direct naar inhoud van 10.2 Inspraak
Plan: Kanaalpark
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0796.0002043-1401

10.2 Inspraak

De ecologische verbindingszone en groene geledingszone samen, worden momenteel het 'Landschapspark Rosmalense Aa' genoemd. Ten behoeve van de realisering van dat park wordt niet alleen een bestemmingsplan opgesteld maar ook een inrichtingsplan. Om tot een goede planvorming te komen is het van belang dat alle betrokkenen kunnen meedenken en reageren op de plannen. Daartoe heeft zich ondermeer een klankbordgroep, bestaande uit leden van de betrokken wijkraden en wijktafels gevormd. Over de inhoud van het bestemmingsplan heeft overleg plaatsgevonden met de klankbordgroep.

Ingevolge de gemeentelijke inspraakverordening heeft het voorontwerp bestemmingsplan met ingang van 31 januari 2011 gedurende 6 weken ter inzage gelegen. Tevens heeft op 23 februari 2011 een openbare inspraakavond plaats gevonden. Het verslag van deze avond is als bijlage bij deze toelichting gevoegd. Bijlage toevoegen

Hieronder zijn de ingekomen inspraakreacties samengevat en van commentaar voorzien. Tevens is daarbij onder het kopje communicatie, aangegeven of en in hoeverre er nog overleg heeft plaatsgevonden over de inspraakreactie.

1. Heijmans Nederland BV, Graafsebaan 65, 5248 JT Rosmalen.

Communicatie:

Met Heijmans heeft diverse keren overleg plaatsgevonden. Het bestemmingsplan is naar aanleiding van de inspraakreactie op een aantal punten aangepast. Over de oplossing van de parkeerproblematiek vindt nog overleg plaats.

1.Verzocht wordt om de bebouwingshoogte van het gedeelte dat op de plankaart een hoogte heeft van 4 meter, te verhogen naar 7, 5 meter. In mondeling overleg, volgend op de schriftelijke zienswijze, heeft Heijmans aangegeven dat alleen de “oude boerderij” een bebouwingsmogelijkheid dient te hebben tot maximaal 7,5 meter.

Commentaar:

Ingestemd kan worden met het verzoek. Op de plankaart is de hoogte van de boerderij aangepast tot 7,5 meter.

2. Gelet op het duurzame karakter van het bedrijf van Heijmans moet de mogelijkheid bestaan om het bedrijf in een lagere categorie in te delen.

Commentaar: Ingestemd kan worden met het verzoek. Aan lid b van artikel 6.1 is toegevoegd dat regelt dat ook bedrijven tot categorie 2 zijn toegestaan.

3. Verzocht wordt een ontheffingsmogelijkheid op te nemen voor bedrijven die niet genoemd zijn in de lijst van bedrijfsactiviteiten, maar die wat betreft milieubelasting gelijk gesteld kunnen worden met de in het bestemmingsplan toegelaten bedrijvigheid.

Commentaar: onder art 6.6 is een ontheffingsmogelijkheid opgenomen voor soortgelijke bedrijven die zijn genoemd in de categorieën 1 tot en met 3.

4. Het terrein vóór De Harense Smid heeft de bestemming groen. Voor de inrichting van een veilige verkeersontsluiting naar de nieuwe hooggelegen weg over de Zuid Willemsvaart is meer ruimte nodig voor verkeersvoorzieningen. Voorgesteld wordt om de bestemming groen om te zetten in verkeer.

Commentaar:  

Het terrein vóór de Harense Smid, waar het benzine station van Shell heeft gestaan zal geheel worden heringericht met een doorgaande fietsverbinding en een afzonderlijke ontsluiting voor de Harense Smid staat. In paragraaf 4.2.2. is een inrichtingstekening opgenomen van de nieuwe situatie. Op deze wijzen zal een goede en overzichtelijke verkeerssituatie worden gecreëerd.

5. De EVZ tussen De Harense Smid en het nieuwe kanaal is ter plaatse slechts 12,5 meter breed. Het ambitie niveau voor de EVZ is hoog en de strook is te smal om goed als verbindingszone te kunnen functioneren.

Commentaar:

Uit landschappelijke overwegingen heeft het de voorkeur dat De Harense Smid op een andere locatie wordt gehuisvest. Zoals in de toelichting van het bestemmingsplan is opgenomen is er uit financiële redenen voor gekozen om De Harense Smid te handhaven, waardoor er meer geldmiddelen kunnen worden ingezet voor de realisering van de ecologische verbindingszone.

De zone is voldoende breed en gevarieerd om voor alle beoogde doelsoorten (bever, waterspitsmuis, winde, vlinders, sprinkhanen e.d.) te functioneren. Doordat de 'drukte' rond de Harense Smid zich verplaatst naar de oostkant is het aan de zijde van de ecozone relatief rustig. De versmalling ter plaatse van de Harense Smid zal het functioneren van de EVZ niet op een onaanvaardbare wijze belemmeren.

6. De opgenomen bestemming tussen de kantoorpanden van Heijmans en het nieuwe kanaal zijn anders dan verwacht. Het gebruik van de kantoorpanden is intensiever dan destijds voorzien. Heijmans wil naar de buurt toe geen hinder van geparkeerde auto's veroorzaken.

Commentaar:

Het geldende bestemmingsplan biedt de mogelijkheid om middels een omgevingsvergunning (aanlegvergunning) parkeervoorzieningen te realiseren ten zuiden van het kantoor van Heijmans. Van belang is daarbij dat de bestaande natuurwaarden en bomen zoveel mogelijk gerespecteerd worden. Ten tijde van het voorbereiden van het ontwerp bestemmingsplan, wordt in overleg tussen Heijmans en gemeente een aanvrage voor een aanlegvergunning voorbereid. In het ontwerp bestemmingsplan wordt het bestaande planologische recht, om middels een aanlegvergunning parkeervoorzieningen te realiseren, overgenomen.

7. Tussen de kantoorpanden Graafsebaan 65 en 67 hebben 3 blokken de bestemming natuur. Het zou logischer zijn om deze blokken de bestemming groen te geven.

Commentaar:

Ingestemd kan worden met het verzoek. De bestemmingen natuur zijn vervangen door de bestemming groen.

8. De bestaande reclamemast is niet toegestaan. Graag toevoegen dat een reclamemast van 25 meter is toegestaan. Aanvullend is tevens verzocht om op het terrein lichtmasten tot 18 meter mogelijk te maken.

Commentaar:

Ingestemd kan worden met het verzoek. Middels het toevoegen van een afwijkingsbevoegdheid, kan de bouw van reclame- en lichtmasten worden mogelijk gemaakt.

9 Verzocht wordt om de maat van de erfafscheidingen te verhogen tot 3 meter.

Commentaar:

Ingestemd kan worden met het verzoek. Middels het toevoegen van een afwijkingsbevoegdheid, kan de bouw van erfafscheidingen tot 3 meter worden mogelijk gemaakt.

 

2. Van de Wouw Advocaten, namens De Empelse Polder B.V. h.o.d.n. Intratuin Rosmalen.

Communicatie:

Met de heren Berkelmans en Hanken van Intratuin heeft op 19 april 2011 een gesprek plaats gevonden. Daarin is de goede inpassing van Intratuin in het Kanaalpark als gezamenlijk uitgangspunt geformuleerd. Overigens wordt opgemerkt dat op meerdere momenten overleg plaats vindt met Intratuin over deze onderwerpen.

