direct naar inhoud van 5.2 Overige centrumfuncties
Plan: Sint-Michielsgestel, Centrum Sint-Michielsgestel 2010
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0845.BP2010SMGCENTRM100-OH02

5.2 Overige centrumfuncties

Gemiddelde omvang overige commerciële centrumfuncties

Voor de overige niet-woondoeleinden in het centrumgebied kan niet op een vergelijkbare wijze worden berekend wat de gewenste/haalbare omvang is. Het is echter wel mogelijk om een goed beeld te krijgen wat een 'normale' omvang van deze functies is in kernen als Sint-Michielsgestel. Dit kan op basis van analyse van het totaal oppervlak en de omvang van deze functies ten opzichte van detailhandel in kernen uit de benchmark uit de vorige paragraaf.

Op basis van deze opbouw van de omvang van commerciële centrumfuncties én de wenselijke omvang van de detailhandel, is de totale omvang voor commerciële centrumfuncties in het centrumgebied te bepalen. In tabel 5.5 is dit uitgewerkt voor de concrete situatie in Sint-Michielsgestel.

Tabel 5.5 Brutovloeroppervlakte centrumfuncties op basis van oppervlakte detailhandel

functie   aandeel   oppervlakte in m² bvo  
detailhandel   73%   11.000  
horeca   18%   2.710  
diensten   9%   1.360  
totaal   100%   15.070  

Bron: Horeca in Cijfers (2009) en Planologische Kengetallen; bewerking RBOI.

5.2.1 Horeca

In totaal kan er binnen het plangebied van het bestemmingsplan maximaal 2.500 m² bvo aan horeca worden gerealiseerd. Dit is inclusief de bestaande horeca. Zo bevindt zich aan het Petrus Dondersplein horecagelegenheid De Zwaantjes en zijn er twee horecavestigingen aan het Spijt. In het nieuw te ontwikkelen gedeelte van het centrum wordt maximaal 920 m² aan horeca gerealiseerd. Daarnaast is er nog enige uitbreiding aan horeca mogelijk aan het Petrus Dondersplein. Dit was ook al in het vigerende bestemmingsplan mogelijk.

Het maximum van 2.500 m² horeca komt overeen met een aandeel van circa 18% dat doorgaans gevonden wordt in centra van vergelijkbare kernen.

Gemeentelijk beleid

In de Nota Horecabeleid (2008) wordt nader ingegaan op het te voeren beleid inzake horeca. Daarin wordt voorgesteld dat de horeca in het centrumgebied een winkelondersteunende functie moet hebben. Horeca die overmatige overlast veroorzaakt wordt in het centrum niet gewenst geacht. Enkele cafés passen wel in dit beleid.

De wand met historische bebouwing aan de noordzijde van het Petrus Dondersplein (gemeentehuis) leent zich uitstekend voor een restaurant of (grand)café evenals Torenstraat 4, de nieuwbouw aan de voet van de kerktoren en het nieuwe gebouw in de bocht van de Schijndelseweg.

In de zomermaanden maken terrassen een centrumgebied nog meer tot een ontmoetingsplek. Het nieuwe winkelplein is het meest geschikt voor een terras evenals aan de voet van de toren. Behalve de locatie zijn er nog enkele zaken die in samenhang met het toelaten van terrassen moet worden geregeld. Deze aspecten worden geregeld buiten het kader van het bestemmingsplan.

Onderzoek

Door BRO is eveneens onderzoek verricht naar de horecasector in Sint-Michielsgestel. Het aantal horecagelegenheden is beperkt. In Sint-Michielsgestel is sprake van meerdere horecavestigingen die in elkaars nabijheid liggen. In het centrumgebied bevindt zich slechts één horecazaak. Dit zou in de toekomst kunnen worden uitgebreid met winkelondersteunende horeca (lunchroom, croissanterie). Belangrijk kenmerk van dergelijke horeca is dat de openingstijden aansluiten op die van de winkels.

5.2.2 Maatschappelijke en andere dienstverlenende voorzieningen en kantoren

Functies

Binnen het centrum van Sint-Michielsgestel kunnen maatschappelijke en dienstverlenende functies het aanbod voor de consument completeren. Gelet op de schaal van het centrum zijn er weinig specifieke locaties aan te wijzen waar maatschappelijke functies en dienstverlening per se wel of niet zou mogen. Het is wenselijk dat maatschappelijke en dienstverlenende functies zich in het centrum kunnen vestigen/ontwikkelen.

De aanwezigheid en omvang van maatschappelijke functies worden niet door de markt gereguleerd. Ontwikkelingen zijn afhankelijk van lokale maatschappelijke omstandigheden. Inmiddels is de gemeentelijke organisatie verplaatst naar de nieuwbouw op het Viataal-terrein. Ook de bibliotheek en de brandweerkazerne krijgen een nieuwe locatie buiten het centrum.

In het gebied is al een relatief groot aantal dienstverlenende kantoorfuncties aanwezig. Er zijn geen bezwaren ten aanzien van de locatie van consumentgerichte dienstverleners en kantoren binnen het gebied, anders dan in het geplande winkelgebied. Er is voor gekozen om de bestaande rechten met de mogelijkheid voor het realiseren van dienstverlenende kantoorfuncties in het nieuwe plan te handhaven.

Flexibele omvang centrumfuncties/niet-woonfuncties in bestemmingsplan

In het plan is gekozen voor flexibiliteit in de locaties voor maatschappelijke kantoorfuncties. De omvang van de verschillende functies in de bouwvlakken is aan een maximum gebonden. De exacte locaties zijn echter niet vastgelegd. Hoe de verhouding winkels, horeca en diensten er uiteindelijk uit komt te zien in het centrum van Sint-Michielsgestel is afhankelijk van de markt. Dit blijft ook aan dynamiek onderhevig. Wel bestaat de verwachting dat met name voor detailhandel op een deel van de aangegeven bestemmingsvlakken het maximum gehaald zal worden. Deze vlakken bevatten dan ook een kleiner deel overige functies dan op basis van het bestemmingsplan mogelijk is.