Plan: | Geerpark |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0797.BPgeerpark-OH01 |
AMvB Ruimte
Analyse
Het Besluit algemene regels ruimtelijke ordening is recent vastgesteld (AMvB Ruimte). In dit besluit stelt het Rijk een aantal regels voor met betrekking tot de inhoud van bestemmingsplannen.
De onderwerpen betreffen:
Toetsing
Voor de in de AMvB genoemde onderwerpen moeten op grond van de Wet ruimtelijke ordening (Wro) alle bestemmingsplannen binnen een jaar aan de bepalingen uit de AMvB voldoen. Geen van de in de AMvB genoemde onderwerpen hebben echter betrekking op het plangebied van dit bestemmingsplan.
Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte (SVIR)
Analyse
In de nieuwe Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte (SVIR) staan de plannen voor ruimte en mobiliteit. Zo beschrijft het kabinet in de Structuurvisie in welke infrastructuurprojecten zij de komende jaren wil investeren. En op welke manier de bestaande infrastructuur beter benut kan worden. Provincies en gemeenten krijgen meer bewegingsvrijheid op het gebied van ruimtelijke ordening.
De nieuwe Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte vervangt verschillende bestaande nota’s zoals:
Het kabinet heeft de ambities voor 2040 uitgewerkt en geconcretiseerd in 3 doelen voor de middellange termijn tot 2028:
De belangrijkste nationale belangen die relevant zijn voor dit bestemmingsplan zijn als volgt geformuleerd:
Efficiënt gebruik van de ondergrond
In de ondergrond moet onder andere rekening gehouden worden met archeologie, ondergrondse rijksinfrastructuur (tunnels en buisleidingen) en de bescherming van de grondwaterkwaliteit en -kwantiteit;
Verbeteren van de milieukwaliteit (lucht, bodem, water) en bescherming tegen geluidsoverlast en externe veiligheidsrisico’s
Het rijk en de waterschappen beschermen en verbeteren de waterkwaliteit door het treffen van fysieke maatregelen, het uitgeven van vergunningen en handhaving. Luchtkwaliteit, geluidsoverlast, wateroverlast, waterkwaliteit, bodemkwaliteit en het transport van gevaarlijke stoffen kennen een grote samenhang met de andere nationale belangen. Om toekomstige kosten en maatschappelijke schade te voorkomen, moeten bij ruimtelijke en infrastructurele ontwikkelingen de milieueffecten worden afgewogen;
Zorgvuldige afweging en transparante besluitvorming bij alle ruimtelijke en infrastructurele besluiten
Het rijk is verantwoordelijk voor een goed systeem van ruimtelijke ordening inclusief zorgvuldige, transparante ruimtelijke en infrastructurele besluiten. Dat betekent dat het systeem zo ingericht moet zijn dat integrale planvorming en besluitvorming op elk schaalniveau mogelijk is en dat bestaande en toekomstige belangen goed kunnen worden afgewogen. Gebruikswaarde, toekomstwaarde en belevingswaarde zijn hier onderdeel van. Het gaat dan zowel om belangen die conflicteren als belangen die elkaar versterken.
Bij nieuwe ontwikkelingen, aanleg en herstructurering moet in elk geval aandacht zijn voor de gevolgen voor de waterhuishouding, het milieu en het cultureel erfgoed.
Voor dit bestemmingsplan zijn drie nationale belangen van toepassing. De aansluiting van dit ontwikkelingsgerichte bestemmingsplan op de nationale structuurvisie wordt gecreëerd door het uitvoerig ingaan op de milieu- en planologische randvoorwaarden. Voor meerdere aspecten is in het kader van het plan Geerpark onderzoek uitgevoerd. In het bestemmingsplan voor Geerpark wordt uitgebreid ingegaan hoe bij de ontwikkeling van Geerpark rekening wordt gehouden met aspecten zoals bodem, water en archeologie.
Excellente gebieden Gebiedsontwikkeling
Analyse
Door het Agentschap NL van het Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie zijn 'excellente gebieden' aangewezen. Dit zijn innovatieve nieuwbouwprojecten waar energiezuinige bouwmethoden op grote schaal worden toegepast. Deze excellente gebieden variëren van een CO2-neutrale straat tot het meest groene bedrijventerrein van Nederland. Ook Geerpark behoort tot een van deze excellente gebieden.