1. Begrenzing van het plan. Intratuin maakt een integraal onderdeel uit van het plangebied. Intratuin wenst een planherziening die meer aansluit bij de door haar gewenste bedrijfsvoering. Het geldende bestemmingsplan biedt niet de mogelijkheid tot een ruim assortiment zoals dat door Intratuin wordt gewenst. De Nota detailhandel 2006 – 2010 heeft bepaald dat aan de wens tot assortiment- en brancheverruiming tegemoet moet worden gekomen. Nota detailhandel 2006 – 2010 biedt voldoende aanknopingspunten om een zinvolle en verantwoorde invulling te kunnen geven aan de betreffende gronden. De besluitvorming van de nieuwe nota detailhandel zou kunnen worden verwerkt met toepassing van een wijzigingsbevoegdheid.

Commentaar:

Het perceel van Intratuin wordt in de toekomst nagenoeg geheel omsloten door het kanaalpark. Vanwege deze ligging en de inpassing in het kanaalpark is de wijziging van de bestemming van enkele onderdelen van de gronden van Intratuin noodzakelijk. Het betreft met name een klein gedeelte van het perceel aan de westzijde dat noodzakelijk is voor het functioneren van de Rosmalense Aa. In ruil voor het verlies van deze gronden zal aan de oostzijde een gedeelte aan het perceel van Intratuin worden toegevoegd ten behoeve van ontsluiting, bevoorrading en parkeren. Het overige gedeelte van het perceel waarop zich de winkel en het parkeerterrein bevinden kan functioneren los van de toekomstige inrichting van het kanaalpark. Appellanten constateren terecht dat het bestemmingsplan voor Intratuin, gelet op de leeftijd van het plan, geactualiseerd dient te worden. Inmiddels is een nieuw bestemmingsplan voor Intratuin in voorbereiding.

2. Verkeerstructuur. Wijziging van de verkeersinfrastructuur is pas mogelijk als studie oost – west is afgerond. Niet wordt aangegeven wat de gevolgen zijn van het wegvallen van de Empelseweg (gevolgen voor de aan- en afvoer voor Intratuin). Door wegvallen van Empelseweg en bestemmen van een gedeelte van het terrein van Intratuin tbv van natuur komt een gedeelte van het terrein van Intratuin te vervallen. Ontsluiting voor de bevoorrading + enkele parkeerplaatsen komen daardoor te vervallen. Dit heeft een enorme waardedaling tot gevolg. Op zich is compensatie aan de oostzijde akkoord, maar het terrein is niet groot genoeg. Voor het terrein van het gilde is geen goede verkeersontsluiting geregeld, dat moet in dit bestemmingsplan worden gemotiveerd.

Commentaar:

De toekomstige verkeersstructuur rondom Intratuin is voor een belangrijk gedeelte al vastgelegd in het tracébesluit voor de omlegging van de Zuid Willemsvaart en het bestemmingsplan De Groote Wielen. In dat laatste plan is de ontsluiting van Intratuin op de Blauwe Sluisweg geregeld. In de studie over de oost – westverbindingen zullen op structuurvisie niveau uitspraken worden gedaan over de toekomstige verkeersverbindingen tussen het oostelijke stadsdeel en de rest van de stad. Daarbij zal de verkeersontsluiting van Intratuin niet aan de orde komen.

Vanwege het wegvallen van de Empelseweg zal de ontsluiting en bevoorrading aan de westzijde van het terrein komen te vervallen. Hierover heeft afzonderlijk overleg plaatsgevonden met de heer Berkelmans. Door de heer Berkelmans is daarbij een inrichtingsschets overhandigd hoe naar de mening van Intratuin een nieuwe ontsluiting aan de oostzijde van het terrein vormgegeven zou moeten worden. In het voorontwerp bestemmingsplan zijn de gronden die voor deze nieuwe ontsluiting noodzakelijk zijn aan de oostzijde bij Intratuin gevoegd conform de schets van Intratuin, en hebben de bestemming tuincentrum gekregen.

Het gilde St Joris en St Catharina zal, los van Intratuin, een eigen ontsluiting hebben op de Blauwe Sluisweg.

3. Recreatie. Intratuin wil een horecafunctie die ook gericht is op de recreatie in het kanaalpark.

Commentaar:

Intratuin heeft momenteel in de winkel een horeca hoek die speciaal is bestemd voor het winkelende publiek. De gemeente heeft een terughoudend beleid ten aanzien van nieuwe zelfstandige horeca vestigingen. Een an ander wordt nader geregeld in het nieuwe bestemmingsplan voor Intratuin.

4. Fasering. Als ten noord westen van het terrein grond moet worden opgeofferd, dient tegelijkertijd aan de oostzijde de verkeersbestemming te worden gerealiseerd.

Commentaar:

Het afstaan van de gronden aan de westzijde zal worden afgestemd op de nieuwe ontsluiting aan de oostzijde.

5. Bestemmingen. De gehele driehoek tussen Blauwe Sluisweg en Intratuin dient gereserveerd te worden voor Intratuin tbv van parkeergelegenheid. Tevens dienen daar bouwwerken geen gebouwen zijn de tbv Intratuin te kunnen worden opgericht. Aanduiding Bedrijven, met aanduiding tuincentrum is beter.

Commentaar:

Een belangrijk gedeelte van de driehoek tussen de Blauwe Sluisweg en Intratuin is eigendom van een onafhankelijke derde partij. Alleen al daarom is het niet zinvol om aan dat perceel een verkeers- of een bedrijfsbestemming te geven. De andere gronden in dit gebied hebben in het geldende bestemmingsplan De Groote Wielen een verkeersbestemming. De bestemming van deze gronden zal worden meegenomen in het nieuwe bestemmingsplan voor Intratuin.

3. Gezamenlijk Wijkraden van Rosmalen, Hintham en Wijktafel De Groote Wielen.

Communicatie:

Op 6 september 2011 heeft een gesprek plaatsgevonden met vertegenwoordigers van de wijkraden. Daarbij zijn de zienswijzen van de wijkraden op een aantal punten toegelicht en hebben de wijkraden aangegeven waar voor hen de belangrijkste accenten liggen. Deze aspecten zijn in het onderstaande commentaar verwerkt.

1. Inspraak.

Tijdens de inspraakavond van 23 februari is na de presentatie niet plenair de mogelijkheid geboden tot het stellen van vragen. Door het stellen van algemene vragen en het geven van antwoorden daarop hadden bezoekers nog een beter en dieper inzicht kunnen krijgen in het voorliggende plan.

Commentaar:

Bij de inspraakavond van 23 februari is er voor gekozen om na een algemene presentatie de bezoekers de mogelijkheid te bieden om individuele vragen te stellen aan medewerkers van de gemeente die op diverse plaatsen in de zaal aanwezig waren. Deze methode, die overigens vaker wordt gebruikt, heeft het voordeel dat zoveel mogelijk individuele personen de gelegenheid krijgen hun vragen te stellen. De ervaring leert dat bij een plenaire vraag en antwoord ronde de discussie vaak beperkt blijft tot enkele vragenstellers en een beperkt aantal onderwerpen en veel individuele vraagstellers niet aan bod komen.

