Maastricht-West
Het plangebied is gelegen in het gebied ten westen van de Maas. Het landschap ten westen van de Maas is in oorsprong te vergelijken met het heuvelland ten oosten van de Maas. Beide landschappen zijn in terrasvorm opgebouwd, met dien verstande dat de reliëfsprongen aan de westzijde van Maastricht meer vervlakt zijn. Maastricht-West ligt deels op het middenterras en deels op het hoogterras van de Maas. Tot de ontmanteling van de vestingswerken eind 19e eeuw waren dit midden- en hoogterras nauwelijks bebouwd. Pas na de Tweede Wereldoorlog komt met de wederopbouw grootschalige bebouwing van het gebied op gang. Dit gebeurt op basis van een plan dat gebaseerd is op de vorming van parochies met daartussen groengebieden, die van buiten de stad indringen. Deze stedenbouwkundige opzet van Maastricht-West zorgt voor een geleidelijke overgang tussen de stad en het buitengebied.
Het stadsdeel Maastricht-West omvat de buurten/wijken: Brusselsepoort, Mariaberg, Belfort, Pottenberg, Malpertuis, Caberg, Oud-Caberg, Malberg, Daalhof en Dousberg-Hazendans. Maastricht-West kenmerkt zich als stadsdeel door een duidelijke stedenbouwkundige structuur waarin de verschillende buurten in een waaiervorm tussen de radiale uitvalswegen Tongerseweg, Via Regia en Brusselseweg zijn gelegen. De ontsluitingsstructuur tussen de buurten en de naar de binnenstad en de geledende groenstructuur geeft iedere buurt een eigen plek in het geheel. Terwijl de in oudere buurten voornamelijk sprake is van laagbouw en middelhoge bouw, heeft in de jongere buurten, waaronder Malberg, ook meer experimentele bouw met echte hoogbouw plaatsgevonden aan de rand van het stedelijk gebied. Met uitzondering van de buurt Brusselsepoort zijn alle buurten in Maastricht-West te typeren als echte woonbuurten.
Malberg
De Maastrichtse wijk Malberg werd gebouwd aan het begin van de jaren zestig en vormt de noord-westelijke begrenzing van Maastricht-West. Het was voor die tijd een groot opgezet bouwproject en geldt als het grootste project op het gebied van de sociale woningbouw in Maastricht-West. Tussen het groen ontstond een ruime en gevarieerde wijk met ongeveer 3.500 woningen, verdeeld in vier kwadranten. Van eengezinswoning tot flat, van patiowoning tot woonzorgcentrum: aan elke woonwens was gedacht. Elk kwadrant had ook een eigen kern met een kerk en andere voorzieningen. Bij de ontwikkeling van Malberg heeft niet het stedenbouwkundig ontwerp centraal gestaan maar is de bouwstroom leidend geweest. Dit heeft geleid tot een herkenbare repeterende serieproductie van woningen waarmee de bouwkosten konden worden gedrukt.
De oorspronkelijke opdeling van Malberg in vier kwadranten is nu nog altijd zichtbaar in de straatnamen. In het eerste kwadrant zijn de straten vernoemd naar maten en gewichten zoals de Elruwe of Bunderruwe. Een kwadrant heeft straatnamen waarin rechtstermen gebruikt zijn, bijvoorbeeld de Toustruwe en Leenhofruwe. Een ander kwadrant is vernoemd naar oude munten. Denk aan de Schellingruwe en Daaldersruwe. Het laatste kwadrant heeft straten vernoemd naar oude wapens. De Ponjaardruwe en Musketruwe zijn daar weer goede voorbeelden van. Overal is gekozen voor het middeleeuwse achtervoegsel ‘ruwe’.
De van oorsprong heldere structuur van Malberg is in de loop van de tijd aangetast. De opzet in kwadranten heeft haar betekenis verloren door het verdwijnen van de specifieke voorzieningen (school, kerk) op buurtniveau. Dit komt deels door schaalvergroting maar deels ook door maatschappelijke veranderingen.
