Plan: | Landhof, fase 1 |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0772.80026-0501 |
Landhof ligt ten zuiden van de wijk Grasrijk en grenst aan de Heerbaan. De Heerbaan is één van de belangrijke wegen tussen Eindhoven en Veldhoven. Vanuit Landhof is de A2 per auto snel te bereiken. De snelbus (Hoogwaardige Openbaar Vervoerslijn -HOV-lijn) zorgt voor een hoogwaardig openbaar vervoer verbinding tussen stadscentrum, station en Eindhoven Airport.
Rondom Landhof wordt volop gebouwd. Naast de ontwikkeling van de omliggende wijken en bedrijventerreinen zal ook de infrastructuur rondom het plangebied van Landhof ingrijpend aangepast worden. Ten eerste wordt er een groei van het autoverkeer verwacht door de ontwikkeling van Meerhoven en Veldhoven, maar ook met het tracébesluit A2/A67 dat in januari 2003 is genomen. De randweg van Eindhoven is in de periode 2006-2010 volledig vernieuwd. Door deze vernieuwing wordt er een grotere verkeersdruk verwacht op het onderliggende wegennet. Voor Meerhoven heeft dit tot gevolg dat de verkeersdruk op de Heerbaan en de Noord-Brabantlaan zal stijgen.
Om de verkeersdruk op de Heerbaan/Noord-Brabantlaan beter te kunnen reguleren is er een "ontvlechtingsvariant" ontwikkeld die de verkeersstromen beter reguleert en de verkeersdruk op de afzonderlijke wegen verlicht. De Heerbaan wordt losgekoppeld van de A2 en krijgt nog uitsluitend de functie als verbindingsweg tussen Eindhoven en Veldhoven. Daarvoor in de plaats krijgt Meerhoven een eigen aansluiting op de A2 via de Noord-Brabantlaan. Veldhoven en het bedrijventerrein "De Hurk" krijgen een nieuwe snelwegafslag die aansluit op de Meerenakkerweg. Ondanks deze maatregel moet het kruispunt Heerbaan Grasdreef ingrijpend worden aangepast. De verkeersafwikkeling op het kruispunt kan efficiënter en er is een grote behoefte aan een ongelijkvloerse kruising voor voetgangers en fietsers. Hiervoor is een ontwerp gereed van een verdiept kruispunt (op ongeveer 1,5 meter onder maaiveld) met daaroverheen bruggen voor fietsers en voetgangers. Door de verdiepte ligging van het kruispunt zal het kruispunt onzichtbaar worden vanuit de locatie Landhof en zal ook de geluidsbelasting aanzienlijk verminderen. De verhoogde ligging van de fiets- en voetpaden leidt tot extra aarden wallen die landschappelijk ingericht zullen worden waardoor de overlast van snelverkeer voor de toekomstige bewoners van Landhof geminimaliseerd wordt.
Tevens zal geluidarm asfalt worden toegepast op de Heerbaan en wordt er onderzocht of de snelheid van de Heerbaan ter hoogte van het plangebied van Landhof kan worden teruggebracht van 70 km/uur naar 50 km/uur. Indien dit niet haalbaar is zal een geluidwal gerealiseerd worden.
Voor de auto worden er twee ontsluitende oprijlanen aangelegd, één in Landhof-west (aansluitend op de Grassteppe) en één in Landhof-oost (aansluitend op de Graslinnen). Deze oprijlanen ontsluiten alle kavels van het plangebied. De maximum snelheid op de oprijlanen is 30 km/uur. De oprijlanen zullen 4,5 meter breed worden en daarbij geschikt voor verkeer in twee richtingen. Ook de fietsers rijden op de rijbaan. Op en langs de oprijlanen zullen geen parkeerplaatsen gerealiseerd worden. Alle auto's moeten op de kavels parkeren.
Bij de inrichting van de oprijlanen zal zoveel mogelijk rekening moeten worden gehouden met het 'oprijlaan gevoel'. Dit betekent dat bij de keuze van de bestrating en de detaillering van de opsluitbanden en waterafvoer gekozen wordt voor een rustige vormgeving met natuurlijke materialen.
Voor wat betreft de wandelpaden zal Landhof volledig worden aangesloten op het wandelpadennetwerk van Meerhoven. De wandelpaden hebben op verschillende plekken een andere verschijningsvorm door gebruik van verharding versus natuurlijk padennetwerk met een halfverharding.
Alle kavels in Landhof worden voor het autoverkeer ontsloten vanaf de openbare oprijlanen van Landhof. Ieder collectief mag één of meerdere eigen inritten aanleggen die onafhankelijk functioneren van andere kavels. Het collectief is in principe zelf verantwoordelijk voor de aanleg en inrichting van deze inritten en moet rekening houden met een aantal voorwaarden die in het kavelpaspoort nader uitgewerkt zijn. Zoals eerder aangegeven, indien door de collectieven gewenst kan de aanleg en beheer van de hoofdontsluiting van de kavel. de bezoekersparkeerplaatsen en de voetpaden ter ontsluiting van de woningen ook door de gemeente aangelegd en beheerd worden.
Hierbij dienen de aansluitingen haaks op de weg-as van de oprijlaan te liggen en mogen niet in het verlengde liggen van een aansluiting van een tegenoverliggend kavel. Verder moeten de inritten voldoen aan de toegankelijkheidseisen van nood- en hulpdiensten.
Verder is een directe ontsluiting vanaf de Graslinnen en Grassteppe uitgesloten en zijn wandelpaden op het kavel naar de omgeving toegestaan. Iedere aansluiting, zowel voor de auto als voor voetgangers/fietsers moet ingepast worden in het beplantingsstramien van de oprijlanen. Dat wil zeggen dat de weg-as van de aansluiting exact in het midden moet liggen, met een gelijke afstand tussen boomstam en bestrating aan beide zijden.
Ook kan het collectief ervoor kiezen om het openbaar toegankelijk gebied op het kavel door de gemeente te laten aanleggen en beheren. Indien het collectief ervoor kiest het openbaar toegankelijk gebied op het kavel door de gemeente te laten aanleggen en beheren behoren hiertoe in elk geval:
De openbare ruimte in het plangebied is beperkt om zoveel mogelijk ontwikkelruimte te kunnen geven aan de collectieven. Hierdoor kan in de openbare ruimte geen parkeervoorzieningen worden gerealiseerd en dienen alle parkeerplaatsen op eigen terrein te worden ontwikkeld. Om te waarborgen dat er voldoende ruimte gereserveerd wordt voor parkeerplaatsen wordt de volgende parkeernorm gehanteerd. De minimale norm is 1,7 parkeerplaats per woning. Daarvan is 0,4 parkeerplaats per woning bestemd voor bezoekers. Deze parkeerplaatsen op de kavel moeten openbaar toegankelijk zijn vanaf de oprijlaan.
Geparkeerde auto's nemen vaak veel ruimte in en zijn minder aantrekkelijk voor de stedenbouwkundige uitstraling van de wijk. Bij de uitwerking van de bouwplannen zal dan ook gestimuleerd worden om de parkeervoorzieningen goed te integreren en mogelijkheden zoals parkeergarages etc. te onderzoeken om zo de ruimtedruk op de kavels te verkleinen en meer ruimte te creëeren voor goede woningen, mooie (eventueel grotere) tuinen en zo mogelijk de aanleg van collectieve ruimten en voorzieningen.