2. Ecologische verbindingszone / Harense Smid

De Harense Smid is gelegen in de ecologische verbindingzone, maar wordt om economische redenen gehandhaafd. Afgevraagd kan worden of de met het plan beoogde functie van de ecologische verbindingszone daardoor kan worden gerealiseerd. Voorgesteld wordt om een wijzigingsbevoegdheid op te nemen om zodra de mogelijkheid zich voordoet de bestemming van de Harense Smid te wijzigen in en natuur bestemming. Onduidelijk is of het geprojecteerde fietspad vanaf de Graafsebaan aan de oostzijde van het kanaal, een doorgaande verbinding heeft richting Berlicum.

Commentaar:

Uit landschappelijke overwegingen heeft het de voorkeur dat De Harense Smid op een andere locatie wordt gehuisvest. Zoals in de toelichting van het bestemmingsplan is opgenomen is er uit financiële redenen voor gekozen om De Harense Smid te handhaven, waardoor er meer geldmiddelen kunnen worden ingezet voor de realisering van de ecologische verbindingszone.

De zone is voldoende breed en gevarieerd om voor alle beoogde doelsoorten (bever, waterspitsmuis, winde, vlinders, sprinkhanen e.d.) te functioneren. Doordat de 'drukte' rond de Harense Smid zich verplaatst naar de oostkant, is het aan de zijde van de ecozone relatief rustig. De versmalling ter plaatse van de Harense Smid zal het functioneren van de EVZ niet op een onaanvaardbare wijze belemmeren.

Het is niet te verwachten dat De Harense Smid binnen de planperiode naar een andere locatie zal gaan. Het opnemen van een wijzigingsbevoegdheid is daarom niet zinvol.

Conform het tracébesluit zal aan de oostzijde van het kanaal geen afzonderlijk fietspad worden aangelegd.

3. Realisering fase 2

Om snel over te kunnen gaan tot de realisering van fase 2 bij het verkrijgen van de noodzakelijke financiën, lijkt het handig om voor deze percelen een wijzigingsbevoegdheid naar de bestemming Natuur op te nemen.

Commentaar:

Voor de agrarische bestemmingen is de mogelijkheid opgenomen om deze te wijzigen naar de bestemming Natuur. Voor de overige gronden die mogelijk in de toekomst deel uit gaan maken van het kanaalpark, vinden gesprekken plaats met de eigenaren om te komen tot een inpassing in het kanaalpark. Daarvoor zullen afzonderlijke procedures worden gevoerd. Overigens is voor een 3 tal locaties in dit bestemmingsplan al de mogelijkheid opgenomen om te komen tot inpassing.

4. Relatie tot voorontwerp bestemmingsplan Molenhoek – Sparrenburg.

Het perceel aan Heer en Beekstraat in het verlengde van de Burg. Mazairaclaan heeft de bestemming wonen – onbebouwd. Op deze locatie zou een goede toegang tot het Kanaalpark kunnen worden gerealiseerd. Het perceel zou kunnen worden toegevoegd aan het bestemmingsplan Kanaalpark met de bestemming Agrarisch, te wijzigen in Natuur.

Commentaar:

Het bedoelde perceel maakt een onderdeel uit van het doorlopende lint van de Heer en Beekstraat en de Burg. Mazairaclaan. In die zin is het logisch dat het perceel is opgenomen in het bestemmingsplan Molenhoek Sparrenburg. Bovendien is het nog onduidelijk wat het toekomstige gebruik van dit perceel gaat worden. Vooralsnog is het perceel particulier eigendom en heeft het een woonbestemming (onbebouwd).

5. Doorgaand fietspad westzijde

De gezamenlijke wijkraden pleiten ervoor om de fietspaden aan de oost- en westzijde aan te duiden als fietspad.

Commentaar:

In het tracébesluit is aangegeven dat alleen aan de westzijde een fietspad zal worden aangelegd. Aan de oostzijde van het kanaal zal alleen een onderhoudspad voor het kanaal worden aangelegd. Rijkswaterstaat wil niet dat dit onderhoudspad ook gebruikt wordt door fietsers. Daar waar dat voor de ontsluiting van incidentele kavels noodzakelijk is, zullen wel afzonderlijke langzaam verkeer verbindingen worden aangelegd.

De bestemming waterstaat 1 waaronder ook de in het tracébesluit genoemde fietspaden vallen, maakt ook langzaam verkeerverbindingen en onderhoudswegen mogelijk. Voor de gewenste flexibiliteit is er niet voor gekozen om de langzaam verkeerverbinding exact op de plankaart vast te leggen.

6 Motorcrossterrein.

Het motorcrossterrein aan de Tivoliweg veroorzaakt veel geluidsoverlast en wordt door de gemeente gedoogd en onder het overgangsrecht gebracht. De wijkraden gaan er tenminste van uit dat het crossterrein ter plaatse verdwijnt.

Commentaar:

Het gebied dat is gelegen tussen de A 2 en het nieuwe kanaal wordt gereserveerd voor de toekomstige ontwikkeling van Avenue 2. Er is daarom gekozen om het bestaande gebruik van het gebied zoveel mogelijk te conserveren en geen nieuwe ontwikkelingen toe te staan. Voor de toekomstige koppeling van de Stadionlaan met de Tivoliweg moet beschikt worden over een belangrijk gedeelte van de gronden die nu in gebruik zijn bij motorcross vereniging Les Vites. De gemeente wil de crossvereniging de tijd geven om binnen 5 jaren een andere locatie te zoeken. De huurovereenkomst zal daarop worden afgestemd.

Overigens is voor het gebruik van het motorcrossterrein een milieuvergunning afgegeven. Op de handhaving van de vergunning wordt regelmatig gecontroleerd. Bij deze controles is tot nu toe niet geconstateerd dat de voorschriften van de vergunning niet worden nageleefd.

7 Verontreinigde locaties.

In het plangebied bevinden zich een aantal verontreinigde bodem locaties. Onduidelijk is wat voor maatregelen worden getroffen om de verontreiniging te beperken of op te heffen.

Commentaar:

Wat betreft de verontreinigde bodem locaties kan het volgende worden opgemerkt:

  • Voormalige vuilstort Tivoliweg. Deze locatie dient nog nader te worden onderzocht.
  • Heer en Beekstraat. Naar verwachting zal deze verontreiniging in 2012 zijn gesaneerd.
  • Bedrijfsterrein Heijmans. Op dit terrein zijn een 6 tal verontreinigingen geconstateerd. Voor 4 gevallen geldt dat met de sanering vóór 2015 moet worden begonnen. Voor 2 gevallen geldt dat er geen urgentie bestaat om deze te saneren.

8. Informatiecentrum De Groote Wielen.

Onvoldoende duidelijk is wat de toekomstige functie van het huidige informatie centrum De Groote Wielen gaat worden. Gedacht moet worden aan een educatief centrum op het gebied van ecologie en archeologie en een eenvoudige horeca voorziening. Mogelijk een wijzigingsbevoegdheid opnemen om de gewenste ontwikkelingen mogelijk te maken.

Commentaar:

Zoals in de toelichting van het bestemmingsplan is vermeld, streeft de gemeente voor dit gebouw naar bijzondere vormen van recreatie, landbouw, horeca, voorlichting en scholing. Om zoveel mogelijk vrijheid te hebben bij de toekomstige invulling is in het bestemmingsplan daarom de bestemming Gemengde Doeleinden aan het perceel gegeven. Deze bestemming biedt voldoende ruimte zodat een specifieke wijzigingsbevoegdheid niet noodzakelijk is. Een concrete nieuwe functie voor het perceel is momenteel nog niet bekend.

