Plan: | Landhof, fase 1 |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0772.80026-0501 |
In het vastgestelde bestemmingsplan "Meerhoven - Gedeeltelijke herziening uitwerkingsplan Grasrijk -Land Forum (artikel 11, lid 6, WRO) was Landhof grotendeels bestemd als "Kantoren en bedrijven". Landhof is een gebied primair bestemd voor woningbouw. Binnen het plangebied Landhof worden circa 245 woningen geprojecteerd.
In het kader van het bestemmingsplan Landhof is onderzoek gedaan naar het aspect luchtkwaliteit.
De ‘Wet luchtkwaliteit’ is op 15 november 2007 in werking getreden (Stb. 2007, 434) en vervangt het Besluit luchtkwaliteit 2005. Met de 'Wet luchtkwaliteit' wordt de wijziging van de Wet milieubeheer (m.n. hoofdstuk 5, onder titel 5.2) op het gebied van luchtkwaliteitseisen bedoeld. De aanleiding hiervan is de maatschappelijke discussie die ontstaan is als gevolg van de directe koppeling tussen ruimtelijke ordeningsprojecten en luchtkwaliteit. De directe koppeling had tot gevolg dat veel geplande (en als noodzakelijk of gewenst ervaren) projecten geen doorgang konden vinden in overschrijdingsgebieden.
Bovendien moest voor ieder klein project met betrekking tot luchtkwaliteit een uitgebreide toets gedaan worden. Met de nieuwe ‘Wet luchtkwaliteit' en bijbehorende bepalingen en hulpmiddelen, wil de overheid zowel de verbetering van de luchtkwaliteit bewerkstelligen als ook de gewenste ontwikkelingen in ruimtelijke ordening doorgang laten vinden.
De ‘Wet luchtkwaliteit’ voorziet onder meer in een gebiedsgerichte aanpak van de luchtkwaliteit via het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL). Het Rijk, provincies en gemeenten werken in het NSL-programma samen aan maatregelen om de luchtkwaliteit te verbeteren tot de normen, ook in gebieden waar nu de normen voor luchtkwaliteit niet worden gehaald (overschrijdingsgebieden). De programma-aanpak zorgt voor een flexibele koppeling tussen ruimtelijke activiteiten en milieugevolgen.
In artikel 4 van het ‘Besluit niet in betekenende mate bijdragen (luchtkwaliteitseisen)’ en de bijlagen van de ‘Regeling niet in betekenende mate bijdragen (luchtkwaliteitseisen)’ is voor bepaalde categorieën projecten met getalsmatige grenzen vastgesteld dat deze 'niet in betekenende mate’ (NIBM)1 bijdragen aan de luchtverontreiniging. Deze mogen zonder toetsing aan de grenswaarden voor luchtkwaliteit uitgevoerd worden. Dit geldt o.a. voor woningbouwlocaties die niet meer dan 500 nieuwe woningen omvatten. Wanneer projecten wel in betekenende mate bijdrage aan de luchtkwaliteit dient luchtonderzoek uitgevoerd te worden, waarbij getoetst wordt aan de normen. De Nederlandse overheid zal de EU verzoeken om verlenging van de termijn (derogatie) waarbinnen de luchtkwaliteitseisen gerealiseerd moeten zijn. Als derogatie is verleend, vermoedelijk begin 2009, zal het NSL in haar volle omvang in werking treden. Ook zullen de uitvoeringsregels rond saldering dan verruimd worden en zal de definitie van ‘niet in betekenende mate’ verlegd worden van 1% naar 3% van de grenswaarde. Dit komt overeen met 1,2 microgram/m3 voor zowel PM10 als NO2.
Kort samengevat dienen nieuwbouwplannen te worden beoordeeld op basis van de ‘Wet luchtkwaliteit' c.q. artikel 5.16 van de Wet milieubeheer. Luchtkwaliteitseisen vormen onder de nieuwe ‘Wet luchtkwaliteit’ geen belemmering voor ruimtelijke ontwikkelingen als aan minimaal één van de volgende voorwaarden wordt voldaan:
· er is geen sprake van een feitelijke of dreigende overschrijding van een grenswaarde
· een project leidt, al dan niet per saldo, niet tot een verslechtering van de luchtkwaliteit
· een project draagt ‘niet in betekenende mate’ bij aan de luchtverontreiniging
· een project is opgenomen in een regionaal programma van maatregelen of in het NSL, dat in
werking treedt nadat de EU derogatie heeft verleend.
Naast toetsing aan de ‘Wet luchtkwaliteit’ dient altijd te worden onderzocht of sprake is van een goede ruimtelijke ordening.
Met behulp van de meest recente versie van CAR II (versie 7.0.1.0) zijn berekeningen uitgevoerd voor de volgende scenario's:
- 2010
- 2010 inclusief Landhof
- 2018
- 2018 inclusief Landhof
Binnen het plangebied Landhof worden circa 245 woningen geprojecteerd. Uit de tekening van het plangebied blijkt dat circa 170 woningen gelegen zijn ten zuidwesten van de Grasdreef. De overige 75 woningen liggen ten noordoosten van de Grasdreef. Uitgaande van een verkeersaantrekkende werking van 5 personenautobewegingen per woning, levert het plan Landhof 850 bewegingen op de Grassteppe en 375 bewegingen op de Graslinnen. Voor de verdere verkeersverdeling wordt uitgegaan van een worst-casescenario, waarbij het aantal verkeersbewegingen ten gevolge van het plan Landhof op de Grasdreef (tussen de Grassteppe en de rotonde met de Noord-Brabantlaan/Heerbaan) 1225 bedraagt. Vervolgens wordt ervan uitgegaan dat het verkeer zich gelijkmatig verdeeld over de Noord-Brabantlaan en de Heerbaan (ofwel een toename ten gevolge van het plan van 613 verkeersbewegingen).
