direct naar inhoud van 4.5 Verkeer- en vervoersbeleid
Plan: Buitengebied De Voorste Stroom
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0855.BSP2008029-e001

4.5 Verkeer- en vervoersbeleid

4.5.1 Tilburgs Verkeers- en Vervoersplan (Mobiliteit in Balans)

Leefbaarheid en bereikbaarheid staan voorop in het Tilburgs Verkeers- en Vervoersplan (TVVP, 2003). Om zich verder te kunnen ontwikkelen moet de stad goed bereikbaar zijn per auto, fiets en openbaar vervoer. De planhorizon van het TVVP is 2015.

Voor wat betreft het bestemmingsplangebied is het volgende van belang:

  • in het bestemmingsplangebied liggen wegen die onderdeel zijn van het hoofdnet auto. Het gaat om de A58, de A65 en de Noordoosttangent (Burgemeester Bechtweg). Deze wegen kennen geen verkeersinteractie met de rest van het plangebied, maar hebben wel een visuele impact op het gebied. Bovendien vormen deze wegen de voor gevaarlijke stoffen beschikbare routes. Voor de Noordoosttangent is op termijn een verdubbeling aan de orde;
  • met betrekking tot het hoofdnet fiets2 loopt de sternetroute 'Moerenburgroute' vanaf de Heuvel, via de Meierijbaan richting Moergestel. Het fietssternet is een hoogwaardige fietsinfrastructuur bestaande uit vrijliggende fietsvoorzieningen;
  • als onderdeel van het recreatieve knooppuntennet lopen er routes parallel aan het spoor en het Wilhelminakanaal. Tevens loopt er een route via de Eindhovenseweg (via het Trappistenklooster) richting Moergestel;
  • als onderdeel van het hoofdnet openbaar vervoer loopt er een streeklijn via de Eindhovenseweg richting Moergestel/Eindhoven.

2 Het Fietsplan dat op 10 april 2006 door de Raad is vastgesteld geeft geen nieuwe maatregelen of projecten aan binnen het bestemmingsplangebied die verwerkt moeten worden in het bestemmingsplan.

4.5.2 Fietsplan Tilburg

Tilburg vindt fietsen belangrijk, want fietsen is goedkoop, snel en gezond. De stad geeft om haar luchtkwaliteit en mogelijkheden voor mobiliteit van haar inwoners. De gemeente ondersteunt dit met het fietsplan 2005 - 2015. Hierin staat omschreven hoe Tilburg steeds betere voorzieningen ontwikkelt om comfort en veiligheid voor fietsers te vergroten. Dit moet leiden tot een breder en intensiever fietsgebruik in de stad.

Op 10 april 2006 heeft de Tilburgse gemeenteraad het fietsplan ´Tilburg Fietst, Fietsplan Tilburg 2005 - 2015´ vastgesteld. De doelstelling van het fietsplan is om het fietsgebruik (nu 34% op verplaatsingen tot 7,5 km) de komende 4 jaar met 1% per jaar te laten groeien. De gemeente wil dit bereiken door onder meer in te zetten op:

  • a. het voltooien van het Sternet voor 2020;
  • b. doelgroepenbenadering (schoolgaande jeugd, allochtonen, winkelend publiek);
  • c. communicatie;
  • d. het ontwikkelen van een fietstransferium.

Daarnaast is er in de intensivering van het fietsplan (vastgesteld op 10 oktober 2006) besloten dat de kwaliteit op alle fietsroutes verder verbeterd moet worden, het Sternet in 2015 voltooid moet zijn en er meer maatregelen voor de specifieke doelgroepen moeten worden genomen. Tot slot is hierin ook besloten in te zetten op een uitgebreide communicatie. Verder is in het fietsplan is een uitgebreid uitvoeringsprogramma opgenomen.