direct naar inhoud van 4.2 Geluid
Plan: Landhof, fase 1
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0772.80026-0501

4.2 Geluid

4.2.1 Wegverkeer

De wegen binnen het plangebied zullen worden ingericht als 30 km-weg. Voor deze wegen is geen akoestisch onderzoek noodzakelijk.

Het plangebied van Landhof ligt in de zones van de A2, de Heerbaan en de Grasdreef. Op basis van een stedenbouwkundig plan voor Landhof zijn berekeningen gemaakt naar de hoogte van de optredende geluidbelastingen ten gevolge van deze wegen.

De A2

In het plangebied ten oosten van de Grasdreef wordt de voorkeursgrenswaarde van Lden 48 dB overschreden. De maximale ontheffingswaarde van 53 dB wordt ter plaatse van de geprojecteerde woningen niet overschreden. Ingevolge het huidige ontheffingenbeleid moet in uitleggebieden de voorkeursgrenswaarde in acht worden genomen.

Er zijn twee voor de hand liggende oplossingsrichtingen om aan de voorkeursgrenswaarde te kunnen voldoen, te weten het verlengen van het in het kader van de verbreding van de A2 geprojecteerde geluidscherm langs de hoofdrijbaan van de A2 en het op grote schaal toepassen van dove gevels.

Bij de verdere planuitwerking van fase 2 zal nader moeten worden uitgewerkt op welke wijze aan de voorkeursgrenswaarde wordt voldaan. Uiteraard zijn daarbij ook nog andere oplossings- richtingen denkbaar. Voor het plangebied van fase 1 (waarvoor dit bestemmingsplan is opgesteld) speelt deze problematiek niet.

4.2.2 Akoestisch onderzoek

In het kader van de overschrijding van de voorkeursgrenswaarde ter hoogte van de Heerbaan is in oktober 2010 een akoestisch onderzoek uitgevoerd door de Milieudienst Regio Eindhoven.

Deze is als Bijlage 1opgenomen.

4.2.3 Verkeerslawaai

Het plangebied is gelegen in de zones van de Heerbaan, de Grasdreef, de Meerhovendreef en de A2. De geluidbelasting ten gevolge van het wegverkeer op de Meerhovendreef en de A2 overschrijdt de voorkeursgrenswaarde van 48 dB niet. De geluidbelasting ten gevolge van het wegverkeer op de Heerbaan bedraagt meer dan 48 dB. Ten einde de geluidbelasting te beperken worden de Heerbaan en de Grasdreef voorzien van zeer stil asfalt. Daarnaast zal de geluidbelasting verder worden gereduceerd tot de voorkeursgrenswaarde d.m.v. een geluidscherm/geluidwal langs de Heerbaan, ofwel d.m.v. een snelheidsverlaging van het wegverkeer tot maximaal 50 km per uur.

4.2.4 Luchtvaartlawaai

Het plangebied ligt buiten de 35 Ke-contour van het nabijgelegen vliegveld.

4.2.5 Proefstand vliegveld Eindhoven Airport en vliegbasis Eindhoven

Op de bestemmingsplankaart van het bestemmingsplan Meerhoven is een 50 dB(A)-geluidszone opgenomen als gevolg van het proefdraaien van vliegtuigmotoren op het vliegveld Eindhoven Airport. Binnen deze 50 dB(A)-geluidszone is geen woningbouw toegestaan. Het bestemmingsplan Landhof ligt niet binnen deze zone.

4.2.6 Industrielawaai

Het plangebied is niet gelegen in de zone van een industrieterrein.

4.2.7 Railverkeerslawaai

Het plangebied is niet gelegen in de zone van een spoorweg.