direct naar inhoud van 5.8 Verkeer en vervoer
Plan: Geerpark
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0797.BPgeerpark-OH01

5.8 Verkeer en vervoer

5.8.1 Ontsluiting autoverkeer

Ontsluitingsstructuur Geerpark

Het plangebied Geerpark ligt aan de noordwestzijde van Vlijmen. De wijk wordt voor het autoverkeer intern ontsloten door één centrale ontsluitingsweg. Via twee aansluitingen wordt naar het hoofdwegennet ontsloten. Aan de noordzijde wordt Geerpark aangesloten op de Tuinbouwweg en aan de westzijde op de Abt van Engelenlaan. Geerpark wordt niet rechtstreeks ontsloten naar de Wolput die onderdeel uitmaakt van het hoofdwegennet. Evenmin wordt voorzien in een verbinding met de Priemsteeg via welke het direct ten oosten gelegen woongebied Vijfhoeven bereikbaar zou zijn. Door de afwezigheid van directe verbindingen met omliggende wijken kan binnen Geerpark geen sluipverkeer ontstaan en evenmin kan het verkeer van/naar Geerpark tot hinder in de omliggende wijken leiden.

Binnen Geerpark hebben alle wegen een verblijfsfunctie en geldt een maximum snelheid van 30 km/uur. In principe worden alle woningen in het gebied vanaf de centrale weg ontsloten. Uitzondering vormen de woningen die direct aan de Priemsteeg, de Hoprank, de Mortelweg of aan de Wolput staan.

De centrale ontsluitingsweg ligt op een aantal plaatsen langs de waterslinger, kruist de waterslinger en ligt aan twee zijden langs de parkkamer. De ontmoeting van de ontsluiting met de groenblauwe structuur bevordert de integrale beleving van de wijk. De centrale wijkontsluitingsweg is onderscheidend van de andere wegen in profiel en materialisering. De woonstraten krijgen een groenere inrichting. Deze straten behoren bij het verblijfgebied van de woningen en dragen bij aan de mogelijkheden tot ontmoeten.

Gevolgen voor het hoofdwegennet

De ontwikkeling van Geerpark leidt tot een toename van het verkeer op het hoofdwegennet. Deze toename zal zich met name voordoen op de route tussen Geerpark en autosnelwegaansluiting 'Nieuwkuijk' (nr. 43) op de A59 en tussen Geerpark en het centrum van Vlijmen. Hieronder wordt onderbouwd of voldaan wordt aan een goede ruimtelijke ordening in die zin dat de toekomstige verkeersafwikkeling en verkeersveiligheid is gewaarborgd. Er zijn een aantal andere relevante ontwikkelingen in Vlijmen die op de toekomstige verkeersafwikkeling van invloed zijn. De effecten van Geerpark kunnen hier niet los van worden bezien.

Relevante samenhangende ontwikkelingen

Naast diverse ruimtelijke ontwikkelingen in de regio zijn voor Geerpark en Vlijmen de volgende ontwikkelingen van belang:

  • De ontwikkeling van de woningbouwlocatie De Grassen aan de oostzijde van Vlijmen. Deze ontwikkeling genereert nieuw verkeer.
  • De realisatie van de centrumontwikkeling in Vlijmen. Naast uitbreiding van het ruimtelijke programma is ook voorzien in een afsluiting van de doorgaande noord-zuidroute over het Plein. Deze afsluiting zal gevolgen hebben voor de routekeuze van het verkeer binnen Vlijmen.
  • De planvorming van een oostelijke randweg die zal aansluiten op autosnelwegaansluiting 'Ring 's-Hertogenbosch-West' (nr. 45), in samenhang met afsluiting van autosnelwegaansluiting 'Vlijmen' (nr 44). Deze ontwikkeling zal het centrum van Vlijmen ontlasten van verkeer, maar is ook van invloed op de routing van het verkeer via de A59. Zo zal verkeer met een herkomst/bestemming aan de westzijde van Vlijmen in/uit oostelijke richting gebruikmaken van aansluiting 'Nieuwkuijk' (nr 43), waar dit verkeer nu nog gebruik maakt van de op te heffen aansluiting 'Vlijmen' (nr 44).
  • De overeenkomst in het kader van de Gebiedsversterking Oostelijke Langstraat (GOL). Het programma in deze overeenkomst richt zich op verbetering van de verkeersafwikkeling op de A59 en de aanpak van het onderliggende wegennet dusdanig, dat daarbij de leefbaarheid in alle naast de rijksweg gelegen kernen verbetert. tevens worden in het GOL onder andere maatregelen genomen ter verbetering van landschap en ecologie, waterveiligheid, versterking economie en het mogelijk maken van woningbouwlocaties.

Deze overeenkomst wordt met 19 andere partijen gesloten, waaronder de gemeente 's-Hertogenbosch, de gemeente Waalwijk, de Provincie Noord-Brabant, het Waterschap Aa en Maas, enkele maatschappelijke organisaties/belangenverenigingen en vertegenwoordigers van landschap, milieu en natuur.

