Plan: | Deuteren |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0796.0002154-1401 |
Deuteren is van oudsher een eenvoudig arbeiderswijkje met een tuindorpkarakter. Het karakter komt tot uiting in de royale straatprofielen, de voortuinen die aan het openbaar gebied grenzen, een besloten ligging met hofjesbebouwing, gezamenlijkheid in woonvormen (duplexwoningen) en een centraal groen middengebied.
De Oude Vlijmenseweg bestaat uit een gevarieerde lintbebouwing. Deze bebouwing bestaat voornamelijk uit geschakelde woonbebouwing van drie tot vier woningen. Richting de Vlijmenseweg staat een aantal vrijstaande woningen. Deze woningen liggen iets hoger ten opzichte van de weg. De diepe achtertuinen lopen weer naar beneden. Deuteren wordt aan de andere zijde gescheiden van de Wolfsdonken en Boschveld door een brede groenstrook met parkaanleg en sportvelden. Aan de noord- en oostzijde wordt de overgang naar het Westerpark vormgegeven door een aantal appartementengebouwen. De zuidzijde wordt begrensd door het Weidonkpark waaraan rijwoningen in een gebogen vorm liggen. Tussen de Wolfsdonklaan en de Weidonklaan liggen vier bouwblokken gevormd door rijwoningen met diepe achtertuinen. Ten noorden van de Wolfsdonklaan ligt een bouwblok met een afwisseling van grondgebonden en gestapelde woningen. Kenmerkend is de openbare ruimte op het binnenterrein. Deze wordt alleen door achtertuinen begrensd.
Ten noorden van de Oeterselaan ligt kleinschalige hofbebouwing.
Op dit moment vindt er herstructurering plaats. Uitgangspunt bij de planvorming was de aanhaking met de stad door het openbreken van de wijk. De Wolfsdonklaan vormt hierin de centrale as die verbonden zou moeten worden met de Boschmeersingel. Dit wordt uiteindelijk uitgevoerd met een fietsverbinding. Centraal in de wijk vormt een grote, groene ruimte het hart van de wijk. Deze wordt aan de noordzijde begrensd door appartementen en stadswoningen. Hier heeft het buurtcentrum ook zijn plek gekregen. Ten zuiden hiervan worden de achtertuinen afgeschermd door een rij twee-onder-een-kapwoningen. De overgebleven wigvorm bestaat uit ensembles van patio- en rijwoningen. De kop van Deuteren (hoekpunt Oude Vlijmenseweg en Weidonklaan) neemt een bijzondere positie in vanwege de ligging en wordt verbijzonderd.
Architectonisch gezien is er sprake van samenhang en eenheid. De openbare ruimte heeft een collectief gebruik gekend. Binnen de buurt is dat karakter voor een deel verdwenen. Door de aanleg van parkeerstroken hebben de straten een steenachtig karakter gegeven.
Langs de Oude Vlijmseweg bestaan de geschakelde woningen voornamelijk uit twee lagen met een langskap opgetrokken in donkerrode baksteen. Volgens de Welstandnota behoren dezen tot het bebouwingstype 'tuindorpen en tuinwijken'. Hetzelfde geldt voor de bebouwing centraal in Deuteren. De binnenstraten tussen de Wolfsdonklaan en Weidonklaan bestaan uit één laag met een groot dakvlak. De gevel en het dakvlak hebben een horizontaal karakter. Dit komt voornamelijk tot uitdrukking in een doorlopend dak, een doorlopende goot met overstek en lage, liggende dakkapellen.
Het grootste gedeelte van de rest van de bebouwing in Deuteren behoort tot het bebouwingstype 'ambachtelijke traditionele (woon)bebouwing'. Deuteren is gebouwd in de sobere architectuurtraditie van de Delftse School. Recent zijn de hofwoningen aan de Oeterselaan gerenoveerd en wit gekeimd.
De nieuwbouw rondom het centrale plein heeft een meer strakke en moderne opzet met platte daken in een donkere steen.
De appartementengebouwen aan de Simon Stevinweg zijn kloeke gebouwen met wisselende bouwhoogten in een lichte baksteen.
Met de opening van de Randweg heeft Deuteren een goede auto-ontsluiting op de hoofdinfrastructuur, de rijkswegen A59 en A2. De Randweg verbindt deze snelwegen aan de westzijde van de stad. Hierdoor is de Randweg een belangrijke invalsweg voor 's-Hertogenbosch en meer specifiek voor Deuteren.
Andere belangrijke wegen op wijkniveau zijn: de Kooikersweg, Oude Vlijmenseweg en de Simon Stevinweg. Deze wegen vallen onder de categorie 'gebiedsontsluitingswegen' en hebben een snelheidsregime van 50 km/uur. De overige wegen zijn 'erftoegangswegen', hier geldt een 30 km/uur-regime.
Parkeren
De openbare ruimte in Deuteren is vooral ingericht voor het autoverkeer en parkeren. In de binnenstad van 's-Hertogenbosch en de schilgebieden daaromheen geldt een regime van betaald- en vergunningenparkeren. In een deel van Deuteren - de Heerendonklaan en Gassedonklaan - geldt betaald parkeren.
Deuteren wordt gekenmerkt door een hoge parkeerdruk. Een groot deel van de woningen is gebouwd in de jaren net na de oorlog. Het parkeren is hierdoor dan ook voor het overgrote deel geregeld in de buitenruimte. Door het toenemende autobezit komt het parkeren in Deuteren steeds meer onder druk te staan. Recentelijk is besloten om in Deuteren vergunningparkeren in te voeren.
Het groen in en om de stad 's-Hertogenbosch verhoogt de leefbaarheid in de stad en heeft een recreatieve functie voor de bewoners. De Bossche Buitens vormen de belangrijkste elementen van de groenstructuur in het buitengebied van 's-Hertogenbosch. De stedelijke groenstructuur bestaat uit lange lijnen (droog en nat) die door de stad lopen naast brede of grotere groenplekken, zoals de parken en zandwinplannen.
De volgende groen- en waterstructuren zijn structureel in of grenzend aan het plangebied: