Plan: | Eikendonk |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0796.0002133-1501 |
Bijeenkomst: Inspraakavond voorontwerpbestemmingsplan Eikendonk
Datum: woensdag 15 september 2010
Opening: 19.30 uur
Sluiting: 21.15 uur
Locatie: Brede Bossche School De Graaf te 's-Hertogenbosch
Aanwezig: Wethouder T. van Bussel, de heer G. van den Braak (projectleider en avondvoorzitter), de heer E. van Velzen (De Nijl Architecten), buurtbewoners en belangstellenden.
Opening:
De wethouder opent deze inspraakavond en heet de aanwezigen van harte welkom. Hij geeft aan dat de heer Van Velzen van De Nijl Architecten het plan zal presenteren. Daarna zal er alle gelegenheid zijn om op het plan reageren en vragen te stellen. De reacties worden in een verslag vastgelegd en meegenomen als inspraak.
De wethouder vertelt dat het plan een lange voorgeschiedenis kent. Over vernieuwing van de wijk heeft de gemeenteraad reeds eerder besluiten genomen. Uiteindelijk heeft dit geleid tot het nu voorliggend voorontwerpbestemmingsplan, waarvoor het college van Burgemeester en Wethouders de inspraak is gestart. Het college is benieuwd naar de reacties van de bewoners op het plan. Uiteindelijk zal het bestemmingsplan door de gemeenteraad worden vastgesteld.
De heer Van den Braak, projectleider van Eikendonk en voorzitter van vanavond, geeft aan dat er meerdere collega's van de gemeente aanwezig zijn om vragen over het plan te beantwoorden. Verder licht hij toe dat deze inspraakavond deel uit maakt van een langere inspraakperiode. Het plan ligt van 6 september tot en met 18 oktober 2010 ter inzage bij de gemeente. Naast de opmerkingen die vanavond genotuleerd worden, kan inspraak schriftelijk gericht worden aan het college van Burgemeester en Wethouders of mondeling tijdens een afspraak met de betrokken ambtenaar. Naast de vertegenwoordigers vanuit de gemeente is ook BrabantWonen vertegenwoordigd. Vervolgens geeft hij het woord aan de heer Van Velzen van De Nijl Architecten.
De heer Van Velzen heet aanwezigen welkom en herkent meerdere aanwezigen van eerdere bijeenkomsten, waar het plan met bewoners en ondernemers is besproken.
Aan de hand van een presentatie wordt het verbeteringsplan van de wijk Eikendonk getoond. Eikendonk ligt aan de Zuid-Willemsvaart en nabij de binnenstad. Eikendonk kent relatief veel woningen; kleine woningen die veelal gestapeld zijn. Dit wordt in het nieuwe plan aangepast. Er komen ruimere eengezinswoningen terug, waardoor het aantal woningen dat terugkomt iets lager wordt. In het plangebied liggen ook particuliere woningen. Los van het bestemmingsplantraject wordt getracht om verbetering van deze woningen te stimuleren.
Daarnaast is het de bedoeling om, parallel aan het bestemmingsplan, in de Maastrichtseweg ter hoogte van de Lambooybrug voor het gemotoriseerde verkeer een knip aan te brengen. Dit betekent dat dan het gedeelte van de Maastrichtseweg door Eikendonk geen invalsweg meer is voor het centrum voor gemotoriseerd verkeer dat vanaf de A2 komt. Dit moet een rustiger straatbeeld opleveren.
De ligging aan de Zuid-Willemsvaart wordt in het nieuwe plan beter benut. Dit met het oog op het feit dat het vrachtvervoer over het water uit de binnenstad gaat verdwijnen. De Zuid-Willemsvaart krijgt hierdoor in de binnenstad een meer recreatieve functie. In het plan komt een extra rij bomen langs de Zuid-Willemsvaart om de uitstraling meer kracht te geven. De ventweg zal hier verdwijnen. Er komt straat met verkeer in beide richtingen. Aan weerszijden van de straat mag geparkeerd worden. Er komt een nieuw trottoir en betere voorzieningen voor het fietsverkeer.
De structuur van het plan blijft nagenoeg gelijk. Rondom het Eikendonkplein zullen grondgebonden woningen worden gerealiseerd. Het Eikendonkplein zelf, dat nu vooral bestraat is, zal in de toekomstige situatie autovrij worden, groen worden ingericht en mogelijk worden voorzien van een speelplek. In het middenblok, tussen de Willem Deckersstraat en de Nieuw-Ambachtstraat, worden 18 stadswoningen, 9 woon/werk-studio's, 24 appartementen en een woongroep voor een bijzondere doelgroep gerealiseerd. In dit middenblok zal op de begane grond een parkeervoorziening worden gerealiseerd. Op het dak zal een gemeenschappelijk daktuin t.b.v. de bewoners van de appartementen worden aangelegd. Aan de zijde van de Zuid-Willemsvaart is op de begane grond ruimte gereserveerd voor kleinschalige bedrijvigheid en (zakelijke) dienstverlening.