9 Locale wegverbinding Tivoliweg - Stadionlaan.

In de gemeentelijke studie over de nieuwe oost – west verbindingen komt ook de verbinding Tivoliweg – Stadionlaan aan de orde. In het verleden is de verwachting gewekt dat deze verbinding tegelijk met de omlegging van de Zuid Willemsvaart zou worden aangelegd. Verzocht wordt om daarvoor in dit bestemmingsplan ruimte te reserveren, zodat ook werk met werk gemaakt kan worden en kosten bespaard worden.

Commentaar:

De nieuwe verbinding Tivoliweg – Stadionlaan maakt onderdeel van de studie die wordt gedaan naar de verkeersverbindingen tussen het oostelijke en het westelijke stadsdeel. Momenteel worden de plannen voor deze verbinding verder onderzocht. Het is daarom prematuur om deze verbinding nu al in dit bestemmingsplan te regelen. Bovendien is een wijzigingsbevoegdheid een te licht instrument voor een dergelijk zware ingreep en biedt een wijzigingsbevoegdheid onder de nieuwe Wet op de ruimtelijke ordening nauwelijks nog voordelen ten opzichte van een normale bestemmingsplan herziening. De gemeente is momenteel bezig met een de concrete planvoorbereiding voor dit project.

4. Rob en Monique Venrooij, Henri Bayensstraat 10

Communicatie:

Op 11 augustus 2011 zijn de zienswijzen met de heer en mevrouw Venrooij besproken.

Het blijft voor automobilisten aantrekkelijk om de route door Hintham te nemen in plaats van er om heen. Daardoor ontstaat overlast en een onveilige situatie voor omwonenden. De route om Hintham is vanwege de onlogische en bochtige omleiding ongeschikt.

Commentaar:

Met de Stadionlaan / Grote Elst is het doorgaande verkeer in Hintham verminderd. Dat neemt niet weg dat de Graafseweg als een ontsluitingsroute blijft functioneren voor de wijk Hintham en het niet te voorkomen is dat ook doorgaand verkeer (zij het beperkt) gebruik maakt van de Graafseweg. De gemeente verricht momenteel een studie naar de verkeersverbindingen tussen het oostelijke en het westelijke stadsdeel. Daarbij wordt de Stadionlaan aangesloten op de Tivoliweg. Mogelijk zal dat ook een verbetering betekenen voor de verkeerssituatie in Hintham.

5. Het Groene Hart

Communcatie:

De zienswijzen zijn met een vertegenwoordiger van Het Groene Hart besproken.

1.Basisvoorwaarde voor een duurzame goede ruimtelijke ontwikkeling.

Het plan mist een inbedding in een goed uitgewerkte integrale visie over de gewenste ecologische structuur in het deltagebied rond 's-Hertogenbosch. Alles draait daarbij om het herstellen van de oorspronkelijke relatie tussen Aadal en 's-Hertogenbosch. Het nieuwe kanaaltracé vormt daarin juist een extra barrière. Verder levert het Kanaalpark ook geen bijdrage aan een adequate ecologische verbindingszone tussen Maasdal en de beekdalen van de Dommel en de Aa.

Commentaar:

Voor zover deze zienswijze zich richt tegen de omlegging van de Zuid Willemsvaart en de aanleg van de ecologische verbindingszone, als compensatie voor de vanwege de omlegging verloren gegane natuurwaarden, wordt het volgende opgemerkt. De omlegging van de Zuid Willemsvaart is geregeld in het Tracébesluit Omlegging Zuid Willemsvaart dat in 2010 onherroepelijk is geworden. Het voorliggende voorontwerp bestemmingsplan is een uitvoering van dat tracébesluit en in die zin kunnen daar geen nieuwe zienswijzen tegen worden ingebracht.

Wat betreft het gemeentelijke beleid ten aanzien van de realisatie van een samenhangende groene delta rondom 's-Hertogenbosch kan, aanvullend, het volgende worden opgemerkt.

's-Hertogenbosch is gelegen op de overgang van het rivierengebied en het beekdalenlandschap op de hogere zandgronden van Brabant. Als zodanig is het waternetwerk door en rond de stad van grote ecologische en landschappelijke betekenis. De stad zelf vormt echter een grote ecologische barrière. Daarom is gezocht naar verbetering van deze 'stadsdelta' als ecologische schakel. De waterlopen en beekbeddingen in en rond de stad worden landschappelijk en ecologisch verbeterd en vormen de ruggengraat van de Groene Delta. Langs het nieuwe kanaalvak komt een extra tak van de Aa, de Rosmalense Aa, en aan de westzijde van de stad wordt de ecologische waterverbinding verbeterd tussen het Bossche Broek en de Maas, de zogenoemde “Groene Rivier”. Tussen Dommeldal en Aadal ten zuiden van de stad zijn er voorstellen om te komen tot een robuuste plasdras zone en een droge ecologische verbinding. De waterlopen dóór de stad blijven echter ook van groot ecologisch belang. Zo is door het waterschap de StadsDommel recent heringericht met een ecologische oever en zijn er ook plannen om de StadsAa ecologisch te verbeteren (onderdeel uitvoeringsplan de Groene Delta).

Een deel van het kanaal tussen Poeldonk en Sluis Nul kan alsnog van een ecologische oever worden voorzien.

Dit beleid is beschreven in de structuurvisie Stad tussen Stromen en de structuurvisie A2 / Kanaalzone uit 2003 in het plan De Groene Delta uit 2007.

2. Opmerkingen aangaande de concrete invullening van het plangebied.

De bestemming Natuur waarbinnen de EVZ tot ontwikkeling gebracht moet worden is op veel plaatsen veel te gering. Over ca 70% van het traject binnen het plangebied is de strookbreedte niet meer of nog minder dan 20 m. Op sommige knelpunten is de breedte niet meer dan 4m. Onder de kunstwerken bedraagt de breedte op sommige plekken niet meer dan 10 -15 m. met als negatieve uitschieter het kunstwerk bij Heijmans dat slechts een 3 m brede natuurbestemming heeft. Het bijtellen van de natuurstrook langs het kanaal is niet terecht omdat deze door een dijk en een pad van de evz gescheiden is en daarmee ruimtelijk en functioneel geen samenhang vertoont. Ook het voorstel om particulieren tot natuurbouw te verleiden in ruil voor extra bouwkavels is funest voor de robuustheid van de groene zone.

Commentaar:

Mede in het kader van de verplichte compensatie vanwege het verlies van natuurwaarden als gevolg van de omlegging van de Zuid Willemsvaart zijn minister, provincie en gemeente overeengekomen dat evz een gemiddelde breedte krijgt van ca 60 meter en ter plaatse van de kunstwerken een minimale breedte van 40 meter. Dat is inclusief de circa 12,5 meter brede natuurvriendelijk ingerichte talud en zaksloot met plasberm langs het kanaal. Deze strook maakt onderdeel uit van één integraal ontwerp van de EVZ waarin het pad (van een dijk is hier geen sprake) is ingepast. Van een afscheidende werking door een dijk en een pad is geen sprake. Niet kan worden ingezien dat deze strook, die natuurvriendelijk is ingericht, niet kan worden meegeteld.

De 12,5 meter strook maakt voor het belangrijkste gedeelte al onderdeel uit van het tracébesluit en is meegenomen in de bestemming Waterstaatsdoeleinden, welke ook groen, waterlopen en natuurvoorzieningen mogelijk maakt. In het bestemmingsplan is deze strook afzonderlijk aangeduid als natuur. De resterende 47,5 meter welke voornamelijk door de gemeente zal worden aangelegd heeft in het bestemmingsplan de bestemming Natuur gekregen. Voor het merendeel heeft deze bestemming een breedte van 47,5 meter (schaal analoge plankaart 1:3000). Direct ten noorden van de Bruistensingel is de strook iets smaller. Daar tegenover staat dat de strook ten noorden daarvan een stuk breder is. Ter hoogte van de kunstwerken bedraagt de strook ca 40 meter.

