Plan: | De Tiend, Haaren |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0788.BPDETIEND1300HRN-VA01 |
De watertoets is het hele proces van vroegtijdig informeren, adviseren, afwegen en uiteindelijk beoordelen van waterhuishoudkundige aspecten in ruimtelijke plannen en besluiten. Het doel van de watertoets is dat de waterbelangen evenwichtig worden meegewogen bij de totstandkoming van een plan. In deze waterparagraaf worden achtereenvolgens beschreven:
Het plangebied ligt binnen het beheergebied van Waterschap De Dommel. Het beleid van het waterschap is uiteengezet in een aantal beleidsdocumenten:
Het waterbeheerplan 'Krachtig Water' is een strategisch document voor de periode 2010-2015, waarin de doelen en inspanningen van het waterschap zijn beschreven. Twee prioriteiten zijn benoemd: voorkomen van wateroverlast en het herstellen van Natura 2000-gebieden. Het waterbeheerplan vormt geen direct toetsingskader voor deze watertoets.
De kadernota Stedelijk Water is een (interne) beleidsnotitie voor het waterschap, waarin de visie op stedelijk water is neergelegd en prioriteiten in het uitvoeringsprogramma zijn aangegeven voor de periode tot 2009. Deze nota bevat niet direct richtlijnen voor de watertoets.
De beleidsnota Stedelijk Water richt zich op het waterbeheer in het stedelijk gebied. Onder stedelijk water wordt verstaan het grondwater, oppervlaktewater en de neerslag (watersysteem) zoals die zich in de stedelijke en de verharde gebieden manifesteren. De voor bestemmingsplannen relevante uitgangspunten en randvoorwaarden zijn opgenomen in de 'handreiking watertoets'.
De notitie 'Ontwikkelen met duurzaam wateroogmerk' maakt inzichtelijk welke hydrologische consequentie(s) ruimtelijke ontwikkelingen kunnen hebben op het watersysteem. Het bevat beleidsuitgangspunten, voorwaarden en normen om de negatieve hydrologische consequenties te compenseren. Ter ondersteuning is een toetsinstrumentarium (HNO-tool) ontwikkeld. Deze HNO-tool is gebruikt bij het opstellen van voorliggende watertoets.
De handreiking watertoets beschrijft welke aspecten ten minste in een watertoets aan de orde moeten komen. Deze handreiking is als leidraad gebruikt bij het maken van deze watertoets.
De gemeente Haaren ontwikkelt momenteel nieuw beleid ten aanzien van water. Ten aanzien van voorliggend plan zijn de volgende richtlijnen van belang:
Huidig gebruik
Op het perceel staat bebouwing, die gesloopt gaat worden. Het terrein is momenteel grotendeels verhard.
Hoogteligging terrein
Het plangebied ligt op een hoogte van ongeveer 6,5 m +NAP (bron: www.ahn.nl).
Waterdoorlatendheid
Voor de berekening van de waterberging wordt een aanname gedaan en een waterdoorlatendheid van 1 m/dag aangehouden.
Oppervlaktewater
Binnen het plangebied zelf is geen oppervlaktewater aanwezig.
Grondwater
In Haaren doet zich plaatselijk het verschijnsel van schijngrondwaterstanden voor.
Dit wordt veroorzaakt door verspreid voorkomende leemlagen die lokaal het
grondwater opstuwen en een doorstroming naar diepere lagen verhinderen. Gezien
de wettelijke zorgplicht van gemeentes voor het aspect grondwater eist de
gemeente Haaren bij nieuwe ontwikkelingen onderzoek naar dit verschijnsel.
Op verzoek van de gemeente Haaren wordt een geohydrologisch onderzoek uitgevoerd dat uitsluitsel zal geven over de samenstelling van de ondergrond ter plaatse. De resultaten van dit onderzoek zijn uitgangspunt voor te nemen maatregelen om wateroverlast in de toekomst te voorkomen.
De gemiddelde hoogste grondwaterstand (GHG) ligt tussen de 40 en 80 cm -mv (bron: www.bodemdata.nl).
Op basis van deze gegevens wordt voor de berekening een GHG van 0,8 m -mv aangehouden.
Onderstaande tabel geeft de veranderingen in bebouwd oppervlak (dakoppervlak in het horizontale vlak) en verhard oppervlak (bestrating) tussen de bestaande situatie en het plan weer.
oppervlak | bestaand | plan | toe- / afname | ||||||||
bebouwd oppervlak | 1.673 m² | 2.656 m² | + 983 m² | ||||||||
verhard oppervlak | 7.640 m² | 346 m² | -/- 3.994 m² | ||||||||
totaal | 9.313 m² | 6.302 m² | -/- 3.011 m² |
Er is dus sprake van afname van de verharding.
Het waterschap stelt eisen ten aanzien van de benodigde bergingscapaciteit. Een gemeente kan er voor kiezen om aanvullende eisen te stellen.
Aangezien het verharde oppervlak in de nieuwe situatie afneemt ten opzichte van de bestaande situatie, stelt het waterschap geen eisen aan de hemelwaterafvoer.
De aan te leggen bergingscapaciteit op basis van de richtlijnen van het waterschap bedraagt dus 0 m3.
De gemeente Haaren hanteert als richtlijn dat 9 mm water op het bestaande verharde oppervlak op eigen terrein geborgen moet worden. Het bestaande verharde oppervlak binnen het plan bedraagt 9.313 m3.
De benodigde berging bedraagt dus 0,009 m1 x 9.313 m2 = 83,8 m3.
Conclusie
Voor de totaal benodigde bergingscapaciteit moeten de eisen van het waterschap en de gemeente bij elkaar worden opgeteld. De minimaal benodigde bergingscapaciteit binnen het plangebied bedraagt dus: 0 m3 + 83,8 m3 = 83,8 m3.
Er vindt een reconstructie van de Langeweg plaats. Onderdeel van deze reconstructie is de aanleg van een nieuw hemelwaterriool. De gemeente Haaren biedt de mogelijkheid om af te zien van infiltratie- en bergingsvoorzieningen binnen het plangebied indien de HWA van de nieuwe woningen op dit hemelwaterriool wordt aangesloten. Hiervoor vraagt de gemeente een vaste eenmalige bijdrage per woning.
De initiatiefnemer heeft besloten van bovenstaande mogelijkheid gebruik te maken. De hoogte van de bijdrage wordt in een overeenkomst met de gemeente vastgelegd.
Uitgangspunt is dat het vuile afvalwater en het schone hemelwater worden gescheiden.
In het plan worden geen uitlogende materialen toegepast.
Samenvattend kan worden geconcludeerd dat: