direct naar inhoud van 3.13 Externe veiligheid
Plan: Citadellaan - Willem van Nassaulaan
Status: ontwerp
Plantype: projectbesluit
IMRO-idn: NL.IMRO.0796.0002129-1401

3.13 Externe veiligheid

Beleid inzake externe veiligheid is gericht op beperken en beheersen van risico's voor de omgeving vanwege handelingen met gevaarlijke stoffen. Het gaat om het gebruik, de opslag, de productie of het transport van gevaarlijke stoffen. Uit het Besluit externe veiligheid inrichtingen (Bevi) en de richtlijnen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen vloeit de verplichting voort om in ruimtelijke plannen met betrekking tot (beperkt) kwetsbare objecten in te gaan op de risico's van handelingen met gevaarlijke stoffen. (Beperkt) kwetsbare objecten zijn onder andere woningen, scholen, ziekenhuizen, hotels en restaurants. In het kader van dit bouwplan is onderzocht of in of in de nabijheid van de locatie sprake is van zulke risicovolle activiteiten met gevaarlijke stoffen.

Binnen en in de directe nabijheid van de locatie bevinden zich geen bedrijven die vallen onder het Besluit externe veiligheid inrichtingen (Bevi). De locatie ligt buiten het invloedsgebied van hogedrukgasleidingen, transportleidingen van Defensie (DPO-leidingen) of andere buisleidingen voor het transport van gevaarlijke stoffen. Wel ligt op circa 450 meter de spoorlijn 's-Hertogenbosch - Utrecht/Nijmegen waarover vervoer van gevaarlijke stoffen plaatsvindt met risico's voor de directe omgeving. Voor dit traject reikt de plaatsgebonden risicocontour echter niet buiten het spoortracé.

Naast de wettelijke norm voor het plaatsgebonden risico geldt een oriëntatiewaarde voor het groepsrisico. Het groepsrisico legt een relatie tussen de kans op een ramp en het aantal mogelijke dodelijke slachtoffers. De oriëntatiewaarde is geen wettelijke norm maar moet worden nagestreefd. Verantwoording van het groepsrisico is aan de orde als sprake is van een significante toename van het groepsrisico door een ruimtelijke ontwikkeling binnen het invloedsgebied van een transportas of als de oriëntatiewaarde van het groepsrisico wordt overschreden wordt. In de ontwerpvisie voor het externe-veiligheidsbeleid van de gemeente 's-Hertogenbosch is ervoor gekozen om in geval van transportassen uit te gaan van een invloedsgebied van 325 meter waarbinnen het groepsrisico in zijn geheel moet worden verantwoord. Deze benadering is ruimer dan conform de 'Circulaire Risiconormering vervoer van gevaarlijke stoffen' is vereist. De circulaire vereist dat het groepsrisico moet worden verantwoord bij ontwikkelingen binnen 200 meter van een route of een tracé. Omdat de locatie van het bouwplan buiten het invloedsgebied van 325 meter ligt, hoeft het groepsrisico niet te worden verantwoord: er wordt als gevolg van het bouwplan geen ontoelaatbaar knelpunt of een overschrijding van het groepsrisico verwacht.

Nabij de locatie van het bouwplan ligt geen 'route gevaarlijke stoffen', anders dan het spoor. Wel vindt bevoorrading van het nabijgelegen tankstation plaats (zie paragraaf 3.9) maar het huidig plaatsgebonden risico en groepsrisico alsmede de wijziging van het groepsrisico ten gevolge van het bouwplan zijn hier marginaal. Omdat geen levering van LPG plaatsvindt is volgens het Activiteitenbesluit van de Wet milieubeheer een minimale afstand van 20 meter vereist tussen de afleverzuil en woningen. Deze afstand is gerelateerd aan de grenswaarde voor het plaatsgebonden risico. Aangezien de kortste afstand tussen de afleverzuil en de nieuw te bouwen woningen 23 meter bedraagt, wordt voldaan aan het wettelijke vereiste niveau van basisbescherming. Bovendien leidt het bouwplan tot een zeer beperkte toename van het aantal personen in de dag- en nachtperiode (door de toename van het aantal m² bvo commerciële ruimte en heel beperkte toename van het aantal woningen). De wijziging van het groepsrisico zal dan ook marginaal zijn en er wordt in elk geval geen significante toename verwacht. Vanuit het oogpunt van externe veiligheid zijn er geen beperkingen voor het huidig en toekomstig gebruik van de locatie.