direct naar inhoud van 9.2 Inspraak
Plan: Eikendonk
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0796.0002133-1501

9.2 Inspraak

Ingevolge de gemeentelijke Inspraakverordening is voor het voorontwerpbestemmingsplan "Eikendonk" een inspraakprocedure gevoerd. Met ingang van 6 september 2010 heeft het voorontwerp gedurende zes weken voor een ieder ter inzage gelegen, met de mogelijkheid om binnen die periode op het plan te reageren. Daarnaast is op 15 september 2010 een openbare inspraakavond gehouden. Tijdens deze avond is het plan toegelicht en bestond de mogelijkheid om mondeling op het plan te reageren. Het verslag van de inspraakavond is te vinden in Bijlage 1 van deze toelichting.

Hieronder zijn de ingekomen inspraakreacties samengevat weergegeven en voorzien van commentaar. In paragraaf 9.2.1 wordt ingegaan op de gevolgen van het bestemmingsplan voor het parkeren in de wijk Eikendonk naar aanleiding van de inspraakreacties op dit onderdeel. In paragraaf 9.2.2 zijn de ingediende inspraakreacties per reclamant samengevat en voorzien van een beoordeling, waarbij mogelijk is verwezen naar het algemene commentaar op het onderdeel parkeren. Dat een inspraakreactie samengevat is weergegeven, betekent niet dat die onderdelen van de reactie die niet expliciet worden genoemd, niet bij de beoordeling zouden zijn betrokken. De inspraakreactie is in zijn geheel beoordeeld.

9.2.1 Parkeren

In het kader van de inspraak zijn meerdere reacties ingestuurd over het parkeren. Insprekers hebben twijfels over de kwaliteit van het uitgevoerde parkeeronderzoek en de daaruit voortvloeiende parkeerbehoefte. Men vreest dat er in de wijk te weinig parkeerplaatsen zullen komen.

In het voorontwerpbestemmingsplan was voor de nieuw te realiseren functies uitgegaan van de parkeernormen, zoals deze zijn opgenomen in de door de gemeenteraad vastgestelde nota 'Parkeernormen'. Daarnaast is door een onafhankelijk adviesbureau (DTV Consultants) een parkeeronderzoek uitgevoerd naar de werkelijke bezetting van de parkeervoorzieningen en de parkeermotieven. Daaruit is onder meer gebleken dat de wijk veel 'gebiedsvreemde' parkeerders kent (bezoekers en werknemers binnenstad) en de parkeerbezetting door bewoners van Eikendonk minder hoog is dan de gemeentelijke parkeernorm. Om die reden is in het voorontwerpbestemmingsplan voor de bestaande woningen een lagere parkeernorm aangehouden.

Gelet op de inspraakreacties over het uitgevoerde parkeeronderzoek en daaruit afgeleide parkeernorm is ervoor gekozen zowel voor de nieuwe als de bestaande woningen de parkeernomen uit de nota 'Parkeernormen' als leidraad te nemen. Deze parkeernormen zijn gebaseerd op landelijke richtlijnen van het CROW (het nationale kennisplatform voor infrastructuur, verkeer, vervoer en openbare ruimte) en gemeentelijke ervaringsgegevens. Dit heeft geresulteerd in een differentiatie qua parkeernormen naar het soort gebied en het type woning.
Daarnaast houdt het gemeentelijk parkeerbeleid rekening met de onderlinge uitwisselbaarheid van parkeerplaatsen. Vaak is het niet noodzakelijk om de som van het aantal parkeerplaatsen voor alle functies in een gebied aan te leggen, maar kan worden volstaan met de aanleg van een deel ervan. Bij het bepalen van het aantal benodigde parkeerplaatsen wordt rekening gehouden met de mate waarin de maximale parkeerbehoefte van verschillende functies in tijd samenvalt.

Parkeernormen
De herontwikkeling van Eikendonk houdt in dat van de 311 woningen er 165 worden gesloopt. Er worden 146 woningen en enkele bedrijven gehandhaafd. In de wijk zal vervangende nieuwbouw (zie hieronder) worden gerealiseerd.
De wijk Eikendonk is aangewezen als aandachtsgebied in het kader van het Grote Stedenbeleid (GSB-gebied). In dit gebied bedragen de parkeernormen (inclusief 0,3 parkeerplaats per woning voor bezoekers) voor woningen:

  • tot 80m2: 1 parkeerplaats per woning;
  • in de sociale sector: 1,3 parkeerplaats per woning;
  • in de middeldure sector: 1,4 parkeerplaats per woning;
  • in de dure sector: 1,5 parkeerplaats per woning;
  • een woongroep voor bijzondere doelgroep: 0,5 parkeerplaats per wooneenheid.


Naast de woonfunctie komen er in de wijk (na herontwikkeling) nog de volgende functies met de daarbij behorende parkeernormen voor:

  • Bedrijfsfunctie aan de zuidzijde van het middenblok: 2,5 parkeerplaatsen per 100m2;
  • Cafetaria aan de zuidzijde van het middenblok: 5 parkeerplaatsen per 100m2;
  • Garagebedrijf: 3,2 parkeerplaatsen per 100m2 voor werkplaats en 1 parkeerplaatsen per 100m2 voor de showroom;
  • Automaterialenhandel: 2,5 parkeerplaatsen per 100m2;
  • Architectenbureau: 2 parkeerplaatsen per 100m2;
  • Café/restaurant: 10 parkeerplaatsen per 100m2.


Voor het bestaande café aan de Maastrichtseweg 70 geldt een parkeernorm van 5 parkeerplaatsen per 100m2. Vanwege het voornemen van de eigenaar om de bestaande horecafunctie te verruimen met een restaurantfunctie (zie paragraaf 4.2.1.3) is een parkeernorm aangehouden van 10 parkeerplaatsen per 100m2. Daarbij wordt afgeweken van de nota 'Parkeernormen', aangezien hierin de norm voor een restaurantfunctie voor een dergelijk gebied (schil rondom centrum) te hoog is opgenomen. Er is om die reden aansluiting gezocht bij de parkeernorm van de CROW, die uitgaat van minimaal 8 en maximaal 10 parkeerplaatsen per 100m2.

Parkeerbehoefte
Hieronder is de 'kale' parkeerbehoefte in beeld gebracht voor de te realiseren nieuwbouw en voor de te handhaven bestaande functies. Daarbij is dus nog geen rekening gehouden met de onderlinge uitwisselbaarheid van parkeerplaatsen.

Nieuwbouw   Parkeerbehoefte per functie afzonderlijk in aantal parkeerplaatsen  
18 starterswoningen < 80m2   18  
32 woningen sociale sector   42  
92 woningen middeldure sector   129  
19 wooneenheden bijzondere doelgroep   10  
Kleinschalige bedrijvigheid (420m2)   11  
Cafetaria (80m2)   4  
Café/restaurantfunctie Maastrichtseweg 70 (230m2)   23  
3 woningen Maastrichtseweg 70 (< 80m2)   3  
Totaal   240  


Bestaande functies   Parkeerbehoefte per functie afzonderlijk in aantal parkeerplaatsen  
81 woningen < 80m2   81  
29 woningen sociale sector   38  
36 woningen middeldure sector   50  
Garagebedrijf (225m2 werkplaats + 450m2 showroom)   12  
Automaterialenhandel (250m2)   6  
Architectenbureau (110m2)   2  
Totaal   189  

Het is niet noodzakelijk om de som van deze parkeerplaatsen aan te leggen, aangezien de parkeerbehoefte voor de verschillende functies in tijd gezien namelijk niet altijd samen vallen en parkeerplaatsen dus onderling uitwisselbaar zijn. Zo kent de woonfunctie de grootste parkeerbehoefte in de avonduren, terwijl voor de bedrijvigheid met name overdag parkeerplaatsen nodig zijn. Rekening houdende met deze onderlinge uitwisselbaarheid zullen in totaal 399 parkeerplaatsen moeten worden aangelegd. Dit is gebaseerd op de avondperiode, die als maatgevend kan worden beschouwd.

In het middenblok wordt op maaiveld een stallingsgarage van circa 89 parkeerplaatsen gerealiseerd. Deze garage is primair bedoeld voor bewoners van het middenblok en voor bewoners aan het Eikendonkplein.
De overige benodigde parkeerplaatsen (310) zullen in de openbare ruimte worden aangelegd. In het definitieve inrichtingsplan zal de exacte situering van deze parkeerplaatsen bepaald worden. Uit het opgestelde inrichtingsprincipe ten behoeve van het parkeren blijkt dat er fysiek voldoende ruimte is om deze parkeerplaatsen in het openbaar gebied aan te leggen. Dit inrichtingsprincipe is opgenomen in paragraaf 4.2.5van de toelichting.
Rondom het Eikendonkplein zal het aantal parkeerplaatsen worden vergroot. Door aan de westzijde van de Van Paesschenstraat drie woningen minder te bouwen, kunnen daar twee parkeerhofjes van elk 8 parkeerplaatsen (ter plaatse van de huidige parkeerhofjes) worden aangelegd. Daarnaast zal op de kop van het Eikendonkplein het langsparkeren worden vervangen door haaksparkeren. Aan het Bossche Pad worden ter hoogte van het middenblok ook haaksparkeerplaatsen aangelegd in plaats van langsparkeerplaatsen. Deze aanpassingen hebben ook een evenwichtigere verdeling van het aantal parkeerplaatsen over de wijk tot gevolg: meer parkeerplaatsen aan de westzijde van de wijk, waar de woningdichtheid het grootst is.

Het bovenstaande betekent dat in vergelijking met het voorontwerpbestemmingsplan het aantal te realiseren parkeerplaatsen in de openbare ruimte fors toeneemt (met circa 40 parkeerplaatsen) .

