direct naar inhoud van 4.7 Infrastructuur
Plan: Oisterwijk Buitengebied
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0824.BPbuitengebied2010-0002

4.7 Infrastructuur

Huidige situatie

Voor het bestemmingsplan zijn wat betreft de verkeersinfrastructuur de ontsluiting voor het autoverkeer, het openbaar vervoer en het langzaam verkeer van belang. Ten behoeve van deze analyse is gebruik gemaakt van het "Gemeentelijke Verkeers- en Vervoerplan 2004-2009" (GVVP).

Gemotoriseerd verkeer

De ontsluiting van het plangebied kenmerkt zich door de aanwezigheid van twee stroomwegen die deel uitmaken van het landelijk netwerk van autosnelwegen. Het betreft:

  • de autosnelweg A65, overgaand in de autoweg N65 (Tilburg-'s-Hertogenbosch) in het westen;
  • de A58 (Tilburg-Eindhoven) door het zuidelijk deel van het plangebied.

Deze wegen hebben een belangrijke functie voor de achterlandverbindingen binnen het plangebied en de regio. Op de autosnelwegen in het plangebied geldt een maximumsnelheid van 120 km / u. De maximumsnelheid op de N65 bedraagt 80 km / u.

Het netwerk van gebiedsontsluitingswegen zorgt voor een verdere ontsluiting en verbindt het plangebied met de toe- en afritten van de autosnelwegen. Het netwerk van gebiedsontsluitingswegen bestaat binnen de plangrenzen uit:

  • Haarenseweg.
  • Pannenschuurlaan.
  • Moergestelseweg (gedeeltelijk).
  • Gemullehoekenweg (-Heisteeg-Bosweg).

De erftoegangswegen (type I) complementeren de wegenstructuur van het plangebied en vormen de verbindingen tussen de kernen en buurtschappen onderling en met de provinciale wegen. Het betreft de Heukelomseweg, Tilburgseweg, Oirschotseweg en Oirschotsebaan. Van met name de Oirschotseweg maakt ook landbouwverkeer gebruik. Deze verschillende functies en snelheden leiden tot (subjectieve) verkeersonveiligheid.

De overige erftoegangswegen (type II) zorgen voor de plaatselijke ontsluiting.

De Pannenschuurlaan en de N65 zijn belangrijke aan- en afvoerroutes. De huidige verkeersintensiteiten zijn hoog en er doen zich met name op de aansluiting Pannenschuurlaan-N65 (kruispunt Quatre Bras) congestieproblemen voor.

Een ander knelpunt betreft de ontsluiting van de wijk Pannenschuur. Een groot deel van het verkeer is gericht op Tilburg terwijl de wijk is ontsloten via de Pannenschuurlaan. Door een wijziging van de ontsluiting (gebruik maken van de Heukelomseweg) kunnen overbodige autokilometers via het drukke Quatre Bras en de Tilburgseweg worden voorkomen.

Voorts is er sprake van overlast van recreatief- en toeristisch autoverkeer in de natuurgebieden. Het autoverkeer dient zoveel mogelijk aan de randen van de bossen en vennen opgevangen te worden, alwaar een overstap naar de fiets gestimuleerd wordt.

Openbaar vervoer

Het noordelijk deel van het plangebied wordt doorsneden door de spoorlijn Den Haag-Venlo van de Nederlandse Spoorwegen. Oisterwijk heeft een station; met de stoptrein zijn Tilburg en Boxtel-Eindhoven bereikbaar. De intercity-treinen Den Haag-Venlo stoppen niet in Oisterwijk.

De navolgende busdiensten halteren op meerdere plaatsen in het buitengebied:

  • streeklijn 140 (van oost naar west door de kern Oisterwijk);
  • streeklijn 141 (van oost naar west door de kern Moergestel);
  • buurtbuslijn 205 (noordelijk gedeelte kern Oisterwijk);
  • buurtbuslijn 193 (van het Wilhelminakanaal door Moergestel naar het station in Oisterwijk);
  • de sneldienstlijn 140 (Kerkhoven-Laarakkers).

Hoewel het plangebied door een aantal buslijndiensten en een spoorlijn wordt doorsneden, is de betekenis van het openbaar vervoer voor de bereikbaarheid in het buitengebied doorgaans gering. Afstanden tot een halte zijn vaak groot. De aanwezigheid van een station in Oisterwijk is wel van belang.

