Plan: | Ruimte voor Ruimte Hoogstraat |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0851.wbBPrvrhoogstr-v001 |
De ruimtelijke structuur is nader uitgewerkt op de inrichtingsschets, zoals weergegeven op onderstaande afbeelding. Onderscheiden zijn: ontsluiting en parkeren, bebouwing en groen.
uitsnede inrichtingsschets
Ontsluiting
De woningen worden middels een oprit direct ontsloten aan de Hoogstraat. Hiertoe is het noodzakelijk dat een bestaande sloot gepasseerd wordt. Om de doorkruising van deze sloot te minimaliseren maar ook om het aantal aansluitingen op de doorgaande route van de Hoogstraat te beperken worden de inritten, waar mogelijk per twee gebundeld.
Parkeren
Het parkeren vindt volledig plaats op eigen terrein. Ruimte voor Ruimte hanteert standaard twee parkeerplekken op eigen terrein. Daarmee wordt ruim voldaan aan de ter plekke geldende parkeernormen.
Het gebouwde deel van het parkeren vindt plaats in een vrijstaand bijgebouw of in de hoofdbouwmassa van de woning. Indien er sprake is van een vrijstaand bijgebouw bevindt zich dit ten minste 10 meter achter de voorgevel van de woning. Er is bovendien voldoende ruimte op ieder kavel om een oprit te realiseren waar twee auto's naast elkaar geparkeerd kunnen worden. Op deze wijze biedt de oprit van ieder perceel voldoende ruimte om te voorzien in de volledige parkeerbehoefte.
parkeerprincipe bijgebouw
De bebouwing maakt onderdeel uit van het lint van de Hoogstraat. De woningen worden gerealiseerd in vrijstaande volumes. De afstand tot de erfgrens aan de voorzijde neemt toe naarmate het kavel zich verder van de dorpskern bevindt. De minimale afstand van een woning tot de erfgrens (in het geval van de meest oostelijke woning) is 8 meter. Op deze wijze ontstaat een rooilijn die divergeert bij het verlaten van het dorp. Dit versterkt de beleving van het binnenkomen van het dorp. De woningen bevinden zich minimaal 6 meter van de zijdelingse erfgrens. Deze zijdelingse afstand waarborgt de onderlinge privacy tussen de woningen en biedt tevens een zone waarbinnen het parkeren kan worden opgelost en de bomen van de voorgestelde houtsingel voldoende ruimte hebben om te groeien. Indien de zone vrij blijft van bijgebouwen en andere obstakels biedt ze tevens een bescheiden doorzicht op achterliggende groene kamer.
Leidend principe in de landschappelijke inpassing van het plan is het realiseren van een aantal nieuwe houtwallen of houtsingels. Dit groen verankert de nieuwe ontwikkelingen in de historische context van de locatie. Waar de oostelijke kavels grenzen aan het perceel van Hoogstraat 29 en aan de ontsluitingsweg van Hoogstraat 21-25, zijn reeds houtwallen aanwezig. Op nieuwe zijdelingse erfgrenzen worden nieuwe houtwallen aangeplant. Deze houtwallen zullen zich in soort en volume duidelijk moeten onderscheiden van de reeds bestaande bosschage, dit ter verduidelijking van de historisch afwijkende betekenis van deze aanplant.
De overige terreininrichting is zo veel mogelijk groen en open van aard. Verharding wordt tot een minimum beperkt.
voorbeeld houtwal