Tot slot is het in het kader van het parkeren nog van belang dat ter verbetering van de leefbaarheid van Eikendonk ervoor gekozen wordt een parkeerregulering in te voeren voor bewoners, bedrijven en hun bezoek. Hiermee kunnen ‘gebiedsvreemde’ parkeerders, bv. bezoekers van de binnenstad, worden geweerd.

9.2.2 Inspraakreacties


Reactie a, b, c: ingekomen inspraakreacties
Commentaar: gemeentelijk commentaar

Schriftelijke inspraakreacties:


1. De heer M.M.M. van Meel, Philips de Goedestraat 13 te 's-Hertogenbosch

Reactie a:
Inspreker is eigenaar van het pand Bossche Pad 80. In de huidige situatie ligt hier voor het pand uitsluitend een fiets- en voetpad met een brede groenstrook. In de nieuwe situatie komt er een ontsluitingsweg voor de wijk met parkeerstrook, voetpad en groenstrook. De nieuwe situatie zal daardoor veel overlast met zich meebrengen ten opzichte van de huidige situatie, bv. op het gebied van geluid, fijnstof, verkeersveiligheid etc.. De rustige uitstraling zal hierdoor verloren gaan. Inspreker verzoekt het ontwerp aan te passen om de huidige rustige situatie te handhaven.
Commentaar:
In de nieuwe situatie zal het fietspad op dit deel van de Bossche Pad worden vervangen door een weg. Dit betekent voor de woningen Bossche Pad 76 t/m 80 weliswaar een verandering, maar de verkeersdruk zal hier beperkt blijven tot bestemmingsverkeer. De Maastrichtseweg zal immers ter hoogte van de Lambooybrug worden geknipt, zodat het doorgaande gemotoriseerde verkeer naar de binnenstad door Eikendonk niet langer mogelijk is.
De Bossche Pad zal, net als de overige wegen in Eikendonk, worden aangewezen als 30km per uur weg. Op 30 km/uur wegen is de Wet geluidhinder niet van toepassing. Er is dus geen wettelijk kader die eisen stelt aan de geluidbelasting van deze weg op de daaraan gelegen woningen. Desondanks is vanuit een goede ruimtelijke ordening wel beoordeeld of er na de aanleg van deze weg wel sprake is van een goed woon- en leefklimaat. Uit een hiervoor uitgevoerd aanvullend akoestisch onderzoek (Aanvulling hoek Maastrichtseweg en De Bossche Pad, d.d. 15 maart 2011) blijkt dat de geluidsbelasting van deze nieuwe weg (De Bossche Pad) op de daaraan gelegen woningen (waaronder het pand De Bossche Pad 80) net boven de in de Wet geluidhinder opgenomen voorkeursgrenswaarde van 48dB ligt (max. 49,7dB), zonder dat daarbij rekening is gehouden met de in de Wet geluidhinder opgenomen aftrek van 5dB in verband met het stiller worden van motoren. Analoog geredeneerd zou deze aftrek ook voor 30km/uur wegen kunnen worden toegepast, zodat de geluidsbelasting ruimschoots onder de voorkeursgrenswaarde van de Wet geluidhinder blijft. Daarmee is ter plekke een goed woon- en leefklimaat gewaarborgd.

Voor wat betreft luchtkwaliteit kan geconcludeerd worden dat het totale herontwikkelingsproject voor Eikendonk niet in betekende mate bijdraagt aan luchtverontreiniging. Dit is geregeld in het "Besluit niet in betekende mate bijdragen". Dit houdt in dat niet aan de in de wet gestelde grenswaarden voor luchtkwaliteit getoetst hoeft te worden. Toch is ook hier, in het kader van een goede ruimtelijke ordening, nog nader bekeken wat de gevolgen zijn van de herontwikkeling voor de luchtkwaliteit voor de jaren 2009, 2010 en 2020. Er is daarbij specifiek gekeken naar stikstofdioxide (NO2) en zwevende deeltjes (PM10). In de beschouwde jaren wordt ruimschoots voldaan aan de wettelijke grenswaarden voor beide stoffen. Voor stikstofdioxide ligt de jaargemiddelde grenswaarde op 40 µg/m3. Momenteel ligt deze waarde op 27 µg/m3 en deze zal in de toekomst verminderen tot 18 µg/m3 . Voor zwevende deeltjes bedraagt de jaargemiddelde grenswaarde 40µg/m3. Momenteel ligt deze waarde op 22 µg/m3 en ook deze zal in de toekomst verminderen tot 19 µg/m3 .

Ook zal er, vanwege het feit dat hier uitsluitend bestemmingsverkeer zal komen, geen sprake zijn van verkeersonveilige situatie.


Reactie b:
Inspreker verzoekt aan te geven hoe hij gecompenseerd wordt of voor compensatie in aanmerking kan komen, indien de huidige situatie niet gehandhaafd kan worden.
Commentaar:
Zoals in het commentaar onder punt 1a reeds is aangegeven, zal de verkeerssituatie vóór het pand De Bossche Pad 80 wijzigingen, maar zal er geen sprake zijn van een onaanvaardbare situatie of wezenlijke verslechtering. De verkeersintensiteit zal namelijk laag zijn, aangezien de weg uitsluitend zal worden gebruikt door bewoners en bezoekers van de wijk Eikendonk.
Indien inspreker van mening is dat de waarde van zijn woning als gevolg van het plan zal dalen, staat het hem vrij bij het college van burgemeester en wethouders een verzoek om tegemoetkoming in planschade als bedoeld in artikel 6.1 van de Wet ruimtelijke ordening in te dienen.

2. Mevrouw J.A.M. van den Akker, Maastrichtseweg 18b te 's-Hertogenbosch

Reactie a:
Inspreekster geeft aan dat de woning Maastrichtseweg 18b en de overige woningen binnen de vereniging van eigenaren niet correct zijn weergegeven in het bestemmingsplan. Een gedeelte van haar woning, het volledige appartement van de buren en het dakterras van de bovenburen zijn niet opgenomen binnen het bouwvlak.
Commentaar:
De verbeelding van het bestemmingsplan (plankaart) is naar aanleiding van de inspraakreactie aangepast. De bouwvlakken zijn vergroot, zodat de betreffende hoofdbebouwing hierbinnen valt.

3. Mevrouw Y.E.M. Ketelaars, Maastrichtseweg 18m te 's-Hertogenbosch

Reactie a:
Inspreekster is van mening dat het parkeeronderzoek van DTV Consultants een onvolledige en eenzijdige kijk geeft op de huidige en toekomstige parkeersituatie. In het onderzoek is niet geïnventariseerd wat de parkeerdruk is van bewoners van de binnenstad die ook 's nachts in Eikendonk geparkeerd staan. Ook wordt geen rekening gehouden met foutief parkeergedrag in de wijk.
Verder is in het parkeeronderzoek de Maastrichtseweg over de lengte-as verdeeld, terwijl het veel aanvaardbaarder is om de Maastrichtseweg op te delen in blokken van zijstraat tot zijstraat, aangezien daardoor een beter inzicht ontstaat in de parkeerdruk per deel van deze weg. In het deel van de Maastrichtseweg (tussen Oostwal en Willem Deckersstraat) zal, gelet op de daar aanwezige woningen en bedrijvigheid, de parkeerdruk groter zijn.
Commentaar:
Naar aanleiding van de ingekomen inspraakreacties over het aantal parkeerplaatsen na herontwikkeling, is besloten om zowel voor de nieuwe als de bestaande woningen in de wijk de parkeernormen, zoals opgenomen in de door de gemeenteraad vastgestelde nota 'Parkeernormen', te hanteren. Dat betekent dat de uitkomsten van het parkeeronderzoek niet meer worden toegepast bij het bepalen van de parkeerbehoefte. Hiervoor wordt verwezen naar het gemeentelijk commentaar in paragraaf 9.2.1.

Reactie b:
In het parkeeronderzoek wordt geconcludeerd dat bewoners op korte afstand van hun woning willen parkeren. In het voorontwerpbestemmingsplan wordt daar niet aan voldaan. De bouwblokken zijn in het plan in drie delen opgesplitst, terwijl de parkeervoorzieningen niet als zodanig zijn opgesplitst en naar behoefte in de directe nabijheid van de woningen zijn gesitueerd.
Voor de bewoners van de Maastrichtseweg is het onaanvaardbaar dat er drastisch gesneden wordt in het nu aanwezige aantal parkeerplaatsen.
Commentaar:
Het aantal te realiseren parkeerplaatsen zal ten opzichte van het voorontwerpbestemmingsplan worden vergroot. Daarbij is zoveel mogelijk getracht een evenwichtigere verdeling van het aantal parkeerplaatsen over de wijk te verkrijgen. Zo zal het aantal parkeerplaatsen rondom het Eikendonkplein, waar de woningdichtheid het grootst is, worden uitgebreid. Verder wordt verwezen naar het gemeentelijk commentaar in paragraaf 9.2.1.

