direct naar inhoud van 3.7 Verkeer en parkeren
Plan: Emmasingelkwadrant - Fellenoord 2013
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0772.80173-0301

3.7 Verkeer en parkeren

3.7.1 Ambities voor de ontwikkeling van de vervoerwijzekeuze

Met de vaststelling van de OV-Agenda en HOV-Strategie in februari 2009 heeft de Eindhovense gemeenteraad tevens haar ambities vastgelegd voor de ontwikkeling van de vervoerwijzekeuze in de mobiliteit met betrekking tot de stad. De totale mobiliteit – het aantal verplaatsingen van, naar en binnen de stad - zal groeien in de toekomst. Uit oogpunt van duurzaamheid, gezondheid (luchtkwaliteit en beweging) en verblijfs- en leefkwaliteit dient het aandeel autoritten te worden beperkt en dat van de fiets en het openbaar vervoer te groeien. Concreet zijn de ambities voor ontwikkeling van de vervoersaandelen tot 2020 voor:

  • 4. Fiets: + 10 %
  • 5. Openbaar Vervoer: + 50 %
  • 6. Auto: - 9 %

Om deze ambities in de toekomst te realiseren is er gericht beleid opgesteld en wordt de basisvisie daarvan verder ontwikkeld en uitgewerkt.

3.7.2 Prioriteiten in het verkeer

In mei 2009 is door de gemeenteraad de Beleidsnota Verkeerslichten vastgesteld. Hierin is vastgelegd wat de onderlinge prioriteitsvolgorde is bij het afwikkelen van het verkeer op kruispunten en aansluitingen. Leidend daarin zijn de belangrijke voetgangersstromen rond de winkelcentra, het fietsnetwerk (Fietsnota, 2006), het vastgestelde netwerk van HOV-lijnen en doorstroomassen en de beschikbare autowegenstructuur en de daarop geënte vernieuwde Regelstrategie. Deze Regelstrategie ondersteunt de ambities voor verandering van de vervoerwijzekeuze. Het autoverkeer wordt op de Ring (Rondweg) en op de belangrijke Radialen van de stad optimaal bediend. Binnen de Ring wordt autoverkeer gefaciliteerd en krijgen andere vervoerwijzen bij de verkeersregelinstallaties meer prioriteit.

afbeelding "i_NL.IMRO.0772.80173-0301_0015.jpg"

Figuur: netwerken en prioriteiten Beleidsnota Verkeerslichten (2009)

3.7.3 Visie stationsgebied: Verbinden en Verblijven

In 2005 is door de gemeenteraad de visie 'Verbinden en Verblijven' voor het stationsgebied en omgeving vastgesteld (zie ook paragraaf 3.4.6). Doel van deze visie is te komen tot een kwaliteitsslag voor het station als vervoersknooppunt, als stadsentree én als verbinden element tussen de binnenstad en aanpalende stadsdelen. Belangrijke uitgangspunten voor de visie zijn het realiseren van zowel goede noord-zuid als oost-westverbindingen voor het langzaam verkeer in het gebied en het verbeteren van de verblijfskwaliteit van de openbare ruimte. Concreet gaat het voor het plangebied dan om de oversteekbaarheid van de route Dorgelolaan-Fellenoord en de daadwerkelijke verbinding van de verschillende bouwblokken in de spoorzone.

3.7.4 Verbreding stationspassage Eindhoven

In de periode 2013 – 2017 zal de bestaande stationspassage in Eindhoven worden verbreed en aangepast. Naast de bestaande passage zal een nieuwe voetgangerspassage worden gebouwd die met de oude zal worden verbonden. Het aantal stijgpunten naar de perrons wordt structureel uitgebreid en de stationshallen zowel aan de zuid (centrum) als de noord (busstation) zijde zullen worden aangepast aan de nieuwe uitgebreide passage. Aansluitend hierop is en wordt visie ontwikkeld op de verbetering van de beide stationspleinen. Aan de centrumkant ter verbetering van de looproute met de binnenstad; aan de noordzijde ter verbetering van de loop- en verkeerssituatie langs en rond KBC en de capaciteits- en kwaliteitsverbetering van busstation Neckerspoel. De toeleidende vrije busbanen en zo conflictarm mogelijke toegangen tot het busstation zijn voor een efficiënte afwikkeling van het busverkeer van groot belang.

3.7.5 HOV2

Onderdeel van de HOV-Strategie is het project HOV2. Dit omvat een hoogwaardige busverbinding van Nuenen-centrum via WC Woensel, busstation Neckerspoel / NS Eindhoven en de binnenstad naar de High Tech Campus in het zuiden van de stad. Op de Veldmaarschalk Montgomerylaan worden daartoe vrije busbanen ontwikkeld op de oostelijke rijbaan. De westelijke rijbaan blijft beschikbaar voor het autoverkeer.

3.7.6 Parkeerbeleid

Een van de onderwerpen die nog specifiek speelt rond het station is de noodzakelijke uitbreiding van het treingebonden fietsparkeren. Daaraan is een groeiend tekort. Naast de voetganger en de bus is de fiets een belangrijk voortransportmiddel voor treinreizigers. Dit is ook onderkend in het Uitvoeringsprogramma auto- en fietsparkeren dat in 2008 door de gemeenteraad is vastgesteld.

