direct naar inhoud van 5.3 Verkeer en parkeren
Plan: Boschkens fase 6
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0785.BP2011005Boschkens-vg01

5.3 Verkeer en parkeren

Ontsluiting

Autoverkeer

De ontsluiting van het plangebied geschiedt via de Bosring door middel van een rotonde aan de Rillaerselaan. Om Woongebied-2 te ontsluiten wordt een Bosweg aangelegd. De overige wegen (binnen de woonblokken) zijn 'binnenstraten' (of parkeerstraten) die aansluiten op deze ontsluiting.

Er is een calamiteitenontsluiting voorzien op de Tilburgseweg. Het is duidelijk niet de bedoeling dat het autoverkeer ontsluit op de Tilburgseweg.

Langzaam verkeer

De langzaam-verkeersstructuur wordt gekenmerkt door een fijnmazig netwerk van vrijliggende fiets- en voetpaden. Deze sluiten aan op de Tilburgseweg en op de Rillaersebaan. Op deze wegen lopen de hoofdfietsroutes waarop wordt aangesloten.

Parkeren

Het wegprofiel van de Bosring met daarin geïntegreerd de beukenlaan, de groepen volwassen bomen, en de hoven georiënteerd naar het bos, vormen de beeldbepalende elementen van de openbare ruimte. De hoven leveren een meer gecultiveerde openbare ruimte op. Uitgangspunt is dat het een erfgebied is waar de auto ondergeschikt is, maar waar de toegankelijkheid en parkeermogelijkheid voor de auto wel duidelijk zijn. Alle functies zijn op een creatieve wijze ingepast zonder dat dit ten koste gaat van de gewenste duidelijkheid. De relatie met het bos is overal voelbaar en zichtbaar aanwezig. Vervolgens verbinden voetpaden het gebied met het ten zuiden gelegen bosgebied.

Voor de aaneengebouwde woningen aan de hoven (rijtjeswoningen) geldt dat alle parkeerplaatsen op openbaar gebied mogen worden gesitueerd. Uitgangspunt voor de kavels van de muurwoningen, twee-aaneengebouwde of geschakelde woningen en vrijstaande woningen in het noordelijk plandeel is dat deze over ten minste één parkeerplaats op eigen erf (moeten) beschikken. Voor de woningen op de boskavels wordt uitgegaan van volledige opvang van de eigen parkeerbehoefte op het eigen erf. Voor de overige parkeerbehoefte is in het ontwerp ruimschoots ruimte gereserveerd langs de wegen. Dit is als volgt vertaald in parkeernormen.

Voor de parkeernormen is aangesloten op de publicatie 317 'Kencijfers parkeren en verkeersgeneratie' van oktober 2012 van CROW. In deze publicatie zijn voor alle ruimtelijke ontwikkelingen parkeernormen vastgelegd. Deze normen vormen dan ook het uitgangspunt voor het voorliggende bestemmingsplan. In het plangebied zijn uitsluitend grondgebonden woningen voorzien. Hierdoor zijn dan ook alleen de normen voor grondgebonden woningen opgenomen. In deze normen is rekening gehouden met het aandeel bezoekers. Deze normen zijn tevens vertaald in de bestemmingsregels.

functie   norm  
  minimale norm   maximale norm  
woning groot (meer dan 150 m² b.v.o.)   2,0   2,2  
woning midden (tussen 110 en 150 m² b.v.o.)   1,8   2,0  
woning klein (kleiner dan 110 m² b.v.o.   1,5   1,8  

Doordat het type woning nog niet overal vast ligt wordt bij het toetsen van de parkeernormen uitgegaan van een slechtst denkbaar scenario.

  • Wonen Muur: 38 woningen klein x 1,8 = 68
  • Wonen: 26 woningen klein x 1,8 = 47
  • Woongebied 1: 40 woningen midden x 2,0 = 80
  • Woongebied 1: 15 woningen midden x 2,0 = 30
  • Woongebied 2: 26 woningen groot x 2,2 = 57

totaal benodigd aantal parkeerplaatsen =282

In het plangebied worden in elk geval op de volgende locaties parkeerplaatsen voorzien.

Wonen muur op eigen terrein   1x 38 = 38 parkeerplaatsen  
Wonen op eigen terrein   0  
Woongebied 1 op eigen terrein   1x 55= 55 parkeerplaatsen  
Woongebied 2 op eigen terrein   2,2 x 25 = 55 parkeerplaatsen  
openbaar gebied   136 parkeerplaatsen  
totaal   280 parkeerplaatsen  

Hiermee is de parkeerbalans sluitend.