direct naar inhoud van 5.2 Wegverkeerslawaai
Plan: Boschkens fase 6
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0785.BP2011005Boschkens-vg01

5.2 Wegverkeerslawaai

Ten behoeve van dit bestemmingsplan is akoestisch onderzoek naar wegverkeerslawaai uitgevoerd. Woningen worden door de Wet geluidhinder (hierna Wgh) als geluidsgevoelige functies aangemerkt en moeten voldoen aan de normen die gesteld zijn in de Wgh. Voor akoestisch onderzoek dient de geluidsbelasting te worden berekend met een tijdshorizon van minimaal tien jaar. Derhalve is gerekend voor het jaar 2023.

Deze paragraaf gaat achtereenvolgens in op het wettelijk kader en op de resultaten en conclusies van dit akoestisch onderzoek. Voor meer uitgebreide informatie wordt verwezen naar het onderzoek van Cauberg-Huygen, Akoestisch onderzoek wegverkeerslawaai, Project 'De Boschkens, fase 6', 15 mei 2012, referentie 20102546-07, opgenomen in de separate bijlagen.

Wettelijk kader

Langs alle wegen bevinden zich ingevolge de Wgh geluidszones, met uitzondering van woonerven en 30 km/h-gebieden. Binnen de geluidszone van een weg dient de geluidsbelasting aan de gevel van geluidsgevoelige bestemmingen (onder andere woningen) aan bepaalde wettelijke normen te voldoen.

De breedte van een geluidszone is afhankelijk van het aantal rijstroken en de ligging van de weg (binnen- of buitenstedelijk). De geluidszone ligt aan weerszijden van de weg, gemeten vanuit de kant van de weg. Onder stedelijk gebied wordt verstaan: 'het gebied binnen de bebouwde kom, doch met uitzondering van het gebied binnen de bebouwde kom, voor zover liggend binnen een zone van een autoweg of autosnelweg als bedoeld in het Reglement verkeersregels en verkeerstekens' (artikel 1 Wgh). De rijksweg A58 en de Tilburgseweg zijn de gezoneerde wegen waarvan de geluidszone over de beoogde ontwikkeling valt.

Voor de geluidsbelasting aan de buitengevels van geluidsgevoelige functies binnen de wettelijke geluidszone van een weg geldt een voorkeursgrenswaarde. Voor nieuwe geluidsgevoelige bestemmingen bedraagt deze 48 dB. Deze voorkeursgrenswaarde mag in principe niet worden overschreden. Indien uit akoestisch onderzoek blijkt dat deze voorkeursgrenswaarde wel wordt overschreden, zijn maatregelen noodzakelijk, gericht op het verminderen van de geluidsbelasting aan de gevel.

  • onderscheid wordt gemaakt in maatregelen aan de bron (bijvoorbeeld geluidsreducerend asfalt);
  • maatregelen in het overdrachtsgebied (bijvoorbeeld geluidsschermen);
  • maatregelen aan de geluidsontvanger (bijvoorbeeld geluidsdove gevels).

Zijn deze maatregelen niet mogelijk, niet gewenst of niet doeltreffend, dan kan (het college van burgemeester en wethouders van) de gemeente Goirle onder bepaalde voorwaarden een hogere waarde vaststellen. Deze hogere waarde mag in deze situatie de uiterste grenswaarde van 53 dB niet te boven gaan.

Indien hier wel sprake van is dan dienen er zodanige gevelmaatregelen (in de vorm van dove gevels of geluidsreducerende gevels) te worden genomen dat de maximaal aanvaardbare binnenwaarde op grond van het bouwbesluit van 33 dB wordt gehaald.

Resultaten

Voor Boschkens fase 6 is onderscheid gemaakt in vier deelgebieden. Hiervoor is gekozen om de maximale geluidsbelastingen per deelgebied weer te geven. In figuur 5.1. is het figuur met de verschillende deelgebieden weergegeven.

afbeelding "i_NL.IMRO.0785.BP2011005Boschkens-vg01_0006.jpg"

Figuur 5.1. Deelgebieden Boschkens fase 6

Op basis deze deelgebieden is de maximaal optredende geluidsbelasting berekend. In tabel 5.1. zijn de maximale geluidsbelastingen per deelgebied weergegeven.

woningen   gevel   Rijksweg A58   Tilburgseweg  
Deelgebied 1   Noordwest   55 dB   48 dB  
  Noordoost   55 dB   48 dB  
  Zuidoost   51 dB   48 dB  
  Zuidwest   51 dB   48 dB  
Deelgebied 2   Noordwest   61 dB   48 dB  
  Noordoost   60 dB   48 dB  
  Zuidoost   55 dB   48 dB  
  Zuidwest   51 dB   48 dB  
Deelgebied 3   Noordwest   65 dB   48 dB  
  Noordoost   63 dB   48 dB  
  Zuidoost   59 dB   48 dB  
  Zuidwest   61 dB   48 dB  
Deelgebied 4   Noordwest   55 dB   48 dB  
  Noordoost   55 dB   48 dB  
  Zuidoost   52 dB   48 dB  
  Zuidwest   53 dB   48 dB  

Tabel 5.1. Geluidsbelasting per deelgebied, per maximale geluidsbelasting

Uit de berekeningen blijkt dat in alle deelgebieden de voorkeursgrenswaarde van 48 dB door de Rijksweg A58 wordt overschreden. Om hogere waarden vast te kunnen stellen dient eerst onderzocht te worden of het treffen van maatregelen niet doelmatig is of leidt tot andere bezwaren.

