direct naar inhoud van 4.5 Verkeer en vervoer
Plan: Geerpark
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0797.BPgeerpark-OH01

4.5 Verkeer en vervoer

Openbaar vervoer

Bij de provincie is het verzoek ingediend om aan de rand van de woonwijk Geerpark extra halteplaatsen te realiseren. Zie ook paragraaf 5.8.

Langzaam verkeer

Voor het fietsverkeer is zowel in de noord-zuidrichting als in de oost-westrichting een fietsroute geprojecteerd. Hiermee is de wijk goed aangesloten op functionele en recreatieve verbindingen in zowel het landschap als de stad.

De provincie en de gemeente hebben de ambitie om de nabijgelegen abdij en de daaromheen liggende landerijen meer recreatief te benutten. Bezien wordt of op termijn een oud abdijpad haaks op de Abt van Engelenlaan in ere kan worden hersteld. Dit is in het bestemmingsplan bevestigd door een aanduiding.

Gemotoriseerd verkeer

De wijk wordt intern ontsloten door één centraal gelegen ontsluitingsweg. Via de aansluitingen Abt van Engelenlaan en de Tuinbouwweg wordt de wijk ontsloten op het omliggende wegennet. Er zijn geen doorgaande autoverbindingen naar de Priemsteeg en de Wolput. Binnen het plangebied Geerpark geldt voor alle wegen een maximum snelheid van 30 km/uur.

In principe worden alle woningen in het gebied vanaf de centrale weg ontsloten. Uitzondering vormen de woningen die direct aan de Priemsteeg, de Hoprank of aan de Wolput staan.

De weg ligt op een aantal plaatsen langs de waterslinger, kruist de waterslinger en ligt aan twee zijden langs de parkkamer. De ontmoeting van de ontsluiting met de groenblauwe structuur bevordert de integrale beleving van de wijk. De centrale wijkontsluitingsweg is onderscheidend van de andere wegen in profiel en materialisering. De woonstraten krijgen een groenere inrichting. Deze straten behoren bij het verblijfgebied van de woningen en dragen bij aan de mogelijkheden tot ontmoeten. Zie ook paragraaf 5.8.

Parkeren

Uitgegaan is van een maximale loopafstand van 75 meter van een parkeerplaats tot woningen. De gehanteerde parkeernormen zijn opgenomen in navolgende tabel.

Tabel 4.1. Parkeernormen woongebied Geerpark

typologie   parkeernorm  
Rijwoningen   1,8 pp* per woning, waarvan 1,8 pp in de openbare ruimte.  
Hoekwoningen   2,0 pp per woning, waarvan 1,0 pp in de openbare ruimte.
In een aantal gevallen, zoals in 'de hoven' wordt 2,0 pp in de openbare ruimte gerealiseerd.  
Twee onder één kapwoningen   2,0 pp per woning, waarvan 1,0 pp in de openbare ruimte.  
Vrijstaande woningen   2,0 pp, te realiseren op eigen terrein  
Appartementen   1,8 pp te realiseren op eigen terrein, waarvan 0,8 pp openbaar toegankelijk.  

* pp staat voor parkeerplaats

Ten aanzien van de parkeerplaatsen gelden de volgende randvoorwaarden en uitgangspunten.

  • Overdekte parkeerplaatsen worden als volwaardige parkeerplaatsen meegeteld.
  • Besloten parkeergarages gelden niet als volwaardige parkeerplaats.
  • Een tweede parkeerplaats op eigen terrein moet vrij toegankelijk zijn. Dit betekent dat de auto’s de parkeerplaats moeten kunnen bereiken zonder dat de andere auto verplaatst moet worden.
  • Er worden drie parkeerprincipes in de openbare ruimte gehanteerd:
    • 1. parkeren in kleine insteekhavens langs de strokenverkaveling;
    • 2. geconcentreerd parkeren in parkeerkamers tussen de bebouwing in de buitenrand van de hoven;
    • 3. geconcentreerd parkeren nabij of onder appartementen.

Het verdient aanbeveling om bij de realisering van geconcentreerde parkeeroplossingen voorzieningen voor elektrische voedingen op te nemen. Hierdoor wordt elektrisch rijden ook mogelijk gemaakt voor huishoudens zonder een parkeerplaats op eigen kavel.