4. Roda Holding b.v., Apollolaan 74 te Breugel

Reactie a:
Inspreker, die eigenaar is van het pand Maastrichtseweg 57/58/59, is van mening dat de huidige huurder van het pand (Roda automaterialen) door het plan op den duur zal worden gedwongen te verhuizen, aangezien de aan te leggen verkeersweg niet geschikt is voor de (nachtelijke) bevoorrading van de winkel. Ook zullen er geen passanten meer komen. In de toekomstige situatie lijkt de Maastrichtseweg hier met het nieuwe wegprofiel geen normale weg, maar een fietspad of wandelpromenade. Tot slot is de winkel niet meer rechtstreeks te bereiken vanaf de A2, Rosmalen, Berlicum en Schijndel. Klanten worden zelfs omgeleid over de Lambooybrug en komen langs de concurrent (Raydo Automaterialen). Inspreker verzoekt dan ook om het bestemmingsplan te wijzigen voor wat betreft het verkeersluw maken van de wijk Eikendonk en de rijrichting zo te laten zoals de huidige situatie nu is.
Commentaar:
De herstructurering van Eikendonk heeft tot doel om de kwaliteit en de leefbaarheid van de wijk sterk te verbeteren. Het gaat daarbij enerzijds om de kwaliteit van de bebouwing (sloop van verouderde woningen en nieuwbouw van woningen, die voldoen aan de wooneisen van deze tijd) en anderzijds om de kwaliteit van de openbare ruimte door herinrichting. In het kader van deze herinrichting is gekozen voor een 'knip' in de Maastrichtseweg ter hoogte van de Lambooybrug, zodat het meer westelijke deel van de Maastrichtseweg, dat langs Eikendonk loopt, voor het gemotoriseerde verkeer geen invalsweg meer voor het centrum vormt. Deze keuze past binnen de uitgangspunten van de Koersnota, waar het doorgaande verkeer zo veel als mogelijk wordt gebundeld op de hoofdinfrastructuur en wordt geweerd in woongebieden, zoals Eikendonk. Na herinrichting zal in Eikendonk het verblijfsklimaat (voetganger en fiets) voorrang krijgen.
Ook na realisatie van bovengenoemde 'knip' in de Maastrichtseweg zal de wijk Eikendonk, en derhalve ook het bedrijf aan de Maastrichtseweg 57/58/59, goed bereikbaar blijven, vanaf de Oostwal en de Rijnstraat. De Maastrichtseweg en De Bossche Pad zullen voor auto's in twee richtingen te berijden zijn. De Bossche Pad zal volledig als straat worden ingericht, waardoor De Bossche pad aansluit op de Maastrichtseweg (het deel door Eikendonk). Ook de bevoorrading van het bedrijf kan via deze nieuwe ontsluitingsstructuur plaatsvinden. Ter plekke van de bocht bij het pand Maastrichtseweg 70 is voldoende ruimte, zodat gegarandeerd wordt dat een vrachtwagen met oplegger deze bocht kan nemen. In het nog op te stellen inrichtingsplan zal de wijze waarop dit wordt vormgegeven, nader worden uitgewerkt.

Wel zullen bezoekers van het bedrijf, die vanaf A2 over de Maastrichtseweg komen iets om moeten rijden. In de belangenafweging wordt dit aanvaardbaar geacht en wordt een groter belang toegekend aan het autoluw maken van Eikendonk ter verbetering van het woonklimaat.

Tot slot wordt opgemerkt dat het bestemmingsplan zelf het afsluiten van de Maastrichtseweg (door Eikendonk) voor het doorgaande gemotoriseerde verkeer naar de Binnenstad, niet regelt. Hiervoor zal een apart verkeersbesluit worden genomen, waartegen bezwaar en beroep mogelijk is.


Reactie b:
Een automaterialenhandel is 'onbereikbaar', indien je niet binnen 25 meter kunt parkeren i.v.m. het gewicht van de goederen.
Commentaar:
Bij de automaterialenhandel is er geen mogelijkheid om op eigen terrein te parkeren. Dat betekent dat in de huidige situatie de bezoekers van de automaterialenhandel in het openbaar gebied moeten parkeren. Deze parkeerplaatsen zijn voor iedereen beschikbaar.
De herinrichting van het gebied verandert niets aan deze situatie. Ook dan zijn bezoekers aangewezen op openbare parkeerplaatsen. Aan de voorzijde van het bedrijf worden aan beide zijden van de weg langsparkeerplaatsen aangelegd, zodat er in de directe omgeving voldoende parkeergelegenheid is. Daarbij komt nog dat in Eikendonk een parkeerregulering wordt ingevoerd, waardoor 'gebiedsvreemde' parkeerders worden geweerd en de parkeerdruk dus lager wordt. In de huidige situatie kunnen deze 'gebiedsvreemde' parkeerders nog gratis in de wijk parkeren. Tot slot speelt een rol dat in de nieuwe situatie de parkeerdruk overdag (wanneer het bedrijf open is) veel lager is dan in de avonduren, terwijl de parkeerbehoefte en het aantal aan te leggen parkeerplaatsen is afgestemd op de maatgevende avondperiode.
Tot slot wordt verwezen naar het gemeentelijk commentaar in paragraaf 9.2.1.


Reactie c:
Volgens de informatie van inspreker heeft een vrachtauto een minimale draaicirkel nodig van 25 meter, waarbij de wegbreedte bij een haakse bocht van 180 graden minimaal 5 meter per baanvak moet zijn. Deze ruimte is er niet ter hoogte van de coffeeshop, zeker niet als er verkeer van de tegenovergestelde rijrichting mag komen.
Commentaar:
Zoals onder punt 4a reeds is aangegeven wordt gegarandeerd dat een vrachtwagen met oplegger de betreffende bocht kan maken. Met behulp van een simulatieprogramma is onderzocht of een vrachtwagen met oplegger (18 meter) de bocht kan maken. De betreffende bocht is in het stedenbouwkundig plan minder scherp dan inspreker verondersteld (ongeveer 165 graden). De totale wegbreedte bedraagt minstens 5 meter. Effectief is er voldoende ruimte beschikbaar is. Wel zal in het nog op te stellen inrichtingsplan de precieze invulling van de bocht nog nader worden uitgewerkt.
Het is juist dat het verkeer in tegengestelde richting niet gelijktijdig met een vrachtwagen (met oplegger) de bocht kan nemen. Wanneer deze situatie zich voordoet dient het verkeer rekening met elkaar te houden. Dit is in een 30km/uur zone (verblijfsgebied) gebruikelijk. In woongebieden met relatief smalle straten is de verkeersfunctie ondergeschikt aan de verblijfsfunctie en doen zich dit soort situaties vaker voor. Aangezien de Maastrichtseweg (in Eikendonk) een verblijfsgebied wordt, komt daarmee de doorstroming en de verkeersveiligheid niet in het geding.


Reactie d:
Als gevolg van het plan zijn de panden Maastrichtseweg 57/58/59 niet meer voor de huidige marktprijzen te verhuren of te verkopen, aangezien niemand een winkelpand wil op een afgelegen of niet te bevoorraden plaats. Het nu voorliggende plan zal voor inspreker en zijn familie uitdraaien op een financiële ramp.
Commentaar:
Hoewel de verkeerssituatie in Eikendonk zal wijzigen, blijft de automaterialenhandel voor bevoorrading en bezoekers goed bereikbaar. Ook blijft er in de omgeving voldoende parkeergelegenheid aanwezig (zie gemeentelijk commentaar onder punt 4a en 4b). Er is dan ook geen aanleiding om aan te nemen dat het bestemmingsplan voor inspreker ernstige financiële gevolgen zal hebben.

5. De heer P. Maurer en mevrouw K. de Bruyn, Maastrichtseweg 18g te 's-Hertogenbosch

Reactie a:
Op de plankaart zijn de rijwoningen aan de zuidzijde van het Eikendonkplein aangegeven als gestapelde woningen (gs), terwijl dit eengezinswoningen [aeg] zijn. Verzocht wordt dit aan te passen.
Commentaar:
De verbeelding (plankaart) wordt conform de opmerking aangepast.


Reactie b:
Volgens de plankaart hebben de woningen rondom Eikendonk een aanzienlijk hogere goothoogte en nokhoogte dan nu het geval is. In de bestaande situatie zijn de woningen aan Eikendonk qua massa ondergeschikt aan de woningen aan de Maastrichtseweg, welke een lintbebouwing vormt langs het kanaal. Deze ondergeschiktheid dient gehandhaafd te blijven om de stedelijke kwaliteit te waarborgen. Bovendien is de aangegeven massa erg groot voor een eengezinswoning. Door een nokhoogte van 11 meter is het uitzicht over de woningen vanuit de zolder van de woningen aan de Maastrichtseweg tevens niet meer mogelijk.
Commentaar:
De bestaande (te slopen) woningen aan het Eikendonkplein hebben reeds een bouwhoogte van circa 10 meter en zijn daarmee wat lager dan de achtergelegen woningen aan de Maastrichtseweg. Vanuit stedenbouwkundig oogpunt is het niet bezwaarlijk dat de nieuw te bouwen woningen wat hoger worden. Dat wil zeggen een maximale goot- en bouwhoogte van respectievelijk 7 en 11 meter. Daarmee wordt geen afbreuk gedaan aan de woningen aan de Maastrichtseweg (overigens is de bouwhoogte van deze woningen aan de Maastrichtseweg, conform de bestaande situatie, verhoogd tot 12 meter). Ook worden belangen van de bewoners van deze woningen aan de Maastrichtseweg niet onevenredig aangetast. De aangegeven maximale hoogtes van de nieuwe woningen zijn qua hoogte vergelijkbaar met de woningen aan de Maastrichtseweg, hetgeen in een binnenstedelijke situatie een hele gangbare ruimtelijke invulling betreft.


