direct naar inhoud van 10.1 Vooroverleg
Plan: Kanaalpark
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0796.0002043-1401

10.1 Vooroverleg

Over de realisering van de omlegging van het kanaal en de ecologische verbindingszone is in het kader van het tracébesluit overleg gevoerd met de betrokken overheidsdiensten en provincie en waterschap.

10.1.1 VROM - inspectie

De VROM inspectie heeft gereageerd bij brief van 17 maart 2011.

Reactie:

Borging van milieukwaliteit en externe veiligheid. In hoeverre is er rekening gehouden met de wijziging van de Circulaire risiconormering vervoer gevaarlijke stoffen?

Commentaar:

Vervoer gevaarlijk stoffen over water (omgelegde Zuid Willemsvaart), kan nu niet meer ter discussie staan, aangezien dit aspect is verwerkt in het Tracébesluit. De tekst van de toelichting is aangepast.

Reactie:

Het op orde brengen en houden van het hoofdwatersysteem. In de toelichting wordt niet ingegaan op de Beleidslijn grote rivieren. Beleidslijn is ook niet vertaald op de verbeelding en in de regels.

Commentaar:

Voor zover het bestemmingsplan betrekking heeft op het stroomvoerend rivierbed van de Maas betreft het voornamelijk de omlegging van de Zuid Willemsvaart zoals dat geregeld is in het Tracébesluit. Een nadere toetsing aan de beleidslijn grote rivieren is dan niet meer noodzakelijk. Verder mondt de Rosmalense Aa in dit gebied uit in de Zuid Willemsvaart. De Rosmalense Aa valt, voor zover die is gelegen in het rivierbed van de Maas, nagenoeg geheel in het Tracébesluit. In het ontwerp is het bestemmingsplan gebied dat gelegen is in het rivierbed verkleind ten opzichte van het voorontwerp.

Reactie:

Koornwaardplas. Voor de nieuwe uitmonding van de Koornwaardplas in de Maas dient de dubbelbestemming Waterstaat-1 te gelden, omdat deze onder andere bestemd moet zijn voor beroeps en recreatievaart.

Commentaar:

Het bestemmingsplan is op dit onderdeel aangepast.

Reactie:

Vrijwarings- en overlegzone. Verzocht wordt om binnen de vrijwaringszones van de A2 (50 meter) en de omlegging van de Zuid willemsvaart (25 meter) geen bebouwing toe te staan en voor de overlegzones van de A2 ( 100 meter) en de omlegging van de Zuid Willemsvaart (75 meter) de regeling op te nemen dat nieuwe ontwikkelingen binnen deze zones dienen te worden afgestemd met Rijkswaterstaat.

Commentaar:

Het voorliggende bestemmingsplan legt de realisering van het nieuwe kanaal vast en regelt het nieuwe kanaalpark. Voor het overige is het bestemmingsplan een beheerplan dat geen nieuwe ontwikkelingen toestaat. Op grond van deze uitgangspunt zijn in het bestemmingsplan geen nieuwe ontwikkelingen binnen de vrijwaringszones toegestaan.

Reactie:

Tracébesluit omlegging Zuid Willemsvaart. Op een aantal punten is het bestemmingsplan nog niet in overeenstemming gebracht met het tracébesluit. Bij de aanleg van de Rosmalense Aa dient rekening te worden gehouden met het onderhoudspad langs het kanaal. Ter hoogte van de zandvang is een gedeelte niet in het plan (de brug over de Aa staat niet op de verbeelding). Verbinding tussen Rosmalense Plas en de te verleggen Zuid Willemsvaart is vooralsnog niet voorzien (verbeelding hierop aanpassen).

Commentaar:

De exacte ligging van het onderhoudspad noch van de Rosmalense Aa zijn gedetailleerd op de verbeelding aangegeven. De situering ervan zal nader worden uitgewerkt in het inrichtingsplan.

Daarbij zal rekening gehouden worden met het onderhoudspad. De verbeelding ter hoogte van de zandvang zal worden aangepast.

Op de verbeelding grenzen de bestemmingen van de Zuid Willemsvaart en de Rosmalense Plas aan elkaar. Beide bestemmingen laten een oever toe. Dat betekent dat een open verbinding tussen de plas en het kanaal in het plan niet wordt voorgeschreven.

Reactie:

Wijzigingsbevoegdheid. Verzocht wordt om een wijzigingsbevoegdheid op te nemen in het bestemmingsplan die de toepassing van de uitmeet- en flexibiliteitsbepalingen van het tracébesluit waarborgt.

