Type plan: bestemmingsplan
Naam van het plan: Recessenpark fase 1
Status: vastgesteld
Plan identificatie: NL.IMRO.0935.bpRecessenpark1-vg01

Hoofdstuk 4 Ontwikkelingen

   
(Bouw)programma
De ontwikkeling van de locatie Ressenpark (eerste fase) behelst de integrale ontwikkeling van de locatie tot een kleine woonbuurt aan de rand van Malberg. Ten behoeve van de ontwikkeling zijn de eens op de locatie aanwezige meergezinswoningen (portiekflats een galerijflats) de afgelopen jaren gesloopt. Het terrein ligt sinds de sloop van deze woningen grotendeels braak.
Het nieuwbouwplan omvat op hoofdlijnen de volgende, voor het bestemmingsplan van belang zijnde, onderdelen:
  • de realisatie van 34 woningen bestaande uit 12 patiowoningen en 22 reguliere grondgebonden woningen;
  • de realisatie van een nieuwe ontsluitingsstructuur van de locatie en woningen;
  • de inrichting van de openbare ruimte waaronder de aanleg van parkeervoorzieningen en groenvoorzieningen.
Op de navolgende afbeeldingen is de woningbouwontwikkeling van het plangebied weergegeven.
  
 
 
Ten aanzien van dit ontwerp wordt opgemerkt dat de strook ten zuiden van de bestaande bebouwing aan het Recessenplein geen onderdeel vormt van onderhavig plan maar mogelijk zal worden meegenomen bij de toekomstige inrichting van het Recessenplein. Deze strook valt dan ook buiten het plangebied van onderhavig plan.
  
Realisatie 5 patio's
Ten oosten van het bestaande bebouwingscluster Recessenplein 80-95 zullen 5 patiowoningen worden gerealiseerd. Deze patio's variëren in inhoud van 418 tot 430 m³ en worden gerealiseerd op kavels van circa 117 m². De patio's zijn L-vormig van opbouw en meten circa 10,6 bij 9,5 meter. Het bouwdeel met de grootste diepte is voorzien van een kapconstructie, het andere bouwdeel zal worden voorzien van een plat dak. De nokhoogte bedraagt ongeveer 8 meter en de goothoogte bedraagt 3,5 meter. De navolgende afbeelding toont het voorgevelaanzicht van deze patio's.
 
 
 
De patio's zijn dusdanig vormgeven dat alle voorzieningen ten behoeve van het wonen op de begane grond aanwezig zijn of gemaakt kunnen worden. Onder de kap bevindt zich extra leef- of opslagruimte. Omwillen van de realisatie van de vijf patiowoningen zullen de op het bestaande parkeerterrein aanwezige haakparkeerplaatsen worden omgezet in langsparkeerplaatsen.
       
Realisatie 7 patio's
In de noordelijke planbegrenzing worden 7 patiowoningen gerealiseerd.  Deze patio's variëren in inhoud van 318 tot 329 m³ en worden gerealiseerd op kavels variërend van circa 125 tot 129 m². Omwille van het patio-concept zijn ook deze woningen L-vormig en meten circa 14.2 bij 9 meter. De patio's tellen één verdieping en zijn voorzien van een plat dak. De goothoogte bedraagt circa 3,5 meter. De navolgende afbeelding toont het voorgevelaanzicht van deze patio's. De achtergevel en patiotuinen van de woningen zijn gericht op de Toustruwe.
 
 
     
Realisatie 22 grondgebonden woningen
De 22 grondgebonden woningen worden ten noorden van het bestaande bebouwingscluster gerealiseerd. Deze woningen variëren in inhoud van 433 tot 450 m³ en worden gerealiseerd op kavels variërend van 100 tot 164 m². De woningen zijn rechthoekig van vorm en meten circa 5,4 bij 9,5 meter. De woningen tellen twee verdiepingen voorzien van een kapconstructie (zadeldak). De woningen worden gerealiseerd binnen een uit vier clusters bestaand bebouwingscluster. De navolgende afbeelding toont het voorgevelaanzicht van het westelijk cluster.
 
 
 
Het westelijk bebouwingscluster bestaat uit acht rijwoningen die omwille van het hoogteverloop in drie schakels zal worden uitgevoerd. Het noordelijk en zuidelijk bebouwingscluster bestaat uit vier rijwoningen. Het oostelijk bebouwingscluster bestaat uit zes woningen die in de vorm van drie twee-onder-een-kappers zullen worden uitgevoerd. Deze zes woningen krijgen tevens de beschikking over een garage voorzien van opstelstrook. De goothoogte van de woningen bedraagt plusminus 6 meter en de nokhoogte circa 10,5 meter.
 
Ontsluiting locatie
Ten behoeve van de ontsluiting van de locatie en woningen zal in een nieuwe wegenstructuur worden voorzien. Op termijn zal de huidige ontsluiting van het bestaande bebouwingscluster inclusief parkeerterrein enigszins in zuidelijke richting worden verschoven om meer afstand te creëren tussen de verkeersbestemming en de woonbestemming. Vooralsnog valt deze herinrichting echter buiten de reikwijdte van dit bestemmingsplan. De straat Recessenplein zal ter hoogte van de aansluiting met de Laathofruwe in noordelijke richting worden doorgetrokken. Tussen de geplande grondgebonden woningen en de zeven patiowoningen zal op het doorgetrokken Recessenplein een dwarsstraat worden gerealiseerd. Voorts zal worden voorzien in extra ontsluitingswegen ten behoeve van het langzaam verkeer. Binnen het cluster van de 22 grondgebonden woningen zal tevens worden voorzien in een padenstructuur om alle tuinen via de achterzijde van de woningen te kunnen ontsluiten.
 
Inrichting openbare ruimte
Het plangebied zal zoveel mogelijk autoluw worden uitgevoerd. Meest markante inrichting vormt de centrale groene as waarmee de Malbergsingel met de Touwstruwe wordt verbonden. Deze centrale as zal slechts door voetpaden worden doorkruist. Tussen de zeven patiowoningen en de Toustruwe zullen de waterhuishoudkundige voorzieningen ter berging en infiltratie van het regenwater worden vormgegeven. Langs het bestaande en in noordelijke richting door te zetten Recessenplein zullen haaksparkeervakken worden aangelegd. Deze parkeervakken worden begrensd door een groenstrook met naastgelegen trottoir. Langs alle te realiseren woningen maar ook rondom de reeds bestaande woningen zal worden voorzien in de realisatie van een groenstrook ter afscherming van de woonfunctie van de verkeersfunctie. In de haaks op het doorgetrokken Recessenplein te realiseren ontsluitingsweg zal in de aanleg van langsparkeervakken worden voorzien.
   
Parkeren
Conform de Parkeernormen Maastricht 2011 dient per woning met een netto oppervlakte van meer dan 90 m² in 1,9 parkeerplaatsen te worden voorzien. Dit betekent dat voor de 16 bestaande en 34 nieuw te realiseren woningen 95 parkeerplaatsen noodzakelijk zijn. In het openbaar gebied worden 91 parkeerplaatsen gerealiseerd in de vorm van langs- en haaksparkeerplaatsen. Daarnaast wordt op eigen terrein in 6 parkeerplaatsen voorzien. De aanwezigheid van een garage met enkele oprit telt hierbij als één parkeerplaats. Het totaal aantal te realiseren parkeerplaatsen bedraagt daarmee 97 parkeerplaatsen. De normstelling van de gemeente Maastricht wordt daarmee behaald.