Reactie c:
De nok en goothoogten op de plankaart van de woningen aan de Maastrichtseweg zijn groter dan de plankaart aangeeft. De nokhoogte dient 12 meter te zijn en de goothoogte aan de achterzijde 9,1 meter. Tevens is op diverse plaatsen een afgeknot dak aanwezig. Dit is een plat dak op nokniveau, dus een platdak op 12 meter dient in elk geval voor de Maastrichtseweg 18F en G mogelijk te blijven. Het bestemmingsplan biedt in principe niet de mogelijkheid om bij eventuele herbouw (bv t.g.v. brand) een soortgelijke bebouwing terug te bouwen, aangezien door toetsing aan het nieuwe bouwbesluit geen sprake kan zijn van herbouw. Daarom dient het bestemmingsplan en de plankaart de bestaande bouwhoogten en platdakmogelijkheden en mogelijkheden voor dakterras te waarborgen. Insprekers verwijzen hiervoor naar de bouwvergunning die recentelijk is verleend voor het pand aan de Maastrichtseweg 18 F en G te 's-Hertogenbosch.
Commentaar:
De bouwhoogte van de woningen aan dit deel van de Maastrichtseweg (tussen de Van Paesschenstraat en de Willem Deckersstraat) is gewijzigd van 11 in 12 meter, voorzover deze niet reeds hoger is. Verder is de goot- en bouwhoogte van het pand Maastrichtseweg 18f/g aangepast aan de op 27 februari 2008 verleende bouwvergunning.
Dakterrassen zijn beginsel niet toegestaan, aangezien deze grote invloed kunnen hebben op de privacy en gebruiksmogelijkheden van naastgelegen percelen. Wel kan via afwijking medewerking worden verleend aan de realisering van een dakterras, mits de woonkamer is gelegen op de eerste verdieping en de privacy en de gebruiksmogelijkheden van naastgelegen percelen niet onevenredig worden aangetast. Op het dakterras mag dan een afscheiding worden gemaakt van maximaal 1 meter hoog. De redactie van artikel 8.4.2 onder e is conform het bovenstaande aangepast. De reeds bestaande dakterrassen in Eikendonk worden geacht onder de genoemde afwijkingsbevoegdheid te vallen, zodat deze derhalve passen binnen de bestemmingsplanbepalingen en kunnen worden gehandhaafd.
Overigens is het op basis van het overgangsrecht (artikel 12 van de regels) altijd mogelijk om bouwwerken die aanwezig zijn op het tijdstip van inwerkingtreding van het bestemmingsplan, dan wel die gebouwd kunnen worden krachtens een verleende vergunning, en die afwijken van het bestemmingsplan, geheel te vernieuwen na een calamiteit. De aanvraag om vergunning dient hiervoor dan binnen 2 jaar (na de calamiteit) te worden ingediend.
Het bovenstaande betekent dat het bestemmingsplan de garantie biedt dat op het adres Maastrichtseweg 18 f/g de op 27 februari 2008 vergunde bebouwing kan worden gerealiseerd, ook na een calamiteit.


Reactie d:
De bebouwingshoogte voor de bedrijfsruimte (buiten bouwvlak gedeeld met woning) op de Maastrichtseweg 18F ontbreekt.
Commentaar:
Op de verbeelding is het bouwvlak om het gehele perceel gelegd, waarbij voor het achterste deel een maximale bouwhoogte is opgenomen van 3 meter.


Reactie e:
Op diverse daken is al een dakterras aanwezig, terwijl deze mogelijkheid niet in het bestemmingsplan is opgenomen. Insprekers verzoeken ervoor zorg te dragen dat deze gehandhaafd kunnen blijven (ook bij herbouw).
Commentaar:
Verwezen wordt naar het gemeentelijk commentaar onder punt 5c.


Reactie f:
In artikel 6 van de regels wordt niets omschreven over in- en uitritten, en of de stoep als in- en uitrit gebruikt mag worden. Daarom een specifieke bepaling toevoegen dat in- en uitritten gerealiseerd en gebruikt kunnen worden. Dit geldt met name voor de reeds aanwezige inritten, zoals bij de Maastrichtseweg 18F te 's-Hertogenbosch.
Commentaar:
De ruimte voor de woningen aan de Maastrichtseweg is bestemd tot 'verkeer' en mag derhalve worden gebruikt voor wegverkeer en parkeren en aan deze hoofdfunctie ondergeschikte functies. Het gebruik van deze gronden ten behoeve van in- en uitritten is niet uitgesloten. Dat betekent overigens niet dat elk pand zomaar een uitrit op het openbaar gebied mag realiseren. Hiervoor is een omgevingsvergunning op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening noodzakelijk.
In het op te stellen inrichtingsplan van het openbaar gebied (na herontwikkeling van Eikendonk) zullen de bestemmingen 'groen' en 'verkeer' nader worden ingericht met inachtname van de regels van het bestemmingsplan. Daarbij zal rekening worden gehouden met bestaande uitritten en de bereikbaarheid van de daarbij behorende panden. Hiervoor wordt verwezen naar het inrichtingsprincipe ten aanzien van het parkeren, zoals is opgenomen in paragraaf 4.2.5 van de toelichting.


Reactie g:
Op de tekening met het inrichtingsprincipe ten aanzien van parkeren is geen rekening gehouden met de inrit van de bedrijfsruimte van de Maastrichtseweg 18F. Het plan dient te worden aangepast, zodat de bestaande inrit behouden blijft en het pand bereikbaar blijft per auto en aanhangwagen. De ingetekende parkeerplaatsen voor de inrit dienen komen te vervallen.
Commentaar:
Verwezen wordt naar het gemeentelijk commentaar onder punt 5f.


Reactie h:
In artikel 8 zijn volgens de erfbebouwingsregeling dakterrassen niet toegestaan. Hier dient een aanvulling op gemaakt te worden, dat bestaande dakterrassen of dakterrassen waarvoor al eerder bouwvergunning is verleend behouden/vernieuwd/gerealiseerd mogen worden.
Commentaar:
Verwezen wordt naar het gemeentelijk commentaar onder punt 5c.


Reactie i:
In artikel 8 zijn volgens de erfbebouwingsregeling erfscheidingen achter de voorgevelrooilijn met een hoogte van 2 meter niet toegestaan. Er zijn al van oudsher erfscheidingen op dakterrassen aanwezig, daarom een aanvulling maken, dat bestaande erfafscheidingen gehandhaafd en vernieuwd mogen worden.
Commentaar:
Verwezen wordt naar het gemeentelijk commentaar onder punt 5c.


Reactie j:
In artikel 12 is niet (goed) geregeld dat een soortgelijke bebouwing mag worden teruggebouwd, waarbij afwijkingen zijn toegestaan die voortkomen uit nieuwe(re) (bouwbesluit)voorschriften. Anders zal strijdigheid ontstaan en een onrealiseerbare/ vergunbare situatie.
Verder staat in artikel 12 bij overgangsrecht gebruik dat indien het gebruik langer dan een jaar wordt onderbroken het verboden is het gebruik daarna weer te hervatten of te laten hervatten. Ik verzoek u derhalve tevens het gebruik als detailhandel (winkelruimte/verhuur auto's) voor adres Maastrichtseweg 18F toe te voegen, aangezien het pand voor de verbouwing tevens die functie had. Door artikel 12 en de langerdurende verbouwingsactiviteiten worden anders gebruiksmogelijkheden ontnomen.
Commentaar:
Het in artikel 12 van de regels opgenomen overgangsrecht is wettelijk voorgeschreven (artikel 3.2.1 Besluit ruimtelijke ordening). Hieraan kan dehalve niets worden gewijzigd.
Voor wat betreft het gebruik van het pand Maastrichtseweg 18f/g voor detailhandel wordt verwezen naar het gemeentelijk detailhandelsbeleid. In 2006 heeft de gemeenteraad de Nota Detailhandel 2006-2010 vastgesteld. Daarin wordt het beleid uit 1998 op hoofdlijnen gecontinueerd. Gestreefd wordt naar clustering van winkels in winkelconcentraties. Solitaire vestiging van winkels en verspreide bewinkeling is niet wenselijk, aangezien dat afbreuk doet aan de winkelconcentraties. Om deze reden en vanwege het feit dat het pand Maastrichtseweg 18f/g reeds lange tijd niet als detailhandel in gebruik is (al in 2008 is bouwvergunning verleend voor het verbouwen van het pand tot woning/bedrijfsruimte), staat het bestemmingsplan het gebruik van het pand voor detailhandel niet toe.


Reactie k:
In het nieuwe inrichtingsplan verdwijnt de groenstrook tussen de Maastrichtseweg en de parallelweg. Er vindt daardoor verdere verharding plaats, dat afbreuk doet aan de kwaliteit van het gebied. Tevens worden klinkers vervangen door asfalt dat afbreuk doet aan de sfeer in de straat. Voorstel is om het fietspad in asfalt uit te voeren en de rijweg in klinkers om een authentieker karakter te waarborgen en een snelwegsfeer met bijbehorend gedrag te voorkomen.
Commentaar:
Het bestemmingsplan doet geen uitspraak over de exacte inrichting van de openbare ruimte. Pas in het nog op te stellen inrichtingsplan zal hierover een keuze worden gemaakt. Wel heeft de herinrichting van het openbaar gebied tot doel het verblijfsklimaat voor voetgangers en fietsers sterk te verbeteren. Dit gebeurt enerzijds door de knip in de Maastrichtseweg en anderzijds door de inrichting van de weg zelf.
De Maastrichtseweg is onderdeel van het hoofdfietsnetwerk in 's-Hertogenbosch. Dit geldt ook voor het gedeelte van de Maastrichtseweg gelegen in Eikendonk. Op dit moment voldoet de fietsvoorziening daar niet aan de inrichtingseisen die aan een dergelijke hoofdroute gesteld worden. Bij de herinrichting van de Maastrichtseweg wordt dit gedeelte van de fietsroute opgewaardeerd. Hier wordt een fietsstraat (in rood asfalt) aangelegd. De nieuwe weg zal derhalve zeker geen 'snelwegsfeer' krijgen.


