direct naar inhoud van 4.1 Ruimtelijke aspecten
Plan: Bedrijventerrein Flevopoort
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0995.BP00013-VG01

4.1 Ruimtelijke aspecten

4.1.1 Stedenbouwkundige structuur

Aan de basis van het bedrijventerrein Flevopoort ligt de Structuurvisie Lelystad-Zuid(1999). Deze visie is nader uitgewerkt in het stedenbouwkundig plan S.P. Bedrijventerrein Lelystad-Zuid 9 till 5 (working), ir. K. Christiaanse Architects & Planners B.V. september 1999. In dit plan wordt uitgegaan van 5 verschillende bedrijvenconcentraties (zie figuur "Clustering van bedrijven" in paragraaf 2.1) gesitueerd in een licht glooiend ruig landschap. De grootte van de clusters varieert van 10 tot 21 hectare. De grootste clusters 1 en 2 liggen tussen de A6 en de Lage Vaart (grootschalige bedrijven) en de clusters 3, 4 en 5 liggen aan de westzijde van de Lage vaart (kleinschalige bedrijvigheid en woonwerkeenheden).
De clusters hebben veel overeenkomsten in vorm, organisatie en ontsluiting. De grootste verschillende zitten met name in de milieucategorieën, kavel- en gebouwgrootte en de ligging daarvan in relatie tot de directe omgeving. Bedrijven langs de A6 zien er anders uit dan bijvoorbeeld nabij het woongebied Warande. Op deze manier ontstaat er veel individuele keuzevrijheid voor de ondernemers en ontstaat er een gevarieerd en representatief beeld voor de stad en het stadsaangezicht.
Het stedenbouwkundig plan is gericht op een duurzame ontwikkeling van het bedrijventerrein, hetgeen betekent dat bij de inrichting aandacht wordt besteed aan duurzaam energie-, water-, materiaal- en grondgebruik. Waar mogelijk wordt uitgegaan van het beperken of hergebruiken van afvalstoffen, beperken van uitstoot van gassen en een energiezuinige inrichting van het bedrijventerrein.

Cluster 1
Dit cluster is gesitueerd tussen de A6 en de Lage Vaart, met zicht op het aan de andere kant van de A6 gelegen bedrijventerrein Larserpoort. De ontsluiting vindt plaats via een 2-strooks weg die onder het viaduct door, langs de Lage Vaart, aan de noordzijde aantakt op het Larserplein. Deze weg is geschikt voor LZV-verkeer (Lang Zwaar Verkeer, 25,25 m lengte). De cluster is met zijn ongeveer 21 hectare de grootste van de 5 clusters. De kavels variëren tussen de 5.000 en 20.000 m2 voor bedrijven t/m milieucategorie 4.1. De regels bieden een afwijkingsmogelijkheid voor milieucategorie 4.2. De kavels hebben een oriëntatie op de A6, de Minervaweg of de Lage Vaart.

Cluster 2
Dit cluster is eveneens gelegen tussen de A6 en de Lage vaart en wordt ontsloten door de Poseidonweg. Het cluster is ongeveer 18 hectare groot. De kavels zijn tussen de 4.000 en 8.000 m2 groot voor bedrijven t/m milieucategorie 4.1. De kavels hebben een oriëntatie op de A6, de Poseidonweg of de Lage Vaart.

Cluster 3
Dit cluster is gesitueerd tussen de Lage Vaart en de nieuwbouwwijk Warande. Cluster 3 wordt ontsloten via de Heralaan, die aantakt op de Oostranddreef en Larserdreef. Cluster 3 is ongeveer 18 hectare groot en de kavels variëren in grote van 2.000 tot 8.000 m2. Een deel van dit cluster is aangewezen voor bedrijven t/m milieucategorie 4.1 en het overige deel voor bedrijven t/m milieucategorie 3.2.
Bijzonder aan cluster 3 is de mogelijkheid die geboden wordt om een insteekhaven te realiseren met een laad- en loskade. De Lage Vaart is een belangrijke noord-west verbinding voor de beroepsvaart. Zo kunnen er schepen via de Wortman-sluizen, de Lage Dwarsvaart en de Lage Vaart bij cluster 3 komen.

