direct naar inhoud van 4.4 Afwegingskader
Plan: Centrum Venlo
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0983.BP201227CENTRVENLO-VA02

4.4 Afwegingskader

De strategie is helder en eenduidig, maar vertelt nog niet het complete verhaal. Om ook prioriteiten te stellen en keuzes te kunnen maken in en tussen bestaande projecten spelen ook gemaakte afspraken met derden een rol. Maar ook de werkelijke vraag naar voorzieningen - de marktbehoefte - is in dit tijdsgewricht doorslaggevend. De bestaande projecten en nieuwe initiatieven moeten immers ook gevuld worden met programma. Om aan de voorkant duidelijkheid te bieden over de wijze van bestuurlijke besluitvorming hanteert het gemeentebestuur een afwegingskader.

Het afwegingskader neemt de toegevoegde waarde aan het stedelijk centrum als geheel als vertrekpunt, niet het individuele project. Ook voorkomt het afwegingskader een toename van schaarste aan programma, maar blijft wel ruimte voor kansrijke initiatieven als die de kwaliteit van het stedelijk centrum versterken.

STAP 1 gemaakte afspraken (alleen voor bestaande projecten)

Bindende afspraken met initiatiefnemer(s) worden vanzelfsprekend nagekomen. Met initiatiefnemer(s) die ruimte bieden om voor eigen risico het programma en/of locatie te herijken, ondanks bindende afspraken, worden onderstaande stappen doorlopen.

STAP 2 toets aan behoefte samenleving

Nieuwe initiatieven of wijzigingen in bestaande projecten worden getoetst aan de actuele behoefte van de samenleving. De geprognosticeerde behoefte is uitgewerkt in specifiek toegespitste kaders, zoals de dynamische woningbouwprogrammering (DWP), detailhandelsnota en brancheringsvisie, kantorennota (nog in ontwikkeling), horecanota, cultuurnota en accommodatiebeleid. Dit vormt de eerste toets naar behoefte van de samenleving. Voor leisure én middelbaar en hoger onderwijs is geen kwantitatief behoefte in beleidskaders opgenomen, dit vraagt om maatwerk. Onderwijs wordt alleen maar vraaggericht ontwikkeld en leisure dient per casus te orden beschouwd in relatie tot het gehele aanbod. Indien kaders of programmeringsinstrumentarium ontbreken, of niet langer toereikend worden geacht, zal een marktanalyse moeten worden uitgevoerd. Hiervoor worden dan aan de voorkant randvoorwaarden meegegeven.

Indien de behoefte van de samenleving aannemelijk is, wordt een voorkeurslocatie bepaald in de volgende stap van het afwegingskader. Kan de behoefte niet aannemelijk worden gemaakt, dan wordt verder geen medewerking aan het initiatief verleend door de gemeente.

STAP 3 voorkeurslocatie initiatief bepalen

De hoofdlijnen van de strategie ‘focus’ en ‘extra focus’ komen nu in beeld om de voorkeurslocatie te bepalen. Het initiatief moet ruimtelijk inpasbaar zijn; gekeken wordt naar de milieukundige aspecten en de stedenbouwkundige, verkeerskundige en cultuurhistorische inpasbaarheid. De programmatische inpasbaarheid wordt afgewogen op basis van de ruimtelijke keuzes. Maar ook wordt in de afweging betrokken of de voorziening bedrijfseconomisch haalbaar is in het voorkeursgebied. Hierbij wordt de volgende prioriteitenlijst aangehouden:

1. Is het initiatief inpasbaar in de (historische) binnenstad?

2. Nee, is het initiatief inpasbaar in Maaswaard of KazerneKwartier Lijn?

3. Nee, is het initiatief inpasbaar in KazerneKwartier Park?

4. Nee, dan pas elders in de gemeente. Hiervoor zijn de actuele ruimtelijke structuurvisie en sectorale (ruimtelijke) beleidsnota’s leidend.


Voor de gemeente Venlo is een strategie op basis van de behoefte van de samenleving in combinatie met een duidelijke geografische focus leidend, zonder afbreuk te doen aan harde afspraken met partners. De strategie vormt de grondslag voor de ruimtelijke keuzes op de verschillende thema’s in het volgende hoofdstuk.