Aan de Nieuw-Ambachtstraat worden 18 grondgebonden starterswoningen gebouwd.
In totaal komen er 142 nieuwe woningen. Dit zijn er minder dan het aantal woningen dat er nu staat. Met de bewonerscommissie is afgesproken dat er niet eerder gesloopt wordt dan dat er reëel zicht is op afgifte van de bouwvergunning.
Voor het bestemmingsplantraject wordt de volgende globale planning gehanteerd:
Aanwezigen worden in de gelegenheid gesteld vragen te stellen en opmerkingen te plaatsen:
- Een bewoner wil weten wat voor soort parkeergarage er gebouwd wordt.
* De parkeergarage ligt op maaiveld en is in beginsel bedoeld voor bewoners van de nieuwe woningen. Het is
de opzet parkeerplaatsen in deze garage te koppelen aan de nieuwe woningen.
- De bewoonster van Maastrichtseweg 18b meldt dat op de plankaart een deel van haar woning niet in het bouwvlak is opgenomen. Hetzelfde geldt voor een aantal woningen aan de Maastrichtseweg. Verder ziet ze dat het aantal woningen afneemt en ziet ze de brandgang niet terug in de nieuwe plannen.
* De architect geeft aan dat de brandgang terugkomt. Mogelijk wordt deze afgesloten voor mensen die er niets
te zoeken hebben. Verder bevestigt hij dat er minder woningen terugkomen (in totaal circa 20 woningen
minder).
De heer Habraken, juridisch medewerker van de gemeente geeft aan samen met mevrouw later op de
avond naar de plankaart te willen kijken. Als er een fout is gemaakt dan kan het alsnog hersteld worden.
- Een bewoner die op de hoek bij de Zuid-Willemsvaart woont, spreekt zijn zorgen uit over het parkeren. Als hij naar de nieuwe situatietekening kijkt, komen er minder parkeerplaatsen terwijl er nu al regelmatig parkeerproblemen zijn. Daarnaast benadrukt hij dat auto's die geparkeerd worden langs de Zuid-Willemsvaart met regelmaat worden beschadigd door langslopend uitgaanspubliek van of naar de binnenstad. Hij heeft zelf al meerdere schades aan zijn auto gehad en parkeert daar dan ook bij voorkeur niet meer.
* De architect geeft aan dat voor het totaal aantal parkeerplaatsen is uitgegaan van bestaande parkeernormen
en van een uitgevoerd parkeeronderzoek. Het benodigde aantal parkeerplaatsen zal in de openbare ruimte
worden ingevuld. Dit betekent echter niet, dat iedereen altijd voor de eigen deur kan parkeren, zoals vaak
gewenst is. Verder wordt er in het middenblok een flinke parkeercapaciteit op eigen terrein gerealiseerd (circa
90 parkeerplaatsen in de parkeergarage).
- Een bewoonster vindt het onterecht dat de gemeente eerst parkeerplaatsen afpakt en dat je vervolgens moet betalen voor nieuwe parkeerplaatsen.
* De heer Hunink, stedenbouwkundige van de gemeente, geeft aan dat een parkeermaatregel zal worden
genomen om juist 'vreemd' parkeerders te kunnen weren en daarmee de parkeerdruk te kunnen laten
afnemen. Hij noemt als voorbeeld de wijk De Muntel. Daar zijn betaalautomaten geplaatst voor 'vreemd'
parkeerders. Voor bewoners geldt dat zij vrijstelling hebben voor betaling (parkeervergunning) en dat zij voor
hun bezoek een bezoekerskaartje kunnen afgeven. Ook in Eikendonk kun je aan een soortgelijk voorbeeld
bedenken om bezoekers van de binnenstad te weren. Aangevuld wordt dat een parkeervergunning in de
Muntel gemiddeld 14 euro per maand kost.
- Een bewoonster informeert naar de parkeernorm; zij heeft in een nieuwbouwwijk in Empel gewoond waar de norm 1,5 parkeerplaats per woning was. Daar bleek al dat die norm veel te laag was.