Commentaar:

Allereerst wordt opgemerkt dat het bestemmingsplan globaler is als het tracébesluit als gevolg waarvan geringe overschrijdingen van het tracébesluit niet per sé strijdigheid met het bestemmingsplan opleveren. Bovendien kent artikel 23 van het bestemmingsplan eigen afwijkingsregels bij geringe afwijkingen. Een specifieke wijzigingsregeling in het bestemmingsplan is daarom niet noodzakelijk.

Reactie:

Aandachtspunt watergang. De nieuw voorziene watergang ten behoeve van de noordelijke waterafvoer staat niet op de verbeelding.

Commentaar:

Het bestemmingspan is aangepast conform de zienswijze.

Reactie:

EHS, VHR- en NB-gebieden. Overeengekomen is dat de gemeente 11,8 ha gebiedscompensatie voor haar rekening neemt. Uit het voorontwerpplan valt niet op te maken waar deze compensatie zal plaatsvinden.

Commentaar:

In de genoemde overeenkomst is afgesproken dat provincie en gemeente de verantwoordelijkheid nemen voor het realiseren van onder meer een ecologische verbindingszone. Deze ecologische verbindingszone is mede bedoeld ter compensatie van de nadelige natuureffecten vanwege de kanaalomlegging. In de overeenkomst is daaromtrent vastgelegd dat de ecologische verbindingszone een gemiddelde breedte heeft van 40 meter en met daarin de Rosmalense Aa van minimaal 10 meter breed. In totaliteit zal de verbindingszone een oppervlakte beslaan van ca 42 ha. In de overeenkomst is niet geregeld waar de gemeente een deel van 11, 8 ha gebiedscompensatie voor haar rekening zal nemen. De gebiedscompensatie is verwerkt in het in de toelichting van het bestemmingsplan beschreven Kanaalpark.

Reactie:

Door het handhaven van de Harense Smid komt een goede evz in het gedrang. Ter plaatse van fietsbrug dient een overspanning van 40 meter te worden gerealiseerd.

Commentaar:

In de toelichting van het bestemmingsplan is onderbouwd dat een goed functionerende EVZ niet in het gedrang komt bij het handhaven van De Harense Smid.

Bij de realisering van de fietsbrug over de Graafsebaan zal rekening worden gehouden met een voorziening die voldoende ruimte biedt voor de EVZ.

Reactie:

Verwijzingen naar een fietspad aan de oostzijde van het kanaal zijn in strijd met het tracébesluit.

Commentaar:

De verwijzingen zijn uit de toelichting gehaald. Wel wordt er van uit gegaan dat langzaamverkeer verbindingen aan de oostzijde kunnen worden aangelegd voor zover deze noodzakelijk zijn voor de daar gelegen percelen en panden.

Reactie:

Voor het gebied ten oosten van het tracé in het uiterwaarden gebied dient een afzonderlijke bestemmingsregeling te worden opgenomen in verband met de ter plaatse aanwezige bodemverontreiniging.

Commentaar:

De loop van de Rosmalense Aa in het uiterwaarden gebied is zodanig aangepast dat deze niet zal raken aan de bodemverontreiniging in de Koornwaard. Het gebied van de bodemverontreiniging valt daarom buiten dit bestemmingsplan.

Reactie:

De medebestemming speelvoorziening en recreatief medegebruik aan de natuurzone is niet in overeenstemming met de uitgangspunten van het tracébesluit.

Commentaar:

Binnen de natuurbestemming zijn sport- en speelvoorzieningen etc. toegelaten. De gemeente is van mening dat recreatief medegebruik in de evz en de groene geledingszone mogelijk moet zijn en gecombineerd kan worden met de ecologische doelstellingen. Het recreatieve medegebruik is bedoeld als ondergeschikt aan de hoofdfuncties evz en natuurgebied.

10.1.2 Waterschap Aa en Maas

Het waterschap heeft gereageerd bij brief van 22 februari 2011.

Reactie:

Ten aanzien van de riooltransportleidingen wordt verzocht om een zakelijk rechtstrook van 2 x 3,5 meter in acht te nemen.

Commentaar:

In het bestemmingsplan is ook de rioolpersleiding meegenomen.

Reactie:

In de toelichting van het bestemmingsplan wordt ingegaan op de extra mogelijkheden voor het bergen van stedelijk water. Verzocht wordt om rekening te houden om rekening te houden met de regionale waterberging ten zuiden van het plangebied.

Commentaar:

In de toelichting is melding van het waterbergingsgebied ten zuiden van het plangebied zoals die in de provinciale verordening ruimte is vermeld. In de verbeelding en de regels is dit niet geregeld omdat deze waterberging buiten de gemeentegrens en buiten de bestemmingsplan grens ligt.

Reactie:

Verzocht wordt om de waterkering in het zuiden van het plangebied vast te leggen in het bestemmingsplan.

