Plan: | Reeshof Oost 2010 |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0855.BSP2010012-e001 |
Sinds het einde van de jaren zeventig vormt de Wet geluidhinder (Wgh) het juridische kader voor het Nederlandse geluidsbeleid. De Wgh bevat een uitgebreid stelsel van bepalingen ter voorkoming en bestrijding van geluidshinder door wegverkeer, railverkeer en industriƫle activiteit. Het stelsel is gericht op het voorkomen van nieuwe geluidgehinderde.
In het nieuwe beheerplan zullen geen extra geluidgevoelige bestemmingen gerealiseerd worden ten opzichte van het vigerende bestemmingsplan. Formeel hoeft er geen toets aan de Wet geluidhinder plaats te vinden. Het aspect geluid hoeft verder niet onderzocht te worden.
Een uitzondering hierop vormt het plangebied wat gelegen is tussen de Moerse dreef, Bladelstraat en de Brummenweg. Hier is destijds met een art. 19 procedure de bouw van een school met gymzaal mogelijk gemaakt. De bestemming die op dit plangebied van toepassing is betreft maatschappelijk. Hierdoor is het mogelijk om op deze plek geluidgevoelige bebouwing te situeren. Voor een aantal maatschappelijke doeleinden geldt een maximaal toelaatbare geluidbelasting van 53 dB.
Eventuele nieuwe bebouwing dient getoetst te worden aan artikel 3.2 van het Besluit geluidhinder. In dit besluit zijn de maximaal toelaatbare grenswaarden opgenomen ten gevolge van wegverkeerslawaai.
Via dit bestemmingsplan wordt het schoolgebouw en gymzaal, waarvoor enige tijd geleden een artikel 19-procedure is gevolgd en door Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant op d.d. 22 augustus 2006 een verklaring van geen bezwaar is afgegeven, positief bestemd. Ten aanzien van de maximale geluidsbelasting zijn binnen de regels van het bestemmingsplan voorwaarden opgenomen die betrekking hebben op de westgevel van het gebouw en de dove gevel aan de noordzijde van het gebouw
In het plangebied is de vestiging uitgesloten van bedrijven die vallen onder artikel 2.4 van het Inrichtingen en Vergunningen Besluit (c.q. de desbetreffende bijlage bij de Wabo). Hoofdstuk V "Zones rond industrieterreinen" van de Wet geluidhinder is hierdoor niet van toepassing.
Een klein deel van de 50 dB(A) contour industrieterrein Vossenberg ligt over het plangebied. In deze contour mogen geen geluidgevoelige bestemmingen worden gesitueerd.
Als gevolg van de nabijheid van het militaire vliegveld Gilze-Rijen gelden in delen van Tilburg geluidcontouren (de zogenaamde Ke-contouren). Deze contouren liggen echter niet over het plangebied. Vliegbasis Gilze Rijen beschikt echter wel over een Instrument Landing System (ILS) en een Inner Horizontal Surface en Conical Surface (IHCS). Het ILS is bedoeld voor het nauwkeurig uitvoeren van naderingen door vliegverkeer, ook onder slechte weersomstandigheden. De IHCS is vastgesteld ten behoeve van de vliegverkeersveiligheid. Beide zoneringen zijn in het bestemmingplan opgenomen.