Overigens hebben in dit bestemmingsplan alleen die gronden de bestemming Natuur gekregen waarvan de realisering als evz verzekerd is. Doelstelling van de gemeente is om nagenoeg de gehele strook tussen de kanaal omlegging en de bebouwde kom voor natuurdoeleinden in te richten. Gronden buiten de evz die nu al verworven zijnen waarvan realisering als natuur nu al mogelijk is hebben nu al de bestemming natuur gekregen. Van gronden die nog niet verworven zijn kan de bestemming gewijzigd worden in Natuur.

6. Van Helvoort, namens J. Wonders, Empelseweg 16.

Communicatie:

Momenteel vinden gesprekken plaats met appellanten over een mogelijke rood voor groen ontwikkeling. Daarin is ook de zienswijze besproken.

Reactie:

Het pand Empelseweg 16 heeft vergunning voor een straal- en verfspuitinrichting. Gevreesd wordt dat de schadeloosstelling niet voldoende zal zijn om het bedrijf te verplaatsen. Verzocht wordt om in het bestemmingsplan een industriële bestemming aan de locatie toe te kennen.

Commentaar:

In het bestemmingsplan heeft het perceel Empelseweg 16 de besteming Wonen – 2 gekregen. In art 19 lid onder a is geregeld dat wonen al dan niet in combinatie met een bedrijfsactiviteit zoals deze op het moment van ter visie legging van het ontwerp van het bestemmingsplan aanwezig was, is toegelaten. Daarmee zijn ook de bestaande straal en verfspuitactiviteiten toegelaten en is een afzonderlijke industriële bestemming niet noodzakelijk.

7. Hekkelman advocaten & notarissen, namens De Harense Smid, Graafseweg 55.

Communicatie:

Met De Harense Smid vindt zowel op bestuurlijk als op ambtelijk niveau overleg plaats.

Reactie:

De Harense Smid is niet akkoord met een inpassing van de winkel in het nieuw te ontwikkelen natuurgebied. Natuurontwikkeling en detailhandel verdragen zich niet met elkaar. Er is onvoldoende aandacht besteed aan de zichtbaarheid en bereikbaarheid van de winkel. Het verplaatsen van de laad- en losruimte heeft ingrijpende gevolgen voor de winkel. Onvoldoende is onderzocht wat de consequenties daarvan zijn.

Onderzocht moet worden wat de consequenties voor de winkel zijn tijdens de uitvoering van de werkzaamheden, met name wat betreft bereikbaarheid en overlast.

Niet duidelijk is wat de betekenis is van de grijze vlakken met arcering op de plankaart.

Commentaar:

Na indiening van de zienswijzen heeft intensief overleg plaatsgevonden met De Harense Smid over de inpassing van de bestaande winkel in de nieuwe omgeving. Dat heeft geleid tot een inrichting zoals die in de tekening in paragraaf 4.2.2. is weergegeven.

Het laden en lossen vindt nu voor een belangrijk gedeelte aan de westzijde van het gebouw plaats. De Harense Smid heeft inmiddels een bouwplan ingediend voor verplaatsing van deze ruimte naar de oostzijde van het pand. De gemeente kan instemmen met dit plan en het bestemmingsplan is daarop aangepast. Bovendien wordt in het bestemmingsplan nu een mogelijkheid opgenomen voor de de verhoging van het pand aan de zijde van de Graafseweg ten behoeve van een eigen kantoorvoorziening en een verbreding van het assortiment voor keukeninrichtingen. Tevens is een nieuw inrichtingsplan gemaakt voor de ontsluiting en het parkeren.

De op de plankaart aangegeven vlakken met grijze arcering hebben betrekking op de gebiedsaanduiding Archeologische waarden.

8. Van de Wouw advocaten, namens H.J. Voets en L.T. Voets – Vos, Heinis 2a.

Communicatie: Met appellanten heeft op mondeling overleg plaatsgevonden.

Reactie:

In het bestemmingsplan wordt het gebruik van het bijgebouw Heinis 2A als woning, verboden. Op grond van het geldende bestemmingsplan Landelijk gebied is het gebruik van het bijgebouw als woning niet verboden, omdat aan de gebruiksbepalingen van het bestemmingsplan destijds goedkeuring is onthouden. Nu het gebruik als woning wordt wegbestemd, wordt dit onder het overgangsrecht gebracht. Volgens vaste jurisprudentie is het niet toegestaan om een bestaand gebruik onder het overgangsrecht te brengen als er geen concrete plannen zijn om het bestaande gebruik te saneren. Omdat in het toekomstige gemeentelijke en provinciale beleid het gebied geen agrarische functie meer heeft, bestaat er geen ruimtelijk relevant belang om het aantal woningen te beperken tot één.

Commentaar:

De gemeente heeft te kennen gegeven dat het niet meer opportuun is om handhavend op te treden tegen het tot woning verbouwde en met een serre uitgebreide voormalige bijgebouw dat thans door de moeder van appellant wordt bewoond. In het bestemmingsplan is het pand daarom nu als vrijstaande woning bestemd.

Reactie: Ontsluiting. Uit de plankaart blijkt dat de verkeersbestemming wordt afgesloten en niet aansluit op het omliggende wegennet.

Commentaar:

De Heinis is de verkeersontsluiting van het pand van appellanten. Vanwege de omlegging van de Zuid Willemsvaart zal deze weg, voor zover deze direct aansluit op de Empelseweg, worden afgesloten. In plaats daarvan zal een omleiding worden gerealiseerd die aansluit op de Bruistensingel en daarmee op het omliggende wegennet. Een en ander is ook zo vastgelegd in het onherroepelijke tracébesluit. In het bestemmingsplan sluit de verkeersbestemming van De Heinis aan op de bestemming WS 1. In deze bestemming zijn ook verkeersdoeleinden opgenomen. Daarmee wordt in deze bestemming de aansluiting van De Heinis op de Bruistensingel mogelijk gemaakt.

9. A.J. van Liempt, Christiaan Kannemanstraat 14.

Communicatie: de heer Van Liempt heeft aangegeven geen behoefte te hebben aan een nadere mondelinge toelichting.

Reactie:

De problematiek van de oost – west relaties. Het aantal oost west verbindingen voor auto en fiets is verminderd. Dit klemt te meer omdat de kwaliteit van de overblijvende verbindingen slecht is vanwege hoogteverschillen voor de fietser. Een gelijkvloerse verbinding middels een ophaalbrug in de Graafsebaan is noodzakelijk, maar is niet financieel verantwoord in dit plan. Bestemmingsplan opschorten totdat beleidsnotitie oost west relaties is vastgesteld. Doortrekken Stadionlaan. Brug over het kanaal tp Graafsebaan is voor oudere fietsers of gehandicapten een te grote hindernis. De fietsroute onder de A2 langs de Aa dient een verkeersbestemming ipv een natuurbestemming te hebben. Niet duidelijk is of er hoogteverschillen zijn bij de oversteek van sluis Berlicum. Een nieuwe weg tussen A2 en het nieuwe kanaal die een verbinding tussen Stadionlaan en Graafsebaan mogelijk maakt. Daarmee wordt de weg door Hintham ontlast. De geraamde bedragen voor realisering zijn niet voldoende.

