Plan: | 7 woningen Montgomerystraat |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0946.BPMontgomeryst2015-VA01 |
In 2013 is een algehele herziening van het bestemmingsplan voor de woningbouwontwikkeling Hoebenakker te Nederweert vastgesteld. Deze ontwikkeling voorziet in de actuele regionale woningbouwbehoefte door planologisch (maximaal) 265 woningen mogelijk te maken.
In Hoebenakker liggen op de hoek van de Montgomerystraat en de Theo Siebenstraat de woonkavels 62 t/m 68. Bouwbedrijf Smivers B.V. te Heythuysen beoogt hier 7 seniorenwoningen te realiseren. De gronden zijn bestemd voor 'Wonen' en ter plaatse zijn bouwmogelijkheden voor maximaal 7 vrijstaande, tweeaangebouwde en/of aaneengebouwde woningen. Er is tevens een afwijkingsbevoegheid opgenomen voor de realisatie van vrijstaand geschakelde woningen en patiowoningen.
Echter, geconstateerd is dat het beoogde bouwplan op enkele ondergeschikte onderdelen afwijkt van het bestemmingsplan 'Hoebenakker 2013'. In navolgende afbeelding zijn deze afwijkingen (genummerd) weergegeven.
Tekening afwijkingen bouwplan t.o.v. vigerend bestemmingsplan
Deze afwijkingen qua bouwmogelijkheden betreffen het volgende:
Om het woningbouwplan voor de beoogde 7 (senioren)woningen mogelijk te maken is een herziening van het bestemmingsplan noodzakelijk.
Het onderhavige bestemmingsplan voorziet in de benodigde ruimtelijke onderbouwing ten behoeve van de herziening, in de vorm van een toelichting. Aan bod komen onder andere:
Naast deze toelichting omvat dit bestemmingsplan regels en een verbeelding.
Het plangebied is gelegen in de gemeente Nederweert aan de noordzijde van de kern Nederweert. Hier vindt de woningbouwontwikkeling Hoebenakker plaats waar (maximaal) 265 woningen worden gerealiseerd. De nieuwe wijk Hoebenakker ligt ten noorden van de huidige bebouwingsgrens van de kern tussen Strateris, de Hoebensstraat, de Bosserstraat en de Rijksweg Noord.
Het plangebied grenst aan de bestaande bebouwingsgrens van de wijk Strateris Oost en beslaat de woonkavels 62 t/m 68, gelegen op de hoek van de Montgomerystraat en de Theo Siebenstraat en is kadastraal bekend als gemeente Nederweert, sectie A, perceelnummer 6571 (gedeeltelijk).
Ligging van het plangebied in de kern Nederweert
Onderhavig woningbouwplan maakt onderdeel uit van de woningbouwontwikkeling Hoebenakker waarvoor de gemeenteraad op 19 april 2011 het bestemmingsplan 'Hoebenakker' heeft vastgesteld. Voor verschillende onderdelen binnen dat plan is door middel van onder meer een wijzigingsbevoegdheid en diverse projectbesluiten planologisch-juridisch uitvoering gegeven aan woningbouwplannen.
De gemeente heeft er vervolgens voor gekozen om door middel van een algehele herziening van het bestemmingsplan 'Hoebenakker' onder meer de bestemming 'Wonen - uit te werken' te wijzigen in 'Wonen' of 'Agrarisch' (fase 2 t/m 5), de directe bestemmingen uit fase 1 qua plansystematiek te laten aansluiten bij het gemeentelijk handboek en de binnen het plangebied vigerende plannen in één bestemmingsplan mee te nemen.
De algehele bestemmingsplanherziening 'Hoebenakker 2013' is door de gemeenteraad vastgesteld op 7 mei 2013.
Vigerend bestemmingsplan 'Hoebenakker 2013'
Ter plaatse van het onderhavige plangebied is aan de gronden de bestemming 'Wonen' toegekend. Dit betreft een reguliere woonbestemming met de aanduidingen 'bouwvlak', 'bijgebouwen', 'maximum aantal wooneenheden', 'woningtypologie' en 'maximum goot- en bouwhoogte'. Qua woningtypologie zijn 'vrijstaande', 'tweeaangebouwde' of 'aaneengebouwde' woningen toegestaan. Vrijstaand geschakelde woningen en patiowoningen zal alleen via een afwijkingsbevoegddheid toegestaan. Binnen het noordelijke bouwvlak zijn maximaal 3 woningen toegestaan en binnen het zuidelijke bouwvlak mogen maximaal 4 woningen gebouwd worden.
