Plan: | Waterrijk |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0772.80056-0301 |
Autoverkeer
De verkeersstructuur van Waterrijk is eenvoudig. In het midden van het plan ligt een assenkruis, gevormd door de Waterlinie en de Waterweg, die alle buurten ontsluiten. Primair wordt de wijk ontsloten door de Waterlinie, die de meeste stedelijke hoven ontsluit. In het midden van het plangebied kruist de Waterlinie de Waterweg, de secundaire hoofdstructuur. Beide komen uit op de structuur van de rondweg van Meerhoven. De Waterlinie en de Waterweg hebben beide een regulier profiel, dat wil zeggen een verdiepte rijloper met verhoogd gelegen trottoirs.
In de kamers zelf kan door de lage gebruiksdruk worden volstaan met informele straten, waar alle gebruikers zonder onderscheid gebruik van kunnen maken. Wel worden door het gebruik van plinten op vanzelfsprekende wijze gebruikszones voor voetgangers in het profiel gemaakt. Het bezoekers-parkeren wordt functioneel en herkenbaar op logische plekken gesitueerd. De individuele parkeerplaatsen worden duidelijk als zodanig aangegeven, zodat er bij zeer ongewenst gebruik ook opgetreden kan worden. Ook op de pleinen in de stedelijke kamers kan, door de lage gebruiksintensiteit worden volstaan met een informele indeling.
Fietsers en voetgangers
Door het hele plangebied is een secundair netwerk voor fietsers en voetgangers gevlochten. Enerzijds is dit netwerk gekoppeld aan de Waterlinie en de Waterweg waar vrijliggende fietspaden in het greon zijn opgenomen en anderzijds is dit netwerk dwars door de stedelijke en landschappelijke kamers getrokken.
De leefbaarheid in de stedelijke en landschappelijke kamers is hoog en kindvriendelijk. In de stedelijke kamers wordt zo veel mogelijk het (eigen) parkeren ondergebracht in (half-)ondergrondse garages en bebouwing. Alleen de norm van bezoekers-parkeren is op maaiveldniveau aangebracht.
Door de verkavelingsstructuur in de landschappelijke kamers ontstaan kindvriendelijke en autovrije groene gebieden die direct voor de woning zijn gelegen.
Door het stelsel van fiets-/voetpaden wordt een verbinding gelegd tussen alle onderdelen van het plan. De fietspaden / fietsroutes in Waterrijk sluiten aan op het fietsnetwerk in Meerhoven.
Vanaf de Waterlinie wordt een rechtstreekse fietsverbinding met Meerrijk door het park Meerland gerealiseerd.