* De heer Hunink geeft aan dat een parkeeronderzoek in de wijk Eikendonk is gehouden en dat gemeente
daardoor een goed beeld heeft gekregen van het parkeren. Er werden situaties van dubbel parkeren
aangetroffen, maar ook parkeerplaatsen die leeg waren. Benadrukt wordt dat BrabantWonen 162 woningen
sloopt en er 142 voor terugbouwt. Er komen dus minder woningen en dus minder mensen en auto's terug.
Voor de nieuwe woningen wordt uitgegaan van de parkeernormen die door de gemeenteraad zijn vastgesteld.
Voor de bestaande woningen gaat men uit van het parkeeronderzoek. Daarin is rekening gehouden met de
'vreemd' parkeerders in het gebied en het feit dat deze straks door een parkeermaatregel geweerd zullen
worden.
De architect benadrukt verder dat er op eigen terrein een grote parkeergarage wordt gebouwd en dat gedacht
wordt aan het toedelen van een eigen parkeerplaats in de parkeergarage aan de bewoners die daar komen
wonen.
De heer van den Braak voegt toe dat het belangrijk is goed om te gaan met de schaarse ruimte in Eikendonk.
Men wenst dat de openbare ruimte veel kwaliteit krijgt. Dat betekent dat men niet meer parkeerplaatsen wil
aanleggen dan nodig is. Voor wat betreft de parkeernorm meldt hij dat deze afhankelijk van het type woning.
Deze varieert voor de nieuwbouwwoningen van 1 parkeerplaats per woning (kleine woningen) tot 1,5
parkeerplaatsen per woning (dure sector). Voor de bestaande woningen is op basis van het parkeeronderzoek
uitgegaan van 1,05 parkeerplaats per woning.
- Een bewoner antwoordt hierop dat volgens hem dus nu voor het hele plan 1,5 per woning aan parkeernorm moet gelden. Alles wordt gesloopt en er komt nieuwbouw voor terug.
- Een aantal bewoners vraagt zich af wanneer het parkeeronderzoek heeft plaatsgevonden. Zij vermoeden dat dit tijdens de zomervakantie is gebeurd toen veel mensen weg waren. De parkeerdruk is volgens hen namelijk altijd hoog behalve tijdens de bouwvak en schoolvakantie. Verder waren toen al veel mensen uit de wijk verhuisd.
* De heer Habraken geeft aan het onderzoek begin juli 2009 is uitgevoerd. Dat was vóór de bouwvak en
schoolvakantie. Het sociaal plan is begin juli 2009 vastgesteld. Tot dat moment was het aantal
uithuizingen uit Eikendonk beperkt. Bovendien heeft men deze woningen meteen weer laten bewonen via
antikraak.
Hij benadrukt nogmaals dat men geen plan wil realiseren met te weinig parkeerplaatsen, maar dat de
norm gevolgd wordt zodat er voldoende parkeerplaatsen zijn. Teveel parkeerplaatsen, die feitelijk niet nodig
zijn, is ook niet wenselijk. Hierdoor neemt de verharding toe en dat gaat ten koste van de kwaliteit van het
openbaar terrein.
- Een bewoonster op de hoek van de Bossche Pad en Oostwal klaagt zij niet bij het plan zijn betrokken. Zij geeft aan dat hun woning straks niet meer achterom bereikbaar is. Dat gaat problemen opleveren. Als voorbeeld noemt zij de ambulance die voor haar echtgenoot moest uitrukken. Een brancard kon alleen achterom.
* De heer Van Elzen meldt dat de achtertuinen van de betreffende woningen gewoon bereikbaar blijven. De
heer van den Braak vult aan dat bewoners vanaf het begin inspraak hebben gehad in het plan.
- Een bewoonster aan de Oostwal geeft aan dat veel hulpbehoevenden in de wijk parkeren in de nabijheid van de woning en deze parkeermogelijkheid straks kwijtraken. Voor sommige mensen is die afstand echt niet te overbruggen.
* De heer Van den Braak geeft aan dat voor individuele gevallen altijd bekeken kan worden of een
uitzondering gemaakt kan worden en een invalidenparkeerplaats kan worden toegewezen.
- Een bewoner informeert of ter hoogte van de coffeeshop een vrachtwagen met oplegger de nieuwe draai kan maken.
* De heer Hunink geeft aan dat met de benodigde draaicirkel voor een vrachtwagen rekening is gehouden. Hij
zegt echter toe dat dit nogmaals nagekeken wordt.