Commentaar:

Vanwege de verbreding van de A2 en de omlegging van de Zuid Willemsvaart is een aantal oost – west verbindingen komen te vervallen. De besluitvorming daarover is genomen met de inmiddels onherroepelijke tracébesluiten voor de verbreding van de A2 en de omlegging van de Zuid Willemsvaart. Daarmee staat het vervallen van een aantal wegverbindingen en het aanleggen van nieuwe verbindingen niet meer ter discussie.

Inmiddels is in voorbereiding een studie over de verkeersverbindingen tussen het oostelijke en westelijke stadsdeel. Niet kan worden ingezien dat met dit bestemmingsplan moet worden gewacht totdat deze studie volledig is afgerond. Met dit bestemmingsplan wordt primair beoogd om de infrastructurele verbindingen zoals die in het tracébesluit zijn geregeld, vast te leggen. Indien uit de oost west studie blijkt dat nieuwe verkeersverbindingen nodig zijn, zullen daarvoor afzonderlijke planologische procedures worden gevoerd.

Ten aanzien van de verschillende onderdelen van de oost west structuur wordt het volgende opgemerkt.

De doortrekking van de Stadionlaan en de mogelijke aansluiting daarvan op de Tivoliweg is momenteel in studie. Zodra dat plan nader is uitgewerkt en er financiële dekking voor is zal de planologische procedure er voor worden opgestart.

In het bestemmingsplan is de mogelijkheid opgenomen voor een nieuwe ophaalbare fietsbrug ter plaatse van de Graafsebaan.

Wat betreft de fietsverbinding bij de sluis Berlicum wordt opgemerkt dat de bestemming Natuur ook langzaamverkeer verbindingen mogelijk maakt.

Reactie:

Natuurontwikkelingszone “Rosmalense Aa”. De beperkte zone voor de ecologische verbindingszone nabij De Harense Smid dient een (mede) bestemming natuur te hebben. De Harense smid zou ook geamoveerd moeten worden. De kosten voor verwijdering van Harense Smid dienen voor rekening van de initiatiefnemers te komen. Harense Smid hoort in een detailhandelsgebied thuis.

Commentaar:

In het voorontwerp bestemmingsplan is er voor gekozen om de gehele strook die in het Tracébesluit de aanduiding vaarweg heeft gekregen, de bestemming waterstaatsdoeleinden te geven. In deze strook worden naast het kanaal, ook fietspaden, onderhoudswegen, taluds en berm en natuurvoorzieningen gerealiseerd. De strook aan de westzijde van het kanaal, gelegen tussen de waterkant en de grens van de bestemming, wordt ingericht ten behoeve van de geplande langzaam verkeerverbinding en groenvoorzieningen. Op deze wijze wordt ook gebleven binnen het tracébesluit.

Zoals in de toelichting van het bestemmingsplan is opgenomen is er uit financiële redenen voor gekozen om De Harense Smid te handhaven, waardoor er meer geldmiddelen kunnen worden ingezet voor de realisering van andere onderdelen van de ecologische verbindingszone.

In de convenant die in 2007 is afgesloten tussen de diverse overheden ten behoeve van de uitvoering van het tracébesluit, zijn afspraken gemaakt over de verdeling van de kosten die samenhangen met de realisering van het kanaal. De verantwoording voor de realisering van de ecologische verbindingszone, waarvan de gronden van De Harense Smid mogelijk onderdeel van kunnen uitmaken, is daarbij voor rekening van de gemeente gebracht.

10. Essed Onroerend Goed BV., Postbus 390, 5201 AJ 's-Hertogenbosch

Communicatie:

De heer Essed heeft zijn reactie mondeling toegelicht.

Reactie:

1. De filialen van Essed Onroerend Goed aan de Graafsebaan 22 komen in het plan niet meer gunstig te liggen, zijn slechter bereikbaar, zijn geen zicht locatie meer etc. Zijn hiervoor voorzieningen getroffen, zo niet kan alsnog inpassing plaatsvinden?

Commentaar:

In het Tracébesluit is opgenomen dat de Graafsebaan, als doorgaande verbinding, zal worden omgelegd. Mochten appellanten van mening zijn dat zij als gevolg daarvan schade zullen ondervinden, dan kunnen zij op grond van art 20d van de Tracéwet, aan de minister een verzoek doen tot schadevergoeding. Voor het overige is de gemeente van mening dat een andere inpassing, vanwege het bindende karakter van het tracébesluit, niet mogelijk is.

Reactie:

Past de huidige ventweg bij het toekomstige karakter van de Graafsebaan? Wordt de straat aan de voorzijde van de woningen opnieuw opgezet?

Commentaar:

Een herinrichting van de Graafsebaan wordt wel overwogen. Momenteel zijn er echter nog geen financiële middelen voor gereserveerd.

Reactie:

In het plan wordt beoogd om op de locatie van Graafsebaan 24 woningbouw te realiseren, welke aansluit bij de opzet en het stramien van de bestaande woningen aan de Graafsebaan. Welk type woningen wordt hier bedoeld. Wat is de toekomstige functie van het pand Graafsebaan 24.

Commentaar:

In het voorliggende bestemmingsplan wordt vooralsnog uitgegaan van het handhaven van de geldende bedrijfsbestemming van het pand Graafsebaan 24. Momenteel wordt door de eigenaren, in overleg met de gemeente, gezocht naar een andere invulling van het pand. Zodra daarover meer duidelijkheid bestaat zal daarover contact worden opgenomen met de omwonenden en zal, zo nodig, een afzonderlijke procedure worden opgestart.

11. Fietsersbond afdeling 's-Hertogenbosch. H.M. Schuurmans, Willem van Oranjelaan 47, 5211 CR, 's-Hertogenbosch en Fietsersbond afdeling Sint – Michielsgestel, Wim van den Broek, Hoek 2, 5275 HW Den Dungen.

Communicatie:

De fietsersbond is telefonisch geïnformeerd.

Reactie:

Fietsersbond wil graag een bruggetje vanaf de Oude Bossche Baan over één van de nieuwe lopen van de Rosmalense Aa naar het onderhoudspad langs het nieuwe kanaal. Het als fietser gebruik mogen maken van een klein gedeelte van het onderhoudspad vanaf de Oude Bossche Baan naar de nieuwe sluis.

Commentaar:

Het gebruik van het onderhoudspad is primair een verantwoordelijkheid van rijkswaterstaat als eigenaar en beheerder van dit pad. Rijkswaterstaat heeft al eerder negatief gereageerd op het verzoek van de fietsersbonden. De gemeente is van mening dat de fietsverbinding Berlicumseweg – Kloosterstraat – nieuwe sluis, een acceptabele verbinding vormt voor het vervallen van de fietsverbinding via de Oude Bossche Baan. Daarbij dient tevens te worden opgemerkt dat een belangrijk gedeelte van de fietsverbinding gelegen is op het grondgebied van de gemeente Sint – Michielsgestel.

12. Van de Wouw advocaten, namens M.P.J.M Ondersteijn, A.A.T. van de Pol en J. Piels.

Communicatie:

Met appellanten vindt overleg plaats om te komen tot een bouwplan in het kader van de rood voor groen ontwikkeling. Daarbij zijn ook de zienswijzen besproken

Reactie:

Appellanten voeren momenteel overleg met de gemeente over de bouw van nieuwe woningen op hun perceel Empelseweg 32. Het zou wenselijk zijn om deze ontwikkelingen mee te nemen in deze bestemmingsplanprocedure.

