouden met het realiseren van voldoende parkeergelegenheid. Dit moet zo veel mogelijk plaatsvinden op eigen terrein, om extra parkeerdruk in de openbare ruimte te voorkomen.
Voor de wegenstructuur geldt als uitgangspunt dat de betreffende wegen rondom het plangebied qua inrichting en functie voldoen aan de opbouw van de hoofdwegenstructuur van Lelystad. Dit houdt in dat de Houtribweg, Knardijk en Buizerdweg als hoofdontsluitingswegen worden aangemerkt. Als uitgangspunt geldt hierbij dat eventuele nieuwe ontwikkelingen langs deze wegen voldoen aan de voorkeursgrenswaarde, de situering op voldoende afstand van de weg is daarbij van belang.
Op stadsniveau wordt gestreefd naar meer samenhang tussen de verschillende watergebieden (als uitwerking van de Blauwe Stad). Het uitgangspunt voor de groen- en waterstructuren van het plangebied sluit hier op aan. Hierin wordt gestreefd naar eenduidige, herkenbare groenstructuren (per buurt), waarbij essentiƫle groen- en waterelementen worden behouden. Speciale aandacht gaat uit naar de geringe hoeveelheid groen en water in de oudere buurten en hun soms gebrekkige (visuele) relaties met omliggende blauw/groene structuren, het waarborgen van de ecologische verbindingszone langs de Lage Dwarsvaart en het recreatief medegebruik (zonering) van de grotere water- en groengebieden als het Bovenwater en de Hondenkop.