Op 25 maart 2003 is het Buurtontwikkelingsplan (BOP) Malberg vastgesteld. Het BOP heeft tot doel het realiseren van:
- een prettige wijk voor verschillende woon- en leefculturen;
- een goede (her)huisvesting van bewoners in en (indien gewenst) buiten Malberg;
- extra seniorenhuisvesting;
- een versterkte sociale infrastructuur (gezondheid, veiligheid, buurtparticipatie, onderwijs en welzijn) tot het gemiddeld niveau van Maastricht;
- interessante en zichtbare werkgelegenheid;
- een substantiële stijging van het gemiddeld inkomen.
Om deze doelstellingen te bereiken zijn concrete maatregelen en activiteiten gedefinieerd gebaseerd op de thema's jeugd/onderwijs/opvoedingsondersteuning, werk/werkgelegenheid, veiligheid, integratie/participatie, lichamelijke/geestelijke gezondheid en wonen/woonomgeving. Voor onderhavig plangebied is met name het thema wonen en woonomgeving van belang.
Binnen Malberg wordt een onderscheid gemaakt tussen beheergebieden en ontwikkelgebieden. Binnen de beheergebieden wordt enkel gestreefd naar een herinrichting van de openbare ruimte. Ontwikkelgebieden combineren de herinrichting van de openbare ruimte met nieuwe (woning)bouw.
In het BOP Malberg is een woningprogramma opgenomen. In de evaluatie wordt een herijking van dit programma aangekondigd en wel om de volgende redenen:
- de woningmarkt zit door de algemene economische situatie in een dip;
- de bijgestelde prognose van de stedelijke bevolkingsontwikkeling heeft geleid tot gewijzigde inzichten over de stedelijke woningvoorraad (meer verdunning);
- op onderdelen is sprake van gewijzigde inzichten over concrete projecten.
In de nota Stedelijke Programmering (zie tevens 2.3.3) is vastgelegd dat de te ontwikkelen randstedelijke groene woonmilieus grotendeels via herstructurering gestalte moeten krijgen. Via deze herstructurering kan Malberg zich bij uitstek tot een gewild groen woonmilieu verder ontwikkelen. De ligging aan het landschap en het groene karakter van de wijk vormen daarvoor een goede basis. Omdat daarnaast nog circa 2/3 van de nieuwbouw gerealiseerd moet worden, kan goed op de wensen van huidige en toekomstige bewoners worden ingespeeld.
Op basis van bovengenoemde overwegingen hebben de partijen Servatius, Woonpunt, AM en gemeente Maastricht het woningbouwprogramma voor Malberg herijkt. De meest belangrijke wijzigingen laten zich als volgt omschrijven:
- er zullen dubbel zo veel huurwoningen worden verkocht;
- er zullen meer huurwoningen voor met name senioren worden gebouwd;
- er zal worden voorzien in meer grondgebonden (koop) gezinswoningen;
- het aantal nieuwe (gestapelde) koopappartementen zal sterk worden verlaagd.
De sloopopgave en de herhuisvestingsopgave blijft ongewijzigd. Per saldo leidt het bijgestelde programma, vergeleken met het BOP 2006, uiteindelijk tot een lichte daling van het aantal woningen in Malberg. Ten opzichte van de beginsituatie van het BOP 2003 is er evenwel sprake van een lichte groei van het totaal aantal woningen in Malberg. Deze lichte groei is het gevolg van de reeds eerder gerealiseerd uitbreiding van het woningbouwareaal op de locatie van de voormalige sportvelden. Gemeten naar de in 2010 vastgestelde nota Stedelijke Programmering voldoet de herstructurering van de wijk Malberg met het bovenstaande bijgestelde woningbouwprogramma echter aan de zogenaamde saldo-nul-benadering. Dit betekent dat er in ieder geval niet meer woningen worden gebouwd dan dat er woningen worden gesloopt. Het plan is hierdoor, als onderdeel van de totale herstructureringsopgave in de wijk Malberg, mede in lijn met de uitgangspunten van de Provinciale Woonvisie.
De uiteindelijke ruimtelijke vertaling van het BOP Malberg 2003 heeft plaatsgevonden in het bestemmingsplan 'Malberg en Oud-Caberg'. In dit bestemmingsplan is het voorliggende plangebied grotendeels bestemd tot 'Woongebied' voorzien van een aanduiding 'te ontwikkelen woongebieden'. De Evaluatie BOP Malberg 2007-2010 heeft geleid tot een bijstelling van de planuitwerking van het Recessenpark. Middels deze bijstelling is de ligging van het park (de groene long) geoptimaliseerd en zijn aan weerszijden, i.p.v. enkel aan de westzijde, nieuwe woningen geprojecteerd. Tevens is er meer ruimte tussen de bestaande en nieuwe woongebieden gecreëerd zodat het park overal beleefbaar wordt. De programmatisch bijstelling op basis van de evaluatie heeft geleid tot het laten vervallen van gestapelde woningen in het Recessenpark en het enkel nog realiseren van grondgebonden woningen in verschillende woningtypes en prijsklassen.
Voor onderhavig bestemmingsplan, dat slechts een gedeelte van het totale Recessenpark bestrijkt, heeft de uit de evaluatie volgende bijstelling geleid tot een ruimere planopzet. Concreet betekent dit dat binnen het plangebied minder hoge dichtheden en meer groen wordt gerealiseerd.
Middels onderhavig bestemmingsplan wordt invulling gegeven aan deze uitwerking. De uitwerking, vormgegeven door de drie ontwikkelende opstalpartijen in samenspraak met de gemeente Maastricht, heeft geleid tot een verdere optimalisatie van het bouwprogramma in lijn met de noodzakelijk geachte herijking van dit woningbouwprogramma. De nadruk ligt daarbij op de realisatie van grondgebonden woningen in een lagere prijsklasse. Hiermee wordt aangesloten bij de actuele marktsituatie (spreek verkoopbaarheid van de woningen) alsmede bij de gemeentelijke koers om gezinnen in de middenklasse vast te houden in en voor de stad.