De realisatie van de beoogde 7 (senioren)woningen past niet binnen de vigerende regels behorende bij voornoemde bestemming 'Wonen'. In de aanleiding (paragraaf 1.1) zijn de afwijkingen qua bouwmogelijkheden ten opzichte van het vigerende bestemmingsplan reeds inzichtelijk gemaakt.
Om het bouwplan toch mogelijk te maken op deze locatie is een herziening van het bestemmingsplan noodzakelijk. Met deze bestemmingsplanherziening wordt aangetoond dat de ondergeschikte afwijkingen qua bouwmogelijkheden ruimtelijk passen in de stedenbouwkundige opzet van het woningbouwplan Hoebenakker.
Na dit inleidende hoofdstuk wordt eerst een beschrijving van de huidige situatie en het planvoornemen gegeven in hoofdstuk 2. Vervolgens wordt in hoofdstuk 3 ingegaan op de relevante beleidskaders van het Rijk, de provincie en de gemeente. In hoofdstuk 4 wordt ingegaan op de milieu- en omgevingsaspecten. De wateraspecten in de vorm van een waterparagraaf zijn aangegeven in hoofdstuk 5. In hoofdstuk 6 wordt aangegeven hoe het planvoornemen is verwoord in de planregels. Tot slot wordt in hoofdstuk 7 en 8 ingegaan op respectievelijk de maatschappelijk en economische uitvoerbaarheid van het planvoornemen en de procedure.
In dit hoofdstuk wordt ingegaan op de omgeving van het plangebied en het planvoornemen binnen het plangebied zelf.
Het plangebied is gelegen binnen het woningbouwgebied Hoebenakker aan de noordzijde van de kern Nederweert. Met deze woningbouwontwikkeling wordt voorzien in de actuele woningbehoefte in Nederweert. Andere functies komen binnen dit gebied niet voor.
Binnen het plan Hoebenakker is ruimte voor het creëren van deelgebieden die qua sfeer en uitstraling van elkaar kunnen verschillen. In de opzet is ruimte voor ten minste drie verschillende ‘woonsferen’. Het onderhavige bouwplan ligt in de woonsfeer 'wonen aan de rand', waarvan de belangrijkste kenmerken zijn:
De directe omgeving van de kavels, waarop onderhavig bestemmingsplan betrekking heeft, betreffen enerzijds de andere kavels van de woningbouwontwikkeling Hoebenakker en anderzijds de bestaande woonkavels en woningen van de wijk Strateris Oost.
De naastgelegen bestaande woningen aan de Theo Siebenstraat betreffen vrijstaande grondgebonden eengezinswoningen veelal in twee bouwlagen met kap. Aan de Rooseveltstraat zijn vrijstaande woningen aanwezig in één bouwlaag welke met een plat dak zijn afgedekt.
Ten oosten van het plangebied wordt tussen de Montgomerystraat en de Koperslager voorzien in een parkeerterrein en groen.
Het planvoornemen voorziet in de realisatie van 7 (senioren)woningen overeenkomstig het vigerende bestemmingsplan. Met het oog op de toekomst is dit woningtype zeer gewenst. De verwachting is dat de vraag naar seniorenwoningen zal toenemen gezien de demografische ontwikkelingen. De woningen worden zodoende levensloopbestendig gebouwd.
Dit betekent dat de belangrijkste ruimten op de begane grond zijn gesitueerd. Aan de voorzijde van de woning is de keuken gesitueerd met daarachter de woonkamer. In de geschakelde bebouwing (aangebouwde bijgebouwen) zijn tevens verblijfsruimten voorzien, namelijk de slaapkamer en badkamer.
Plattegrond begane grond beoogd bouwplan
Plattegrond verdieping beoogd bouwplan
De woningen worden aan de straatzijde gerealiseerd in 2 bouwlagen, waarbij de bouwmassa en oppervlakte van de verdieping zeer beperkt is. Op de verdieping is ruimte voor één slaapkamer en wordt voorzien in een gangkast en een toilet.
Het bouwplan sluit aan bij de naastgelegen woningen (Rooseveltstraat) waar de woningen ook met een plat dak zijn afgedekt. De bouwhoogte bedraagt 5,60 meter.