In dit zelfde uitvoeringsprogramma zijn maatregelen opgenomen om er zorg voor te dragen dat de parkeerdruk beter is verdeeld over de (binnen)stad. Daarbij is aangegeven dat voor regulering van het autoparkeren rond de binnenstad gefiscaliseerd (betaald) parkeren het juiste en meest flexibele instrument is, gericht op maatwerkoplossingen. Langparkeren (werkers, bezoekers) wordt gestimuleerd te parkeren in de parkeergarages, op specifieke daarvoor aangewezen terreinen (o.a. Dorgelolaan) of op afstand (bv P+R Meerhoven).

In de in mei 2012 door de raad vastgestelde Nota Parkeernormen is geregeld hoe voldaan wordt aan de parkeerbehoefte bij ontwikkelingen. De parkeernormen zijn verbonden aan de aanvraag van een omgevingsvergunning. De parkeernormen zijn waar nodig vraagvolgend waar het autobezit betreft en sturend waar het autogebruik betreft en kennen een gebruikers- en een bezoekersdeel. Bij ruimtelijke initiatieven dient de parkeerbehoefte in principe op eigen terrein opgelost te worden. Onder omstandigheden kan daarvan worden afgeweken. Daarvoor zijn gelijk met de parkeernormen de 'Beleidsregels toepassing parkeernormen gemeente Eindhoven' vastgesteld.

3.7.7 Huidige situatie

In de huidige situatie zijn met name de voetgangersroutes van en naar het station de belangrijkste in het plangebied. In 2008 is een passantenonderzoek uitgevoerd. De voetgangersassen aan noord en zuidzijde richting station omvatten 30.000 tot 40.000 passanten.

Ook de fietsroutes in het plangebied behoren tot de drukste van de stad. In 2011 heeft onderzoek plaatsgevonden. De Kruisstraattunnel en Dommelfietstunnel vormen belangrijke spoorkruisende noord-zuid routes met 4.500 tot 5.500 fietspassanten per werkdag. Ook de Binnenring wordt intensief door fietsers gebruikt. De Emmasingel / Keizersgracht wordt door 5.500 tot 6.000 fietsers per werkdag gebruikt.

Busstation Neckerspoel is het centrale busknooppunt voor de regio. Alle stads- en regionale buslijnen komen hier tesamen. Het busstation geeft overstapmogelijkheden stads- en regionale buslijnen onderling (25%), de trein (35%) en toegang tot de binnenstad, Fontys en TU/e campus op loopafstand.

Het stelsel van autoverkeersroutes in het plangebied heeft een belangrijke ontsluitingsfunctie voor het autoverkeer naar en van het centrum. De route Dorgelolaan-Fellenoord-Vonderweg kan worden gezien als de belangrijkste autoverdeelroute voor het centrum. Belangrijke aansluitende routes voor het centrum zijn de Emmasingel en de Vestdijk, via de beide spoortunnels. Dit routestelsel ontsluit ook een aantal belangrijke parkeerlocaties (parkeergarage KBC, 799 pp; parkeergarage Bijenkorf, 512 pp; parkeerdekken 't Eindje, 390 pp; parkeergarage Mathildelaan, 1.187 pp; parkeergarage Witte Dame, 249 pp). Naast bestemmingsverkeer maakt met name in de spitsuren ook doorgaand verkeer gebruik van de route Fellenoord – Vonderweg, wat niet gewenst is. De totale autoverkeersdruk op de Fellenoord bedraagt ca 30.000 motorvoertuigen op een gemiddelde werkdag.

3.7.8 Mobiliteitsbeleid voor de toekomst (Strategische Mobiliteitsagenda)

De ingezette beleidsrichting (meer ov en fiets, minder auto; verkeersprioritering) wordt momenteel verder uitgewerkt binnen de Strategische MobiliteitsAgenda. Het ingezette mobiliteitsbeleid dient daarbij dienend te zijn aan de ambities voor de stad en de binnenstad in het bijzonder. De doelen en ambities daarvoor zijn door het college vastgesteld (een aantrekkelijk centrum, verbetering kwaliteit openbare ruimte, minder (doorgaand) autoverkeer binnen de Ring; verbetering van de luchtkwaliteit, duurzaam, veilig, schoon en robuust). Daarbij wordt een concrete link gelegd met het door het college (2011) vastgestelde Kwaliteitskader Openbare Ruimte Centrum, de door de gemeenteraad (2010) vastgestelde Citymarketing Strategie en de Stadsvisie 2040 in wording. Voor het plangebied Emmasingelkwadrant - Fellenoord wordt op hoofdlijn ingezet op vermindering van autoverkeersdruk, behoud van goede ontsluiting van de parkeervoorzieningen en betere (route en oversteek) voorzieningen voor voetgangers, fietsers en openbaar vervoer. Naast de al genoemde belangrijke langzaam verkeer noord-zuid routes door het plangebied is hiervoor ook de oost-west langzaam verkeerroute tussen binnenstad en Strijp-S van belang door het Emmasingelkwadrant.