Reactie l:
Het stedenbouwkundige plan houdt onvoldoende rekening met toekomstige ontwikkelingen. Het plan biedt geen doorkijk naar de komende 10 jaar. Hieronder vallen onder andere toekomstige ontwikkeling van particuliere panden aan de Maastrichtseweg. Van belang is om ook in de verkeersvoorzieningen in het openbare gebied extra plaatsen te reserveren voor bijvoorbeeld het herontwikkelen van het autogaragebedrijf naar woningen, of aanwezige gemengd gebruik tot extra woning/appartement. Derhalve dient op dit onderdeel een reserve opgenomen te worden van tenminste 6 woningen x norm 1,5 = 9 extra parkeerplaatsen in het openbare gebied. De nadruk lijkt in de planvorming te liggen op de plannen van Brabant Wonen. Door deze ontwikkeling komen aanwezige parkeervoorzieningen te vervallen en ontstaat een verdere verstening van de buitenruimte.
Commentaar:
Op de eerste plaats wordt verwezen naar het gemeentelijk commentaar in paragraaf 9.2.1. Daaruit blijkt dat het aantal parkeerplaatsen openbare parkeerplaatsen in de wijk ten opzichte van het voorontwerpbestemmingsplan flink is verhoogd.
Met mogelijk toekomstige, op dit moment niet voorzienbare ontwikkelingen, kan in het kader van dit bestemmingsplan geen rekening worden gehouden. De omzetting van het garagebedrijf naar woningen is op basis van het nieuwe bestemmingsplan niet zonder meer mogelijk. Voor een dergelijke herontwikkeling zal een afzonderlijke planologische procedure moeten worden gevoerd.
Daarnaast wordt opgemerkt dat bij herontwikkeling van een bestaande niet woonfunctie in Eikendonk (bv. het garagebedrijf) naar een woonfunctie, de parkeerbehoefte van deze niet-woonfunctie, die hoger is dan van een woonfunctie, verdwijnt.


Reactie m:
Een tweetal parkeerpleinen met locatie afvalcontainers en glasbak maken plaats voor bebouwing. Dit gaat onnodig ten koste van parkeervoorzieningen en sociale voorzieningen. Deze pleinen kunnen niet worden opgeofferd, om vervolgens het parkeerprobleem verder te vergroten en tevens zonder dat een acceptabel alternatief wordt geboden voor de plaats van de afval en glascontainers.
Commentaar:
Aangenomen wordt dat inspreker doelt op de parkeerhofjes aan de Van Paesschenstraat. In het op te stellen inrichtingsplan zullen op deze plek parkeerhofjes, weliswaar in aangepaste vorm, gehandhaafd blijven. Verwezen word naar het gemeentelijk commentaar in paragraaf 9.2.1.
Daarnaast zullen de afvalcontainer en glasbak via het inrichtingsplan een geschikte plek in de wijk krijgen.


Reactie n:
In het plan is een benaming bedrijfswoning [bw] opgenomen, terwijl hier sprake is van meerdere woningen, al dan niet gerelateerd aan het bedrijf dat daaronder gevestigd is. De benaming lijkt insprekers onjuist en zij vragen zich tevens af of rekening is gehouden met de parkeerbelasting dat meerdere woningen aanwezig zijn.
Commentaar:
Op de afbeelding is de aanduiding 'bedrijfswoning' vervangen door de aanduiding 'wonen'. De boven het garagebedrijf gelegen woningen, zijn bij het bepalen van de parkeerbehoefte voor de wijk meegenomen.


Reactie o:
Voor het kantoor (Architectenbureau) is slechts 1 parkeervoorziening in het openbare domein gereserveerd. Er wordt gesproken van een bureau aan huis. Het bureau is gevestigd op adres Maastrichtseweg 18F en op 18G is een bovenwoning gelegen die volledig zelfstandig en los van elkaar functioneren. Er is derhalve geen sprake van een bureau aan huis. Tevens is de parkeerbehoefte niet conform het gebruik als kantoor conform het CROW en dient daarop naar boven te worden bijgesteld. Tevens dient bepaald te worden welke functie voor gemengd gebruik de hoogste parkeerbelasting kent, hier dienen de benodigde parkeerplaatsen in het openbare domein op afgestemd te worden.
Commentaar:
De woning boven het architectenbureau (Maastrichtseweg 18g) is reeds afzonderlijk meegenomen bij het bepalen van de parkeerbehoefte. Voor de bedrijfsfunctie op de begane grond (110m2) is de parkeernorm aangepast conform de parkeernorm voor een kantoorfunctie, zoals opgenomen in de door de gemeenteraad vastgestelde nota 'Parkeernomen'. Deze norm bedraagt 2 parkeerplaatsen per 100m2 bedrijfsvloeroppervlak. Binnen de bestemming 'gemengd' kent deze functie ook de hoogste parkeerbehoefte.
Aanvullend wordt verwezen naar het gemeentelijk commentaar in paragraaf 9.2.1 .

Reactie p:
De gehanteerde parkeernormen zijn niet afgestemd op de in Nederland gebruikelijke normen van het CROW, maar een verouderd parkeerbeleid van de gemeente waar een eenduidige onderbouwing bij ontbreekt. De norm van het CROW zijn in tegenstelling tot de gemeentelijke richtlijn wel voldoende onderbouwd, en worden landelijk geaccepteerd.
In de bepaling van het aantal parkeerplaatsen door de gemeente is sprake van een aanzienlijk te laag aangehouden parkeerbelasting voor de bestaande woningen, en een wat minimale parkeerbelasting voor de toekomstige woningen. Uiteindelijk wordt in de bepaling het aantal parkeerplaatsen verder naar beneden afgerond. Er worden daardoor onvoldoende parkeerplaatsen gerealiseerd binnen het plangebied. Dit is onacceptabel, zeker gezien de huidige situatie geen parkeergebrek kent. De bestaande situatie kent echter wel parkeerproblematiek doordat parkeerbeleid ontbreekt, je kunt hier immers gratis parkeren op loopafstand van het centrum.
Ter bepaling van de parkeernorm voor de bestaande woningen wordt een veel te lage parkeernorm aangehouden. De gemeente zou deze herleid hebben uit een parkeeronderzoek dat volgens insprekers om meerdere redenen niet als representatief wordt bestempeld.
Daarnaast hanteert de gemeente een afwijkende categorie woningtypes met betrekking tot het bepalen van de parkeerbehoefte. Deze categorie is verder niet onderbouwd. Tevens is deze niet afgestemd op de woningtypes die voor Eikendonk is vastgesteld in een eerder Raadsbesluit. Voor de bestaande woningen is geen inventarisatie terug te vinden van de woningen per adres en in welke categorie deze valt. Ook op dit punt is de uiteenzetting niet onderbouwd.
Commentaar:
Verwezen wordt naar het gemeentelijk commentaar in paragraaf 9.2.1. Daarin wordt ook aangegeven dat bij het bepalen van de parkeerbehoefte rekening moet worden gehouden met de ligging van het plangebied en met het type woning.
Volgens het raadsvoorstel van 30 juni 2008 wordt er met de herstructurering van Eikendonk naar gestreefd om 50 tot 60% van de totale woningvoorraad in Eikendonk in het sociale segment te houden. Door sloop en nieuwbouw wordt aan dit streven ook invulling gegeven.


Reactie q:
De gemeente verrekent het aantal te realiseren parkeerplaatsen in het openbare domein met de parkeerplaatsen in de parkeergarage. De parkeerplaatsen in de parkeergarage zijn echter privé parkeerplaatsen voor bewoners van huurwoningen, op een vrij grote afstand van hun woning. Het is aannemelijk dat de parkeerplaatsen in de parkeergarage niet gebruikt worden, indien de openbare ruimte op dat moment vrije plaatsen kent. De mogelijkheid om direct voor de deur te parkeren maakt parkeren in de parkeergarage minder aantrekkelijk. Het kan immers niet verboden worden om de auto in het openbare gebied te parkeren. De parkeerplaatsen in de parkeergarage kunnen daarom niet 1:1 verrekend worden met het aantal te realiseren parkeerplaatsen in het openbare domein. Dit zal onherroepelijk leiden tot een te beperkt aantal openbare parkeerplaatsen en daardoor tot parkeeroverlast. Ook op dit punt is de gemeente te optimistisch geweest, en zal hier een toeslag moeten hanteren op het aantal te realiseren parkeerplaatsen in het openbare domein.
Commentaar:
De nota 'Parkeernormen' gaat er in beginsel van uit dat het parkeren op eigen terrein dient te worden opgelost. In de huidige situatie is er nauwelijks mogelijkheid en ruimte om op eigen terrein te parkeren en vindt het parkeren nagenoeg uitsluitend in de openbare ruimte plaats. Door de herontwikkeling is het mogelijk om in het middenblok een grote parkeervoorziening op eigen terrein te realiseren, zodat de parkeerbehoefte de openbare ruimte minder belast. Dit komt ten goede aan de woon- en leefkwaliteit van Eikendonk.
De betreffende parkeerplaatsen in de parkeervoorziening worden in beginsel toebedeeld aan de bewoners van de nieuwe woningen in het middenblok en aan de nieuwe woningen rondom het Eikendonkplein. Daarnaast zal ter verbetering van de leefbaarheid een parkeerregulering worden ingevoerd om 'gebiedsvreemde' parkeerders (bv. bezoekers binnenstad) te weren. Bewoners in Eikendonk komen in aanmerking voor een parkeervergunning, zodat men wordt vrijgesteld van betaling. Bewoners, die beschikken over een parkeerplaats in de parkeervoorziening komen voor een dergelijke vergunning niet in aanmerking, zodat ze worden gestimuleerd om gebruik te maken van de aan hen toebedeelde parkeerplaats.

Reactie r:
De gemeente wisselt op verschillende punten grond uit met BrabantWonen. De steeg tussen de rug aan rug liggende woningen van de Maastrichtseweg en Eikendonkplein dient gemeentelijk eigendom te zijn. Op die manier kan de ontsluiting beter worden geregeld, kunnen aanwezige rioleringen worden hersteld, en kan de veiligheid worden vergoot.
Commentaar:
In de huidige situatie is de betreffende steeg tussen de woningen aan het Eikendonkplein en de woningen aan de Maastrichtseweg in eigendom bij Brabant Wonen. In de nieuwe situatie zal hieraan niets veranderen. Dat betekent dat de steeg zal worden gehandhaafd, zodat de aanliggende woningen een 'achterom' kunnen behouden. In dat opzicht is het ook niet noodzakelijk dat deze steeg gemeentelijk eigendom wordt.
Daarnaast zijn in de betreffende steeg ook geen rioleringen gelegen.