Gezien de beperkte ruimte die beschikbaar is voor de woonkavels, wordt een kleinere beukmaat voor de woningen gehanteerd dan in het vigerende bestemmingsplan is toegestaan. De woningen krijgen een beukmaat van 4,6 meter, in tegenstelling tot de minimale gevelbreedte op basis van het vigerende bestemmingsplan (6 m).
Impressie voorgevels
Bij de beoogde woning op kavel 62 wordt, in afwijking van de andere kavels, een garage gerealiseerd. Naast deze garage is een parkeerplaats op eigen terrein voorzien. Bij de andere kavels is naast de hoofdbouwmassa voorzien in een parkeerplaats op eigen terrein. Het parkeren is daarmee deels voorzien op eigen terrein en deels in de nabije omgeving in het openbaar gebied. Er wordt daarmee in de parkeerbehoefte voorzien. Er wordt immers het aantal woningen gerealiseerd dat is toegestaan.
Ten aanzien van de privacy voor de belendende percelen blijft de situatie ongewijzigd. De situering van de bouwvlakken ten opzichte van de zijdelingse perceelsgrens blijft in alle situaties ongeveer 3 meter en ongewijzigd. Dit is in zijn algemeenheid genomen een acceptabele afstand in reguliere woonsituaties. De privacy van de belendende percelen blijft daarmee in voldoende mate gewaarborgd.
Bij ieder plan vindt inkadering binnen het beleid van de overheid plaats. Door een toetsing aan rijks-, provinciaal, regionaal en gemeentelijk beleid ontstaat een duidelijk beeld van de marges waarbinnen het bestemmingsplan wordt opgezet. De beleidsinkadering dient een compleet beeld te geven van de ruimtelijke overwegingen en het relevante planologisch beleid.
Gemeenten zijn niet geheel vrij in het voeren van hun eigen beleid. Rijk en provincies geven met het door hen gevoerde en vastgelegde beleid de kaders aan waarbinnen gemeenten kunnen opereren. De belangrijkste kaders van Rijk en de provincie Limburg worden in het kort weergegeven, omdat deze zoals gezegd randvoorwaarden geven voor het lokale maatwerk in het bestemmingsplan.
Het beleid van de diverse overheidsinstanties, zoals Rijk, provincie, regio en gemeente, is met betrekking tot de oorspronkelijke woningbouwontwikkeling reeds uitvoerig behandeld in de toelichting van het vigerende bestemmingsplan 'Hoebenakker 2013'. Hieruit is gebleken dat de woningbouwontwikkeling past binnen de beleidskaders van de verschillende overheidsinstanties.
De afwijkingen van het onderhavige bouwplan ten opzichte van het vigerende bestemmingsplan zijn van ondergeschikte aard. De bestemming 'Wonen' blijft gehandhaafd en ook het maximum aantal toegestane woningen ter plaatse, evenals de mogelijke woningtypologie, wijzigen niet. Door de onderschikte betekenis van de afwijkingen qua bouwmogelijkheden zijn er geen Rijks-, provincale, regionale of gemeentelijke belangen in het geding.
Milieubeleid wordt steeds meer geïncorporeerd in andere beleidsvelden. Verbreding van milieubeleid naar andere beleidsterreinen is dan ook een belangrijk uitgangspunt. Ook in de ruimtelijke planvorming is structureel aandacht voor milieudoelstellingen nodig. De milieudoelstellingen worden daartoe integraal en vanaf een zo vroeg mogelijk stadium in het planvormingsproces meegewogen. Een duurzame ontwikkeling van de gemeente is een belangrijk beleidsuitgangspunt dat zijn doorwerking heeft in meerdere beleidsterreinen.
Met de onderschikte afwijkingen qua bouwmogelijkheden ten opzichte van het vigerende bestemmingsplan zijn geen sectorale aspecten in het geding. De vigerende bestemmingen en bijbehorende regels worden veelal 1 op 1 overgenomen. Het beoogde bouwplan wordt planologische-juridisch mogelijk gemaakt binnen de betreffende bestemming 'Wonen'. De oorspronkelijke woningbouwontwikkeling wijzigt daardoor qua ruimtelijke structuur niet. Derhalve zijn nadere onderzoeken op het gebied van bodem, geluid, luchtkwaliteit, externe veiligheid, archeologie, flora/fauna en water niet noodzakelijk.
