direct naar inhoud van 4.6 Verkeer en infrastructuur
Plan: Noordelijke en Oostelijke Stadsrand
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0957.BP00000143-VG01

4.6 Verkeer en infrastructuur

Verkeersontsluiting en bereikbaarheid

Gemotoriseerd verkeer

Het plangebied is gelegen aan de noordoostzijde van de stad Roermond. Het strekt zich deels uit langs de noordzijde van de N280 (de Wilhelminasingel) en de westzijde van de A73 en deels binnen een meer zuidelijk gelegen zone tussen de A73 en N271 (de St. Wirosingel), de Spik en de N280.

De bereikbaarheid van het plangebied is de afgelopen jaren sterk verbeterd door de aanleg van het ontbrekende deel van de A73 tussen Venlo en Maasbracht. Het plangebied is met de aanleg van de A73 qua bereikbaarheid centraal komen te liggen in het gebied tussen Nijmegen en Maastricht. De N280 verzorgt de oost-westverbinding in het gebied tussen Weert en Duitsland en gaat op Duits grondgebied over in de BAB52 welke het plangebied met Mönchengladbach en Düsseldorf verbindt. Ook in het gebied tussen Weert en Düsseldorf is sprake van een centrale ligging en optimale bereikbaarheid. Door het plangebied loopt de N271 welke (naast de A73) de provinciale verbinding verzorgt voor de kernen tussen Venlo en Maasbracht. Het plangebied is dan ook optimaal ontsloten voor gemotoriseerd verkeer vanuit alle richtingen door de strategische ligging direct aan het knooppunt van de A73 met de N280/BAB52 en de ligging aan de N271.

Met deze ontwikkelingen is Roermond goed bereikbaar vanuit noordelijke, oostelijke en zuidelijke richting. De bereikbaarheid vanuit westelijke richting kan nog worden verbeterd. Momenteel voert de Provincie Limburg in het kader van de Gebied Ontwikkeling Midden-Limburg een MER studie uit naar het opwaarderen van de N280 West. Hiermee zal de verbinding van Roermond met de A2 en Weert in westelijke richting aanzienlijk verbeteren.

afbeelding "i_NL.IMRO.0957.BP00000143-VG01_0014.png" 
Foto 4.1 N280 ter hoogte van aansluiting A73  
afbeelding "i_NL.IMRO.0957.BP00000143-VG01_0015.png"
Foto 4.2 A73 ter hoogte van afslag 19, Roermond   

Het deel van het plangebied ten noorden van de N280 wordt hoofdzakelijk ontsloten vanaf de N271 (de St. Wirosingel) door middel van twee aansluitingen waarvan de meest noordelijke als rotonde is uitgevoerd (aansluiting Outdoor Center) en de meest zuidelijke als kruising met verkeersregelinstallatie (aansluiting park). De N271 geeft in zuidelijke richting aansluiting op de N280 en de oostelijke wijken van Roermond. In noordelijke richting geeft de N271 verbinding met Swalmen, de A73 (aansluiting Beesel, afslag 18) en noordelijker gelegen kernen. De snelste verbinding van en naar de A73 is aanwezig via de op de A73 aangesloten N280 (aansluiting Roermond, afslag 19). Daarnaast wordt het gebied ontsloten door de Broekhin-Noord welke via de Broekhin-Zuid en Venloseweg verbinding geeft met de oude binnenstad van Roermond en de overige wijken van Roermond. Vanaf de Broekhin-Noord geeft de Schouwberg verbinding met de wijk Leeuwen.

Het deel van het plangebied ten zuiden van de N280 wordt eveneens hoofdzakelijk vanaf de N271 (de St. Wirosingel) ontsloten. Hiertoe zijn, naast de rotonde met de Elmpterweg, twee aansluitingen van bedrijfsontsluitingswegen aanwezig vanaf de N271. Het nieuw te ontwikkelen deel van het bedrijventerrein ter hoogte van de Spik zal, evenals het noordelijker gelegen gebied, kunnen worden ontsloten vanaf de N271. De Spik is aangesloten op de N271 met een rotonde. De N271 verzorgt vervolgens in noordelijke richting de ontsluiting richting de N280 en A73 (aansluiting Roermond, afslag 19) en in zuidelijke richting eveneens met de A73 (aansluiting Roermond-Oost, afslag 20) en de overige wijken van Roermond via de Oranjelaan en Koninginnelaan.