Reactie s:
Woningdifferentiatie zoals vastgesteld door de raad is niet als zodanig terug te vinden in het plan. Woningdifferentiatie tussen sociaal, middelduur, duur is noodzakelijk om de kwaliteit/ leefbaarheid van het gebied te waarborgen. Deze verdeling dient inzichtelijk gemaakt te worden, en dient te voldoen aan het besluit.
Commentaar:
In 2007 heeft de gemeenteraad de Nota Wonen vastgesteld. Eén van de uitgangspunten van het beleid is het vergroten van de woningdifferentiatie, zowel ten aanzien van prijsklasse, als van woningtypologie. Deze keuze is gemaakt om enerzijds de soms eenzijdigheid van het woningaanbod in buurten te doorbreken en anderzijds om de inwoners van de stad voldoende keuzemogelijkheden te bieden in de vorm van een gedifferentieerd en gevarieerd woningaanbod met een eigen identiteit en karakter. Bij de in de nota opgenomen beleidsmatige differentiatie van 25% sociaal, 30% middelduur en 45% duur gaat het uitdrukkelijk om stedelijke gemiddelden. Per woningbouwproject kan een afwijkende differentiatie wenselijk zijn, afhankelijk van de locatie, de buurt en de beoogde doelgroep.
Dit maatwerk geldt ook voor herstructureringsgebieden. Uitgangspunt in deze gebieden is het vergroten van de variatie en keuzemogelijkheden in de bestaande woningvoorraad en dus zoveel mogelijk 'aanvullend bouwen'. Ten behoeve van het behoud van de sociale samenhang in deze buurten wordt voor de vervangende nieuwbouw in herstructureringsgebieden in beginsel uitgegaan van 35 tot 40% sociale sector. Ook zal het accent in deze gebieden meer liggen op het middeldure segment.
De woningvoorraad van Eikendonk wordt momenteel gekenmerkt door een oververtegenwoordiging van goedkope (huur)woningen. Eén van belangrijkste doelen van herstructurering is om de eenzijdigheid in het woningaanbod te verminderen en mensen meer keuzemogelijkheden te bieden, zodat zij ook bij een stijgend inkomen wooncarrière binnen de eigen buurt kunnen maken. In Eikendonk liggen met de sloop van een deel van de sociale woningvoorraad dus mogelijkheden om meer differentiatie in het woningaanbod te creëren. Dit betekent niet dat het wenselijk is de buurt geheel van kleur te laten verschieten. Het behoud van bestaande sociale- en zorgstructuren, alsmede de terugkeermogelijkheid voor de door de sloop vertrokken bewoners is van groot belang. Het zal daardoor ook in de toekomst een buurt blijven waar het goedkope segment meer dan gemiddeld aanwezig is. Zoals ook in het raadsvoorstel "Herstructureringsplan Eikendonk" (30 juni 2008) is voorgesteld, wordt er met de herstructurering van Eikendonk naar gestreefd om 50 tot 60% van de totale woningvoorraad in het betaalbare segment (sociale huurwoningen én goedkope koopwoningen) te houden.

In het herstructureringsplan worden circa 140 nieuwe woningen gebouwd. Daarvan zitten circa 50 woningen in het sociale segment, hetgeen strookt met het bepaalde in de Nota Wonen, waarin staat dat in herstructureringsgebieden in beginsel 35 tot 40% van de nieuwbouw in de sociale sector wordt gebouwd. Na herstructurering zal de wijk bestaan uit ongeveer 290 woningen en daarvan zal 50 tot 60% in het sociale segment zitten.
Er wordt derhalve voldaan aan de door de gemeenteraad vastgestelde kaders voor woningdifferentiatie.

Reactie t:
In artikel 4.2.3 Openbare ruimte (p26), komt ter plaatse van de Maastrichtseweg de parallelweg in de nieuwe opzet te vervallen. De parallelweg zorgt in de huidige opzet voor ontsluiting van de woningen en afscherming van de drukkere doorgaande weg. De nieuwe opzet kan enkel gerealiseerd worden indien geen sprake is van een doorgaande weg, zodat enkel sprake is van bestemmingsverkeer. Zoals in paragraaf 4.2.4 Verkeer beschreven wordt, is het van belang dat een maximum snelheid van 30km/uur wordt gehanteerd, om veiligheid in de straten te waarborgen.
Commentaar:
Het deel van de Maastrichtseweg dat langs Eikendonk loopt, maakt in de toekomst geen onderdeel meer uit van de doorstroomas vanaf de A2 naar het centrum. Hier heeft het verblijfsklimaat (voetganger en fiets) voorrang. Om te voorkomen dat veel mensen vanaf het oosten de Maastrichtseweg blijven volgen, zal de Maastrichtseweg ter hoogte van de Lambooybrug worden geknipt. Het gedeelte van de Maastrichtseweg door Eikendonk (na de knip) vormt dan voor het gemotoriseerde verkeer geen invalsweg meer voor het centrum en devalueert in functie. Het wordt dan, zoals insprekers ook aangeven, onderdeel van het verblijfsgebied (30km/uur zone). Het doorgaande verkeer wat nu gebruik maakt van de Maastrichtseweg wordt geleid naar de hoofdinfrastructuur: de Merwedelaan en de Lambooybrug / Van Veldekekade.
Voor de knip in de Maastrichtseweg wordt een afzonderlijk besluitvormingstraject (in de vorm van een verkeersbesluit) doorlopen. De uitvoering van deze knip zal worden meegenomen in het kader van de totale herinrichting van de openbare ruimte in Eikendonk.


Reactie u:
Voor het pand Maastrichtseweg 18F dient tevens het gebruik als winkel/verkoopruimte mogelijk te blijven, deze functie wordt anders ingeperkt en resulteert in een waardevermindering van het pand. De functie detailhandel (dh) dient hier op de plankaart aangegeven te worden (zie WOZ).
Commentaar:
In 2006 heeft de gemeenteraad de nota Detailhandel vastgesteld. In deze nota, waarin het beleid uit 1998 in grote lijnen wordt voorgezet, is aangegeven dat gestreefd wordt naar clustering van winkels in winkelconcentraties. Solitaire vestiging van winkels en toename van verspreide bewinkeling is niet wenselijk. Aangezien het betreffende pand niet als winkel in gebruik is, een dergelijk gebruik in strijd is met het detailhandelsbeleid en aan inspreker in 2008 bouwvergunning is verleend voor het gebruik als woning met bedrijfsruimte (geen detailhandel) wordt aan het pand dan ook geen winkelbestemming toegekend.


6. De heer O. Boom, Maastrichtseweg 18m te 's-Hertogenbosch

Reactie a:
Inspreker geeft m.b.t. de knip in de Maastrichtseweg aan dat in de Koersnota d.d. 16 maart 2009 is opgenomen dat besluitvorming hierover wordt opgeschort totdat er een trajectbesluit is over de N279. Daarnaast heeft inspreker ernstige twijfels over de doorstroom van de rotonde op de Merwedelaan ter hoogte van de Rijnstraat als de Maastrichtseweg wordt geknipt.
Commentaar:
In het Uitwerkingsplan Koersnota is aangegeven dat de reconstructie van de Maastrichtseweg ten oosten van de Merwedelaan afhankelijk is van de besluitvorming betreffende de N279. Indien de N279 wordt omgebouwd en 's-Hertogenbosch ten zuiden van de Zuid-Willemsvaart een aansluiting krijgt op de A2, wordt waarschijnlijk de Poeldonkweg aangewezen als doorstroomas. Dan zou de Maastrichtseweg ten oosten van de Merwedelaan gereconstrueerd kunnen worden. Dit heeft echter geen betrekking op het westelijk deel van de Maastrichtseweg ter hoogte van Eikendonk. Dit deel is en blijft verblijfsgebied (30 km/uur). Het besluitvormingstraject voor de knip Maastrichtseweg ter hoogte van Eikendonk is dus een afzonderlijk traject in de vorm van een verkeersbesluit.
Voor wat betreft de rotonde Rijnstraat-Merwedelaan wordt opgemerkt dat deze onderdeel vormt van de doorstroomassenstructuur in 's-Hertogenbosch. Op basis van de nadere uitwerking op het gebied van verkeersmanagement (Uitwerkingsplan Verkeersmanagement 's-Hertogenbosch, oktober 2010) wordt voorgesteld de doorstroming op deze rotonde te verbeteren. Hiervoor wordt onderzoek verricht wat de beste oplossing is, waarbij rekening wordt gehouden met de verkeerstoename als gevolg van de knip Maastrichtseweg.


Reactie b:
Met betrekking tot een parkeerregeling merkt inspreker op dat tijdens de inspraakavond is aangegeven dat een besluit hierover pas genomen zou worden begin 2011. Hij verwacht dan ook dat deze regel geen consequenties heeft voor de invoering van welk beleid omtrent de parkeerregeling.
Voorts is inspreker van mening dat het onderliggende parkeeronderzoek van povere kwaliteit is en stelt hij ernstige vraagtekens aan de conclusies die daaraan zijn verbonden.
Commentaar:
Het invoeren van een parkeerregulering wordt voor Eikendonk gezien als een gewenste maatregel om de gebiedsvreemde parkeerders' in de wijk te kunnen weren. Deze maatregel zal pas worden ingevoerd als de nieuwbouw gereed is.
Voor wat betreft het parkeren wordt verwezen naar het gemeentelijk commentaar in paragraaf 9.2.1 .

