Plan: | Herziening delen Maaspoort-Oud Empel |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0796.0002143-1401 |
Op 22 november 2011 is door de Tweede Kamer de Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte aangenomen. Met de Structuurvisie brengt het Rijk de ruimtelijke ordening zo dicht mogelijk bij burgers en bedrijven, laat het meer over aan gemeenten en provincies en komen de burgers en bedrijven centraal te staan. Het Rijk kiest voor een selectieve inzet van rijksbeleid op 13 nationale belangen. Buiten deze 13 belangen hebben decentrale overheden beleidsvrijheid:
Op 22 december 2009 is het Nationaal Waterplan vastgesteld. Dit plan geeft op de hoofdlijnen aan welk beleid het rijk in de periode 2009-2015 voert om te komen tot een duurzaam waterbeheer. Het Nationaal Waterplan richt zich op bescherming tegen overstromingen, voldoende en schoon drinkwater en diverse vormen van gebruik van water. Ook worden de maatregelen genoemd die hiervoor worden genomen. Het Nationaal Waterplan is de opvolger van de Vierde Nota Waterhuishouding uit 1998 en vervangt alle voorgaande nota's waterhuishouding. Het Nationaal Waterplan is opgesteld op basis van de Waterwet en heeft op basis van de Wet ruimtelijke ordening de status van 'structuurvisie'.
Op 14 juli 2006 traden de Beleidsregels grote rivieren (Bgr) in werking die de veiligheid van het rivierengebied waarborgen en die kansen bieden voor innovatieve ruimtelijke ontwikkelingen. Op 17 december 2009 zijn de kaarten bij deze regels herzien. De beleidsregels gelden voor alle grote rivieren en zijn bedoeld om plannen en projecten in de uiterwaarden te beoordelen. Met de inwerkingtreding ervan verviel de Beleidslijn Ruimte voor de Rivier. De nieuwe beleidslijn biedt onder strikte voorwaarden meer mogelijkheden voor wonen, werken en recreëren in het rivierbed. De voorwaarden hebben betrekking op de afvoercapaciteit van de rivier ter plaatse: nieuwe activiteiten mogen de afvoer niet hinderen en geen belemmering vormen voor toekomstige verruiming van het rivierbed. Voor burgers en bedrijven die zich in het rivierbed vestigen geldt dat schade als gevolg van hoogwater voor eigen rekening is. Conform de beleidsregels mag aan bestaande bebouwing in het rivierbed een nieuwe bestemming worden toegekend, zodat leegstand kan worden voorkomen. Daarnaast blijven delen van het rivierbed voorbehouden aan riviergebonden activiteiten, zoals overslagbedrijven, scheepswerven en jachthavens. Ander gebruik is alleen mogelijk als elders meer ruimte voor de rivier wordt gecreëerd.
De Maas en de uiterwaarden in het plandeel Oud Empel liggen helemaal in het stroomvoerend regime. Hier geldt dat uitsluitend mag worden gebouwd ten behoeve van riviergebonden activiteiten via het zogenaamde 'ja, mits'-regime. Verder zijn enkele niet-riviergebonden activiteiten onder voorwaarden toegestaan onder een zogenaamd 'nee, tenzij'-regime. Voor zowel de riviergebonden als de niet-riviergebonden activiteiten geldt dat bepaalde ingrepen alleen zijn toegestaan mits daar duurzame compensatie tegenover staat. Voor het buitendijkse deel van het plangebied zijn regels opgenomen in aansluiting op de Beleidsregels grote rivieren (zie paragraaf 6.2 ), in het bijzonder het stroomvoerend regime. Werken (bouwwerken en werkzaamheden) in het rivierbed van de Maas zijn bovendien vergunningplichtig op grond van de Waterwet.