Plan: | Boschkens fase 6 |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0785.BP2011005Boschkens-vg01 |
Ten behoeve van dit bestemmingsplan is akoestisch onderzoek naar wegverkeerslawaai uitgevoerd. Woningen worden door de Wet geluidhinder (hierna Wgh) als geluidsgevoelige functies aangemerkt en moeten voldoen aan de normen die gesteld zijn in de Wgh. Voor akoestisch onderzoek dient de geluidsbelasting te worden berekend met een tijdshorizon van minimaal tien jaar. Derhalve is gerekend voor het jaar 2023.
Deze paragraaf gaat achtereenvolgens in op het wettelijk kader en op de resultaten en conclusies van dit akoestisch onderzoek. Voor meer uitgebreide informatie wordt verwezen naar het onderzoek van Cauberg-Huygen, Akoestisch onderzoek wegverkeerslawaai, Project 'De Boschkens, fase 6', 15 mei 2012, referentie 20102546-07, opgenomen in de separate bijlagen.
Wettelijk kader
Langs alle wegen bevinden zich ingevolge de Wgh geluidszones, met uitzondering van woonerven en 30 km/h-gebieden. Binnen de geluidszone van een weg dient de geluidsbelasting aan de gevel van geluidsgevoelige bestemmingen (onder andere woningen) aan bepaalde wettelijke normen te voldoen.
De breedte van een geluidszone is afhankelijk van het aantal rijstroken en de ligging van de weg (binnen- of buitenstedelijk). De geluidszone ligt aan weerszijden van de weg, gemeten vanuit de kant van de weg. Onder stedelijk gebied wordt verstaan: 'het gebied binnen de bebouwde kom, doch met uitzondering van het gebied binnen de bebouwde kom, voor zover liggend binnen een zone van een autoweg of autosnelweg als bedoeld in het Reglement verkeersregels en verkeerstekens' (artikel 1 Wgh). De rijksweg A58 en de Tilburgseweg zijn de gezoneerde wegen waarvan de geluidszone over de beoogde ontwikkeling valt.
Voor de geluidsbelasting aan de buitengevels van geluidsgevoelige functies binnen de wettelijke geluidszone van een weg geldt een voorkeursgrenswaarde. Voor nieuwe geluidsgevoelige bestemmingen bedraagt deze 48 dB. Deze voorkeursgrenswaarde mag in principe niet worden overschreden. Indien uit akoestisch onderzoek blijkt dat deze voorkeursgrenswaarde wel wordt overschreden, zijn maatregelen noodzakelijk, gericht op het verminderen van de geluidsbelasting aan de gevel.
Zijn deze maatregelen niet mogelijk, niet gewenst of niet doeltreffend, dan kan (het college van burgemeester en wethouders van) de gemeente Goirle onder bepaalde voorwaarden een hogere waarde vaststellen. Deze hogere waarde mag in deze situatie de uiterste grenswaarde van 53 dB niet te boven gaan.
Indien hier wel sprake van is dan dienen er zodanige gevelmaatregelen (in de vorm van dove gevels of geluidsreducerende gevels) te worden genomen dat de maximaal aanvaardbare binnenwaarde op grond van het bouwbesluit van 33 dB wordt gehaald.
Resultaten
Voor Boschkens fase 6 is onderscheid gemaakt in vier deelgebieden. Hiervoor is gekozen om de maximale geluidsbelastingen per deelgebied weer te geven. In figuur 5.1. is het figuur met de verschillende deelgebieden weergegeven.
Figuur 5.1. Deelgebieden Boschkens fase 6
Op basis deze deelgebieden is de maximaal optredende geluidsbelasting berekend. In tabel 5.1. zijn de maximale geluidsbelastingen per deelgebied weergegeven.
woningen | gevel | Rijksweg A58 | Tilburgseweg |
Deelgebied 1 | Noordwest | 55 dB | 48 dB |
Noordoost | 55 dB | 48 dB | |
Zuidoost | 51 dB | 48 dB | |
Zuidwest | 51 dB | 48 dB | |
Deelgebied 2 | Noordwest | 61 dB | 48 dB |
Noordoost | 60 dB | 48 dB | |
Zuidoost | 55 dB | 48 dB | |
Zuidwest | 51 dB | 48 dB | |
Deelgebied 3 | Noordwest | 65 dB | 48 dB |
Noordoost | 63 dB | 48 dB | |
Zuidoost | 59 dB | 48 dB | |
Zuidwest | 61 dB | 48 dB | |
Deelgebied 4 | Noordwest | 55 dB | 48 dB |
Noordoost | 55 dB | 48 dB | |
Zuidoost | 52 dB | 48 dB | |
Zuidwest | 53 dB | 48 dB |
Tabel 5.1. Geluidsbelasting per deelgebied, per maximale geluidsbelasting
Uit de berekeningen blijkt dat in alle deelgebieden de voorkeursgrenswaarde van 48 dB door de Rijksweg A58 wordt overschreden. Om hogere waarden vast te kunnen stellen dient eerst onderzocht te worden of het treffen van maatregelen niet doelmatig is of leidt tot andere bezwaren.
Maatregelen aan de bron
Maatregelen in het overdrachtsgebied
Maatregelen bij de geluidsontvanger
Alternatieve geluidafschermende voorzieningen zijn eveneens denkbaar. Doordat het mogelijk is de vereiste geluidsreductie te behalen wordt een hogere waarde vaststelling voor deze woningen verantwoord geacht, mits deze maatregelen daadwerkelijk worden getroffen.
Nu maatregelen aan de bron en in het overdrachtsgebied niet doelmatig zijn, kan geconcludeerd worden dat voor alle 145 woningen hogere waarden dienen te worden aangevraagd ten gevolge van de Rijksweg A58.
Om de noodzakelijke binnenwaarde op basis van het bouwbesluit te halen dient een groot deel van de woningen (circa 70%) voorzien te worden dove gevels. In figuur 5.2. is een figuur opgenomen met daarin de woningen die van dove gevels dienen te worden voorzien. In de regels zullen deze dove gevels worden voorgeschreven. Voor deelgebied 2 en 3 is sprake van woningen waarin wordt voorzien in een toegangsdeur aan de zijde van de dove gevel. Om voldoende woonkwaliteit te bieden dient achter deze toegangsdeur sprake te zijn van een geluidssluis. Deze geluidssluis wordt in de regels voorgeschreven.
Figuur 5.2. Overzicht dove gevels Boschkens fase 6
De gemeente Goirle heeft Cauberg-Huygen Raadgevende Ingenieurs B.V. verzocht te adviseren over de akoestische effecten van de realisatie van het plan op de bestaande omliggende bebouwing en de akoestische effecten van de snelheidsverhoging van de A58. Verwezen wordt naar de bijlage 22. Akoestische effecten planrealisatie, nummer 201202545-09, van 23 augustus 2012 van Cauberg-Huygen Raadgevende Adviseurs en bijlage 23. Akoestische effecten snelheidsverhoging A58, nummer 201202545-10, van 5 oktober 2012 van Cauberg-Huygen Raadgevende Adviseurs, zoals opgenomen in de separate lijst bijlagen.
Conclusie
Door geluidsluwe gevels te realiseren wordt in Boschkens fase 6 voldaan aan een goed woon- en leefklimaat.