Plan: | II De Halve Maan (woningen Drents Dorp) |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0772.80139-0501 |
Het externe veiligheid beleid is gericht op het beheersen van risico´s en de effecten van calamiteiten en het bevorderen van de veiligheid van personen in de omgeving van activiteiten (bedrijven en transport) met gevaarlijke stoffen. Er wordt onderscheid gemaakt tussen “plaatsgebonden risico” (de ten minste in acht te nemen grenswaarde die niet mag worden overschreden ten aanzien van "kwetsbare objecten", alsmede een zoveel mogelijk te bereiken richtwaarde ten aanzien van "beperkt kwetsbare objecten") en het “groepsgebonden risico” (een oriënterende waarde waarvan gemotiveerd mag worden afgeweken).
De gemeenteraad van Eindhoven heeft de Visie Externe Veiligheid: 'Risico's de maat genomen' op 19 mei 2009 vastgesteld. Met deze visie wordt richting en uitwerking gegeven aan een verantwoord veilige, integrale invulling van duurzame ruimtelijke ontwikkeling passend binnen de Brainportontwikkelingen en het Programma Brabant veiliger. In de visie wordt o.a. aangegeven waar ruimte bestaat voor nieuwe risicovolle bedrijvigheid en onder welke veiligheidsverhogende condities dat mogelijk is. Tevens wordt aangegeven waar in de stad geïnvesteerd dient te worden in een beter niveau van beheersbaarheid. Tot slot wordt beschreven waar de veiligheid in de bestaande woonomgeving door het 'aanpakken' van bestaande knelpunten kan worden verbeterd.
Binnen het plangebied zijn geen inrichtingen gelegen die vanwege de aanwezigheid of het werken met gevaarlijke stoffen, beperkingen opleveren voor de omgeving:
Wegen
Ten westen van het plangebied ligt de Tilburgseweg. Deze weg behoort tot de transportroutes voor gevaarlijke stoffen. Ten aanzien van transport zijn momenteel slechts de Circulaire Risiconormering vervoer gevaarlijke stoffen (2004; op 18 juli 2008 verlengd, Staatscourant 18 juli 2008) en de Nota risiconormering vervoer gevaarlijke stoffen het toetsingskader voor de afweging van externe veiligheidsbelangen in relatie tot het transport van gevaarlijke stoffen over de weg. Hierin staan de normen voor het plaatsgebonden risico (PR) en het groepsrisico (GR), waar gemeenten aan moeten voldoen.
De 10-6 contour van het plaatsgebonden risico ligt op de weg zelf (zie de bijgevoegde kaart). Dit levert dan ook geen belemmeringen op voor deze procedure.
Het invloedsgebied van het groepsrisico van deze weg valt wel deels over het plangebied. Uit het onderzoek van Royal Haskoning (rapport nummer 9T1628/NN00001/901866/DenB; maart 2008) blijkt dat door realisatie van het toekomstige (ten westen van dit plangebied gelegen) Spilcentrum het aantal personen in de nabijheid van de Tilburgseweg zal toenemen ten opzichte van de bestaande situatie. Deze toename zal echter niet leiden tot een overschrijding van de oriëntatiewaarde voor het Groepsrisico. De bijdrage van de woningbouw in deelgebied A maakt van deze toename een te verwaarlozen deel uit en leidt dan ook niet tot een overschrijding van de oriëntatiewaarde.
Vliegveld
Het plangebied ligt niet binnen de (10-6)contour voor het plaatsgebonden risico van het vliegveld Eindhoven. Dit plaatsgebonden risico levert dan ook geen belemmering op.
Het plangebied ligt echter wel binnen het invloedsgebied voor het groepsrisico van het vliegveld. Het gaat hier echter om vervangende nieuwbouw, waardoor er geen sprake is van een (of althans een te verwaarlozen) toename van het aantal personen binnen het invloedsgebied. Dit levert geen belemmering op voor deze ontwikkeling.