Commentaar:

Het bestemmingsplan is hierop aangepast doordat de waterkering middels een dubbelbestemming is aangeduid.

10.1.3 Provincie Noord Brabant

De provincie Noord Brabant heeft gereageerd bij brief van 27 juni 2011.

Reactie:

Ten aanzien van de rood voor groen ontwikkelingen die in het bestemmingsplan zijn voorzien dient een verwijzing naar art 2.2 van de Verordening Ruimte Noord Brabant te worden opgenomen.

Commentaar:

In paragraaf 4.2.3. Fasering en realisering, is een verwijzing naar artikel 2.2. van de verordening opgenomen.

Reactie:

Groenblauwe mantel. Het plangebied ligt in de groenblauwe mantel. De bescherming van de groen blauwe mantel komt binnen de bestemming agrarisch gebied niet tot zijn recht.

Commentaar:

Het ontwerp bestemmingsplan is aangepast in die zin dat in de regels en in de verbeelding er een nader onderscheid is gemaakt in de bestemming agrarisch en argrarisch met waarden (landschappelijk, ecologisch, hydrologische en cultuurhistorisch).

De toekomstige ontwikkeling van het plangebied is beschreven in de toelichting: het kanaalpark. Daarbij zal het agrarische gebied ten oosten van het kanaal in de toekomst veranderen in een park waarvan de Rosmalense Aa de drager is. Daarbij zal tegemoet worden gekomen aan de gedachte van de Groenblauwe mantel. Tevens is daartoe de mogelijkheid opgenomen om de agrarische bestemmingen te wijzigen in de bestemming Natuur.

Het agrarische gebied ten westen van het nieuwe kanaal wordt gereserveerd voor de toekomstige stedelijke ontwikkeling van de Avenue 2.

Overigens wijst de gemeente er op dat in de provinciale Verordening ruimte de aanduiding zoekgebied ecologische verbindingszone niet juist is weergegeven. In werkelijkheid ligt de ecologische verbindingszone namelijk juist direct ten westen van het zoekgebied zoals dat in de verordening is opgenomen.

Reactie:

Aardkunde en cultuurhistorie. Het plan stelt onvoldoende regels ten aanzien van het cultuurhistorisch waardevolle vlak zoals dat in de verordening ruimte is opgenomen.

Commentaar:

Zoals hierboven gesteld is het ontwerp bestemmingsplan aangepast in die zin dat er een nader onderscheid is gemaakt in de diverse waarden van het agrarisch gebied. De gemeente heeft in 2010 een nieuwe nota archeologie beleid vastgesteld. In deze nota zijn ook archeologische verwachtingskaarten opgenomen en wordt een op maat gesneden beschermingsregime voorgesteld. Voor dit plangebied zijn relevant de mogelijk nog aanwezige restanten van de belegeringswerken uit 1629 en een gebied met hoge en middelhoge verwachtingswaarden zoals die in de archeologische verwachtingskaarten zijn vastgelegd. Beide soorten gebieden zijn op de verbeelding afzonderlijk aangeduid en hebben in de regels een specifiek beschermingsregime, middels een aanlegvergunningstelsel.

In de aangepaste cultuurhistorische paragraaf van het bestemmingsplan is nader ingegaan op de cultuurhistorische aspecten van het plangebied. Daarbij is een inventarisatie gemaakt van de aanwezige cultuurhistorische elementen en is tevens aangegeven of deze in dit plan worden beschermd. Op deze wijze is invulling gegeven aan de aanduiding cultuurhistorisch vlak van de provinciale verordening.

Reactie:

Agrarische bedrijven. Ten aanzien van de aanwezige agrarische bedrijven dient een onderscheid te worden gemaakt in grond gebonden, niet - grondgebonden dan wel intensieve veehouderij. Daarnaast wordt een visie ten aanzien de voormalige proefboerderij en het tuincentrum gemist.

Commentaar:

Ten aanzien van de agrarische bedrijven is intensieve veehouderij in de regels uitgesloten. Wat betreft de voormalige proefboerderij zoekt de gemeente naar een invulling die past binnen het te ontwikkeling kanaalpark. Daarbij is te denken aan een milieu educatiecentrum een zorgboerderij etc. Een en ander is uiteraard sterk afhankelijk van de initiatieven die zich aandienen. Wat betreft het tuincentrum wordt opgemerkt dat in de op 1 november tussen de overheden afgesloten convenant over de omlegging van het kanaal, is overeengekomen dat de gemeente zorgt voor een goede inpassing van oa het tuincentrum. Momenteel wordt door het tuincentrum en gemeente gewerkt aan een specifiek plan voor de inpassing van het tuincentrum in het kanaalpark.