Maatregelen aan de bron

  • Op het beperken van de geluidemissies van bijvoorbeeld auto's heeft de gemeente nauwelijks invloed.
  • Op de Rijksweg A58 wordt al geluidarm asfalt toegepast in de vorm van ZOAB en dunne deklagen. Wegdekverhardingen met een groter geluidreducerend effect zijn (voor snelwegen) nog niet beschikbaar. Een reductie van 17 dB valt buiten de technische mogelijkheden.
  • Het beperken van de snelheid is een mogelijkheid om geluidhinder te beperken. Voor de Rijksweg A58 geldt een maximumsnelheid van 120 km/h. Gelet op de verkeersfuncties van de beschouwde weg is het niet de verwachting dat snelheidsverlaging een reële akoestische maatregel is. Daarnaast zal een reductie van de snelheid tot 100 of 80 km/h niet leiden tot een reductie van 17 dB.

Maatregelen in het overdrachtsgebied

  • Het langs de Rijksweg A58 aanwezige geluidscherm zou aanzienlijk moeten worden verhoogd om ter plaatse van de woningen functies te kunnen voldoen aan de voorkeursgrenswaarde. Dit is geen realistische oplossing omdat de verhoging van deze schermen onvoldoende effectief is voor de hogere verdiepingen.
  • De kosten voor het plaatsen van het noodzakelijke geluidsscherm van 5 m hoog over een lengte van 700 m, bedragen € 1.225.000,- (met een eenheidsprijs van € 350,- per m²).
  • In het uitwerkingsplan Surfplas van de gemeente én het beeldkwaliteitsplan bedrijventerrein Surfplas is opgenomen dat de bedrijfskavels aan de A58 zichtkavels zijn. Er zullen daar dus geen bomen, struiken etc. geplaatst worden. Het is dan ook niet wenselijk om met een geluidsscherm deze kavels aan het zicht te onttrekken.

Maatregelen bij de geluidsontvanger

  • Het vergroten van de afstand van geluidsgevoelige bestemmingen tot de geluidsbron is niet mogelijk binnen de begrenzing van het plangebied.
  • Voor de woningen in deelgebieden 2 (gedeeltelijk) en 3 (geheel) is de geluidbelasting op de 1e en 2e verdieping aan twee gevels boven de 53 dB na aftrek. Door middel van verdiepingshoge wanden die deels absorberend zijn uitgevoerd (zie bijlage VI bij het akoestisch onderzoek) is de geluidsbelastingen ter plaatse van de zuidoost woningen terug te dringen tot maximaal 53 dB. De gemiddelde absorptie coëfficiënt dient minimaal 0,8 te bedragen.

Alternatieve geluidafschermende voorzieningen zijn eveneens denkbaar. Doordat het mogelijk is de vereiste geluidsreductie te behalen wordt een hogere waarde vaststelling voor deze woningen verantwoord geacht, mits deze maatregelen daadwerkelijk worden getroffen.

Nu maatregelen aan de bron en in het overdrachtsgebied niet doelmatig zijn, kan geconcludeerd worden dat voor alle 145 woningen hogere waarden dienen te worden aangevraagd ten gevolge van de Rijksweg A58.

Om de noodzakelijke binnenwaarde op basis van het bouwbesluit te halen dient een groot deel van de woningen (circa 70%) voorzien te worden dove gevels. In figuur 5.2. is een figuur opgenomen met daarin de woningen die van dove gevels dienen te worden voorzien. In de regels zullen deze dove gevels worden voorgeschreven. Voor deelgebied 2 en 3 is sprake van woningen waarin wordt voorzien in een toegangsdeur aan de zijde van de dove gevel. Om voldoende woonkwaliteit te bieden dient achter deze toegangsdeur sprake te zijn van een geluidssluis. Deze geluidssluis wordt in de regels voorgeschreven.

afbeelding "i_NL.IMRO.0785.BP2011005Boschkens-vg01_0007.jpg"

Figuur 5.2. Overzicht dove gevels Boschkens fase 6

De gemeente Goirle heeft Cauberg-Huygen Raadgevende Ingenieurs B.V. verzocht te adviseren over de akoestische effecten van de realisatie van het plan op de bestaande omliggende bebouwing en de akoestische effecten van de snelheidsverhoging van de A58. Verwezen wordt naar de bijlage 22. Akoestische effecten planrealisatie, nummer 201202545-09, van 23 augustus 2012 van Cauberg-Huygen Raadgevende Adviseurs en bijlage 23. Akoestische effecten snelheidsverhoging A58, nummer 201202545-10, van 5 oktober 2012 van Cauberg-Huygen Raadgevende Adviseurs, zoals opgenomen in de separate lijst bijlagen.

Conclusie

Door geluidsluwe gevels te realiseren wordt in Boschkens fase 6 voldaan aan een goed woon- en leefklimaat.