Plan: | Maasoever |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0957.BP00000146-VG01 |
Inleiding
Ten behoeve van het bestemmingsplan heeft er een inventarisatie plaatsgevonden van de risicovolle activiteiten, zoals Bevi-bedrijven, transportroutes voor gevaarlijke stoffen en buisleidingen, in of nabij het plangebied.
Bevi-inrichtingen in het plangebied
Binnen de grenzen van het plangebied is één Bevi-inrichting aanwezig. Het betreft een tankstation aan de Wilhelminasingel 20. Op basis van het gestelde in de Regeling externe veiligheid inrichtingen (Revi) dient een PR 10-6-contour van 40 meter vanaf het vulpunt in acht te worden genomen. Uit de inventarisatie is gebleken dat binnen voornoemde PR-contour geen kwetsbare of beperkt kwetsbare objecten aanwezig dan wel geprojecteerd zijn. Er is een kwantitatieve risicoanalyse (QRA) uitgevoerd ten behoeve van voornoemd tankstation. Uit deze QRA blijkt dat een oriënterende waarde van het groepsrisico overschreden wordt. Het tankstation vormt derhalve een extern veiligheidsknelpunt.
Verder is binnen het plangebied het voormalige opslagdepot van aardolieproducten gelegen aan de Voorstad St. Jacob 160 gelegen. De milieuvergunning voor de op- en overslag van aardolieproducten is op 8 januari 2003 ingetrokken. Ter plekke worden geen risicovolle activiteiten uitgevoerd.
Op circa 550 meter van het plangebied is, op het bedrijventerrein Willem Alexander, het Bevi-bedrijf Van der Sluijs Tankopslag gelegen. De PR 10-6-contour van dit bedrijf strekt zich echter niet uit tot over het plangebied.
Buisleidingen
Binnen het plangebied zijn geen buisleidingen voor het transport van gevaarlijke stoffen gelegen.
Transport gevaarlijke stoffen
Voor het transport van gevaarlijke stoffen door Roermond zijn de A73, N280, N293 en de N570 aangewezen. Binnen het plangebied is de N280 gelegen. Uit actuele risicoberekeningen die zijn uitgevoerd in het kader van Basisnet Weg en waarvan de resultaten zijn opgenomen in de eindrapportage van Basisnet Weg (oktober 2009) is gebleken dat de N280 een PR 10-6-contour kent. Hierbinnen zijn geen (extra) kwetsbare of beperkt kwetsbare objecten gelegen.
In de Visie externe veiligheid Roermond is bepaald dat binnen 200 meter van de N280 geen extra kwetsbare objecten opgericht mogen worden. Als extra kwetsbare objecten worden in de Visie de volgende objecten aangemerkt: basisscholen, kinderdagverblijven, ziekenhuizen, verzorgingstehuizen en andere functies waar groepen verminderd zelfredzame personen verblijven. In het kader van het opstellen van de Visie heeft er een inventarisatie plaatsgevonden van de ligging van de extra kwetsbare objecten binnen de gemeente. Hierbij is vastgesteld dat er binnen het plangebied geen extra kwetsbare objecten liggen binnen 200 meter van de N280. Uit de signaleringskaart die is opgenomen in de Visie blijkt dat een gedeelte van het plangebied gelegen is binnen het invloedsgebied van de N280.
Op ruim 700 meter van het plangebied zijn de doorgaande spoorverbindingen Roermond - Weert en Roermond - Sittard gelegen waarover gevaarlijke stoffen worden vervoerd. Uit de signaleringskaart die bij de Visie is gevoegd blijkt dat de invloedsgebieden van de genoemde spoorverbindingen zich uitstrekken tot over het plangebied.
Aan de westzijde van het plangebied is de Maas aanwezig waarover transport plaatsvindt naar Van de Sluijs Tankopslag en worden brandbare vloeistoffen hiernaar vervoerd. Op basis van de eindrapportage Basisnet Water (januari 2008) kan worden gesteld dat er voor dit water geen externe veiligheidknelpunten zijn te verwachten.
Met betrekking tot voorliggend bestemmingsplan, waarin geen nieuwe ontwikkelingen zijn opgenomen, is geen sprake van belemmeringen met betrekking tot het vervoer van gevaarlijke stoffen. Het aspect externe veiligheid vormt voor wat betreft het vervoer van gevaarlijke stoffen geen belemmering voor het plangebied.
Saneringssituaties
Op basis van de huidige regelgeving zijn er geen saneringssituaties in het plangebied aanwezig. Het LPG-tankstation aan de Wilhelminasingel 20 is op basis van het gestelde in het convenant LPG-autogas een extern veiligheidsknelpunt.
In het convenant LPG-autogas dat op 22 juni 2005 is gesloten tussen het Rijk en de "LPG-sector" is opgenomen dat de "LPG-sector" externe veiligheidsknelpunten, waaronder LPG-tankstations waar de oriëntatiewaarde van het groepsrisico ten tijde van het van kracht worden van het Bevi reeds overschreden werd, zal saneren door bijvoorbeeld het verplaatsen van het LPG-vulpunt, het verplaatsen van het gehele LPG-tankstation of het beëindigen van de verkoop van LPG.
Uit de uitgevoerde QRA is gebleken dat de oriënterende waarde van het groepsrisico overschreden wordt. Gelet op het bepaalde in voornoemd convenant kan gesteld worden dat het LPG-tankstation een extern veiligheidsknelpunt vormt. In augustus 2010 is de verkoop en opslag van LPG bij bovengenoemd tankstation gestaakt. De milieuvergunning is echter nog niet ingetrokken. De gemeente Roermond is eigenaar van de grond, waarop het tankstation ligt. Deze grond is in erfpacht gegeven tot 1 januari 2015. Hierna vervalt de erfpacht en komt de grond weer ter beschikking van de gemeente. Na deze datum zal het tankstation en daarmee ook het externe veiligheidsknelpunt worden opgeheven.
Het groepsrisico
Aangezien er binnen de invloedsgebieden van de genoemde risicovolle activiteiten geen nieuwe ontwikkelingen zijn gepland treden er geen significante wijzigingen op in de omvang van het groepsrisico. Indien medewerking wordt verleend aan voorgenomen functiewijzigingen zal aan externe veiligheid regelgeving voldaan moeten worden. Er dient dan ook invulling gegeven te worden aan de verantwoordingsplicht in het kader van het groepsrisico waarbij gebruik gemaakt kan worden van de planologische kaders zoals die zijn opgenomen in de Visie.
Onbeperkte toename van personendichtheden in de nabijheid van risicobronnen door functiewijziging binnen de geldende bestemmings- en gebruiksbepalingen dient uitgesloten te worden.
Conclusie
Met de vaststelling van dit bestemmingsplan worden geen ontwikkelingen van enige betekenis mogelijk gemaakt die een nadere analyse van de mogelijkheden voor beheersing van de risico's en/of beperking van de gevolgen van een calamiteit vanuit de aanwezige risicobronnen noodzakelijk maken. Het groepsrisico wordt daarmee in voldoende mate verantwoord geacht. Als gevolg van de aanwezigheid van het tankstation aan de Wilhelminasingel 20 treedt er tot uiterlijk 1 januari 2015 een extern veiligheidsknelpunt op. De opslag en verkoop van LPG bij het tankstation is inmiddels gestaakt maar de milieuvergunning is nog niet ingetrokken.