Reactie c:
In het voorontwerp wordt uitgegaan van de sloop van 162 woningen en de realisatie van 142 woningen. Binnen de huidige maatschappelijke trend bij inbreidingen is een concrete daling van dichtheid inherent aan kwalitatieve achteruitgang. Ik zou er dan ook bijzonder sterk voor willen pleiten dat het bestemmingsplan uitgaat van de realisatie van meer woningen. Gezien de situering in de onmiddellijke nabijheid van het stadscentrum en alle faciliteiten daarvan moet dit te realiseren zijn.
Daarnaast zou ik willen zien dat in het (voorontwerp)bestemmingsplan de aanbeveling komt dat bij de architectenselectie het plan in meerdere segmenten wordt aangeboden, zodat het plan mogelijk ontworpen wordt door meerdere architecten(bureau's). Het effect hiervan is tweezijdig: gezien de huidige economische situatie voor architectenbureau's is verdeling van werk gunstig en voor een opdrachtgever zeker niet per definitie duurder; daarnaast zal de onderverdeling borg staan voor een meer afwisselde invulling van het plan welke het geheel kwalitatief verbeterd.
Commentaar:
De in Eikendonk te slopen woningen (165) verkeren zowel bouw- als woontechnisch in zodanig slechte staat dat renovatie geen optie is. Deze woningen voldoen niet meer aan de wooneisen van deze tijd. De herontwikkeling heeft dan ook tot doel de kwaliteit van de wijk Eikendonk te verbeteren. Enerzijds betreft dit de kwaliteit van de bebouwing (nieuwbouw van woningen, die voldoen aan de wooneisen van deze tijd) en anderzijds de kwaliteit van de openbare ruimte door herinrichting. Deze herinrichting betekent o.a. het realiseren van een knip in de Maastrichtseweg ter hoogte van de Lambooybrug, het opnieuw inrichten van de straten waarbij veel aandacht wordt besteed aan langzaam verkeer, het herschikken van parkeerplaatsen (daarbij rekening houdende met een grote parkeervoorziening op eigen terrein in het middenblok), het instellen van een parkeerregulering en het realiseren van meer groen in de wijk (Eikendonkplein). Deze maatregelen komen de leefbaarheid in de wijk ten goede.
In de huidige situatie is de bebouwingsdichtheid reeds bijzonder hoog. Dit wordt vooral veroorzaakt door het grote aandeel (kleine) boven- en onderwoningen. Ter vervanging van de te slopen 165 woningen worden circa 145 (grotere) woningen teruggebouwd. Daarnaast worden 19 wooneenheden voor een bijzondere doelgroep gerealiseerd en wordt in de plinten van het middenblok aan de Maastrichtseweg en aan de Bossche Pad ruimte gereserveerd voor kleinschalige bedrijvigheid en werkruimte/atelier aan huis. Er wordt niet voor gekozen om in een nog grotere dichtheid te bouwen, zoals inspreker voorstelt, aangezien dit juist ten koste zou gaan van de gewenste kwaliteit van de wijk. Bovendien zou dit in strijd zijn met het uitgangspunt om vooral grondgebonden eengezinswoningen te bouwen.

Voor wat betreft het voorstel van inspreker m.b.t. de architectenkeuze wordt opgemerkt dat BrabantWonen de nieuwe woningbouw gaat realiseren en daarvoor de architectenkeuze bepaalt. Vooralsnog heeft men gekozen voor één architect. De keuze tussen één of meerdere architecten is in beginsel ook niet van invloed op de kwaliteit van de te realiseren bebouwing. De bouwplannen zullen, ter waarborging van de kwaliteit, ook altijd moeten voldoen aan de redelijke eisen van welstand.


Reactie d:
Inspreker valt het op dat de wissel- en samenwerking met de gemeente hiaten vertoont. Ik wil hierbij noemen dat van alle momenten dat er communicatie is met de gemeente over dit plan de houding van de betrokken gemeentemedewerkers star en gesloten is. De verschillende elkaar opvolgende plannen (openbaar gemaakt op websites, Eikendonk, etc.) vertonen nauwelijks veranderingen.
Hij hoopt dan ook dat er een transparante besluitvorming en communicatie hierover richting betrokkenen plaatsvindt en dat de wettelijk voorgeschreven inspraakprocedures door de gemeente en woningcoöperatie in het vervolg niet meer gezien worden als een noodzakelijke horde die zo snel mogelijk afgevinkt dien te worden, maar als kans om gezamenlijk met betrokkenen tot het optimale resultaat voor iedereen te komen.
Commentaar:
In het voortraject is getracht zo helder mogelijk te communiceren met betrokkenen en is inbreng van deze betrokkenen serieus meegewogen in de planvorming. Dat inspreker dit helaas anders heeft ervaren, is vervelend te noemen.
De inspraakprocedure, in het kader waarvan inspreker nu ook een reactie heeft ingestuurd, zal zorgvuldig worden gevoerd. De ingekomen inspraakreacties zullen worden beoordeeld en meewegen in de verdere planvorming. Indien nodig leidt dit tot wijzigingen in de plannen, zoals bv. bij het parkeren. Ook zullen alle insprekers over de wijze waarop met hun reactie is omgegaan, schriftelijk op de hoogte worden gebracht.

7. Banning Advocaten namens cliënte Het Laar Vastgoed te Tilburg

Reactie a:
Inspreker constateert dat de in het voorontwerpbestemmingsplan toegekende bestemming aan zijn pand Maastrichtseweg 70 beantwoordt aan het huidige gebruik van het pand en daarnaast ruimte biedt voor de door inspreker gewenste upgrading van het pand met een restaurantfunctie.
Commentaar:
Reeds eerder is schriftelijk aan inspreker aangegeven dat de vestiging van een restaurant op Maastrichtseweg 70 in beginsel niet is toegestaan. Een dergelijke functie heeft namelijk een flinke stijging van de parkeerbehoefte tot gevolg, waarvoor ruimtelijk geen oplossing voorhanden was. In het voorontwerpbestemmingsplan was echter abusievelijk deze mogelijkheid toch opgenomen.
Inmiddels is met inspreker overeengekomen dat de extra parkeerbehoefte van een restaurantfunctie (en de woningen erboven) in het kader van de totale herinrichting van Eikendonk in de openbare ruimte kan worden opgelost en dat inspreker de aanlegkosten van deze parkeerplaatsen voor zijn rekening neemt. Het gaat hierbij om openbare parkeerplaatsen, die niet specifiek worden toegewezen aan bezoekers van de horecafunctie van inspreker.


Reactie b:
In verband met de slechte staat waarin het pand Maastrichtseweg 70 verkeert, dient inspreker de keuze te maken tussen een ingrijpende verbouwing en vervangende nieuwbouw, die zijn voorkeur heeft. Uit gesprekken met de gemeente op ambtelijk niveau is gebleken dat vervangende nieuwbouw vanuit de gewenste beeldkwaliteit aanbeveling verdient en dat de bouw van een hoger accent ter plekke voorstelbaar is. Inspreker verzoekt daarom in het bestemmingsplan een hogere goot- en bouwhoogte op te nemen dan nu het geval is.
Commentaar:
Ruimtelijk is een wat grotere bouwhoogte van het pand Maastrichtseweg 70, gelegen op de kop van Eikendonk, wenselijk. In de met inspreker gemaakte afspraken is dit ook vastgelegd. In het bestemmingsplan is een maximale goot- en bouwhoogte opgenomen van 10 meter. Daarnaast mag vanaf de perceelsgrens van het pand Maastrichtseweg 68/69 over een strook met een breedte van 3 meter, de goot- en bouwhoogte maximaal 5 meter bedragen.


Reactie c:
Inspreker wenst boven de horecafunctie op de begane grond appartementen of een horecafunctie in de vorm van een hotel vestigen. Van ambtelijke zijde is eerder aangegeven dat een hotel ter plekke niet wenselijk wordt geacht, maar de reden daarvoor is inspreker niet duidelijk.
Commentaar:
De wijk Eikendonk is gelegen in de nabijheid van, maar buiten het stadscentrum. Via de voorgenomen herontwikkeling van de wijk, waarbij grootschalige sloop en nieuwbouw van woningen zal plaatsvinden en het gehele openbaar gebied zal worden heringericht, zal aan de wijk een flinke kwaliteitsimpuls worden gegeven. Het doel is om het woon- en leefklimaat in de wijk sterk te verbeteren. In dat kader zal er ook een knip worden aangebracht in de Maastrichtseweg ter hoogte van de Lambooybrug om het doorgaande verkeer naar de binnenstad uit Eikendonk te weren en zal er een parkeerregulering worden ingevoerd om overlast van 'gebiedsvreemde parkeerders' te weren.
Aangezien Eikendonk in hoofdzaak een woongebied betreft en gelet op de ligging van de wijk buiten het stadscentrum wordt het niet wenselijk geacht om de horecafunctie in het pand Maastrichtseweg 70 uit te breiden met een hotel op de verdiepingen. Een dergelijk grote uitbreiding wordt niet passend geacht binnen de bestaande woonomgeving. Daarnaast speelt een rol dat door een hotelfunctie de parkeerbehoefte flink toeneemt, waardoor de openbare ruimte (het realiseren van voldoende parkeergelegenheid op eigen terrein is onmogelijk) nog meer onder druk komt te staan en parkeeroverlast het gevolg is.
Het realiseren van een woonfunctie (maximaal 4 woningen) op de verdieping wordt op deze locatie (in een bestaande woonomgeving) wel passend geacht en wordt in het bestemmingsplan als zodanig mogelijk gemaakt.