In figuur 5.5 is schematisch weergegeven op welke wijze de verkeerstructuur voor het autoverkeer er uit komt te zien.

afbeelding "i_NL.IMRO.0797.BPgeerpark-OH01_0009.jpg"

Figuur 5.4. Hoofdstructuur autoverkeer

legenda

  • rood = randwegenstructuur;
  • blauw = intern hoofdwegennet 50 km/h;
  • geel = intern hoofdwegennet 30 km/h;
  • Rood kruis = te laten vervallen autosnelwegaansluiting Vlijmen (nr 44);
  • lichtblauwe 'ster' in centrum = afsluiting Plein voor doorgaand autoverkeer)

Onderzoek

In opdracht van de gemeente Heusden heeft Goudappel Coffeng op basis van het verkeersmodel voor de gemeente onderzoek gedaan naar de verkeersafwikkeling rond de samenhangende kruispunten rond autosnelwegaansluiting 'Nieuwkuijk' (nr 43) (Goudappel Coffeng, Onderzoek ontsluiting Geerpark, 7 maart 2012). Met dynamische modelberekeningen (microsimulatie) is inzichtelijk gemaakt welke afwikkelingsproblemen in en nabij autosnelwegaansluiting 'Nieuwkuijk' op de A59 te verwachten zijn in de Autonome Situatie en in de situatie waarbij ook Geerpark wordt ontwikkeld. In de Huidige Situatie is het druk rondom de aansluiting met op een aantal locaties wat wachtrijvorming maar van grote afwikkelingsproblemen is geen sprake. In de Autonome Situatie is dat wel het geval. Voor de rotonde Onsenoortsestraat – Spoorlaan loopt het verkeer vast, omdat de rotonde dan niet meer voldoende capaciteit heeft. Op alle takken van het kruispunt ontstaan in beide of één van beide spitsperioden lange wachtrijen. De doorstroming op de A59 wordt daarbij ernstig verstoord. Na ontwikkeling van Geerpark nemen de afwikkelingsproblemen voor de rotonde nog meer toe.

Goudappel Coffeng heeft in een aanvullend onderzoek (Goudappel Coffeng, 20 juni 2012) naar aanleiding van de microsimulatie bezien met welke maatregelen de verkeersafwikkeling kan worden gewaarborgd.

Over de verkeersdruk binnen Vlijmen zelf als gevolg van de ontwikkeling van Geerpark kan het volgende worden gezegd. Het meeste verkeer vloeit rechtstreeks naar de A59 af en vormt geen onevenredige belasting voor de kern. De verkeersintensiteiten of de Wolput en Mommersteeg stijgen beperkt met maximaal 5%. De verkeersafwikkeling en verkeersveiligheid blijven daarbij gewaarborgd.

Conclusie

Uit het microsimulatieonderzoek van Goudappel Coffeng blijkt dat rond autosnelwegaansluiting 'Nieuwkuijk' (nr 43) in de autonome situatie grote afwikkelingsproblemen optreden. Goudappel Coffeng heeft naar aanleiding van de microsimulatie bezien met welke maatregelen de verkeersafwikkeling kan worden gewaarborgd. De provincie Noord-Brabant laat Arcadis deze oplossingsrichtingen beoordelen ten behoeve van opname in de samenwerkingsovereenkomst GOL. Op dit moment wordt in het kader van het GOL besluitvorming voorbereid over de maatregelen die nodig zijn om de verkeersafwikkeling rond autosnelwegaansluiting 'Nieuwkuijk' (nr. 43) te waarborgen. Met deze besluitvorming is de verkeerswikkeling na realisatie van Geerpark gewaarborgd. De maatregelen garanderen een vlotte en verkeersveilige afwikkeling van het verkeer.

5.8.2 Ontsluiting fietsverkeer

Op de volgende tekening uit het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoerplan (GVVP) zijn de belangrijkste fietsroutes in rood weergegeven. Het Geerpark wordt geheel omsloten met fietsroutes die binnen het GVVP zijn opgenomen in het hoofdfietsroutenetwerk: De Abt van Engelenlaan, de Tuinbouwweg, de Priemsteeg en de Wolput. Uitgangspunt is dat op deze routes fietsvoorzieningen zijn/worden aangebracht.

afbeelding "i_NL.IMRO.0797.BPgeerpark-OH01_0010.jpg"

Figuur 5.5. Hoofdstructuur fietsverkeer

Tevens ligt er een oost-west fietsroute door het Geerpark waardoor een prima verbinding ontstaat tussen het bedrijventerrein Het Hoog en de kern Vlijmen. Voor bestemmingsfietsverkeer vanuit en naar het Geerpark wordt ook een aansluiting aan de noordzijde op de Tuinbouwweg gecreëerd en aan de zuidzijde op de Wolput.