In de weekendspitsen is de capaciteit van de verbindingsweg tussen de St. Wirosingel en de N280 aan de krappe kant. Bij een verdere groei van het verkeer zijn maatregelen noodzakelijk. Hiervoor is aandacht binnen een verkeerstudie die de Gemeente Roermond momenteel uitvoert in samenwerking met de Provincie Limburg voor het wegvak Roermond. Hierin worden twee varianten onderzocht voor het opwaarderen van de aansluiting van de St. Wirosingel met de N280.

In de eerste variant worden de verkeerslichten op de aansluiting van de verbindingsweg met de N280 volledig verwijderd. Dit kruispunt wordt vervangen door een toe- en afrit aan de zuidzijde van de N280 op de plaats van het huidige kruispunt en een toe- en afrit aan de noordzijde van de N280 aan weerszijde van de St. Wirosingel. Voor de afrit aan de noordzijde is een lus nodig in de noordoostelijke oksel van de ongelijkvloerse kruising van de N280 met de St. Wirosingel. Het voorliggende bestemmingsplan voorziet niet in deze ontwikkeling.

In de twee variant wordt het aantal opstelvakken uitgebreid op de beide kruispunten van de verbindingsweg tussen de N280 en de St. Wirosingel. Aanvullend daarop wordt voor het verkeer vanuit het noorden vanaf de St. Wirosingel een toerit gemaakt op de N280 in westelijke richting. De infrastructurele wijzigingen die voor deze variant nodig zijn kunnen wel binnen het voorliggend bestemmingsplan worden uitgevoerd.

Geconcludeerd kan worden dat het plangebied optimaal ontsloten is en zeer goed bereikbaar is vanuit de gehele provincie Limburg en omliggende grensregio's in België en Duitsland. Dit maakt het plangebied tot een uitstekend en aantrekkelijk vestigingsgebied voor bedrijven en grootschalige detailhandelsvestigingen. De wegenstructuur is zodanig vormgegeven, dat de verkeersafwikkeling gegarandeerd is en een duurzame verkeersveiligheid gewaarborgd wordt.

Langzaam verkeer

Het plangebied is goed ontsloten voor het langzaam verkeer door een fijnmazig netwerk van fietsroutes. De N271 (St. Wirosingel) en de Broekhin-Noord zijn voorzien van een vrijliggende fietspadenstructuur welke het plangebied zowel intern als extern ontsluiten voor fietsverkeer. De vrijliggende fietspadenstructuur geeft aansluiting op het fietsroutenetwerk van de gemeente Roermond en de regionale fietspadenstructuur. De N280 en A73 kunnen ongelijkvloers gekruist worden door het langzaam verkeer. Hiermee is het gebied zeer toegankelijk voor fietsers en voetgangers en is er geen sprake van grote barrières.

De gemeente wil de komende jaren het fietsgebruik stimuleren. Recent zijn door de gemeenteraad de nota's "Stimuleringsplan Fietsen in Midden-Limburg" en "Evaluatie Fietsnota" vastgesteld. In beide nota's wordt een snelfietsroute voorgesteld die de steden Venlo, Roermond en Sittard-Geleen met elkaar verbindt. In Roermond worden hierin een hoofdroute en een oostelijke 'Fietsrandweg'. De hoofdroute loopt in een rechte lijn vanaf de Maastrichterweg in het zuiden door het stadscentrum naar de Rijksweg in Swalmen. De 'Fietsrandweg' splitst ten zuiden van Roermond in oostelijke richting af van de hoofdroute en loopt via een nieuw aan te leggen fietsbrug over de Roer over de St. Wirosingel en sluit bij de rotonde St. Wirosingel - Broekhin Noord weer aan op de hoofdroute. Beide routes doorkruisen het plangebied van het bestemmingsplan Noordelijke en Oostelijke Stadsrand. Momenteel wordt deze fietsroute in regionaal verband verder uitgewerkt.

afbeelding "i_NL.IMRO.0957.BP00000143-VG01_0016.jpg"

Figuur 4.2 Streefbeeld actualisatie fietsplan (Evaluatie Fietsnota)

Openbaar vervoer

De ontsluiting van het plangebied wordt verzorgd door busdiensten welke halteren in het plangebied en verbinding geven met de binnenstad en overige wijken van Roermond en met Swalmen. De dekking van de bushaltes voor het noordelijk en zuidelijk deel van het plangebied is redelijk, aangezien een belangrijk deel van het plangebied binnen een loopafstand van maximaal 400 m van een bushalte valt. Echter, ook een aanzienlijk deel van het plangebied (met name het middendeel rond de N280) valt nog buiten een acceptabele loopafstand van een bushalte. Hier is verbetering van de dekking door het bushaltenetwerk gewenst.