- Een bewoner meldt dat het parkeren in de langsrichting is gewijzigd in schuine geschilderde parkeervakken waardoor er meer auto's kunnen staan, maar men wel in de plantsoenen staat. Daarbij merkt hij op dat het aantal parkeerplaatsen in het totale plan nog eens goed bekeken moet worden. Het kan volgens hem toch niet zo zijn dat na oplevering van de wijk blijkt dat de wijk 20 plaatsen tekort komt en dat bewoners dan moeten vechten voor meer plaatsen terwijl het nu meteen meegenomen kan worden. Ook pleit hij ervoor om de parkeerregulering nu reeds in te voeren.
* De heer Hunink geeft aan dat de parkeerregulering wordt ingevoerd op het moment dat de nieuwbouw
gereed is.
- Een buurtbewoner benadrukt dat in eerdere bijeenkomsten dit parkeerprobleem al uitvoerig aan de orde is gesteld. Het is jammer dat daar dus niets mee gedaan is.
* De heer Van Velzen geeft aan dat die bijeenkomst in het voorjaar van 2009 heeft plaatsgehad. Aan de hand
van de opmerkingen die daar over het parkeren waren gemaakt, is besloten een parkeeronderzoek te houden.
Er is volgens hem dus wel degelijk aandacht besteed aan de opmerkingen.
- De bewoner merkt op dat hij toen ook al heeft aangegeven dat er veel auto's beschadigd worden.
* De heer Van Velzen geeft aan dat de doorgaande weg straks niet meer doorgaand is, waardoor er ook
minder verkeer is en dit minder overlast met zich meebrengt.
- De bewoner kan zich niet in het antwoord vinden. Hij benadrukt dat het om uitgaanspubliek gaat dat te voet door de straat komt en dat wordt niet anders.
* De heer Van den Braak haakt hierop in en geeft aan dat dergelijke vernielingen meer een probleem van
maatschappelijke aard is. Het bestemmingsplan kan dit probleem niet oplossen.
- De bewoner snapt dit. Wel geeft hij aan dat graag een plek voor zijn auto in te realiseren parkeergarage zou krijgen en dat hij bereid is daarvoor te betalen. Hij zou het niet eerlijk vinden als nieuwe bewoners voorrang krijgen voor een plaats in de afgesloten parkeergarage boven bewoners die al in de wijk wonen.
* De heer Van den Braak wil het hoofdstuk parkeren voor vanavond afsluiten. Het is voor de gemeente heel
helder dat het parkeren voor de bewoners een belangrijke kwestie is. Naar het parkeren zal nog een keer
worden gekeken en dit onderdeel zal bij de behandeling van de inspraakreacties aan het college van
burgemeester en wethouders worden voorgelegd.
- Een oud-bewoonster van de wijk Eikendonk spreekt haar ongenoegen uit over het feit dat zij - en met haar meer bewoners – al eind 2009 weg moesten uit hun huizen. Vanavond blijkt weer dat het langer gaat duren dan eerder was aangegeven en dat er voorlopig nog net wordt gesloopt. Zij betaalde in Eikendonk eerst een huur van ongeveer € 200 per maand en nu ruim € 500 per maand. Zij is voor haar gevoel ten onrechte in 2009 al verhuisd.
* De heer Van den Braak meldt dat deze vraag buiten de reikwijdte van het bestemmingsplan ligt, maar dat
BrabantWonen wellicht hierop kan antwoorden. Een vertegenwoordigster van BrabantWonen geeft aan dat het
sociaal plan in deze situaties is gevolgd. Darbij heeft men zich gehouden aan de vooraf opgestelde
strakke planningen. Daarbij komt dat we nu eenmaal in een land wonen waar veel wetten en regels gelden en
dat daardoor plannen vertraging oplopen. In dit plan is met het uitverhuizen van bewoners op een juiste wijze
omgegaan. Voor het einde van het jaar moeten er nog 13 huishoudens verhuizen.
- Een bewoonster wil weten hoe hoog het middenblok wordt.
* De architect geeft aan dat de bebouwing langs de Willem Deckersstraat en de Nieuw-Ambachtstraat
bestaat uit twee lagen met een kap. Langs het Bossche Pad en de Maastrichtseweg bedraagt de bebouwing
uit twee bouwlagen. Het blok in het midden beslaat een hoogte van in totaal zes bouwlagen. Het steekt
daarmee 4 lagen boven de andere bebouwing uit.
- Een andere bewoonster informeert of de rioolproblemen in de wijk meteen aangepakt worden nu de hele wijk op de schop gaat.
* De heer Van den Braak benadrukt dat in het kader van de herinrichting van het gebied goed gekeken
moet worden naar aanwezige kabels en leidingen. Indien herstelwerkzaamheden aan het huidige rioolstelsel
nodig zijn, dan zal dit meegenomen worden.