Water vormt een steeds belangrijker aspect bij ontwikkelingen op onder meer het gebied van woningbouw en bedrijventerreinen. Belangrijke thema's zijn: het vasthouden in plaats van direct afvoeren van hemelwater, het hergebruik van water, het zuinig omgaan met drinkwater en het beperken van de onttrekking van grondwater. Het is dan ook verplicht om bij nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen in de toelichting van een bestemmingsplan aan te geven op welke wijze rekening is gehouden met de gevolgen van het plan voor de waterhuishouding. Deze verantwoording wordt ook wel de waterparagraaf genoemd. Dit hoofdstuk kan als waterparagraaf worden beschouwd.
De ondergeschikte afwijkingen qua bouwmogelijkheden ten opzichte van het vigerende bestemmingsplan leiden niet tot een andere woningbouwontwikkeling zoals deze in het kader van het vigerende bestemmingsplan 'Hoebenakker 2013' aan het waterschap is voorgelegd.
Als gevolg van onderhavig bestemmingsplan verandert de ruimtelijke structuur van de woningbouwontwikkeling Hoebenakker niet. In de ruimtelijke structuur van de totale woningbouwontwikkeling is de aanleg van de noodzakelijke voorzieningen voor de opvang van het hemelwater reeds voorzien en inmiddels gerealiseerd. Door de onderschikte afwijkingen op perceelsniveau verandert de wateropgave niet. De nog te realiseren woningen worden uitgevoerd met een gescheiden rioolstelsel en worden zodanig aangesloten op het aanwezige gescheiden rioolstelsel.
Op basis van de Wet ruimtelijke ordening, bepaalt een viertal zaken de opzet en inrichting van de bestemmingsplanregels, te weten:
Bij het opstellen van de inhoud van de regels is de systematiek van het vigerende bestemmingsplan 'Hoebenakker 2013' aangehouden.
De structuur van het plan is zodanig dat de verbeelding de primaire informatie geeft over waar en hoe gebouwd mag worden. Bij het raadplegen van het bestemmingsplan dient dan ook eerst naar de verbeelding gekeken te worden. Vervolgens kan in de regels teruggelezen worden welk gebruik en welke bouwmogelijkheden zijn toegestaan.
Op de verbeelding zijn aangegeven:
Het bouwvlak geeft de begrenzing weer waarbinnen hoofd- en bijgebouwen opgericht mogen worden. Ter plaatse van de bouwaanduiding 'bijgebouwen' mogen uitsluitend bijgebouwen opgericht worden. Dit is overeenkomstig de bouwmogelijkheden uit het vigerende bestemmingsplan. De afwijkingen qua bouwmogelijkheden worden onder andere mogelijk gemaakt door de grenzen op het beoogde bouwplan af te stemmen.
De regels zijn conform de SVBP 2012 en de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) als volgt opgebouwd:
De gebruiks- en bouwmogelijkheden zijn overeenkomstig het vigerende bestemmingsplan 'Hoebenakker 2013', uitgezonderd de minimale breedte van het hoofdgebouw. Deze is aangepast van 6 meter naar 4,6 meter voor vrijstaand geschakelde woningen conform het bouwplan.
Naast het toetsen van het planvoornemen aan diverse milieu- en veiligheidsaspecten, dient ook getoetst te worden aan de uitvoerbaarheid van het planvoornemen. Hierbij wordt gekeken naar de economische uitvoerbaarheid en de maatschappelijke uitvoerbaarheid.
Het betreft hier een private ontwikkeling waarbij het risico geheel gedragen wordt door de initiatiefnemer. Voor de gemeente Nederweert zelf zijn er geen kosten verbonden aan de verwezenlijking van het plan. Er is geen sprake van op de initiatiefnemer te verhalen kosten. Wel zal met de initiatiefnemer een planschadeovereenkomst worden gesloten. Hiermee wordt gewaarborgd dat eventuele kosten niet voor rekening van de gemeente Nederweert komen, maar voor rekening van de initiatiefnemer.
De gemeente is in beginsel verplicht om op grond van artikel 6.12 eerste lid Wro een exploitatieplan vast te stellen voor gronden waarop een bij algemene maatregel van bestuur (hierna: Bro) aangewezen bouwplan is voorgenomen. Omdat de verhaalbare kosten in dit geval uitsluitende de aansluiting van het bouwperceel op de openbare ruimte en de aanleg van nutsvoorzieningen betreffen zal geen exploitatieplan vastgesteld hoeven te worden.
