Plan: | Hoge Hoek |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0855.BSP2009045-e001 |
In opdracht van Novaform Vastgoedontwikkelaars is door AGEL adviseurs voor het plangebied ‘Hoge Hoek’ een onderzoek luchtkwaliteit verricht. Op grond van de ‘Wet luchtkwaliteit’ dient bij ruimtelijke ontwikkelingen primair te worden nagegaan of de luchtkwaliteit door de extra verkeersstromen of door wijzigingen in de bestaande verkeersstructuur, als gevolg van de ontwikkeling, negatief wordt beïnvloed en dat daardoor grenswaarden worden overschreden. Een ontwikkeling kan in principe een bijdrage leveren aan een verslechtering van de luchtkwaliteit, vooral door de verkeersproductie van deze ontwikkeling. De conclusies uit het onderzoek zijn opgenomen in de rapportage 'Onderzoek luchtkwaliteit Hoge Hoek Berkel-Enschot' d.d. 28 oktober 2010, met kenmerk 20060434-01 D03.
In de Regeling NIBM is de bovengrens voor een woningbouwproject bij 1 ontsluitingsweg, op 1.500 woningen gesteld. De ontwikkeling betreft een project voor 272 woningen en het plangebied kent globaal 3 ontsluitingswegen c.q. –richtingen. Dit houdt in dat de toename van de concentraties als gevolg van de ontwikkeling binnen de getalsmatige grenzen van de Regeling NIBM zal vallen. Omdat hiermee aangetoond is dat het project de 3% grens niet zal overschrijden is geen verdere toetsing nodig, ongeacht of in de huidige situatie al sprake is van een overschrijding van grenswaarden. Uit artikel 4, eerste lid, van het Besluit NIBM volgt dat het project dan in ieder geval NIBM is.
Omdat het deelgebied ‘Hoge Hoek’ onderdeel uitmaakt van een veel groter nieuwbouwontwikkelingsgebied is het gewenst om in de context van een goede ruimtelijke ordening de luchtkwaliteit ter plaatse van de ontwikkeling wel inzichtelijk te maken en voor de relevante zichtjaren 2010, 2011 en 2015 te toetsten aan de grenswaarden voor luchtkwaliteit.
De voor luchtkwaliteit relevante wegen van het plangebied zijn de wegen waarlangs de ontwikkeling wordt ontsloten. De ontsluiting van het plangebied in noordelijke richting vindt in hoofdzaak plaats via de geprojecteerde rotonde in de Molenstraat, de ontsluiting in zuidwestelijke richting vindt in hoofdzaak plaats via de aansluiting op de Raadhuisstraat. Tevens wordt het plangebied ontsloten via de stratenstructuur in het zuiden ter hoogte van de Kloosterstraat.
De verkeersgeneratie van de ontwikkeling is geschat op basis van een kengetalberekening van “verkeersgeneratie.nl” van het bureau Goudappel Coffeng. De verkeersintensiteiten van de relevante wegen zijn gebaseerd op op het Model Midden Brabant versie 4, verfijning Koningsoord en tabel 4.9 van de MER Overhoeken Deel A, d.d. 11 juni 2007. Met betrekking tot de verkeersverdeling wordt uitgegaan van de kentallen van de verkeersmilieukaart van de gemeente Tilburg.
De concentraties PM10 en NO2 zijn berekend met behulp van het CARII-model versie 9. Deze rekenmethode sluit aan op de Standaard Rekenmethode I van de Regeling beoordeling luchtkwaliteit 2007 met uitzondering van het berekenen van wegen in open gebied.
Uit de berekeningsresultaten blijkt dat bij de planwoningen langs de meest relevante wegen de grenswaarden voor de jaargemiddelde concentraties van NO2 en PM10 in geen van de zichtjaren zal worden overschreden. Ook vinden er geen overschrijdingen plaats van de grenswaarde voor het aantal maal per jaar dat het 24-uurgemiddelde voor fijn stof mag worden overschreden. De ontwikkeling zelf heeft een beperkte invloed op de concentraties.
Het aspect luchtkwaliteit vormt voor de voorgenomen ontwikkeling geen belemmering.
In opdracht van de heer G.J.J.W. Robben is door AGEL adviseurs een luchtkwaliteit onderzoek uitgevoerd voor een planontwikkeling aan de Raadhuisstraat te Berkel-Enschot. Het ontwikkelingsplan ligt binnen het uitleggebied ‘Overhoeken’ en is een particuliere ontwikkeling aan de rand van het plangebied ‘Hoge Hoek’. De planontwikkeling omvat de nieuwbouw van een horecapand en twee woningen alsmede een bestaande woning Raadhuisstraat 1.
Op grond van de ‘Wet luchtkwaliteit’ dient bij ruimtelijke ontwikkelingen primair te worden nagegaan of de luchtkwaliteit door de extra verkeersstromen of door wijzigingen in de bestaande verkeersstructuur, als gevolg van de ontwikkeling, negatief wordt beïnvloed en dat daardoor grenswaarden worden overschreden. Een ontwikkeling kan in principe een bijdrage leveren aan een verslechtering van de luchtkwaliteit, vooral door de verkeersproductie van deze ontwikkeling. De conclusies uit het onderzoek zijn opgenomen in de rapportage 'Onderzoek luchtkwaliteit projectplan De Zomerkoning te Berkel-Enschot' d.d. 15 november 2010, met kenmerk 20090459 D02.
Met betrekking tot de verkeersgeneratie van de horecavoorzieningen wordt uitgegaan van het exploitatieplan van de opdrachtgever. Voor de verkeersgeneratie van de woningen wordt uitgegaan van de kentallen van het CROW.
Het aantal extra voertuigbewegingen die de ontwikkeling genereert ligt ver beneden de bovengrens van de Regeling NIBM. Dit houdt in dat de toename van de concentraties als gevolg van de ontwikkeling binnen de getalsmatige grenzen van de Regeling NIBM zal vallen. Omdat hiermee aangetoond is dat het project de 3% grens niet zal overschrijden is geen verdere toetsing nodig, ongeacht of in de huidige situatie al sprake is van een overschrijding van grenswaarden. Uit artikel 4, eerste lid, van het Besluit NIBM volgt dat het project dan in ieder geval NIBM is.
Omdat in de planontwikkeling nieuwe woningen zijn opgenomen is in de context van een goede ruimtelijke ordening de luchtkwaliteit ter plaatse van de nieuwe woningen inzichtelijk gemaakt voor de relevante zichtjaren 2010, 2011 en 2015. De invloed van de meest relevante wegen (de Raadhuisstraat en de gebiedsontsluitingsweg) op de luchtkwaliteit ter plaatse van de nieuwe woningen is in verband met de afstand tot deze wegen en de aanwezigheid van afschermende bebouwing zeer beperkt. Gesteld kan worden dat de luchtkwaliteit in hoofdzaak wordt bepaald door de aanwezige achtergrondconcentraties. De achtergrondconcentraties zijn overgenomen uit het onderzoek luchtkwaliteit ten behoeve van de planontwikkeling Hoge Hoek welke direct aansluit op het plangebied van de Zomerkoning. De grenswaarden voor de jaargemiddelde concentraties van NO2 en PM10 zal in geen van de zichtjaren worden overschreden.
Het aspect luchtkwaliteit vormt voor de voorgenomen ontwikkeling geen belemmering.