- Mevrouw haakt hierop in door tevens te vragen naar eventuele schade aan de particuliere woningen.
* De heer Werther van BrabantWonen geeft aan dat er voorafgaande aan de bouwwerkzaamheden opnames
worden gemaakt van belendende panden. Bij eventuele ontstane schade kan dan achteraf worden gekeken of
de schade daadwerkelijk het gevolg is van de uitgevoerde bouwwerkzaamheden.
- Een bewoonster wijst naar blz. 23 van het bestemmingsplan en vraagt wat wordt bedoeld met het verdichten van de randen van Eikendonk. Vervolgens vraagt zij in hoeverre garanties afgegeven kunnen worden dat bijvoorbeeld aan de zijde van de Zuid-Willemsvaart niet alsnog gebouwd wordt. Zij doelt hiermee op een voorstel uit het verleden.
Daarnaast wil zij weten hoe het feit dat er geen dakterrassen mogen komen zich verhoudt tot bestaande situaties waar dit nu al het geval is.
* De heer Hunink legt uit dat op blz. 23 van de toelichting staat dat de omlegging van de Zuid-Willemsvaart en
het verdwijnen van de doorgaande verkeersfunctie voor de Maastrichtseweg ter plaatse van Eikendonk,
wellicht in de toekomst bouwmogelijkheden biedt voor het verdichten van de randen van Eikendonk langs de
Zuid-Willemsvaart. In het verleden is hier ook een schets voor gemaakt. Dit plan is op dit moment echter in
het geheel niet actueel. In het bestemmingsplan is dit dan ook niet meegenomen. Hij kan echter geen harde
garanties afgeven dat het gebied nooit zal veranderen. Echter voor elke verandering zal opnieuw een
planologische procedure gevoerd moeten worden, waarbij bewoners altijd de mogelijkheid hebben op de
plannen te reageren.
Voor wat betreft de dakterrassen geeft de heer Habraken aan dat standaard in de regels staat dat dakterrassen niet worden toegestaan. Indien er bestaande dakterrassen zijn, mogen deze op basis van het overgangsrecht worden gehandhaafd.
- Een bewoner vraagt of er bij de herinrichting voorzieningen voor het stallen van fietsen getroffen kunnen worden.
* De heer Van den Braak zegt toe dit verzoek mee te nemen bij de herinrichting van het openbaar gebied.
- Een voormalig bewoner van Eikendonk informeert of de starterswoningen huur of koop worden.
* De heer Werther van BrabantWonen geeft aan dat waarschijnlijk de grondgebonden woningen rond het
Eikendonkplein en de starterswoningen aan de Nieuw-Ambachtstraat huurwoningen worden. Dit geldt ook voor
de appartementen in het middenblok. De overige woningen in het middenblok worden koopwoningen. Hij
benadrukt dat de koopsector op dit moment een lastige periode kent en dat daar dus nog naar wordt
gekeken.
- Een bewoonster is erg benieuwd naar de bouwplanning en hoe omgegaan wordt met het toedelen van woningen aan mensen die terug willen keren naar de wijk.
* Een vertegenwoordigster van BrabantWonen zegt dat er gefaseerd gesloopt en gebouwd zal worden. Op dit
moment is nog niet bekend hoeveel mensen exact naar de wijk terug willen keren en welke voorkeur zij
hebben voor een bepaalde woning. De tendens in het land is dat lang niet alle bewoners (slechts ongeveer
10%) terug willen keren naar hun oude wijk.
- Een bewoner merkt op dat rond het Eikendonkplein een fout staat op de plankaart van het bestemmingsplan. Bij de nieuw te bouwen woningen aan de zuidzijde van het plein staat dat dit gestapelde woningen worden, terwijl dit aangebouwde woningen moet zijn.
* De heer Habraken merkt op dat dit inderdaad een fout is en dat dit zal worden gecorrigeerd.
- Een bewoner wil weten wanneer er besluiten genomen worden over het parkeren naar aanleiding van de vele opmerkingen daarover vanavond.
* De heer Hunink geeft aan dat in het 1e kwartaal 2011 meer bekend zal zijn. Wel benadrukt hij dat er tot 18
oktober inspraak mogelijk is op het plan. Op het inrichtingsplan komt de gemeente nog nader terug, maar dat
betreft vooral het informeren van de bewoners.
- Wethouder Van Bussel vult aan dat alle suggesties en opmerkingen van bewoners zullen worden meegenomen in de vervolgprocedure. Hij bedankt de bewoners voor hun inbreng en hun komst. Hij sluit de avond om 21.15 uur.