Langzaamverkeer

Het fiets- en wandelverkeer wordt op de ontsluitingswegen en erftoegangswegen deels samen met het autoverkeer afgehandeld. Hoewel het handvest "Duurzaam Veilig" adviseert om op ontsluitingswegen het fietsverkeer fysiek van het autoverkeer te scheiden en op erftoegangswegen met een verzamelfunctie buiten de bebouwde kom fiets(suggestie)stroken aan te leggen, ontbreken deze in een aantal gevallen, ondanks dat er reeds veel in is geïnvesteerd.

In het plangebied is een aantal toeristische fietsroutes uitgezet. Verwezen wordt naar paragraaf 4.6. Recreatie.

Vaarwegen

Ook een aantal vaarwegen heeft volgens het GVVP een functie in de ontsluiting van het plangebied: de Voorste Stroom-Achterste Stroom-Essche Stroom (recreatief) en het Wilhelminakanaal.

Duurzaam veilig

In het kader van het uitvoeringsprogramma "Duurzaam Veilig" is een verkeersveiligheidsplan opgesteld. Onderdeel daarvan is een wegencategoriseringsplan, waarin voor alle wegen binnen de gemeente is bepaald of deze een stroomfunctie, gebiedsontsluitende functie of erftoegangsfunctie hebben (zie ook onder gemotoriseerd autoverkeer). Het inrichten van deze wegen overeenkomstig de categorisering in 30- en 60-km zones is in de afgelopen periode reeds tot uitvoering gebracht, een ander deel zal de komende jaren worden uitgevoerd. Van een aantal wegen is de categorisering ondertussen gewijzigd en zal nog voldaan moeten worden aan de nieuwe inrichtingseisen.

Met name binnen de kernen, maar ook in het gedeelte buiten de bebouwde kom, zijn of zullen voorzieningen worden getroffen om de inrichting van de weg op de maximumsnelheid af te stemmen. Hierbij kan onder andere worden gedacht aan snelheidsremmende en attentieverhogende maatregelen.

Een analyse van de verkeersongevallen in Oisterwijk laat zien dat er naar verhouding veel aanrijdingen buiten de bebouwde kom plaats vinden. Dit is te verklaren door het relatief grote buitengebied en het vele toeristische verkeer dat in het weekend in het buitengebied rijdt. Er zijn enkele wegvakken en kruispunten in het buitengebied die, gelet op de ongevallen in de periode 1996-2002, als onveilig kunnen worden aangemerkt, te weten:

  • wegvakken: Heukelomseweg (Hoog Heukelomseweg - Tilburgseweg, ondertussen zijn verkeersmaatregelen genomen), Heusdensebaan (Kerkhovenstraat - Sprendlingenstraat);
  • kruisingen: afrit A58 - Vinkenberg, Oirschotseweg - Vossenhoorn - Heikant, Oisterwijkseweg - Stokeind - Moergestelseweg, Kerkhovensestraat - Heusdensebaan.

Door het stijgen van het aantal ongevallen gelden de Rijksweg A58, de Moergestelseweg, Gemullehoekenweg en Pannenschuurlaan als onveilig.

Toekomstige ontwikkelingen

In het plangebied zal, zoals elders in Nederland het aantal verkeersbewegingen toenemen. De provincie streeft naar capaciteitsverhoging van de A58. Daarnaast zullen diverse wegen in het plangebied (Pannenschuurlaan) worden aangepast en fietsverbindingen toegevoegd. De zogeheten groene poorten aan de randen van het bos- en natuurgebied zullen worden gerealiseerd om het autoverkeer in de natuurgebieden te verminderen. Wellicht wordt ook het Wilhelminakanaal in de toekomst opgewaardeerd als vaarweg.

Sectorale bouwstenen voor beleid

Op basis van de huidige verkeerskundige situatie en de ontwikkelingen hierin, worden de volgende bouwstenen voor beleid geformuleerd:

  • in stand houden en verbeteren van de huidige infrastructuur; aanpassen van het kruispunt Quatre Bras, aanpassen Pannenschuurlaan, verharden fietsverbinding Hoevenseweg - Baksevenweg, verharden fietsverbinding Tilburgseweg - Laag Heukelomseweg;
  • behoud van het huidige niveau aan openbaar vervoer;
  • het bestemmingsplan dient zich niet te verzetten tegen het realiseren van een Duurzaam Veilige verkeersstructuur, bevordering van het openbaar vervoer en het gebruik van de fiets.