Op grond van het voorgaande kan worden geconcludeerd dat de economische en financiële uitvoerbaarheid van het planvoornemen voldoende is gegarandeerd.
Het planvoornemen betreft het realiseren van 7 (senioren)woningen. Het bouwplan wijkt op een aantal ondergeschikte onderdelen af van de vigerende bouwmogelijkheden van het bestemmingsplan 'Hoebenakker 2013'.
Dit leidt niet tot een wijziging van de ruimelijke structuur van de beoogde woningbouwontwikkeling. Gezien de zeer beperkte impact op de omgeving kan – ook gezien de conclusies uit voorgaande hoofdstukken van deze toelichting – redelijkerwijs worden gesteld dat met onderhavig planvoornemen geen waarden of belangen (onevenredig) zullen worden geschaad. Het planvoornemen zal daarom naar alle waarschijnlijkheid niet op overwegende planologische bezwaren uit de omgeving stuiten omdat de hoofdopzet van de woningbouwontwikkeling ongewijzigd blijft, namelijk de realisatie van 7 woningen.
Het bestemmingsplan wordt conform de gebruikelijke procedure gedurende zes weken ter inzage gelegd. Gedurende deze termijn kan een ieder reageren op het planvoornemen en zijn of haar zienswijzen indienen.
Het planvoornemen zal gezien het bovenstaande niet leiden tot overwegende planologische bezwaren. De bestemmingswijziging betekent, na een afweging van de verschillende belangen, een aanvaardbare gezien het beperkte karakter ervan.
Het bestemmingsplan doorloopt de volgende procedure:
a. Ontwerp:
Publicatie en terinzagelegging
Een ieder kan gedurende deze terinzagelegging een zienswijze indienen bij de gemeenteraad
b. Vaststelling:
Vaststelling door de Raad
Mogelijkheid reactieve aanwijzing
Publicatie en terinzagelegging vastgesteld bestemmingsplan gedurende de beroepstermijn
c. Inwerkingtreding:
Na afloop van de beroepstermijn (tenzij binnen de beroepstermijn een verzoek om voorlopige voorziening wordt gedaan)
d. Beroep:
Beroep bij Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State
In het kader van deze procedure is het voor eenieder mogelijk om zijn/haar zienswijze (bij de gemeenteraad) kenbaar te maken. In publicaties met betrekking tot de diverse stappen die het plan moet doorlopen wordt daarvan steeds melding gemaakt. Wanneer beroep wordt ingesteld, beslist uiteindelijk c.q. in hoogste instantie, de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State over het bestemmingsplan.
Overeenkomstig artikel 1.3.1 Besluit ruimtelijke ordening (Bro) is op <DATUM> kennis gegeven van het voornemen tot het voorbereiden van het bestemmingsplan '7 woningen Montgomerystraat'.
Als gevolg van de ondergeschikte afwijkingen van de vigerende bouwmogelijkheden ter plaatse van het plangebied die met onderhavig bestemmingsplan mogelijk worden gemaakt, wijzigt de beoogde ruimtelijke structuur van de woningbouwontwikkeling in de hoofdopzet niet. Op perceelsniveau verandert de wateropgave niet. In de ruimtelijke structuur van de totale woningbouwontwikkeling is de aanleg van de noodzakelijke voorzieningen voor de opvang van het hemelwater reeds voorzien en inmiddels gerealiseerd. Derhalve is het niet noodzakelijk om onderhavig bestemmingsplan voor te leggen aan het waterschap.
De oorspronkelijke woningbouwontwikkeling op onderhavige locatie is in het kader van het wettelijk vooroverleg voorgelegd aan de diverse instanties (provincie Limburg, waterschap) en voldoet de woningbouwontwikkeling aan de beleidskaders van deze instanties. Met het bieden van meer flexibiliteit door het aanpassen van van het vigerende planologische regime zijn er geen Rijks- of provinciale belangen in het geding. Het bestemmingsplan wordt derhalve direct als ontwerp ter inzage gelegd. Gelijktijdig zal het plan, vanwege de zorgvuldigheid, dan toegezonden worden aan de provincie en het waterschap.
Het ontwerpbestemmingsplan heeft vanaf 22 mei 2015, gedurende zes weken, tot en met 2 juli 2015 ter inzage gelegen. Gedurende deze periode zijn er geen zienswijzen ingediend. Het bestemmingsplan is dan ook in de raadsvergadering van 29 september 2015 ongewijzigd vastgesteld.