direct naar inhoud van 3.7 Verkeer en parkeren
Plan: II De Halve Maan (woningen Drents Dorp)
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0772.80139-0501

3.7 Verkeer en parkeren

Autoverkeer

Drents Dorp wordt (als geheel) begrensd door de ringweg, Noord-Brabantlaan, Tilburgseweg en aan de oostzijde door de (voormalige) Philips bedrijfscomplexen T en R. Deelgebied A wordt in zuidoostelijke richting begrensd door de Halvemaanstraat, in noordwestelijke richting door de Lochemstraat, in noordoostelijke richting door de Koenraadlaan en in zuidwestelijke richting door de Apeldoornstraat. De Koenraadlaan en de Halvemaanstraat zijn twee lanen die onderdeel vormen van het centrale assenkruis van Drents Dorp.

De ontsluiting van de buurt Drents Dorp is erop gericht een goede bereikbaarheid van het plangebied mogelijk te maken zonder sluiproutes te introduceren. De ontsluiting geschiedt vanaf middels de Beukenlaan, ingericht als 70 km/uur straat en de Zwaanstraat en de Noord-Brabantlaan, welke zijn ingericht als 50 km/uur straten. Vervolgens kan men via de Halvemaanstraat en de Koenraadlaan het plangebied bereiken..

Vanaf deze straten takt de Lochemstraat aan die zal gaan functioneren als de ruggengraat van de buurt. De woonstraten van het plangebied sluiten aan op zowel de Lochemstraat als de Halvemaanstraat. De meeste straten kennen twee richtingen, echter de straten rondom het buurtpark en de Ruurlostraat zijn eenrichtingstraten.

De bestaande verkeersstructuur blijft in het nieuwe plan in principe ongewijzigd. De in het plangebied opgenomen woonstraten (Apeldoornstraat, Lochemstraat, Zutphenstraat, Groenlostraat, Needestraat, Koenraadlaan en Ruurlostraat) zijn in de bestaande situatie ingericht als 30 kilometer per uur-zones, en blijven dat ook in het nieuwe plan. Ook aan de afwikkeling van het verkeer via de Halvemaanstraat en Zwaanstraat wordt niets veranderd.

Fietsverkeer

Aan de noordzijde van het gebied loopt de Elburglaan die een belangrijke functie heeft als onderdeel van de stedelijke fietsroute. In het plan wordt voorgesteld de structuur van de Elburglaan te handhaven. De weg blijft afgesloten voor doorgaand autoverkeer. Om de route naar het sportcomplex te scheiden van het woonverkeer, wordt het oostelijke deel van de weg toegankelijk voor auto's tot aan de kerk, gesitueerd ongeveer halverwege de Elburglaan. Naast de Elburglaan wordt ook de fietsroute langs de Tilburgseweg, tussen de Halvemaanstraat en de Elburgstraat, gehandhaafd en opgenomen in het park. Bij de uitwerking dient voldoende aandacht te worden bestreed aan de sociale veiligheid.

Parkeren/parkeerbeleid

De parkeernormen die worden toegepast ten aanzien van de woningen en voorzieningen in het gebied zijn overeenkomstig de standaardnormering van de gemeente Eindhoven.

De navolgende normen zijn gehanteerd:

Woning groot (> 120 m2 bvo)   Minimaal 1,7 /woning   maximaal 2,3/woning  
Basisonderwijs   Minimaal 0,8/leslokaal   maximaal 2,0/leslokaal  
Gymnastieklokaal*   Minimaal 2,0/100m2 bvo   Maximaal 2,5/100m2 bvo  
Crèche/Peuterspeelzaal/kinderdagverblijf   Minimaal 0,6/arbeidsplaats   Maximaal 1,0/arbeidsplaats  
Kiss & Ride   Minimaal 6,0/100 leerlingen   Maximaal 8,0/100 leerlingen  
Sociaal cultureel centrum/wijkgebouw   Minimaal 4,0/100 m2 bvo   Maximaal 7,0/100m2 bvo  

* Indien het gymlokaal geen avondfunctie heeft, is de parkeervraag 0.

Ten aanzien van de parkeernormering wordt opgemerkt dat voornoemde normering bij besluit van 27 juni 2008 door het college van Burgemeester en Wethouders is vastgesteld. Binnen het aandeel parkeerplaatsen in de openbare ruimte valt ook het bezoekersparkeren en maakt onderdeel uit van de gehanteerde norm, in de praktijk circa 30%.

Parkeerbalans 140 woningen

  • 88 bestaande woningen x 1,5 = 132 parkeerplaatsen, waarvan er minimaal 27 openbaar toegankelijk moeten zijn.
  • 140 nieuwe woningen groter dan 120 m2 BVO x minimaal 1,7 = 238 parkeerplaatsen, waarvan er minimaal 42 openbaar toegankelijk moeten zijn.
  • Maximaal mogen er 140 x 2,3 = 322 parkeerplaatsen worden aangelegd voor de nieuwe woningen. De hoeveelheid parkeerplaatsen die minimaal openbaar toegankelijk zijn, blijft hetzelfde.

Resumerend:

In het totale plan moeten 370 parkeerplaatsen worden aangelegd, waarvan er minimaal 69 openbaar toegankelijk moeten zijn. Het bouwplan voorziet in 234 plaatsen langsparkeren en 140 parkeerplaatsen op de achterterreinen. Met een totaal van 374 parkeerplaatsen wordt voldaan aan de parkeernormen.