De kennis en ervaring opgedaan in de excellente gebieden wordt gebruikt om in 2020 energieneutraal te kunnen bouwen. Gemeentes, projectontwikkelaars en de andere partners passen op grote schaal innovaties toe die zich al op kleine schaal hebben bewezen. De resultaten van deze vernieuwingen in techniek, het bouwproces en de financiering worden door Agentschap NL verzameld en verspreid in een zogenaamd kennis- en leertraject.
Voor het vinden van succesfactoren en verbeterpunten start Agentschap NL voor elk gebied een monitoringstraject. Het accent ligt in eerste instantie op het volgen van het proces. De gemeenten, ontwikkelaars en adviseurs leveren input voor deze monitoring. In 2011 worden monitoringsstudies die inzoomen op specifieke vernieuwingen per gebied gestart.
Toetsing
Geerpark behoort tot een excellent gebied. Hiermee heeft de rijksoverheid aangegeven dat uitgangspunten en ambities ten aanzien van de meest duurzame woonwijk van Nederland worden erkend.
Besluit Algemene regels ruimtelijke ordening (Barro)
Het Barro heeft als doel om vanuit een concreet nationaal belang een goede ruimtelijke
ordening te bevorderen en vormt de normstelling vanuit het rijk.
Hoewel het plan Geerpark een ontwikkeling betreft zijn de nationale belangen zoals opgenomen in het Barro niet van toepassing op dit bestemmingsplan. Het plan voor Geerpark heeft namelijk geen betrekking op grootschalige infrastructurele ontwikkelingen, aanleg van nutsvoorzieningen van nationaal belang of een relatie met de Ecologische Hoofdstructuur. Ook conflicteert het plan met die belangen, omdat de gronden hiervoor niet zijn gereserveerd of aangewezen. Het bestemmingsplan is daarom niet in strijd met het Barro.
Besluit ruimtelijke ordening (Bro)
Het Bro is 1 oktober 2012 gewijzigd. De toelichting bij een bestemmingsplan dat een nieuwe stedelijke ontwikkeling mogelijk maakt moet nu ook voldoen aan de volgende voorwaarden.
De gemeente Heusden beschikt over actuele woningbouwplanningen en een gemeentelijke structuurvisie, waaruit blijkt dat er behoefte is. Ook in het provinciaal beleid is aangeduid dat ruimte is gereserveerd.
Een behoefte van maximaal 800 woningen laat zich niet binnen de bestaande contouren van het stedelijk gebied invullen.
Het project Geerpark maakt evenwel, zij het wel op relatief beperkte schaal, gebruik van transformatie van bestaand bebouwd gebied: het gebied Mommersteeg wordt volledig herontwikkeld, met behoud van het monument.
Er is elders binnen de gemeente sprake van relatief kleinschalige herstructurering en transformatielocaties (bijvoorbeeld centrum Vlijmen). Deze locaties zijn niet toereikend om op grote schaal te voorzien in het benodigd aantal woningen.
Daarnaast is het projectgebied Geerpark in diverse gemeentelijke en ook regionale en provinciale beleidsdocumenten aangewezen als nieuw woongebied of zoekgebied voor nieuwe stedelijke ontwikkeling.
Geerpark wordt geprojecteerd in de gemeente Heusden. Deze gemeente is (zie ook 5.8 en in het bijzonder 5.8.3) beperkt ontsloten door openbaar vervoer: er is geen treinverbinding aanwezig. De locatie Geerpark is wel voor wegverkeer goed ontsloten. Daarmee is ook ontsluiting via buslijnen goed mogelijk. Er zijn twee buslijnen, waarvan haltes op circa 800 meter vanuit het plangebied zijn gesitueerd. De komst van extra reizigers door het Geerpark in combinatie met de groei van bedrijventerrein 't Hoog en de wens van de Provincie om directere en snellere lijnvoering te hanteren. Dit zal in overleg met de Provincie worden opgenomen.