Cluster 4
Dit cluster heeft een oppervlakte van ongeveer 12 hectare, waarbij de kavelgrootte varieert van 1.250 tot 4.000 m2. De daarbij behorende milieucategorie is t/m 4.1. Cluster 4 wordt ontsloten via de Heralaan, die aantakt op de Oostranddreef en Larserdreef. De kavels zijn voornamelijk georiënteerd op de Heralaan, de Larserdreef of de Lage Vaart.

Cluster 5
Dit cluster is de kleinste cluster van het bedrijventerrein Flevopoort. De oppervlakte is ongeveer 10 hectare. De indicatieve kavelgrootte ligt tussen de 1.000 en de 2.500 m2 voor bedrijven t/m milieucategorie 2 en deels t/m 3.2. Cluster 5 wordt ontsloten via de Heralaan, die aantakt op de Oostranddreef en Larserdreef. Kenmerkende voor dit cluster is de combinatie van wonen en werken. De woon-werk combinaties van het bedrijventerrein Flevopoort sluiten op deze manier goed aan op de nieuwbouwwijk Warande. Er is geen strikte scheiding van wonen en een bedrijventerrein, maar een geleidelijke functionele overgang.

4.1.2 Bebouwing

De kavels mogen maximaal worden bebouwd rekening houdend met de bouwgrenzen en parkeren op eigen erf, met de daarvoor geldende parkeernormen. Voor de clusters 1 en 2 geldt voor de gebieden grenzend aan de A6 en ten zuidoosten van de Minervaweg en Poseidonweg dat de afstand tussen gebouwen op aangrenzende bouwpercelen minimaal 23 meter dient te bedragen. Voor de achterliggende gebieden ten noordwesten van de Minervaweg en Poseidonweg bedraagt deze afstand minimaal 13 meter.
De clusters 1 en 2 nemen een dermate belangrijke positie langs de A6 (zichtlokatie) in dat hier is afgeweken van de regeling van de overige clusters. Het kenmerkende is dat er langs de A6 een wandstructuur ontstaat met gaten van minimaal 23 meter tussen de verschillende bebouwingsstructuren. Op deze manier blijft er zicht naar het achterliggende plangebied (2e lijns bebouwing) en wordt het bedrijventerrein niet achter een gesloten wand weggestopt. Hiermee worden de clusters 1 en 2 met hoogwaardige en architectonische gebouwen (onder andere de gebouwen van BMW, Noppies, Anker, Rotorway en Vlint) het visitekaartje van Lelystad.

4.1.3 Wegenstructuur

De ontsluiting van het bedrijventerrein is zodanig geregeld dat bedrijven goed te bereiken zijn. Er is sprake van brede profielen met aan weerszijden groenstroken. De clusters 1 en 2 zijn door middel van een ontsluiting van een middenstraat (Minervalaan en Poseidonweg) met elkaar verbonden. Deze middenstraat takt thans aan op de Larserdreef en in de nabije toekomst mogelijk ook op de nieuw te realiseren afslag Lelystad-Zuid van de A6. Het profiel van cluster 1 en 2 is vanwege de typologie van grootschalige bedrijvigheid aangepast op LZV-verkeer (Lang Zwaar Verkeer, 25,25 m lengte). De cluster 3, 4 en 5 zijn ontsloten middels een middenstraat en een circuit rondom de clusters.

4.1.4 Groen- en waterstructuur

Het plan voorziet erin dat ruim 75% van de bedrijven uitzicht heeft op het omliggende landschap. Door het groen rondom de verschillende clusters van bedrijvendorpen als één geheel met de bebouwing van de clusters te realiseren, ontstaat er een samenhangend landschap. Individuele expressie van bebouwing en afzonderlijk ingericht groen op de kavels wordt op die manier naar de achtergrond verplaatst. In dit kader is de ontwikkeling van de ecologische zone aan weerszijden van de Lage Vaart ook van groot belang. Deze maakt onderdeel uit van de provinciale ecologische hoofdstructuur. Zoals al onder paragraaf 4.1.1. is vermeld, biedt het bestemmingsplan de mogelijkheid om in cluster 3 een haven te realiseren voornamelijk gericht op de beroepsvaart.