Ruimtelijke en functionele structuur plangebied
Het plangebied is gelegen aan de (noord)-westelijke rand van de wijk Malberg en is gelegen op de overgang van de wijk naar het Zouwdal. Het gebied ligt ingeklemd tussen de Malbergsingel, Recessenplein, Toustruwe en de voormalige bebouwde zone ten westen van de Arrestruwe. Op onderstaande afbeelding is het plangebied weergegeven voorafgaand aan de sloopactiviteiten in en rondom het plangebied:
De overgangszone richting Zouwdal werd gekenmerkt door de aanwezigheid van middelhoogbouw verdeeld over drie drie verdiepingen tellende gebouwencomplexen met in totaal 36 portiekwoningen. De overgang naar het naastgelegen bedrijventerrein Malberg werd gekenmerkt door de aanwezigheid van zeven eveneens drie verdiepingen tellende gebouwencomplexen met portiekwoningen. Het park Recessenplein werd aan de oostzijde begrensd door een vijf verdiepingen tellend gebouwencomplex met galerijflats. Al deze meergezinswoningen inclusief basisschool 'Het Palet' hoek Malbergsingel/Arrestruwe zijn de afgelopen jaren gesloopt. Het uiterlijk aanzicht van deze rand van Malberg is daardoor sterk veranderd.
Het gebied rondom het plangebied heeft thans een suburbaan karakter met een afwisseling in diverse bouwstijlen en veel privé- en buurtgroen. De in het plangebied gelegen woningen Recessenplein 80 - 95 zijn in een rechthoekig cluster vormgegeven. Deze woningen zijn voorzien van een lessenaarsdak en tellen maximaal twee verdiepingen. Aan de overzijde van de woningen zijn traditioneel vormgegeven rijwoningen gelegen bestaande uit twee verdiepingen voorzien van een zadeldak als kapconstructie. In aansluiting van het Recessenplein met de Laathofruwe zijn meer kubustisch vormgegeven woningen gelegen voorzien van een plat dak. In en rondom het plangebied zijn hoofdzakelijk grondgebonden eengezinswoningen gelegen. Enkel ter plaatse van het kruispunt Malbergsingel en Recessenplein ten zuidwesten van het plangebied zijn ook gestapelde woningen gelegen in maximaal vier bouwlagen. Op de locatie gelegen tussen plangebied en het gebied tussen Laathofruwe en Toustruwe worden thans patiowoningen gerealiseerd.
De navolgende afbeelding toont het in het plangebied gelegen bebouwingscluster Recessenplein 80 - 95.
GroenHet plangebied en direct omgeving kenmerkt zich door de aanwezigheid van veel groen. Ten zuiden van de bestaande bebouwing ligt het park Recessenplein. Ten noorden van het plangebied zijn de sportterreinen van VV Standaard gelegen. Ten noorden van deze sportterreinen is sprake van landelijk groen in de vorm van het Zouwdal. Ter plaatse van de gesloopte bebouwing is ook een groenzone ontstaan. Een gedeelte van deze groenzone zal worden omgevormd en planologisch worden vastgelegd tot groene verbindingszone tussen Malbergsingeld en het Zouwdal (de eerder besproken groene wig). Op de navolgende afbeelding is het park Recessenplein weergegeven.
Verkeer
Het plangebied is gelegen aan het Recessenplein. Het Recessenplein is een gebiedsontsluitingsweg en vormt een schakel in de verbinding tussen de Malbergsingel en de Laathofruwe. Ter hoogte van het plangebied geldt op het Recessenplein een snelheidsregime van 50 km/uur. Het Recessenplein bestaat ter hoogte van het plangebied uit één rijbaan voor gemotoriseerd verkeer, een enkelzijdige parkeerstrook voorzien van langsparkeervakken en aan weerszijden uitgevoerde voetpaden. In het noorden grenst het plangebied aan de Toustruwe. De Toustruwe is een erftoegangsweg en vormt een verbindende schakel tussen de Cijnsruwe en de Arrestruwe.
Het parkeren vindt uitsluitend in de openbare ruimte plaats op de daartoe gerealiseerde parkeervoorzieningen. De woningen Recessenplein 80-95 zullen hoofdzakelijk gebruik maken van het parkeerterrein ten oosten van dit bebouwingscluster. In het plangebied bevinden zich tevens nog resten van de verkeerinfrastructuur welke noodzakelijk was voor de ontsluiting van de thans gesloopte woningen.
Overige functies
In het plangebied zijn, behoudens de hierboven beschreven functies (wonen, groen en verkeer), geen overige functies meer aanwezig. In de directe nabijheid van het plangebied bevinden zich wel overige functies. Ten oosten van het plangebied is het bedrijventerrein Malberg gelegen en ten noorden van het plangebied bevinden zich de sportterreinen van VV Standaard.