Commentaar:

In de toelichting van het bestemmingsplan is aangegeven dat de gemeente er voorstander van is om op het perceel van appellanten in het kader van de rood voor groen ontwikkeling, de bouw van enkele nieuwe woningen mogelijk te maken. Over het aantal, de situering en de vorm van deze nieuwe woningen alsmede over de financiële consequenties, vindt momenteel nog overleg plaats met de gemeente. De ontwikkelingen zijn momenteel nog niet voldoende concreet om ze in deze bestemmingsplan procedure mee te nemen. Anderzijds kan deze bestemmingsplan procedure niet verder vertraagd worden omdat een tijdige vaststelling noodzakelijk is voor de realisering van de ecologische verbindingszone tegelijk met de ingebruikname van het nieuwe kanaal. Als er overeenstemming bestaat over de bouw van de nieuwe woningen zal daarvoor een afzonderlijke planologische procedure worden opgestart.

Reactie:

In de ruimtelijke structuurvisie van de provincie Noord Brabant, noch in de gemeentelijke structuurvisie zijn aanknopingspunten te vinden om het aantal woningen op het perceel Empelseweg 32 te beperken tot één woning.

Commentaar:

In de provinciale structuurvisie en in de provinciale verordening ruimte heeft het perceel de aanduiding integratie stad land. Dat betekent dat een stedelijke ontwikkeling hier mogelijk zijn als dat gebeurt in samenhang en evenredigheid met een groene en blauwe landschapsontwikkeling. In de gemeentelijke structuurvisie 2004, is het gebied aangeduid als ecologische verbindingszone langs de kanaalomlegging. In de structuurvisie en de toelichting van dit bestemmingsplan is beargumenteerd aangetoond dat beperkte woningbouwontwikkeling in samenhang met de realisering van de ecologische verbindingszone op het perceel mogelijk is.

Reactie:

Onbegrijpelijk is dat het perceel H nr 3000 een verkeersbestemming heeft gekregen. Appellanten verzoek om de agrarische functie voor het perceel te behouden.

Commentaar:

Op grond van artikel 15 lid 8 van de Tracéwet moet de gemeente een bestemmingsplan overeenkomstig het tracébesluit vaststellen. Het perceel is opgenomen in het inmiddels onherroepelijk geworden tracébesluit in is daarin in zijn geheel bestemd voor verkeersdoeleinden. Een belangrijk gedeelte van het perceel is ook noodzakelijk voor de ontsluiting van het bedrijventerrein tussen de A2 en de Empelse Plas. In het bestemmingsplan is de bestemming van het tracébesluit overgenomen.

13. Dekker Van de Kamp Landschapsontwikkeling BV.

Communicatie:

De zienswijze is mondeling door Dekker van de Kamp toegelicht.

Reactie:

Een deel van het bestemmingsplan doorkruist in de uiterwaard een gedeelte van het toekomstige tracé van de Zuid Willemsvaart. Er zijn serieuze twijfels of vergunning kan worden verleend op basis van het gebruikersprotocol dat is opgesteld ter bescherming van de saneringsmaatregelen.

Commentaar:

Voor de uitmonding van de Rosmalense Aa in de Zuid Willemsvaart is gekozen voor een tracé dat ligt buiten de bodemverontreinging in de Koornwaard.

14. J.A.M. Coppens (namens familie Coppens), Chr. Huygensstraat 29, 5242 CL Rosmalen.

Communicatie:

Met de familie Coppens vindt overleg plaats over de bouw van nieuwe woningen in het kader van de rood voor groen regeling. Daarbij is ook hun inspraakreactie besproken.

Reactie:

Appellanten voeren momenteel overleg met de gemeente over een nieuwe invulling van hun locatie Empelseweg 18. Besluitvorming daarover vergt nog enige tijd. Verzocht wordt om voldoende tijd voor het maken van concrete afspraken, zodat de nieuwbouwplannen in het vast te stellen bestemmingsplan kunnen worden meegenomen.

Het agrarische bouwkavel zoals opgenomen in het vigerende bestemmingsplan is aanmerkelijk groter dan het bouwkavel zoals dat in het voorontwerp bestemmingsplan is ingetekend.

Commentaar:

In het ontwerp van het bestemmingsplan is een regeling opgenomen voor de bouw van 2 nieuwe woningen op de locatie Empelseweg 18. Tevens is een wijzigingsbevoegdheid opgenomen voor de bouw van een 3e woning gekoppeld aan de sloop van de bestaande woning.

15. Kopersvereniging De Barkentijn. p/a Barkentijn 22, 5247 LC Rosmalen.

Communicatie:

Met de voorzitter van de vereniging heeft mondeling overleg plaatsgevonden over de concept reactie met betrekking tot de zienswijze. De reactie gaf geen aanleiding tot opmerkingen.

Reactie:

Gaat deze ontwikkeling niet ten koste van de voorzieningen van De Groote Wielen.

Commentaar:

De investeringen die gedaan worden in De Groote Wielen en in het Kanaalpark, zijn volledig gescheiden van elkaar vastgesteld. Er zal ook geen onderlinge verschuiving tussen deze budgetten plaats vinden

16. Hans Linnebank, Weegbree 22, 5236 RD Empel

Communcatie:

Omdat aan de inspraakreactie tegemoet is gekomen, heeft geen overleg plaatsgevonden met inspreker.

Reactie:

Conform de afspraken met Rijkswaterstaat dient het fietspad bij sluis Empel laag blijven lopen tot het sluiscomplex en dan omhoog gaan langs het dijklichaam.

Commentaar:

In de verbeelding is het fietspad niet opgenomen. De toelichtende tekeningen zijn aangepast conform de afspraken met Rijkswaterstaat.

17. Berk & Kerkhof, namens A.L.M. Welten, Empelseweg 26.

Communicatie:

Met de heer Welten vindt overleg plaats over de inpassing in het kader van de rood voor groen regeling. Daarbij is ook de inspraakreactie besproken.

Reactie:

Het noordelijk gelegen gebouw is in gebruik als koeling en verwerkingsruimte en dient dan ook te worden aangemerkt als “(ab)”.

Commentaar:

Plan is aangepast conform zienswijze.

Reactie:

Valt de verkoop van op de veiling gekochte bloemen ook onder “productiegebonden detailhandel”?

Commentaar:

Zolang de verkoop van op de veiling gekochte bloemen, ondergeschikt is aan de verkoop van zelf geteelde bloemen, valt dat onder “productiegebonden detailhandel”. 100 m2 voor detailhandel is toegestaan.

Reactie:

Namens de heer Welten is mondeling de zienswijze naar voren gebracht dat hij graag een woonvoorziening wil op de huidige locatie en dat hij graag de mogelijkheid wil hebben om de huidige bestemming te wijzigen naar wonen.

Commentaar:

Het huidige perceel en de gebouwen worden gebruikt als bedrijf voor de bloemenhandel. Enkele vertrekken van het gebouw worden gebruikt voor bewoning. In de visie van het kanaalpark past een woonbestemming op deze locatie als die wordt ingepast in de groene setting van het park. Daarom is legalisering van het bestaande gebruik van enkele vertrekken voor bewoning aanvaardbaar. Er bestaan geen voldoende uitgewerkte plannen voor een toekomstige ontwikkeling van het gehele perceel voor wonen. Daarom kunnen in deze fase ook geen regels worden geformuleerd op grond waarvan de bestemming in de toekomst kan worden gewijzigd.