De gemeente heeft twee treinstations: Roermond en Swalmen, welke beiden per bus te bereiken zijn. De ligging van de twee stations is zodanig dat de gehele gemeente binnen 10 km van een station valt en een groot gedeelte zelfs binnen 5 km.

Parkeren

De benodigde parkeerbehoefte van de bedrijven binnen het plangebied wordt op eigen terrein opgevangen. Naast deze parkeervoorzieningen op eigen terrein, is in het openbare gebied nog een beperkt aantal parkeerplaatsen beschikbaar langs de openbare wegen. Voor de te hanteren parkeernormen binnen het plangebied wordt verwezen naar de in bijlage 3 bij de regels opgenomen parkeernormen van de gemeente Roermond.

Verkeersgeneratie en verkeersafwikkeling

In onderhavig plan wordt de mogelijkheid geboden door middel van een wijzigingsbevoegdheid te voorzien in de nieuwe ontwikkeling van het zuidelijk deel van het plangebied nabij de Spik. Dit zal extra verkeer genereren. Op basis van CROW-publicatie 256 (uit 2007) kan de verkeersgeneratie per netto hectare bedrijventerrein worden berekend op basis van kencijfers. Het aantal netto hectare bedrijventerrein bedraagt circa 1,26 ha bedrijventerrein. Uitgaande van een hoogwaardig bedrijvenpark (type werkmilieu II conform CROW-publicatie 256) bedraagt de verkeersgeneratie circa 350-400 mvt/etmaal. Voor de ontsluiting van de nieuwe ontwikkeling door middel van een wijzigingsbevoegdheid is voorzien in twee ontsluitingsmogelijkheden vanaf de N271 (St. Wirosingel) welke onderling zijn verbonden, waardoor een rondrijmogelijkheid ontstaat. Het extra verkeer zal zich verdelen over de twee ontsluitingen en in verschillende richtingen. Deze verkeersintensiteitsstromen zijn relatief gering en kunnen op deze wijze goed worden afgewikkeld. De verkeersafwikkeling is dus voldoende gewaarborgd.

Verkeersintensiteiten wegennet

De gemeente Roermond beschikt over een verkeersmodel waarin een groot deel van het wegennet is opgenomen en dat regelmatig wordt geüpdatet en gekalibreerd aan de hand van verkeerstelgegevens. De gemeente beschikt over een basismodel voor het jaar 2008 en een prognosemodel voor 2020. Door infrastructurele en ruimtelijke ontwikkelingen in en rond Roermond zullen de verkeersstromen de komende jaren verder wijzigen. Als de cijfers uit het basisjaar 2008 worden vergeleken met de cijfers uit het prognosejaar 2020 (bij ongewijzigd beleid en met de ombouw van de N280 tot autoweg als enige infrastructurele aanpassing), dan zijn volgende veranderingen zichtbaar:

afbeelding "i_NL.IMRO.0957.BP00000143-VG01_0017.jpg"

Tabel 4.5 (Bron: Mobiliteitsplan Roermond 2020)

Het prognosejaar 2020 laat een sterke stijging zien van het aantal motorvoertuigen op de N271 en de N280. Dit is te verklaren door het feit dat het prognosejaar is gebaseerd op een volledige openstelling van de A73 en de ombouw van de N280 tot autoweg, bovenop de autonome groei en de verkeersaantrekkende werking van nieuwe stedelijke ontwikkelingen, zoals de verdere ontwikkeling van detailhandel en bedrijvigheid en het Retailpark binnen het plangebied.

De verkeersintensiteit op de Broekhin-Noord zal afnemen van 8.800 naar circa 8.000 mvt/etmaal in 2020. De verkeersintensiteit op de Spik zal toenemen volgens het verkeersmodel van 5.900 mvt/etmaal naar 7.200 mvt/etmaal.

IJzeren Rijn

Voor wat betreft de IJzerenrijn wordt verwezen naar paragraaf 3.1.