Reactie d:
Inspreker is van mening dat van hem niet geëist kan worden dat de parkeerbehoefte voor zijn bouwplan volledig op eigen terrein dient te worden afgewikkeld, aangezien dat in de huidige situatie ook niet het geval is. Daarbij komt dat hij reeds eerder zijn bereidheid heeft uitgesproken om aan de overzijde van de Bossche Pad (op gemeentelijk eigendom) een parkeervoorziening te realiseren (althans de aanleg ervan wil betalen), die ook landschappelijk kan worden ingepast. Er wordt dan ook voldaan aan het bepaalde in artikel 4.4.1 van de regels. Ook is inspreker van mening dat er voor zijn pand een strook voor kort parkeren (5 parkeerplaatsen) zou moeten worden aangelegd om daarmee parkeeroverlast voor de omgeving te voorkomen. Voor de coffeeshop aan het Emmaplein is een soortgelijke oplossing gekozen. Inspreker meent dat een dergelijke parkeervoorziening juist nu moet worden overwogen, aangezien nu een ingrijpend renovatieproject voor de gehele wijk zal plaatsvinden en de mogelijkheid bestaat om voldoende parkeergelegenheid te realiseren.
Commentaar:
Voor de parkeerbehoefte van de functieuitbreiding, die het bestemmingsplan op het adres Maastrichtseweg 70 mogelijk maakt, zijn met inspreker reeds afspraken gemaakt (zie gemeentelijk commentaar onder punt 7a).
Het bestemmingsplan doet geen uitspraak over de inrichting van de openbare ruimte en/of het aanwijzen van een strook voor kort parkeren. Pas in het nog op te stellen inrichtingsplan zal een keuze over de exacte inrichting van de openbare ruimte en de locatie van de aan te leggen parkeerplaatsen worden gemaakt. Wel kan op voorhand worden aangegeven dat er rondom het pand van inspreker parkeerplaatsen in de openbare ruimte worden aangelegd. Zoals gebruikelijk worden deze parkeerplaatsen echter niet expliciet toegewezen aan de horecafunctie. Parkeerplaatsen in het openbaar gebied moeten voor iedereen bruikbaar zijn.

8. DAS Rechtsbijstand namens cliënt de heer C. Hol van autobedrijf Cor Hol Autobedrijf, Maastrichtseweg 19-23 te 's-Hertogenbosch

Reactie a:
Inspreker staat in beginsel positief tegenover de herstructurering van Eikendonk. Hij is echter niet gecharmeerd van de herinrichting van de Maastrichtseweg. De weg wordt omgezet naar een fietsstraat met langsparkeren aan beide zijden van de weg. Hiermee komt de ventweg te vervallen en maakt deze plaats voor o.a. een brede stoep. Deze herinrichting heeft zeer negatieve consequenties voor het autobedrijf van inspreker. Zo zullen 4 van de 5 uitritten van zijn bedrijf komen te vervallen. Bovendien zijn er aan het einde van de uitrit parkeerplaatsen voorzien voor iedereen, waardoor er voor zijn bedrijf minder parkeerplaatsen over blijven. Inspreker is dan ook van mening dat de bestaande wegenstructuur bij zijn bedrijf incl. de reeds bestaande inritten en bestaande parkeergelegenheid in stand dient te blijven.
Commentaar:
De herstructurering van Eikendonk heeft tot doel om de kwaliteit van de wijk sterk te verbeteren. Het gaat daarbij enerzijds om de kwaliteit van de bebouwing (sloop van verouderde woningen en nieuwbouw van woningen, die voldoen aan de wooneisen van deze tijd) en anderzijds om de kwaliteit van de openbare ruimte door herinrichting. Deze herinrichting betekent o.a. het realiseren van een knip in de Maastrichtseweg ter hoogte van de Lambooybrug, het opnieuw inrichten van de straten met aandacht voor langzaam verkeer, het herschikken van parkeerplaatsen (daarbij rekening houdende met een grote parkeervoorziening op eigen terrein in het middenblok), het instellen van een parkeerregulering en het realiseren van meer groen in de wijk (Eikendonkplein). Deze inrichtingsmaatregelen komen de leefbaarheid in de wijk ten goede.

Uiteraard zal door de herinrichting van de wijk de directe omgeving van het autobedrijf van inspreker veranderen. In het op te stellen inrichtingsplan wordt met de belangen van het autobedrijf rekening gehouden en zal de bereikbaarheid van het bedrijf worden gewaarborgd. In het in het voorontwerpbestemmingsplan opgenomen 'Inrichtingsprincipe ten aanzien van het parkeren' was nog onvoldoende rekening gehouden met de bestaande uitritten van het bedrijf. In het aangepaste 'Inrichtingsprincipe ten aanzien van het parkeren' (zie paragraaf 4.2.5 van de toelichting van het bestemmingsplan) is dit aangepast.

Voor wat betreft het aantal parkeerplaatsen wordt opgemerkt dat bij het opstellen van het bestemmingsplan rekening is gehouden met de parkeerbehoefte van alle nieuwe en bestaande functies, zoals het autobedrijf van inspreker. Deze parkeerbehoefte is bepaald op basis van de door de gemeenteraad vastgestelde nota Parkeernormen. Verwezen wordt naar het gemeentelijk commentaar in paragraaf 9.2.1.

Daarnaast is inspreker van mening dat de parkeerplaatsen in de openbare ruimte straks voor iedereen beschikbaar komen, waardoor hij minder parkeerplaatsen heeft voor zijn bedrijf. In de huidige situatie zijn de parkeerplaatsen in de openbare ruimte echter ook voor iedereen beschikbaar. Er worden in het openbaar gebied namelijk geen parkeerplaatsen expliciet toegewezen aan bedrijven en particulieren. Het bedrijf van inspreker wordt op dit onderdeel dan ook niet benadeeld door het bestemmingsplan en/of het herinrichtingsplan.


Reactie b:
Inspreker heeft er op zich geen problemen mee om de doorgaande verkeersfunctie van de Maastrichtseweg ter hoogte van Eikendonk niet te handhaven, aangezien zijn bedrijf voldoende bereikbaar is. Hij wijst er wel op dat dit voor andere ondernemers zeer nadelig is, aangezien hun klanten behoorlijk ver moeten omrijden.
Commentaar:
Door het afsluiten van de Maastrichtseweg ter hoogte van de Lambooybrug zal het deel van de Maastrichtseweg door Eikendonk voor het gemotoriseerde verkeer geen invalsweg meer vormen voor het centrum. Wel zal Eikendonk na deze afsluiting goed bereikbaar blijven, vanaf de Oostwal en de Rijnstraat. De Maastrichtseweg en de Bossche Pad zullen voor auto's in twee richtingen te berijden zijn. De Bossche Pad zal volledig als straat worden ingericht, waardoor de Bossche pad aansluit op de Maastrichtseweg (het deel door Eikendonk). Een goede bereikbaarheid van de in Eikendonk aanwezige functies (bedrijven en woningen) is daarmee gegarandeerd.

Overigens zal het afsluiten van de Maastrichtseweg ter hoogte van de Lambooybrug niet via het bestemmingsplan worden geregeld (in het bestemmingsplan is ter plekke een verkeersbestemming opgenomen), maar via een afzonderlijk verkeersbesluit.

9. DAS Rechtsbijstand namens cliënt de heer E. Dane van RODA automaterialen, Maastrichtseweg 57 te 's-Hertogenbosch

Reactie a:
Inspreker staat in beginsel positief tegenover de herstructurering van Eikendonk. Hij is echter niet gecharmeerd van de herinrichting van de Maastrichtseweg. De weg wordt omgezet naar een fietsstraat met langsparkeren aan beide zijden van de weg. Hiermee komt de ventweg te vervallen en maakt deze plaats voor o.a. een brede stoep. Deze herinrichting heeft zeer negatieve consequenties voor het autobedrijf van inspreker. Door het vervallen van de ventweg blijft er nagenoeg geen ruimte over om zijn bedrijf te bevoorraden, terwijl dit dagelijks gebeurt. Ook is hij van mening dat de nieuwe weg te smal is voor de vrachtwagens die zijn bedrijf komen bevoorraden. Deze kunnen hierdoor niet keren of met goed fatsoen een bocht nemen.
Commentaar:
De herstructurering van Eikendonk heeft tot doel om de kwaliteit van de wijk sterk te verbeteren. Het gaat daarbij enerzijds om de kwaliteit van de bebouwing (sloop van verouderde woningen en nieuwbouw van woningen, die voldoen aan de wooneisen van deze tijd) en anderzijds om de kwaliteit van de openbare ruimte door herinrichting. Deze herinrichting betekent o.a. het realiseren van een knip in de Maastrichtseweg ter hoogte van de Lambooybrug, het opnieuw inrichten van de straten met aandacht voor langzaam verkeer, het herschikken van parkeerplaatsen (daarbij rekening houdende met een grote parkeervoorziening op eigen terrein in het middenblok), het instellen van een parkeerregulering en het realiseren van meer groen in de wijk (Eikendonkplein). Deze inrichtingsmaatregelen komen de leefbaarheid in de wijk ten goede.

Uiteraard zal door de herinrichting van de wijk de directe omgeving van het bedrijf van inspreker veranderen. In het op te stellen inrichtingsplan wordt met de belangen van het autobedrijf rekening gehouden. Ter hoogte van de winkel van inspreker zal een laad- en losstrook worden opgenomen, zodat de bevoorrading van de winkel op een veilige manier kan plaatsvinden.
Voor wat betreft de bereikbaarheid van Eikendonk voor vrachtwagens wordt verwezen naar het gemeentelijk commentaar onder punt 4.

Reactie b:
Inspreker heeft grote bezwaren tegen het plan om geen doorgaande verkeersfunctie meer te handhaven voor de Maastrichtseweg ter plaatse van Eikendonk. Nu kunnen zijn klanten nog rechtstreeks zijn winkel bereiken. Als het doorgaande verkeer op de Maastrichtseweg komt te vervallen, zullen zijn klanten behoorlijk moeten omrijden. Hij vreest dat deze klanten dan naar een andere automaterialenzaak in de omgeving zullen uitwijken, aangezien die dan gemakkelijker te bereiken is. Hij vreest dan ook een enorme omzetdaling voor zijn bedrijf.
Commentaar:
Verwezen wordt naar het gemeentelijk commentaar onder punt 4a.