5.8.3 Ontsluiting Openbaar vervoer

Binnen de gemeente Heusden is geen spoor aanwezig. Al het openbaar vervoer tot en vanuit het Geerpark is op taxi- en busverkeer aangewezen. Vanuit het noorden rijdt buslijn 135 (gele lijn) vanaf Heusden vesting en Haarsteeg via Haarsteegsestraat en Vlijmen naar 's-Hertogenbosch en vice versa. De loopafstand vanuit het Geerpark tot aan de halte Mommersteeg bedraagt circa 800 meter. De komst van extra reizigers door het Geerpark in combinatie met de groei van bedrijventerrein 't Hoog en de wens van de Provincie om directere en snellere lijnvoering te hanteren, maakt een lijnvoering via de Tuinbouwweg logisch. Dit zal in overleg met de Provincie worden opgenomen. Buslijn 136 (in onderstaande figuur in rood weergegeven) rijdt vanuit Waalwijk en Drunen via de Wolput en De Akker en maakt een verbinding met 's-Hertogenbosch. De halte Wolput ligt afhankelijk van waar men binnen Geerpark start, op een afstand tussen de 350 en 800 meter.

Met aanpassingen in de verkeersstructuur kan het openbaar busvervoer niet meer via het Plein. Mogelijk gaat de bus via Groen van Prinsterenlaan en Van Leeuwenhoeklaan. Dit betekent een voor Geerpark gunstigere routing.

afbeelding "i_NL.IMRO.0797.BPgeerpark-OH01_0011.jpg"

Figuur 5.6. Hoofdstructuur openbaar vervoer

5.8.4 Parkeren

Parkeernota Heusden

In de Parkeernota Heusden is het parkeerbeleid voor de gemeente Heusden opgenomen. Deze nota wordt binnenkort vastgesteld. Belangrijkste uitgangspunten en doelstellingen uit deze nota zijn:

  • Voor een goede leefbaarheid en positieve verkeersveiligheidbalans is het kunnen beschikken over toereikende parkeervoorzieningen van groot belang. Het parkeerbeleid schrijft voor dat parkeren zoveel mogelijk op eigen terrein plaatsvindt en bevat parkeernormen voor diverse voorzieningen. In de openbare ruimte moet uitgegaan worden van parkeeroptimalisatie in plaats van parkeermaximalisatie.
  • Rekening dient te worden gehouden met een strategische reserve, in verband met het oplossen van eventuele parkeerproblemen in de toekomst.
  • Parkeren ondergronds en/of op de verdieping dient te worden bevorderd.
  • Gelet op de doelstellingen in verband met de open groene ruimten in het Geerpark zijn verspreide solitaire parkeerplaatsen langs de bestaande open ruimten ten behoeve van het parkeren ongewenst.

De waarborg voor parkeren bestaat in het toepassen van de Parkeernota Heusden. Parkeren dient zoveel mogelijk op eigen terrein plaats te vinden. In de parkeernota is hiervoor aangegeven welke parkeernormen gelden voor de diverse voorzieningen. Bij elke ontwikkeling zal een parkeerbalans worden aangeleverd, waarbij per afzonderlijke ontwikkeling eisen aan het parkeren worden gesteld met de parkeernota als uitgangspunt. De nota is gebaseerd op de normen uit de ASVV.

Toepassing Parkeernota Heusden op Geerpark

In de planvorming voor Geerpark is uitgegaan van een maximale loopafstand van 75 meter van een parkeerplaats tot woningen. De gehanteerde parkeernormen zijn opgenomen in navolgende tabel.

Tabel 5.1. Parkeernormen woongebied Geerpark

typologie   parkeernorm  
Rijwoningen   1,8 pp* per woning, waarvan 1,8 pp in de openbare ruimte.  
Hoekwoningen   2,0 pp per woning, waarvan 1,0 pp in de openbare ruimte.
In een aantal gevallen, zoals in 'de hoven' wordt 2,0 pp in de openbare ruimte gerealiseerd.  
Twee onder één kapwoningen   2,0 pp per woning, waarvan 1,0 pp in de openbare ruimte.  
Vrijstaande woningen   2,0 pp, te realiseren op eigen terrein  
Appartementen   1,8 pp te realiseren op eigen terrein, waarvan 0,8 pp openbaar toegankelijk.  

* pp staat voor parkeerplaats

Ten aanzien van de parkeerplaatsen gelden de volgende randvoorwaarden en uitgangspunten.

  • Overdekte parkeerplaatsen worden als volwaardige parkeerplaatsen meegeteld.
  • Besloten parkeergarages gelden niet als volwaardige parkeerplaats.
  • Een tweede parkeerplaats op eigen terrein moet vrij toegankelijk zijn. Dit betekent dat de auto's de parkeerplaats moeten kunnen bereiken zonder dat de andere auto verplaatst moet worden.
  • Er worden drie parkeerprincipes in de openbare ruimte gehanteerd:
    • 1. parkeren in kleine insteekhavens langs de strokenverkaveling;
    • 2. geconcentreerd parkeren in parkeerkamers tussen de bebouwing in de buitenrand van de hoven;
    • 3. geconcentreerd parkeren nabij of onder appartementen.
  • Het verdient aanbeveling om bij de realisering van geconcentreerde parkeeroplossingen voorzieningen voor elektrische voedingen op te nemen. Hierdoor wordt elektrisch rijden ook mogelijk gemaakt voor huishoudens zonder een parkeerplaats op eigen kavel.