De verkeersgegevens voor 2010 zijn afkomstig van het SRE-model 2010, Meerhoven in variant met “ontvlechting” en scenario “reëel” (Intensiteit motorvoertuigen etmaal, met voedingspunten plus aantakkingen). De weg Graslinnen is niet in het model opgenomen, zodat er ook geen verkeerscijfers bekend zijn van deze weg. Naar verwachting zal de verkeersintensiteit op deze weg lager zijn dan op de Grassteppe, waardoor ook de luchtconcentraties lager zullen uitvallen.
De verkeersgegevens voor 2018 zijn afkomstig van de Regionale Verkeersmilieukaart 2018. In de RVMK zijn geen verkeersgegevens opgenomen voor de wegen Grassteppe en Graslinnen. Omdat er geen verkeersgegevens voorhanden zijn van de weg Graslinnen zijn voor deze weg geen berekeningen uitgevoerd. De etmaalintensiteit voor 2018 voor de weg Grassteppe wordt bepaald op basis van een jaarlijkse groei van 1,5%. De gehanteerde verkeersverdeling komt overeen met het akoestisch onderzoek ten behoeve van het bestemmingsplan Meerhoven. Er zijn berekeningen uitgevoerd voor de wegen Grassteppe, Grasdreef, Noord-Brabantlaan en Heerbaan.
In onderstaande tabel zijn de uitgangspunten beknopt weergegeven:
Grassteppe | Grasdreef | N-Brabantlaan | Heerbaan | ||||
X-Y-coördinaten | 156925-382645 | 157130-382760 | 157365-382850 | 157060-382500 | |||
Etmaalintensiteit 2010 - exclusief Landhof - inclusief Landhof |
7801 8651 (+850) |
25664 26889 (+1225) |
31576 32189 (+613) |
25053 25666 (+613) |
|||
Etmaalintensiteit 2018 - exclusief Landhof - inclusief Landhof |
8788 9638 (+850) |
21065 22290 (+1225) |
33122 33735 (+613) |
29756 30369 (+613) |
|||
Fractie middelzwaar vv | 0,035 | 0,035 | 0,035 | 0,035 | |||
Fractie zwaar vv | 0,01 | 0,01 | 0,01 | 0,01 | |||
Fractie bussen2 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Parkeerbewegingen3 | 25 | 0 | 0 | 0 | |||
Snelheidstype | Stagnerend stadsverkeer4 |
Normaal stadsverkeer5 |
Stadsverkeer met minder congestie6 |
Buitenweg algemeen7 |
|||
Wegtype Excl. Landhof Incl. Landhof |
4 3a |
2 2 |
2 2 |
2 2 |
|||
Bomenfactor | 1 | 1 | 1 | 1 | |||
Afstand tot wegas8 | 13 | 14 | 22 | 22 |
In onderstaande tabel zijn de beknopte berekeningsresultaten voor stikstofdioxide (NO2) en fijn stof (PM10) weergegeven.
Tabel: Berekeningsresultaten
Locatie | NO2 | PM10 | ||||||||||||||
Jaargemiddelde concentratie |
Overschrijdingen uurgemiddelde conc. |
Jaargemiddelde concentratie |
Overschrijdingen vd 24 uurgemiddelde conc. |
|||||||||||||
(norm: 40 µg/m3) | (norm: 18x) | (norm: 40 µg/m3) | (norm: 35x) | |||||||||||||
2010 | Excl. Landhof |
Incl. Landhof |
Excl. Landhof |
Incl. Landhof |
Excl. Landhof |
Incl. Landhof |
Excl. Landhof |
Incl. Landhof |
||||||||
Grassteppen Grasdreef Noord-Brabantlaan Heerbaan |
30 33 31 29 |
28 34 31 29 |
0 0 0 0 |
0 0 0 0 |
25 26 25 25 |
25 26 25 25 |
18 20 18 16 |
17 21 18 17 |
||||||||
2018 | Excl. Landhof |
Incl. Landhof |
Excl. Landhof |
Incl. Landhof |
Excl. Landhof |
Incl. Landhof |
Excl. Landhof |
Incl. Landhof |
||||||||
Grassteppen Grasdreef Noord-Brabantlaan Heerbaan |
22 24 23 22 |
22 24 23 22 |
0 0 0 0 |
0 0 0 0 |
23 23 23 23 |
22 23 23 23 |
11 12 12 11 |
11 12 12 11 |
De snelweg A2 ligt op circa 300 meter van het plangebied. Uit gegevens van de rapportage “Luchtkwaliteit 2007” (augustus 2008) kan afgeleid worden dat de jaargemiddelde NO2- en PM10-concentraties op 300 meter van de snelweg ruim onder de normen van de Wet luchtkwaliteit liggen.
Binnen het plangebied en in de directe omgeving zijn geen luchtrelevante bedrijven gesitueerd.
Gezien het voorgaande kan geconcludeerd worden dat luchtkwaliteitseisen onder de nieuwe ‘Wet luchtkwaliteit’ geen belemmering vormen voor het bestemmingsplan Landhof.