18. Berk & Kerkhof, namens J.M.J. van Doremalen, Empelseweg 30.

Communicatie:

Met insprekers vindt overleg plaats over de inpassing in het kader van de rood voor groen regeling. Daarbij is ook de inspraakreactie besproken.

Reactie:

De woning Empelseweg 30 heeft een hoogte van 8,70 m. Voorstel is om de bouwhoogte te stellen op 9,00 m.

Commentaar:

Plan is aangepast conform zienswijze.

Reactie:

Er dient een scheidslijn te worden aangebracht tussen de woning Empelseweg 28 en de daarachter gelegen schuur die in eigendom behoort en feitelijk in gebruik is bij de woning Empelseweg 30.

Commentaar:

Eigendomsverhoudingen zijn niet relevant voor de bestemmingstoedeling. Overigens is op de plankaart de eigendomsgrens wel aangegeven, maar deze is niet zichtbaar waar deze onder het bouwvlak van de schuur valt.

Reactie:

De plankaart op de site van de gemeente is niet op schaal. De schuur achter de woning Empelseweg 28 heeft een maatvoering van 19,00 x 19,00 m. Het daarachter gelegen bijgebouw heeft een maatvoering van 19,00 x 8,50 m.

De activiteiten op het perceel bestaat uit een pensionstalling, handel in paarden, geven van paardrijlessen en het (op)-fokken en africhten van paarden. Op het terrein achter de paardenstalling liggen een paardenbak, een longeerveld en een rijveld. Deze gebruiksmogelijkheden staan onvoldoende benoemd.

Commentaar:

In overleg met de familie Van Doremalen is een plan opgesteld om te komen tot herbestemming van gronden en sloop van bestaande opstallen in ruil waarvoor enkele nieuwe woningen gebouwd kunnen worden. Deze mogelijkheid is in het voorliggende ontwerp bestemmingsplan opgenomen. De hier bedoelde zienswijze komt daarmede te vervallen.

19. Stichting Sportbelangen Sportpark Empel Zuid, p.a Graanakker 22, 5236 VH 's-Hertogenbosch.

Communicatie:

Over dit onderwerp is gesproken met de afdeling sport. Bovendien is het onderwerp, in de aanwezigheid van de stichting, besproken in de bestuursraad Empel.

Reactie:

Verzocht wordt om een uitbreidingsruimte voor nieuwe sportvelden mogelijk te maken op de gronden die een agrarische bestemming hebben, direct ten oosten van de bestaande sportvelden.

Commentaar:

De gronden voor de beoogde uitbreiding hebben nu een agrarische bestemming. Wijziging van deze bestemming naar een sport of recreatie bestemming is eerst mogelijk indien er voldoende financiële middelen aanwezig zijn zodat de sportvelden hier ook daadwerkelijk kunnen worden gerealiseerd. Momenteel zijn er geen financiële middelen aanwezig voor de verplaatsing. Daarbij dient tevens nog een afweging te worden gemaakt of de sportvelden verenigbaar zijn met de beoogde natuurbestemming zoals die in het inrichtingsplan is weergegeven.

20. Watersportvereniging Neptunus, p.a. Beurdsepoort 20, 5211 XC 's-Hertogenbosch.

Communicatie:

Met bestuursleden is een en ander mondeling en telefonisch besproken.

Reactie:

De watersport vereniging beoogt een verplaatsing naar de Koornwaard. In de toelichtende tekeningen behorende bij het bestemmingsplan is de watersportvereniging in de Koornwaard niet weergegeven.

Commentaar:

Het bestemmingsplan heeft geen betrekking op de Koornwaard. De Koornwaard is opgenomen in het vigerende bestemmingsplan Buitengebied, waarin ook de watersport vereniging als een recreatieve voorziening is bestemd. In de toelichtende tekening is de watersportvereniging in haar bestaande vorm en omvang opgenomen.

21. B.G. Nijhoff, Empelseweg 28

Communicatie:

Op 11 januari heeft een gesprek plaatsgevonden met appellanten over hun zienswijzen.

Reactie:

Het bouwen van een woning vlakbij is een inbreuk op de privacy.

Commentaar:

De woning welke hier bedoeld is, is de woning direct achter de woning van appellanten waar nu een schuur staat. Deze schuur staat direct achter de woning van appellanten. Het bouwvlak van de nieuwe woning, die wordt gebouwd in 1 bouwlaag met een kap, komt op een ruime afstand van minimaal 15 meter achter de woning van appellanten. De gemeente is van mening dat deze afstand gebruikelijk is voor vrijstaande woningen en dat daarbij geen sprake behoeft te zijn van inbreuk op de privacy.

Reactie:

Aanpassen van de terreingrenzen terwijl daar geen overeenstemming is.

Commentaar:

De bouwblokken zoals die zijn gesitueerd in het bestemmingsplan zijn zodanig dat een aanpassing van de terreingrenzen niet noodzakelijk is voor de realisering van de bouwplannen.

Reactie:

Bezwaar tegen het aanleggen van een weg langs de woning.

Commentaar:

Langs de woning van appellanten zal een ontsluiting worden gemaakt voor 2 nieuwe woningen op het achterterrein. Het aantal verkeersbewegingen dat daardoor veroorzaakt wordt is dermate beperkt, dat niet kan worden ingezien dat daardoor voor eppellanten een overlast situatie zal ontstaan.

Reactie:

Onduidelijkheid over uitritten.

Commentaar:

De bestaande in- en uitritten zullen worden gehandhaafd. Wel zal tussen de bestaande woningen Empelseweg 28 en 30 een nieuwe in- en uitrit worden gerealiseerd voor de 2 nieuw te bouwen woningen op het achtererf.

22. A.C.F. Korse en P.A.F. Korse - Pennings p.a. Hondsberg 9, 5243 RL Rosmalen

Communicatie:

De zienswijze is afzonderlijk met appellanten besproken.

Reactie:

De fam Korse wil hun huidige perceel ter grootte van ca 1350 m2 ten oosten van Empelseweg 30 blijven benutten voor recreatieve doeleinden, danwel tijdig een goede alternatieve locatie aangeboden krijgen. Tevens wordt gevraagd om te bezien of de nieuw te bouwen woning kunnen worden opgeschoven naar de Empelseweg, zodat er mogelijk ruimte ontstaat om het terrein van de fam Korste in oostelijke richting te verplaatsen als zij gronden moeten inleveren voor het kanaalpark.

Commentaar:

Het perceel van de fam Korse heeft in het geldende bestemmingsplan een agrarische bestemming en is in de loop der jaren in gebruik genomen voor recreatieve doeleinden. Daartoe zijn ook een aantal bouwwerken opgericht. In het toekomstige kanaalpark zal het perceel komen te liggen tussen het kanaal en de Rosmalense Aa. Daartoe zal het perceel een Natuur bestemming krijgen. Gelet op deze ligging is het van belang dat het perceel een integraal onderdeel uitmaakt van het nieuw in te richten park. Een inrichting voor privé recreatieve doeleinden met de aanwezige bebouwing past niet in dat beeld.

Met de familie Korse vindt momenteel overleg plaats over de aankoop van de gronden. Daartoe zijn inmiddels ook 2 aanbiedingen gedaan voor alternatieve locaties. Tot nu toe heeft dat nog niet tot overeenstemming geleid.