Plan: | Buitengebied De Voorste Stroom |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0855.BSP2008029-e001 |
In de nota "Over smaak valt best te twisten" (2006) is het beleid voor nieuwvestiging van horecabedrijven, buiten het zogenaamde horecaconcentratiegebied, sterk aan banden gelegd. De nota onderscheidt drie - in zwaarte oplopende - categorieën horeca. Tot de categorie 'horeca 1' worden cafés, restaurants, koffieshops, lunchrooms, brasserieën, cafetaria's, snackbars etc. met een maximum vloeroppervlak van 150 m2 gerekend. Ook de horeca die een inpandig onderdeel uitmaakt van winkels of binnen hetzelfde sluitingsregime van de detailhandel valt, behoort tot deze categorie. Tot 'horeca 2' worden dezelfde horecagelegenheden gerekend, maar dan met een netto vloeroppervlakte van tussen de 150 en 500 m2. In de categorie 'horeca 3' vallen bar-dancings, discotheken, (nacht)bars, hotels en erotisch gerichte horeca. Ook de onder categorie 1 en 2 genoemde gelegenheden die een groter netto vloeroppervlak hebben dan 500 m2 worden tot deze categorie gerekend.
Het horecabeleid verschilt per gebiedstype. Onderscheid in gebiedstype wordt gemaakt naar horecaconcentratiegebied, lijnstructuur horeca, winkelcentra, woonbuurten en overige gebieden.
Voor de overige gebieden geldt een zeer restrictief beleid. Zo zullen er op industrieterreinen en kantorenlocaties slechts die vormen van horeca toegestaan worden welke een ondersteunende functie hebben aan het individuele bedrijf en daar onderdeel van uit maken. Op o.a. sportterreinen zullen slechts mogelijkheden bestaan voor horeca die ten dienste staan aan de hier gevestigde instellingen. In de resterende gebieden (zoals recreatie en de buitengebieden) zullen slechts die vormen van horeca toegestaan worden welke het karakter van het bestaande gebied niet aantasten en een duidelijke relatie hebben met de hoofdfunctie van het betreffende gebied.
Het buitengebied, waaronder Moerenburg, is een belangrijk onderdeel van de toekomstige toeristisch-recreatieve visie Midden-Brabant. Naast het ontwikkelen van dit beleidsplan is het belangrijk het bestaande toeristisch-recreatieve aanbod in het buitengebied op orde te houden en verder te ontwikkelen. Hierbij kan gedacht worden aan wandel- fiets- en ruiterroutes.
De toeristische kracht van Tilburg zit in de combinatie van groen in het buitengebied met het stedelijke recreatieve product. Ook de ontwikkeling van producten die de link leggen tussen stad en buitengebied vormen een belangrijk actiepunt.